Straff för bedrägerier resp Grova bedrägerier??

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Straff för bedrägerier resp Grova bedrägerier??

Post by sandpappa »

Vars kan man hitta information om vad det är för straff på det?
ÖÄ
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Maila polisen.. de är förvånansvärt ( ? ) hjälpsamma när det gäller att svara på hur det ligger till med svensk lag.. ;)
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

Okej, ska testa det. Det finns ingenstans man kan kolla upp vad som gäller på nätet med olika lagar osv?!
ÖÄ
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp

Duger svensk författningssamling på nätet?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

ungefär något sånt, men jag hittar inte någonting om bedrägerier. Iof så fanns det ju nå, men det var ca 100 sidor. Får maila snuten istället :P
ÖÄ
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Re: Straff för bedrägerier resp Grova bedrägerier??

Post by mattlos »

sandpappa wrote:Vars kan man hitta information om vad det är för straff på det?
Vad har du nu gjort som du kommer få ångra?
Kan inte annat än att hålla med föregående talare.
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

Jag har inte gjort någonting, men jag är lite intresserad av vad alla puckon som blåser folk får för straff då jag själv blev lurad på en dator på blocket . . .
ÖÄ
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Alla svenska brott står i brottsbalken, hela finns på t.ex. http://www.lagen.nu/1962:700

I kapitel 9 står om "bedrägeri och annan oredlighet".
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

fan vad najs, grovt bedrägeri 6mån till 6år . . . hoppas den jäveln som blåste mig får 6 år . . . rätt åt honom . . .
ÖÄ
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Så länge du inte fifflar med statens pengar (skatten) så är väl straffen ganska milda men åker man dit och har fifflat där då ligger man risigt till.
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

Nu är det ju så att det är en kille som har blåst mig och ca 20 personer till på att betala in en handpenning på några tusen till hans konto och inte fått några varor. Händelsen är polisanmäld och han är känd hos polisen sen tidigare. Han är nu häktad inför rättegång och han hävdar att han har blivit tvingad att göra det . . .

Vad kan han få för straff?
ÖÄ
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

sandpappa wrote:Nu är det ju så att det är en kille som har blåst mig och ca 20 personer till på att betala in en handpenning på några tusen till hans konto och inte fått några varor. Händelsen är polisanmäld och han är känd hos polisen sen tidigare. Han är nu häktad inför rättegång och han hävdar att han har blivit tvingad att göra det . . .

Vad kan han få för straff?
Om han är drömd tidigare kan det bli aningen hårdare, och 20 datorer är inte så mycket pengar.. Men skulle gissa på 8 månader och sedan ca 66% av den tiden om han sköter sig, allt beror på om hans historia går hem sedan om han har annat på sig kan det bli hårdare..

och oftast fortsätter han nog med bedrägerierna i fängelset också, vilket går oftast ganska utmärkt då han hamnar i ett klass 3,4 fängelse.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Heter måhända personen i fråga "Kim"?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

Nope det gör han inte, tänkter inte gå in på vad han heter heller . . .
ÖÄ
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

stealth wrote:Heter måhända personen i fråga "Kim"?
För ett tagsen så lurade Kim mig... fast han åkte dit.
Gosman - Rixhack Admin
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

EvilGhozt wrote:
sandpappa wrote:Nu är det ju så att det är en kille som har blåst mig och ca 20 personer till på att betala in en handpenning på några tusen till hans konto och inte fått några varor. Händelsen är polisanmäld och han är känd hos polisen sen tidigare. Han är nu häktad inför rättegång och han hävdar att han har blivit tvingad att göra det . . .

Vad kan han få för straff?
Om han är drömd tidigare kan det bli aningen hårdare, och 20 datorer är inte så mycket pengar.. Men skulle gissa på 8 månader och sedan ca 66% av den tiden om han sköter sig, allt beror på om hans historia går hem sedan om han har annat på sig kan det bli hårdare..

och oftast fortsätter han nog med bedrägerierna i fängelset också, vilket går oftast ganska utmärkt då han hamnar i ett klass 3,4 fängelse.
Vad är det klass 3,4 fängelse??
ÖÄ
Post Reply