Musiktråden

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

höken wrote:
Dk wrote:nån som kommer ihåg Blümchen förresten? Hon hade typ tv hitlåtar '99

Heut ist main tag och Nur Geträumt ;D. Sjukt härligt tysk pop/techno :).
Blümchen for teh win!
lätt :D. Ibland behöver man sig en dos av gladpop ;).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Då tar jag frågan igen..... Vet någon vilka Dubadown är i sådan fall vad tycker ni om deras musik? Känner ni någon i bandet? / Svara ;)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Okej, hur många forumiter har förälskat sig i Christian Kjellvanders senaste giv "Faya"?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

PilotPencil wrote:Då tar jag frågan igen..... Vet någon vilka Dubadown är i sådan fall vad tycker ni om deras musik? Känner ni någon i bandet? / Svara ;)
Jag vet vilka dom är, och dom är helt okej. Men äger väl inget med dom, men har en nära vän som lyssnar en hel del på dom. Bland de bättre svenska reggea banden faktiskt, fast de sjunger ju på engelska, men ändå.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Vet inte riktigt va tråden gällde, om det var favobandet eller bästa låt eller sämsta? Hah..
Men, men jag är trött. Detta på grund av Coldplays spelning på globen, fler som var där ?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nya Kent-EP:n har ett par guldkorn. Sen har jag förälskat mig i Deltahead och Rallypack.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag har snöat in ganska rejält på Nine inch Nails album With teeth, sen även Front 242's gamla EBM-låtar, helskön musik.
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Känner mig helt insnöad på Nick Cave och Laibach nu på sistondet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:Nya Kent-EP:n har ett par guldkorn.
Oj, du är nog den förste utöver Kent-Johan på GP och min fanatiska Kent-kompis som säger det. Alla andra verkar ha den åsikten att det smakar som överblivet material.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hm... kanske för att jag inte är någon direkt Kent-fanatiker. "Dom som försvann" är ju helt underbar och "Flen/Paris" och "Månadens Erbjudande" känns bägge två som Kent-låtar av den gamla klassiska skolan. Funkar för mig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Sådär, nu har ja kikat in tråden lite närmare ;)

Christian Kjellvanders nya är fet. Liksom Tiger Lou´s senaste. Båda grymt sköna plattor, helt färska. Och så har vi ju Laleh som slått sig in med skön röst och grymma låtar.
Kent's EP är hur skön somhelst, känns som dom har tagit ett steg bakåt i tiden som gav dem fem steg framåt. Mmm, Kent fanatiker som man är...

"Stöd svenska musikscenen!"
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Maciato wrote:Vet inte riktigt va tråden gällde, om det var favobandet eller bästa låt eller sämsta? Hah..
Men, men jag är trött. Detta på grund av Coldplays spelning på globen, fler som var där ?
Min kära vän Jan var där.
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

Lyssnade också mycket förr på Burzum och Darkthrone, händer även någon gång nuförtiden. Jag gillade 'Dunkelheit' av Burzum. 'Transilvanian Hunger' samt 'Over Fjell Og Gjennom Torner' av Darkthrone.

Hur som helst, detta lyssnar jag på just nu:

Meshuggah: Tech Metal

Cocteau Twins: Britpop med favoritsångerskan Elizabeth Fraser som bl.a. även sjunger i den relativt välkända låten Teardrop av Massive Attack (som är ljuuuv!!)

The Alpha Conspiracy: amerikansk, fanatisk, snabb, mestadels instrumentell, post-modern, ljus electropop

Just precis nu så återupplivar jag några gamla minnen genom att lyssna på skivan Splinter av Sneaker Pimps, det är skön, emotionell triphop.

egar: Vad tycker du om Ghost Reveries av Opeth? Jag har bara orkat lyssna på den en gång och blev tyvärr besviken, ska jag ge den några hundra till försök eller ge upp? Jag tyckte materialet lät gammalt, på något sätt, men det kanske jag är helt ensam om att tycka?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

ragzter wrote:egar: Vad tycker du om Ghost Reveries av Opeth? Jag har bara orkat lyssna på den en gång och blev tyvärr besviken, ska jag ge den några hundra till försök eller ge upp? Jag tyckte materialet lät gammalt, på något sätt, men det kanske jag är helt ensam om att tycka?
Jag har faktiskt inte kapitulerat helt och hållet som jag brukar göra utan skulle väl ge den 4/5 om man ska betygsätta. Ge den i alla fall tio försök, det bör räcka för att uppskatta den. Visst låter materialet gammalt då det är mycket mer softa proggpartier i låtarna numera.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Har lyssnat rätt mycket på Millencolin på senaste tiden. Albumen Pennybridge Pioneer och Same old tunes har gått varma.

Sedan har det blivit en hel del metal också i form av Opeth. Mycket varierande och intressant musik. Tycker väldigt mycket om deras upplägg med låtar som är lite längre.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Fick låna Death Cab For Cuties "Plans" av en klasskamrat idag och ärligt talat så är jag förälskad i den här extremt sorgsna plastbiten. Det jag lyssnat på bandet har inte varit speciellt kul, varför jag var något reserverad till "Plans" men jag får väl kapitulera. Fruktansvärt snygg popmusik, kanske får man ta en titt i bakkatalogen ändå.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Gorbarog
Posts: 85
Joined: 2003-07-11 21:21:15
Location: Stockholm

Post by Gorbarog »

Hypocrisy - Virus
I was born to lose, but that's OK
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Spelar just nu:

SYSTEM OF A DOWN - DREAMING!

Precis, DREAMING! från HYPNOTIZE.

Ni som vill ha lite mer mangel än vad som fanns på förra skivan kommer att bli glada, samtidigt är den inte lika snäll som förra skivan men den fina popen finns där ändå. :D
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Opeth - Blackwater Park (album) har snurrat flitit i mp3-spelaren på senast.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Mina bilskivor för veckan är Death cab for cutie - Plans och Radiohead - OK Computer.

OKC har snurrat fler än en vecka i bilstereon, även om jag inte alls gillar den lika mycket som The Bends. Sluta flumma Thom, jag blir vrång.

edit: Kentsingeln är helt ok, speciellt "Dom som försvann". SOAD är aldrig bra, men känns säkert jättealternativt och farligt om man är 16 och arg. ;)
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Tossefar wrote:edit: Kentsingeln är helt ok, speciellt "Dom som försvann". SOAD är aldrig bra, men känns säkert jättealternativt och farligt om man är 16 och arg. ;)
Kent-singeln är skräp och SOAD är aldrig alternativt, men de är alltid jävligt bra.
Last edited by egar on 2005-11-11 23:05:52, edited 1 time in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

derfian wrote:Opeth - Blackwater Park (album) har snurrat flitit i mp3-spelaren på senast.
det e skön skiva det =). För mej har det blivit mycket Naglfar(sheol/pariah) och Evergrey (in search of truth).
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hos mig rullar mest Laibach - Jesus Christ Superstars som enkel platta, nu när jag har en Mp3spelare lär det ju bli allvar.

Jag skall införskaffa den nya SOAD plattan (det är ju svårt att hålla koll på vilken som är ny, dom släpper ju en om året eller oftare!) och sen får vi se.

I skrivande stund är det visst lite Maiden.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Anthrax var riktigt grymma på Joey Belladonna-tiden. Gillade speciellt State of Euphoria-skivan.
Rammstein har gjort mycket bra och ungefär lika mycket låter likadant.
Marilyn Manson, KoRn, Nine Inch Nails rockar rätt bra. Gamla Paradise Lost (framför allt låten "Pity the sadness" är GRYM!) och en del Morbid Angel (främst "God of emptiness" - mycket bra).
Mercyful Fate, Manowar och Judas Priest kommer alltid stå sig.
Weezer funkar och det mesta i grunge/trallpunkvågen.

Sen råkar jag rådigga kvinnligavokalister; Otep(ej att förväxla med Opeth), Kidneythieves och Within Temptation är några riktigt lysande band. Också jag gillar tAtu och Blümchen och ej att förglömma, Shebang!

EDIT: Höll på att glömma Fear Factory... också mycket bra och ett band som stått sig när andra fallit.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
Pappa_Rock
Posts: 3
Joined: 2005-11-10 19:50:42
Location: Linke

Post by Pappa_Rock »

Om nu någon skulle vilja blanda upp svartmetallen, depp-popen och den tyska eurodiscon med lite högkvalitativt material så rekommenderar jag Johnny Thunders and the Heartbreakers och Thunders tidigare band New York Dolls.
Post Reply