Danny the dog

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Danny the dog

Post by fisk »

(Feltitulerad "Unleashed" av dumma amerikaner)

Har precis sett Danny The Dog, i min mening en av de bästa actionfilmer på mycket länge, med Jet Li. Men stopp där! Tro inte att det är någon av de varianterna där det är alldeles för mycket repteknik, häftiga Hollywood-effekter, avdankade hip-hopare och dåliga Lisskämt.

Vad vi har här är istället en emotionell film om livet, med en knappt talande Jet i huvudrollen, som i sin bästa rollprestation någonsin lyckas förmedla i filmen mer med sina ögon och sitt fantastiska kroppspråk (jag talar inte bara om hans kampsport här) än vad de flesta andra skådespelare gjort under sin usla skådespelarkarriär.

Filmen känns som en frisk fläkt, en slags blandning av den numer myntade brittiska Snatch/Lock-stock-hastiga klippningen, och den franska, lite taskiga, färgblekta men vackra Jeunet/Amelie-känslan. Blandar man detta med ett manus från Luc Besson som närmast för tankarna till Nikita/Leon, med en hint "My left foot" och "Bad Boy Bubba", till musiken av underbara Massive Attack så har man format grunden till den här filmen.

Actionsekvenserna är nästan lite otrevligt verkliga, ungefär som slagsmålsvåldets motsvarighet till våldtäktsscenerna i "Baise Moi", (ja jag vet att namedroppandet och korsreferenserna kan tyckas onödigt, men se det som en associationsgrej) - det gör faktiskt riktigt jävla ont när man ser hur den mästerlige Li slår människohuvuden i betonggolv.

---

Handlingen i Danny The Dog är inte så svår att få information om, så den tänkte jag i större delar utelämna, nämnvärt är dock skådespelandet från Bob Hoskins och Morgan Freeman (som återigen spelar en färgad outsider (á la Seven och Eastwoods senaste boxningsrulle) - lite tråkigt att han bara får sådana här biroller nuförtiden, då han var briljant i Nyckeln till frihet, men det har nog en del att göra med att han har svårt att spela någon annan än sig själv.

---

Ja, och om du missat det, så är filmen våldsam(t känslosam). (OBS! SE _INTE_ den amerikanska klippningen av den här filmen, den heter "Unleashed" och känns bl.a. igen på CGI-effekten i slutet av filmen med et t piano, i den europeiska (bra) versionen så avslutas filmen med en tår från Danny's öga).

Image
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

då är frågan, var får man tag på den klippning du tycker man ska se? för jag kan inte hitta annat än Unleached, utom från spanien med spansk text.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Fisk, vad är skillnaderna mellan amerikanska och europeiska versionen förutom det du nämnde? Varför suger filmen så mycket i usa men inte i europa?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Är inte Danny the dog en ganska lam titel? Frågorna var många.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh: Bra fråga, den visning jag såg hade fått sin version direkt från frankrike. Den börjar med Jet Li's ansikte i profil, med texten "Danny the dog".

lillis: Det är bortklippt ganska många vitala scener med Li och Freeman (och hon som spelar Freemans dotter) som troligtvis av en amerikans publik upplevs som "onödiga", slutet är annorlunda. Annars är det inget mer vad jag vet.

Dissident: Där håller jag inte med dig alls, "Unleashed" är vattenpölsdjupt och låter som en klassisk Hollywood-våldsfilm.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Kan du inte berätta slutet på fler filmer du rekommenderar? :)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cappuccino wrote:Kan du inte berätta slutet på fler filmer du rekommenderar? :)
Jag har berättat om en bild som varar i 2 sekunder, och som är fullkomligt intetsägande om filmens handling eller hur den avslutas.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Har också sett denna film nu och kan väl säga att jag vart glatt överraskad, men inte jätteimponerad.

De kunde ha gjort mkt mer med Jet Li´s roll som hunsad. Istället framstår det som lite av ett hafsverk, men ett bra sådant.

Han gör en bra roll, Li, men det gör Hoskins och Freeman oxå.

Sevärd film, snyggt filmat, men på det hela en liiten besvikelse.

7/10 får den i betyg av mig
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

Ååh, Massive Attack! Jag har hört att de gjorde musiken till filmen men av någon finurlig anledning har jag glömt bort att jag måste se filmen (och givitvis lyssna på musiken med spetsade öron). Tack för påminnelsen och recensionen, fisk! Det här blir spännande.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Tja jag vet faktist inte vad jag ska säga...

Filmen är helt grymmt bra! Ett mästerverk från början till slut.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

smorgar wrote:Tja jag vet faktist inte vad jag ska säga...

Filmen är helt grymmt bra! Ett mästerverk från början till slut.
Kul att du också gillade den! :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Filmen som jag såg, "Unleashed" som den då hette i den version jag fick tag på var riktigt bra. Lite klyschor här och var, viss överdrift men överlag en riktigt bra film på grund av dramat som låg bakom.

Att filmen sen utspelades i England och man slapp det mesta amerikanska med det hela, samt att den kvinliga huvudrollen faktiskt hölls av en söt flicka och inte en sönderopererad silikon ikon var fräscht.

Jo, filmen gillas och jag vill tacka Fisk som fick mig att se filmen när jag tittade runt efter nått nytt att se på. Tackar.

[Edit: Fisk, du får gärna PM'a mig och berätta hur slutet på den version du såg utspelar sig.]
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply