Ersättning vid rån/överfall?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Ersättning vid rån/överfall?

Post by benjamin »

(Börjar med att nämna att detta inte gäller mig)

Om en person blivit lätt slagen (ett slag mot ansiktet, sedan ner på baken) och sedan rånad. Vad kan man få för ersättning? Polisen säga att ersättning ordnas om de kommer att gripas - vilket de inte kommer då personen i frågan inte kommer att kunna identifiera dem. Vad kan man då råda denna personen att göra?

Tack så hemskt mycket för råd och tips.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Har blivit utsatt för rån, där min bror och hans kompis kommer ihåg gärningsmännen bra, men jag gör det inte alls. Såhär ser fallet ut för oss:

Du kan få ersättning om gärningsmannen är känd av fysiska/psykiska skador i form av skadestånd, i andra hand kronofogden och i sista hand kan du söka bidrag hos Brottsoffermyndigheten.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag som har blivit utsatt för rån vet att man får ersättning om de grips. I mitt fall har de gripits, har varit på rättegång osv. Polisen har sagt att vid ungdomsrån iaf så är det minst på 5000kr, i mitt fall får jag då 9000kr ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ersättning vid rån/överfall?

Post by Dissident »

benjamin wrote:(Börjar med att nämna att detta inte gäller mig)

Om en person blivit lätt slagen (ett slag mot ansiktet, sedan ner på baken) och sedan rånad. Vad kan man få för ersättning? Polisen säga att ersättning ordnas om de kommer att gripas - vilket de inte kommer då personen i frågan inte kommer att kunna identifiera dem. Vad kan man då råda denna personen att göra?

Tack så hemskt mycket för råd och tips.
Brottsoffermyndigheten har information om vad olika skador är "värda". Utöver de faktiska skadorna kan du också få ersättning för kränkning i samband med rånet.

Jag förstår nog inte riktigt din andra fråga, du vet att personerna inte kommer att gripas och frågar om råd? Det finns inte så mycket du kan göra mer än att polisanmäla och vänta.

Brottsoffermyndigheten är din vän, kolla på deras hemsida om bl.a. brottsskadeersättning.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Personen du talar om kan bli vapenfetischist och gatuvåldsromantiker och bilda ett lokalt paramilitärt kamporgan. Att anmäla ett begånget brott till Polisen är bra och nödvändigt för statistikens skull. Oftast är det dock helt meningslöst om man bryr sig det minsta om rättvisa.
Personligen skulle jag hämnas och skita fullständigt i det så kallade rättssystemet. Här är tyvärr gärningsmannen okänd, vilket är förjävligt störande.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Nej, jag ska vara ärlig, kom på att jag kan lika gärna berätta :-)

Jag gick hem från ett uteställe här om natten och var rätt bra dragen , knatade längs alén mot Järntorget i Göteborg. Snackar med min storebror i telefon, helt plötsligt kommer två mörka killar fram (i min ålder) och säger att jag ska ge dem telefonen, jag svarar nej varpå jag får ett slag i ansiktet och de puttar ner mig på marken. Då ser de min NYA Tissot PR200 (3500kr) och drar av den snabbt och springer därifrån. Får behålla telefonen och allt annat tack och lov. Hade försäkrat klockan så det blev 350kr (10% av klockan) och jag har fått en ny likadan. Det enda skadan är de futtiga 350kr , ett märke i ansiktet efter slaget (mkt lite) och en bula efter fallet. Dock kommer nog jag vara rätt skraj för att gå ute själv vilket jag aldrig har varit förut. Jag var bra full så jag minns verkligen inte hur de såg ut eller kunde inte försvara mig what so ever trots mina kung fu-kunskaper :-( Det var min student så jag sparde inte på drinkarna med mina vänner. Jag försöker tänka "Jälva lowlife-mongon som rånar och slår ner mig när jag är helt tokfull", men någonstans så finns ju en ilska :-/

Jag skulle aldrig kunna identifera dem då jag inte ens har en aning hur dem såg ut, det kanske säger lite om att jag var rätt full :-/ Sen gick det helt tokfort också. De sprang bort mot en bil som stod lite längre bort så det var nog rätt orgniserat.

Det är polisanmält och jag ringde precis Folksam, de sa att jag skulle återkomma på tisdag då de som hade hand om sådant skulle vara där då.

Kronofogden grejar ju bara om personerna grips, annars verkar det först vara försäkringsbolaget och om inte det, brottsoffermyndigheten. Verkar vara 5000kr jag skulle få.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det mest frustrerande ändå är att du bara är en av väldigt många människor som utsattes för liknande saker (många utsattes för långt värre) just den natten. Du är reducerad till en siffra, 1, i statistiken. Samhället har inte påverkats ett dugg. Händelsen gick oförmärkt förbi. Det har sett ut såhär ett bra tag, och det kommer att fortsätta.

Som brottsoffer, även om många inte vill förlika sig med detta faktum (en "offerstämpel"), så hade du ändå tur. Man kan säga att du är ett lyckligt undantag bland det olyckliga flertalet.

Den stora frågan är: Vad händer nu?
Svaret är givet: Ingenting.

Jag skyller på socialdemokraterna (vilket jag Alltid gör). 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
AndersC
Posts: 32
Joined: 2005-01-05 4:27:40
Location: Stockholm

Post by AndersC »

benjamin wrote:
Det är polisanmält och jag ringde precis Folksam, de sa att jag skulle återkomma på tisdag då de som hade hand om sådant skulle vara där då.
Stabilt! Bra försäkringsbolag,,,bara en liten firma som inte har folk på plats,,,he he. Orkade personen som du talade med inte engagera sig tillräckligt men visste att hon/han skulle vara ledig på tisdag?,,he he.
Ibland undrar man!

Hmm "två mörka killar" om du menar hudfärg så blir du snabbt en rasist enligt svenska normer. Din hjärna kommer ju naturligtvis att försöka att skydda dig genom att lära sig förutfattade meningar för att kunna förutsee och förhindra att det här händer igen. (Vi är människor och vi lär snabbt av erfarenhet) DVS nästa gång du ser två mörka män i liknande situation så kommer din hjärna att reagera med ett antagande av fara och försöka få dig att undvika dom. Med andra ord du får en förutfattad mening och därmed rasistisk,,,he he. Har just läst diskrimineringshysteri-tråden och har inte riktigt släppt dom tankebanorna.

Det suger att bli rånad,,,hoppas du kommer över känslorna som kommer med på köpet så att säga.

/Anders
"You're entering into a world of pain"
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

AndersC wrote:Stabilt! Bra försäkringsbolag,,,bara en liten firma som inte har folk på plats,,,he he. Orkade personen som du talade med inte engagera sig tillräckligt men visste att hon/han skulle vara ledig på tisdag?,,he he.
Ibland undrar man!

Hmm "två mörka killar" om du menar hudfärg så blir du snabbt en rasist enligt svenska normer. Din hjärna kommer ju naturligtvis att försöka att skydda dig genom att lära sig förutfattade meningar för att kunna förutsee och förhindra att det här händer igen. (Vi är människor och vi lär snabbt av erfarenhet) DVS nästa gång du ser två mörka män i liknande situation så kommer din hjärna att reagera med ett antagande av fara och försöka få dig att undvika dom. Med andra ord du får en förutfattad mening och därmed rasistisk,,,he he. Har just läst diskrimineringshysteri-tråden och har inte riktigt släppt dom tankebanorna.

Det suger att bli rånad,,,hoppas du kommer över känslorna som kommer med på köpet så att säga.

/Anders
Tack! :-) Nej, ingen rasist här ;-) Har en del "mörka" kompisar och jag tänker längre än vad näsan räcker. Längre än så har man väl kommit? :-/

Nej, det var så att dem som hade koll på skadeshit var där på tisdag - det är ju röd dag på måndag.

Kan hålla er uppdaterade om ni vill?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

åååh varför kan inte folk bara ge fan i andras prylar.
#mac.se @ EFnet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Xmel wrote:åååh varför kan inte folk bara ge fan i andras prylar.
Håller med. Att man inte kan ha sina prylar ifred :/
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Skaffa ett järnrör och var generös med det, du kommer defenitivt att få ha dina prylar kvar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Andrej wrote:Skaffa ett järnrör och var generös med det, du kommer defenitivt att få ha dina prylar kvar.
Ömh, ok! Nej tack. Sådant gör nog bara sådant här värre. Har klarat mig hyfsat bra trots allt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Andrej wrote:Skaffa ett järnrör och var generös med det, du kommer defenitivt att få ha dina prylar kvar.
Det är med dessa tankar som samhället kommer att falla till grunden om de får ta överhanden.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

lither wrote:Det är med dessa tankar som samhället kommer att falla till grunden om de får ta överhanden.
Ha! Jag skulle hävda motsatsen. Det är alla pacifister, dvs alla potentiella "offer", som skapar ett samhälle för omoraliska människor att föröva sig på. Om alla påtänkta offer försvarade sig - stred - på liv och död (även om småsaker) så hade den självutnämnde förövaren tänkt två gånger innan han/hon bestämde sig för att begå brott. Många opportunister hade försvunnit på det här viset. Tillfället skulle inte längre skapa tjuven, eller vem/vad det nu än månde vara.

Godtycklig och grym bestraffning skulle även det hjälpa till.

Benjamin borde ha haft en handgranat på sig "Utifall att...".
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Cappuccino wrote:Benjamin borde ha haft en handgranat på sig "Utifall att...".
"...han får för sig att spränga sig själv och några till i luften"

yeah right, dummaste jag hört
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Jag glömde ha med det för forum nödvändiga *ironi*...

Det är bara det att jag hatar sånt. Det finns ingenting mer störande än när någon jävel skriver *ler eller ::skrattar::

:) ;) :D ;D :[ :( :o 8) ?!? ::) :P :-[ :-X :-/ :-* ;( smileys ...utifall att.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Stop making excuses and start making sense.
User avatar
FoxForceFive
Posts: 29
Joined: 2005-05-28 13:42:42

Post by FoxForceFive »

Jag är väldigt mycket för "öga för öga, tand för tand". Tycker själv att de lagar som kontrollerar hur mycket och hur kraftigt vi får försvara oss i sverige är alldelles för hårda.
Faster and faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

8850k rikare :-) 10000kr för överfallet minus 1500kr i självrisk + 350kr för självrisken på klockan. Gått 8500kr "plus" rent ekonomiskt. Det var av försäkringsbolaget. Det är en villkorlig ersättning så jag kan och ska även ansöka hos Brottsoffermyndigheterna. Fint vi bor i :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
föredettamixbox
Avstängd
Posts: 265
Joined: 2005-04-04 22:15:23

Post by föredettamixbox »

Jag ska få 11 000kr, blev rånad förra sommaren av 3st jallas.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

föredettamixbox wrote:Jag ska få 11 000kr, blev rånad förra sommaren av 3st jallas.
Grattis!

Btw, kan nog få ut 5000kr till av brottsoffermyndigheterna. Det känns bra att kunna få ersättning - min ångest över allt har typ minskat enormt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Skulle du göra det igen för 15.000?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Alltså, jag skulle ju kunna slå ner dig och sno din kamera så får du 20k.

Win-win situation ;D
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Vet inte, det är inte alls kul när det händer och efter - men jag klarade mig lindrigt och det är jag glad över. Räcker med en gång. Svårt att värdera det jobbiga i pengar.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply