"Svenskar ska dö"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

@ Fenix
Självfallet är det påtvingat, läs mitt inlägg igen..
Jag är uppvuxen i Norge och vet mycket väl hur det är att ha t.ex. ens skolgång starkt influerad av religiösa aspekter.

@TinyTeeth
Men ganska så olik den etik som fanns i norden innan kristendomen kom.

@coin
Någonstanns i gamla testamentet där lagarna beskrivs står det något om att man inte skall ligga med den av samma kön som man gör med sin hustru eller något sådant.. "Gud" i det gamla testamentet är rent generellt oerhört mycket strängare, ondare och mindre förlåtande än den man återfinner i nya testamentet..

More power to the drunk and bitter Jesus.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

För att bruka common sense krävs knappast en religion, kan inte folk tänka lite själva? Kan de inte fostra sina barn efter sunda värderingar baserade på annat än religiösa referenser?

Även om många religioner har sunda värderingar etc. så har de även sina mörka sidor som allt som oftast tilltalar extremister i deras våldsamheter.
Kan inget om mycket
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Kristendomens bidrag till mänskligheten brukar kallas Medeltiden.
Det är just vår kamp mot kristendomen som givit oss våra rättigheter och privilegier i förhållande till den utom-kristna kultursfären. Vi har helt enkelt besegrat kristendomen. Personer i muslimska länder har förlorat (i varje fall inte vunnit ännu) mot Islam.

"Kristen etik" ser jag som ett dåligt skämt. De kristna försöker ta patent på allting som är bra och kalla det för "kristet". ...Lite som socialdemokraterna.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Cappuccino wrote:"Kristen etik" ser jag som ett dåligt skämt. De kristna försöker ta patent på allting som är bra och kalla det för "kristet". ...Lite som socialdemokraterna.
Kunde inte sagt det bättre :P
Kan inget om mycket
Post Reply