Rökförbud på krogen från 1 juni

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Det är lite jobbigt, jag är rädd att det istället kommer lukta svett och andra mindre trevliga dofter. Let's face it, jämfört med prutt luktar ciggrök ganska gott...
iDon't care about your problems.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Gnuet wrote:Let's face it, jämfört med prutt luktar ciggrök ganska gott...
Hatkärlek finns ju till ens egna, men andra.. oh no..

Kommer väl öppnas en ny marknad för "doftgranar" (läs doftersättare) nu. I Norge (där har de väl rökförbud?) så öppnades ju det en sådan marknad om ja inte minns fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Notera att det var inte en Cigg som fick det mobila avträdet att explodera Eruku, det var tändaren.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

lurvy wrote:Om du frivilligt går in i rökfylld bar, är det då verkligen en kränkning av din frihet? Du har ju själv skapat situationen.
Ett annat alternativ är att leta upp en rökfri pub (finns det ingen så får du väl öppna en själv). Dessutom borde det inte föreligga något tvivel om att rökförbudet är en inkränkning på rökarnas och barägarens frihet.

Du hatar frihet och stavar fel till ordet kändes. Jestanes och hujedamej.
Du har rätt. Jag får nog ändra mig.

Och stavar fel har jag gjort halva dagen, känns som om jag börjar tackla av.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

lurvy wrote:Om du frivilligt går in i rökfylld bar, är det då verkligen en kränkning av din frihet? Du har ju själv skapat situationen.
Ett annat alternativ är att leta upp en rökfri pub (finns det ingen så får du väl öppna en själv). Dessutom borde det inte föreligga något tvivel om att rökförbudet är en inkränkning på rökarnas och barägarens frihet.
Men å andra sidan så finns det inga val då det tillåts rökning överallt. Jag har bara stött på rökförbud på restauranger, inga pubar, krogar eller uteställen. Bara för att man inte röker så ska man ju inte behöva sitta hemma?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Najze wrote:Men å andra sidan så finns det inga val då det tillåts rökning överallt. Jag har bara stött på rökförbud på restauranger, inga pubar, krogar eller uteställen. Bara för att man inte röker så ska man ju inte behöva sitta hemma?
Att förbjuda det på allmän plats, där det är en rättighet för alla människor att få vistas ser jag inga större problem med.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Fantastisk bra lag, tro det eller ej men jag vart för den lagen även på den tiden jag var rökare för ni som älskar mat vet att mat och rök går fan inte ihop maten smakar mkt sämre om någon sitter och bolmar på bordet bredvid.

Däremot vet jag oxå att det är riktigt gott med en cigg till kaffet efter maten.

Men jag tror det kommer att lösas på sikt hos de flesta krögare med ett rökrum ett tätt sådant förhoppningsvis :)
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Visst är det härligt att slippa den störande röken, men det luktar ju fan pga alla gaser och svettlukt vi släpper ifrån oss.
hade krogarna haft bättre luftkonditionering så skulle inte röklukten varit några större problem från början.

hoppas det är många krogar som skruvar upp luftkondisen nu.

samtliga uteställen jag har varit på som haft rökfritt har haft någon annan äklig stank som ersätter röken som kliar i ögonen.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Andrej wrote:Eftersom det tidigare konstaterats att folk badar i spyor och sprit på uteställen så kan vi enkelt konstatera att den inrökta lukten nu kommer att försvinna och de överlägsna odörerna kommer att vara Spya, Sprit samnt Svett. Som iofs inte är hälsofarligt.

Jag föredrar faktiskt rök, har då aldrig stört mig på att folk röker omkring i olika lokaler även som liten, men sen blev jag så småningom rökare själv.

Efter en tre fyra öl så är cigg så jävla gott till ännu mer öl att det är osanolikt...

Annars så är det en intersant att Rökförbudet träder i kraft ungefär samtidigt som man chockhöjde priset på lagrinsmedia.... Vad kommer framöver?

Å andra sidan, mitt jobb medför sig ungefär två femkronestora förstagradens brännskador i veckan och ja, det görs inget direkt för att förbättra miljön för mig och mina kollegor. Att endast se och lösa problem selektivt suger pung.

Fast i slutet så tvingas jag erkänna att det är nog bättre med rökförbud än utan, men jag vet fan heller om krogen kommer vara lika ofta besökt nu...
Synd om dig själv jobbar jag i kök och lagen gör inte ett skit för oss heller rökrummen som ofta är personalrum är lixom inte med i den ny lagen så att det är för personalen är bara skitsnack då även 70% av som jobbar på krogar röker.'

Rökrum för gäster lär det inte bli många då reglerna för hur dom ska vara byggda är enormt krångliga.

Var ideen att miljön förbättras för dom anställda skulle det räckt med att införa krav på bra ventilation i restaurangern men även i köket.
Då jag antar att stek os är mycket farligare än ciggaret rök.

Vad jobbar du med?
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Jag va ute igår för första gången när det blev rökfritt. Va på 4 ställen och det luktade inte dåligt på något ställe. Jag brukar med ta ett par cigg när man är ute en kväll för det är så jäkla gott. Men det är bra måste jag säga iallafall. Kläderna luktar inte äckligt som dom brukar.

Jag stöttar med andra ord lagen.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

EZA wrote:Synd om dig själv jobbar jag i kök och lagen gör inte ett skit för oss heller rökrummen som ofta är personalrum är lixom inte med i den ny lagen så att det är för personalen är bara skitsnack då även 70% av som jobbar på krogar röker.'

Rökrum för gäster lär det inte bli många då reglerna för hur dom ska vara byggda är enormt krångliga.

Var ideen att miljön förbättras för dom anställda skulle det räckt med att införa krav på bra ventilation i restaurangern men även i köket.
Då jag antar att stek os är mycket farligare än ciggaret rök.

Vad jobbar du med?
Varför skulle stekos vara farligare än cigarettrök? Stekoset innehåller så vitt jag vet ingen av dom beståndsdelar som man räknar upp som farliga i cigarettrök. (kolmonoxid, tjära, nikotin)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Ghlargh wrote:
EZA wrote:Synd om dig själv jobbar jag i kök och lagen gör inte ett skit för oss heller rökrummen som ofta är personalrum är lixom inte med i den ny lagen så att det är för personalen är bara skitsnack då även 70% av som jobbar på krogar röker.'

Rökrum för gäster lär det inte bli många då reglerna för hur dom ska vara byggda är enormt krångliga.

Var ideen att miljön förbättras för dom anställda skulle det räckt med att införa krav på bra ventilation i restaurangern men även i köket.
Då jag antar att stek os är mycket farligare än ciggaret rök.

Vad jobbar du med?
Varför skulle stekos vara farligare än cigarettrök? Stekoset innehåller så vitt jag vet ingen av dom beståndsdelar som man räknar upp som farliga i cigarettrök. (kolmonoxid, tjära, nikotin)
Bränt fett innehåller en hel del cancerframkallande medel som man inte ska äta har svårt att tro att det är nyttigt att dra i sig heller.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

aiwass wrote:Ska blitrevligt att kunna gå och ta en öl eter jobb/plugg/träning utan att behöva hänga jackan på balkongen sen när man kommer hem. Att faktiskt kunna andas ordentligt inne på krogen komemr nog blitrevligt det med, liksom att slippa illamåendet som lukten i kläderna brukar kunna framkalla på tunnelbanan hem.
Jag håller med
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

smorgar wrote:Våran lägenhet när vi köpte den luktade förfärligt pga rök, kan bara fantisera om hur en lokal som rökfylls näst intill varje kväll luktar...
Ja då har man faktiskt firheten att antingen köpa den eller inte..

Inte mycket att gnälla om anser jag..
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

triton242 wrote:
smorgar wrote:Våran lägenhet när vi köpte den luktade förfärligt pga rök, kan bara fantisera om hur en lokal som rökfylls näst intill varje kväll luktar...
Ja då har man faktiskt firheten att antingen köpa den eller inte..
Inte mycket att gnälla om anser jag..
Jag ser inget gnäll i hans mening.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply