Tinyteeth the wonderkid?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Dissident wrote:
wille wrote:
Ramza wrote:Vilket är implicerat av deras intelligens.
Jag tror att skillnader i intelligens existerar i stort sett inte. Det är bara det att man har olika sätt att uttrycka sin "intelligens" på.
Image
o_O

Flummig bild/animation
Kan inget om mycket
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Dissident wrote:
wille wrote:
Ramza wrote:Vilket är implicerat av deras intelligens.
Jag tror att skillnader i intelligens existerar i stort sett inte. Det är bara det att man har olika sätt att uttrycka sin "intelligens" på.
Image
Vilket föregående talare visar med glädje.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:
Ramza wrote:Vilket är implicerat av deras intelligens.
Jag tror att skillnader i intelligens existerar i stort sett inte. Det är bara det att man har olika sätt att uttrycka sin "intelligens" på.
Jo, det är säkert sant. ::)

Det måste känns rätt bra att tro att man är ungefär lika intelligent som våra främsta företrädare i akademin och inom industrin... Jag har istället börjat förlika mig med ödet att jag kanske inte är särskilt mycket mer än en medelmåtta, istället för att försöka dra ner samhällets spjutspetsar till min mediokra nivå.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

wille wrote:
Ramza wrote:Vilket är implicerat av deras intelligens.
Jag tror att skillnader i intelligens existerar i stort sett inte. Det är bara det att man har olika sätt att uttrycka sin "intelligens" på.
Jag tror inte.
Jag menar, de som gör intelligenta saker gör intelligenta saker, och det är det. Man kan ju inte räknas som intelligent för att man "är skitsmart men väljer att slå sina klasskompisar med en bandyklubba istället". Nä, det finns en INT-stat precis som det finns STR, DEX, CON, WIS och CHA.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote:Jo, det är säkert sant. ::)

Det måste känns rätt bra att tro att man är ungefär lika intelligent som våra främsta företrädare i akademin och inom industrin... Jag har istället börjat förlika mig med ödet att jag kanske inte är särskilt mycket mer än en medelmåtta, istället för att försöka dra ner samhällets spjutspetsar till min mediokra nivå.
Det är en viss skillnad på kunskap och intelligens.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Jo, det är säkert sant. ::)

Det måste känns rätt bra att tro att man är ungefär lika intelligent som våra främsta företrädare i akademin och inom industrin... Jag har istället börjat förlika mig med ödet att jag kanske inte är särskilt mycket mer än en medelmåtta, istället för att försöka dra ner samhällets spjutspetsar till min mediokra nivå.
Blanda nu inte ihop intellekt och bildning bara.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:Blanda nu inte ihop intellekt och bildning bara.
Man får inte blanda ihop intellektuell och intelligent, heller. 8)
(det var iofs olika sätt att säga samma sak :host:)
Det kan bli jobbigt det här...

edit: de skrattande gubbarna kan man titta på hur länge som helst.
Last edited by Cappuccino on 2005-06-02 13:05:48, edited 1 time in total.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

TinyTeeth wrote:
Dynamitsven wrote:Då kanske han börjar gråta och springer hem till mamma :D


Varför har inte Tiny himself skrivit nåt i tråden? Han kanske har blivit lite stött i kanten...

-Hallå! Tiny, kom fram! Vi villhöra din personliga åsikt om din ålder, fejkad eller ej! :D
Min personliga åsikt om min ålder? Har du en personlig åsikt om din ålder? ::)
Ja, faktiskt så har jag det... Jag tycker att jag är stor och stark och i mina bästa år.

Hoppas att du inte tog föregående inlägg som nån form av dålig kritik på din ålder. Dock så stämmer du inte särskilt mycket överrens med min bild av dagens 13-åringar, vilket är jättebra.
DIM kalsonger As String
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ugh, Dungeons and Dragons variabler kommer in i en tråd som från början diskuterade en annan forumits intelligens och sedan övegick till att diskutera inteligens (allmänt) allmänt...

Själv ser jag fram emot den dag då Tinyteeth blir bitter, cynisk och börjar överväldigas av ett djupt rotat hat mot världen och hoppas då på att han fortfarande utrycker sig på forumet så att jag kan ta del av det.

Inte så att jag önskar dig nått ont, Tiny, snarare att jag är hyfsat nyfiken på hur du skulle te dig som en hardcore misantrop som känner sig sviken, lurad och förådd av världen. Det är nått jag skulle vilja studera. Tonåren är hyfsat dynamiska jämfört med den ålder som jag nu lider av där man sitter här och är så gott som halvägs död så är ens jämnåldriga väldigt statiska, oftast väldigt bestämt statiska för att försöka utrycka och attrahera folk med en påklistrad dynamik som när man granskar noga visar sig endast vara något statiskt i alla fall.

Angående vänster sympatier i sin ungdom så har det sagts att det är ett tecken på utveckling.

Om det inte framgick tidigare i vad jag skrivit så är även jag hyfsat förundrad över vad TinyTeeth har lyckats med att åstakomma trots sin ringa ålder.

Det finns värre saker än 14 åringar, och dom är 15, 16 och 17 åringar i min mening.

Och ja, Bildning och Intelligens är två skilda saker, den ena må underlätta den andra, men de är forfarande två skilda saker.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

lillis wrote:...och här har vi alltså människan som tillsammans med Tinyteeth förkroppsligar bipoläriteten.

Så du menar att jag är motsattsen till Tinyteeth?
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Image

He da man.. Inte ens tinyteeth kan slå david, best of the best.. :P

Duh...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

coin wrote:Who can beat the Man Who Brought Down 'That Wall' ;)
Call me ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:Det är en viss skillnad på kunskap och intelligens.
Och vatten är vått. Men vad tillför det diskussionen att jag konstaterar det?

fisk: Gjorde jag det?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

Jag tror att skillnader i intelligens existerar i stort sett inte. Det är bara det att man har olika sätt att uttrycka sin "intelligens" på.
Touché. Det, och att alla människor har olika intressen. Albert Einstein brukade nog inte vara ute på Spybar och dra linor och ragga upp korta kjoltyg.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

mitnic wrote:
Jag tror att skillnader i intelligens existerar i stort sett inte. Det är bara det att man har olika sätt att uttrycka sin "intelligens" på.
Touché. Det, och att alla människor har olika intressen. Albert Einstein brukade nog inte vara ute på Spybar och dra linor och ragga upp korta kjoltyg.
Nej, och det beror förmodligen på att han var förbannat mycket mer intelligent än vad någon av oss ens kommer i närheten av.

Banala nöjen och intressen kommer med större sannolikhet som en funktion av att man är imbecill. Man är inte imbecill för att man gillar hockey. Capische?

(Och ja, jag inser att det inte är riktigt så enkelt och det finns undantag etc. Dock vidhåller jag att det finns en stark korrelation.)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

Nej, och det beror förmodligen på att han var förbannat mycket mer intelligent än vad någon av oss ens kommer i närheten av.
Det finns många olika typer av intelligens. Vilken syftade du på?
Banala nöjen och intressen kommer med större sannolikhet som en funktion av att man är imbecill. Man är inte imbecill för att man gillar hockey. Capische?
Jag förstår vad du menar. Men vem är du att säga vilka nöjen som är banala? Ligger inte det i betraktarens ögon?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

mitnic wrote:
Nej, och det beror förmodligen på att han var förbannat mycket mer intelligent än vad någon av oss ens kommer i närheten av.
Det finns många olika typer av intelligens. Vilken syftade du på?
Den enda typen:
intelligens, i dagligt tal detsamma som förstånd, begåvning eller tankeförmåga. (från NE).

Kan vi försöka hålla oss borta från kvasiintellektuellt ordvrängeri om vad som egentligen menas med specifika ord när det är väldigt tydligt av sammanhanget vad som egentligen åsyftas?
mitnic wrote:
Banala nöjen och intressen kommer med större sannolikhet som en funktion av att man är imbecill. Man är inte imbecill för att man gillar hockey. Capische?
Jag förstår vad du menar. Men vem är du att säga vilka nöjen som är banala? Ligger inte det i betraktarens ögon?
Jag är tillräckligt intelligent för att inse att det är mer komplext att försöka utveckla ett nytt paradigm inom fysiken jämfört med att titta på hockey. Inser du inte det så tror jag inte att partikelfysik är något för dig.

Vem jag är? Är det inte uppenbart att jag är en inbiten forumanvändare med en blå blåsfisk som avatar?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote:
wille wrote:Det är en viss skillnad på kunskap och intelligens.
Och vatten är vått. Men vad tillför det diskussionen att jag konstaterar det?
Faktumet att rent kunnande är vad de flesta människor kallar för intelligens tycker jag är rätt skrämmande.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

Den enda typen? Jag som trodde att det fanns social intelligens, spatiell intelligens, logisk intelligens mfl.
Kan vi försöka hålla oss borta från kvasiintellektuellt ordvrängeri om vad som egentligen menas med specifika ord när det är väldigt tydligt av sammanhanget vad som egentligen åsyftas?
Kan inte du sluta spy upp ur ordboken och istället bara svara på min fråga?
Jag är tillräckligt intelligent för att inse att det är mer komplext att försöka utveckla ett nytt paradigm inom fysiken jämfört med att titta på hockey. Inser du inte det så tror jag inte att partikelfysik är något för dig.
Var inte det där ett ganska paradoxalt uttalande? Om jag finner hockey komplext men inte partikelfysik, borde jag inte syssla med fysiken istället då?
Vem jag är? Är det inte uppenbart att jag är en inbiten forumanvändare med en blå blåsfisk som avatar?
Det där är bara trams.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

mitnic wrote:Den enda typen? Jag som trodde att det fanns social intelligens, spatiell intelligens, logisk intelligens mfl.

Kan inte du sluta spy upp ur ordboken och istället bara svara på min fråga?
Och jag menar att det där är trams.
Intelligens kommer av latinets verb för 'förstå' och har kommit att betyda fattningsförmåga och förstånd. "Social intelligens" är ett nytt påhitt som används av dem som inte tål att de är mindre intelligent än andra och behöver kunna försvara sig med att de är minsann "socialt intelligenta" istället. Som om begreppet socialt _kompetenta_ inte vore bra nog.

Så när du frågar om vilken intelligens jag menar så ger jag dig ett korrekt svar och backar upp det med ett utdrag ur Nationalencyclopedin. Om du inte känner igen det som ett svar på din fråga så vet jag inte hur jag ska kunna förklara det bättre.

Är det Howard Garder som spökar till det för dig? Han menade aldrig att använda begreppet som något annat än "intelligenser", eftersom något bättre ord att klä hans teori i inte fanns.
mitnic wrote:
Jag är tillräckligt intelligent för att inse att det är mer komplext att försöka utveckla ett nytt paradigm inom fysiken jämfört med att titta på hockey. Inser du inte det så tror jag inte att partikelfysik är något för dig.
Var inte det där ett ganska paradoxalt uttalande? Om jag finner hockey komplext men inte partikelfysik, borde jag inte syssla med fysiken istället då?
Nej, det var inte ett paradoxalt uttalande. Om du inte kan lära dig reglerna i Hockey, så kan du inte lära dig något värt att veta om partikelfysik heller. Detta är självklart, lika självklart som att n-dimensionella integraler är mer komplexa än två-dimensionella dito.

Och varför man tvunget ska hålla på med det som är mindre komplext, det förstår jag inte.
mitnic wrote:Det där är bara trams.
Nej, det var en reaktion på ditt överutnyttjande av värdelösa retoriska frågor. Tråkigt att inte ens det gick fram?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:
nem wrote:
wille wrote:Det är en viss skillnad på kunskap och intelligens.
Och vatten är vått. Men vad tillför det diskussionen att jag konstaterar det?
Faktumet att rent kunnande är vad de flesta människor kallar för intelligens tycker jag är rätt skrämmande.
Ytterligare ett snusförnuftigt konstaterande. Men ännu har jag inte märkt av att någon faktiskt har blandat ihop begreppen i sina resonemang i den här diskussionen. Så vart vill du komma, försvarar du din ståndpunkt att alla människor är lika intelligenta eller har du vunnit ny kunskap?

Vidare noterade jag just att Lillis i sitt inlägg sade samma sak som jag, fast på ett helt annat vis. Kanske minst lika bra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote:Ytterligare ett snusförnuftigt konstaterande. Men ännu har jag inte märkt av att någon faktiskt har blandat ihop begreppen i sina resonemang i den här diskussionen. Så vart vill du komma, försvarar du din ståndpunkt att alla människor är lika intelligenta eller har du vunnit ny kunskap?

Vidare noterade jag just att Lillis i sitt inlägg sade samma sak som jag, fast på ett helt annat vis. Kanske minst lika bra.
Jag bara påpekar att man behöver inte mer intelligens än någon annan för att bli akademiker, vilket du försökte påpeka tidigare i debatten.

Sedan gällandes min(?) teori i debatten, så tror jag bara att man väljer att rikta sin intelligens mot olika saker, och det jag tror du menar med intelligent är den spetskompetens med vilka många riktat sin intelligens mot.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

"Social intelligens" är ett nytt påhitt som används av dem som inte tål att de är mindre intelligent än andra och behöver kunna försvara sig med att de är minsann "socialt intelligenta" istället.
Tror du på det där själv? Som anekdot jag kan tillägga att det heter "används av DE som som inte tål..". Men det var säkert bara ett typo av lilla intellektuella nem.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag tror på det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply