slutet för thepiratebay

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det var precis sånt här jag menade att diskussionen inte fick handla om...
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Nitro, Ghlargh: Tilt! ::)

Jag tror att piratkopieringen alltid kommer att fortsätta i viss mån men utvecklingen kommer att gå mot allt lägre priser på filmer, musik, datorprogram etc. 2020 kommer en film kosta typ 10 kr och en biobiljett 20.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Branstrom wrote:Nitro, Ghlargh: Tilt! ::)

Jag tror att piratkopieringen alltid kommer att fortsätta i viss mån men utvecklingen kommer att gå mot allt lägre priser på filmer, musik, datorprogram etc. 2020 kommer en film kosta typ 10 kr och en biobiljett 20.
-In your dreams, pal! ;)
Det scenariot kommer nog den beryktade DRM-tekniken att eliminera... tyvärr.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

spaceman75 wrote:-In your dreams, pal! ;)
Det scenariot kommer nog den beryktade DRM-tekniken att eliminera...
DRM? nja, det tror jag inte. Tror knappast något kopieringsskydd kommer oknäckbart. Däremot kanske valutans devalvering säger sitt. ;)

Jag tror helt klart marginalerna på musikförsäljning skulle kunna halveras utan att skivbolagen skulle förlora ett öre på det. Jag är mycket tveksam till att betala över 160 kr för en ny CD, hade de kostat 90 kr istället hade det i alla fall för mig varit mer realistiskt att köpa skivor ofta. Det kanske bara skulle minska piratkopieringen marginellt men jag tror de som laddar ner musiken, och gillar den, i större utsträckning kommer köpa skivan.

Filmer är svårare, filmindustrin har en hel del poänger i och med att det sällan man ser en film mer än någon enstaka gång. Där tror jag piratkopieringen gör betydligt mer skada och det behövs helt klart en lösning som fungerar för alla. Jag gillar själv att gå på bio, film är helt enkelt roligast på stora skärmar med bra ljud så att stänga biografer för att ha videouthyrning på internet är inre riktigt i min smak men någon kombination skulle kanske fungera?

Det jag irriterar mig mest på i de här sammanhangen är de kopieringsskydd alla försöker implementera hela tiden. Jag gillar inte att bli tagen för en potentiellt kriminell person när jag går in i en butik och köpen en CD. Jag vill ha möjlighet att kopiera musiken till min dator och mina mp3-spelare utan att för den delen bryta mot någon lag eller behöva gå förbi ett kopieringsskydd. Att min CD-spelare inte klarar skivor med koperingsskydd (inte ens nya skydd) gör inte saken bättre.

Hela den här diskussionen för och emot piratkopiering som pågår i media har gått över styr. Ingen av sidorna klarar längre av att föra en sansad diskussion utan det gäller verkligen att hålla på sitt och stirra ut fienden.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Att ett biobesök skulle kosta 20kr är återigen en sådan romantisk dröm som Dissident pratade om, det kommer aldrig hända för det går inte att driva biosalongerna till det priset om de som arbetar där fortfarande skall få skäligt betalt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag tycker att 80-90kr för bio är ett överkomligt pris med tanke på vad många filmer kostar att göras.

Såvida man inte går på en film som visar sig vara en riktig flopp. Då tycker jag att man ska få pengarna tillbaka :P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det går inte att göra ett fulltäckande kopieringsskydd på film. I värsta fall spelar man upp filmen och rippar den analoga utsignalen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Ghlargh wrote:Det går inte att göra ett fulltäckande kopieringsskydd på film. I värsta fall spelar man upp filmen och rippar den analoga utsignalen.
Betyder det att sålänge dom gör filmer som går att spela upp så komr dom kunna bli rippade?
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Mer eller mindre, om än med klart sämre kvalitet, vilket många grämmer sig för, hehe.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

mjo, dålig kvalitet vill man inte kolla på. Jag är iaf allergisk mot det.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Jag tycker att 80-90kr för bio är ett överkomligt pris med tanke på vad många filmer kostar att göras.

Såvida man inte går på en film som visar sig vara en riktig flopp. Då tycker jag att man ska få pengarna tillbaka
Frågan är varför de kostar så mycket dessa filmer? beror det på att skådespelarna råkar få mer betalt per film (vissa alltså) än vad jag kommer tjäna under hela mitt liv???
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

I och med att priserna för Cd-r-skivor går upp (dvs man betalar pengar till skivindustrin) så har man ju all moralisk rätt att ladda ner. Jag kan tänka mig att betala ett högre pris för en tom cd- eller dvd-skiva om det samtidigt ger mig laglig rätt att ladda ner och bränna vad fan jag vill.

Nu har Riksdagen gått åt fel håll två gånger: man höjer priset på brännbara skivor OCH gör det förbjudet att ladda ner musik, filmer, spel och program.

Antingen skall man få bränna vad som helst på sina betalda skivor eller så skall man kunna dra av den summan i deklarationen (det skall jag göra om jag inte bränner "illegalt material"). Man skulle alternativt kunna skicka en räkning till "organisationen-vad-den-nu-heter" och kräva att man får tillbaka pengarna man aldrig laddade ner och brände för.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

HLC wrote:Att ett biobesök skulle kosta 20kr är återigen en sådan romantisk dröm som Dissident pratade om, det kommer aldrig hända för det går inte att driva biosalongerna till det priset om de som arbetar där fortfarande skall få skäligt betalt.
Jag skulle lungt betala 160-180 spänn för ett biobesök, om personalen kunde garantera att jag fick ut en upplevelse som motsvarade min monetära insats. Om salongerna var försedda med mobiltelefonstörare, om alla besökare vittjades på chipspåsar och annat extraprassligt tilltugg och om två stadiga killar med tribaltatueringar i skortlinningen plockade ut och dängde upp alla som stör onödigt mycket.
Får jag se på när fridstörarna får däng åker min villighet att betala upp till 300 spänn lungt.

Problemet med biobranchen är inte att folk hellre ser filmen hemma, det är att biobranchen i kombination med samhällets förflackning har gjort så att man inte längre är särskilt sugen på att se film på bio.
Väldigt få hemmanläggningar klarar av att konkurera med en THX-salong. Men väldigt få hemmanläggningar behöver agera fritidsgård för efterblivna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Vem behöver gå på bio när man har hemmabio utrustning?
Jag menar, jag tankar hellre en dvdr än att gå på bio, mest för att sverige är så jävla sega på att ta in nya filmer. Fan, filmerna hinner ju komma ut på dvd i usa innan ens det kommit ut på bio i sverige.

Jag går på bio kanske 1-3gånger om året och det är då om det är nån riktigt stor film där jag måste ha THX surrond ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Big_Bird wrote:Jag skulle lungt betala 160-180 spänn för ett biobesök, om personalen kunde garantera att jag fick ut en upplevelse som motsvarade min monetära insats. Om salongerna var försedda med mobiltelefonstörare, om alla besökare vittjades på chipspåsar och annat extraprassligt tilltugg och om två stadiga killar med tribaltatueringar i skortlinningen plockade ut och dängde upp alla som stör onödigt mycket.
Får jag se på när fridstörarna får däng åker min villighet att betala upp till 300 spänn lungt.

Problemet med biobranchen är inte att folk hellre ser filmen hemma, det är att biobranchen i kombination med samhällets förflackning har gjort så att man inte längre är särskilt sugen på att se film på bio.
Väldigt få hemmanläggningar klarar av att konkurera med en THX-salong. Men väldigt få hemmanläggningar behöver agera fritidsgård för efterblivna.
*Word*
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Fredd wrote:Vem behöver gå på bio när man har hemmabio utrustning?
Jag menar, jag tankar hellre en dvdr än att gå på bio, mest för att sverige är så jävla sega på att ta in nya filmer. Fan, filmerna hinner ju komma ut på dvd i usa innan ens det kommit ut på bio i sverige.

Jag går på bio kanske 1-3gånger om året och det är då om det är nån riktigt stor film där jag måste ha THX surrond ;)
Jag kan säga att visst är det trevligt att sitta hemma, men hemmabio blir aldrig bio, det är därför jag går på bio. Detta gör jag visserligen inte ofta, men kan inte påstå att man kan byta ut den upplevelsen mot hemmabio.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är inte biosalongerna som tar töntigt mycket betalt, det är skådespelarna och deras agenturer. Precis som att det är skivbolagen som tar töntigt mycket betalt för sina skivor, inte skivförsäljarna.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Fredd wrote:Vem behöver gå på bio när man har hemmabio utrustning?
Jag menar, jag tankar hellre en dvdr än att gå på bio, mest för att sverige är så jävla sega på att ta in nya filmer.
En hemmabio kan förvisso vara hur bra och exklusiv som helst - men det finns inget sådant paket som kan återställa den piratkopierade filmens ursprungliga kvalitet efter att den komprimerats. ;)
Antingen skall man få bränna vad som helst på sina betalda skivor eller så skall man kunna dra av den summan i deklarationen (det skall jag göra om jag inte bränner "illegalt material").
Låter faktiskt intressant - det måste jag lägga på minnet till nästa år.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Det är inte biosalongerna som tar töntigt mycket betalt, det är skådespelarna och deras agenturer. Precis som att det är skivbolagen som tar töntigt mycket betalt för sina skivor, inte skivförsäljarna.
Fast en stor del är ju att biosalongerna inte klarar av att leverera det de tar betalt för. Du köper en filmupplevelse, men får ett besök på en ungdomsgård.

De skulle kunna betala mig 50 spänn för att gå på bio och jag skulle fortfarande tycka att biografägarna inte levererade det de lovar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Fast en stor del är ju att biosalongerna inte klarar av att leverera det de tar betalt för. Du köper en filmupplevelse, men får ett besök på en ungdomsgård.

De skulle kunna betala mig 50 spänn för att gå på bio och jag skulle fortfarande tycka att biografägarna inte levererade det de lovar.
Du skulle kunna tipsa din lokala biograf om att ha speciella "käften"-visningar där prassligt godis, småprat, småbarn, mobiltelefoner etc är totalt förbjudet. Det kanske skulle gå hem...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Man kan ju alltid försöka.
Men eftersom de inte har något sätt att se till att dessa regler efterföljs så misstänker jag att de kommer att fortsätta som förr.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Man kan ju alltid försöka.
Men eftersom de inte har något sätt att se till att dessa regler efterföljs så misstänker jag att de kommer att fortsätta som förr.
Småbarn och prasslande godis borde inte vara svårt att se till, och dom kan ju gå ut i PA och säga att folk ska slå av mobiler. Hålla käften får folk klara själva, men går man på en speciell tyst visning och vet om det så är det nog större chans att man är tyst
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det förutsätter att folk har omdömesförmåga och möjlighet att se till andras intressen än sina egna. Om det vore så i verkligheten skulle moderaterna inte sitta i riksdagen ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Fast en stor del är ju att biosalongerna inte klarar av att leverera det de tar betalt för. Du köper en filmupplevelse, men får ett besök på en ungdomsgård.

De skulle kunna betala mig 50 spänn för att gå på bio och jag skulle fortfarande tycka att biografägarna inte levererade det de lovar.
Självklart, det är därför jag -aldrig- går på bio.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag som regelbundet går på biovisningar i tysta salonger inser ju dock att biobesöket i sig inte går att byta ut mot någon fjuttig hemanläggning.
Det är egentligen bara publilken det är fel på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply