Stämma gitarr

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Stämma gitarr

Post by Boffe »

Finns det typ något program som stämmer en gitarr?
"Lyssnar" efter hur det ska vara?
Typ man håller micken nära gitarren o sen står det typ vilket håll man ska vrida dom plopparna åt?
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Smidigare att köpa en stämmapprat för en hundring eller två. Den kan du ha i gigbagen och alltid ha tillgänglig när du är någonstans med gitarren.

Eller lära sig att stämma gitarren på gehör.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Smidigare att köpa en stämmapprat för en hundring eller två. Den kan du ha i gigbagen och alltid ha tillgänglig när du är någonstans med gitarren.

Eller lära sig att stämma gitarren på gehör.
Väldigt få musiker som stämmer en gitarr helt från gehöret. De utgår alltid från något.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Väldigt få musiker som stämmer en gitarr helt från gehöret. De utgår alltid från något.
44Hz i telefonen, en stämgaffel eller något av de andra verktyg du kan använda dig av för att få ett "A".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Att "utgå" från något, är väl legio skulle jag tippa. T.ex. så funkar en stämgaffel utmärkt. Kan man inte stämma gitarrens övriga strängar utifrån detta, så lär man inte ha musikalitet att traktera instrumentet i övrigt heller. En stämapparat är dock bra när man lirar i replokal, eller live, då det kan vara svårt att höra sig själv.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
Väldigt få musiker som stämmer en gitarr helt från gehöret. De utgår alltid från något.
44Hz i telefonen, en stämgaffel eller något av de andra verktyg du kan använda dig av för att få ett "A".
Jag menade mer tonminne, att endast utgå från det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

lither wrote:Jag menade mer tonminne, att endast utgå från det.
Jag brukar kunna komma kusligt nära med endast "tonminne", men jag kan inte påstå att jag har sån säkerhet i det att jag kan förlita mig på detta endast. Sen behövs det ju bara ytterst lite differens för att det ska låta mindre bra i ensemble.. ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Jag har en mp3 i min telefon som jag stämmer efter.
Inte världens bästa ljudkvalisort, men det räcker för att få rätt ton iaf...
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Det spelar ingen roll vilken ton man utgår ifrån, så länge alla i gruppen är enade om en ton.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:Det spelar ingen roll vilken ton man utgår ifrån, så länge alla i gruppen är enade om en ton.
Lycka till att stämma en bas E-sträng efter femstrukna fiss.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Tja, om jag inte minns fel så stämmer Wienphilharmonikerna väldigt högt. Jag tror nästan att det är en halvton upp. Hur dom får ihop det vet i sjutton, men det går tydligen...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

lither wrote:Lycka till att stämma en bas E-sträng efter femstrukna fiss.
Sedan så tar man en ton som man har tillgång till på något av de instrumenten man spelar. Till exempel om man har en bas och två gitarrer så kan en gitarr passa någon av sina e-strängar till de andra. Om du har bara en bas så kan du utgå ifrån en av strängarna och stämma resten efter den. Det är inte så krångligt egentligen. I och för sig så har jag aldrig stämt ifrån flera oktavers skillnad på tonen man tar ifrån, men det lär gå i just det fallet du nämnde.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:
Väldigt få musiker som stämmer en gitarr helt från gehöret. De utgår alltid från något.
44Hz i telefonen, en stämgaffel eller något av de andra verktyg du kan använda dig av för att få ett "A".
Jag menade mer tonminne, att endast utgå från det.
Men det gjorde inte jag.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
lyckegard wrote:Det spelar ingen roll vilken ton man utgår ifrån, så länge alla i gruppen är enade om en ton.
Lycka till att stämma en bas E-sträng efter femstrukna fiss.
Det är bara två band från E till fiss... om det är femstruket eller inte är ointressant. Du stämmer till du få harmoni, inte till du får en exakt kopia av tonen.

Stämmer du efter ringtonen i en telefon är den 44hz medan det "A" som en stämgaffel har ligger på 440Hz (om jag inte missminner mig). Ändå stämmer du gitarren lika med utgångspunkt från bägge.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jo, jag vet. Det var bara mitt försök att retas och ta lyckegards inlägg bokstavligt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

44Hz i telefonen, en stämgaffel eller något av de andra verktyg du kan använda dig av för att få ett "A".

ÖÖÖ, man ska väl stämma efter tonen "E" eftersom "E" är första strängen på gitarren.
man tar t.e.x ett "e" på ett keyboard, lyssnar och stämmer gitarrens översta sträng så tonerna låter lika. Sen stämmer man dom andra 5 strängara (Om man har en 6-strängad gitarr) med hjälp av den första.
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Boffe wrote:ÖÖÖ, man ska väl stämma efter tonen "E" eftersom "E" är första strängen på gitarren.
man tar t.e.x ett "e" på ett keyboard, lyssnar och stämmer gitarrens översta sträng så tonerna låter lika. Sen stämmer man dom andra 5 strängara (Om man har en 6-strängad gitarr) med hjälp av den första.
Man kan ju stämma i vilka intervall som helst egentligen. A återfinns ju dessutom på den andra gitarrsträngen, så då är det bara att justera in den och sedan utgå från den för de andra strängarna.
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

Man kan ju stämma i vilka intervall som helst egentligen. A återfinns ju dessutom på den andra gitarrsträngen, så då är det bara att justera in den och sedan utgå från den för de andra strängarna

Ja, men var hittar du strängen "f" ? man kan inte stämma efter vilken intervall som helst.

Strängarna är ju:
E----------------
A----------------
D----------------
G----------------
H----------------
E/B--------------
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Man hör ju, även om det inte är exakt samma toner, om det är ostämt. Du hör ett pulserande ljud, precis som då du stämmer efter samma ton.

Sen kan du ju ta ett F på gitarren och stämma efter det också, men då gäller det att strängen stämmer inom sig själv också.
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

-Force wrote:Man hör ju, även om det inte är exakt samma toner, om det är ostämt. Du hör ett pulserande ljud, precis som då du stämmer efter samma ton.

Sen kan du ju ta ett F på gitarren och stämma efter det också, men då gäller det att strängen stämmer inom sig själv också.


ja ja ja, jag orkar inte diskutera en massa.
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

...då lär det behövas en bra jurist ::)
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Boffe wrote:
Man kan ju stämma i vilka intervall som helst egentligen. A återfinns ju dessutom på den andra gitarrsträngen, så då är det bara att justera in den och sedan utgå från den för de andra strängarna

Ja, men var hittar du strängen "f" ? man kan inte stämma efter vilken intervall som helst.

Strängarna är ju:
E----------------
A----------------
D----------------
G----------------
H----------------
E/B--------------
Blev inte det lite fel?? Så här är väl ändå strängarna:

E----------------
A----------------
D----------------
G----------------
B/H--------------
E----------------

Vissa säger B, vissa säger H. E är väl alltid E, översta som nedersta strängen... Jag har då aldrig hört någon kalla E för B iaf...
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Boffe wrote:
44Hz i telefonen, en stämgaffel eller något av de andra verktyg du kan använda dig av för att få ett "A".

ÖÖÖ, man ska väl stämma efter tonen "E" eftersom "E" är första strängen på gitarren.
man tar t.e.x ett "e" på ett keyboard, lyssnar och stämmer gitarrens översta sträng så tonerna låter lika. Sen stämmer man dom andra 5 strängara (Om man har en 6-strängad gitarr) med hjälp av den första.
Generellt sett så stämmer man efter "A" av någon anledning.
Kanske just för att det är så lätt att få tag på ett "A".
Det är ju inga svårigheter att stämma "E"-strängen efter "A"-strängen hur som helst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

En
Bra
Gitarr
Drar
Aldrig
El
Post Reply