"Persson lovar miljarder till jobb"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
nem wrote:Jag förstår inte varför din solidaritet stannar vid den svenska gränsen.
På samma sätt som varför man hellre värnar om sin cancersjuka bror, framför cancersjuka Qi Dong Li i Beijing.

Var det verkligen så svårt?
Den delen var inte svår, men jag anser den vara irrelevant. Du ska ju faktiskt köpa varan som producerats, och så fort man inser att det är man själv som ska sponsra karlskroniterna brukar solidariteten med kinseserna öka markant.

Gillar man inte globaliseringen, så är det inte svårare än att rösta med plånboken och köpa "made in Sweden".
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jfolin wrote:
Big_Bird wrote:Visserligen påverkas sysselsättningen i Kina, och det är ju bra för kineserna (till dess att det inte längre finns nog med konsumenter för att fylla efterfrågan på deras produkter).
Kineserna är ganska många, och eftersom det har börjat strömma in utländskt kapital, har många kineser fått en del pengar över. Pengar som används för att köpa kapitalvaror.
Och ju högre lön kineserna får desto mer av tillverkningen kommer att flyttas till Zimbawe och desto färre jobb kommer finnas i Kina, vilket kommer att minska kinesernas köpkraft...
Någon som ser ett mönster?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Och ju högre lön kineserna får desto mer av tillverkningen kommer att flyttas till Zimbawe och desto färre jobb kommer finnas i Kina, vilket kommer att minska kinesernas köpkraft...
Någon som ser ett mönster?
Det är ett tydligt mönster, kapitalismen jobbar ständigt för de som är fattigast och utjämnar stora skillnader i välstånd genom att skapa mer där arbetskraften är billigare och skapa mindre där det är dyrare att producera saker.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Och ju högre lön kineserna får desto mer av tillverkningen kommer att flyttas till Zimbawe och desto färre jobb kommer finnas i Kina, vilket kommer att minska kinesernas köpkraft...
Någon som ser ett mönster?
Det är ett tydligt mönster, kapitalismen jobbar ständigt för de som är fattigast och utjämnar stora skillnader i välstånd genom att skapa mer där arbetskraften är billigare och skapa mindre där det är dyrare att producera saker.
Va?
Nu får du ta och ge dig, hela grundtanken med kapitalismen är ju definitivt inte filantropi.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Det är ett tydligt mönster, kapitalismen jobbar ständigt för de som är fattigast och utjämnar stora skillnader i välstånd genom att skapa mer där arbetskraften är billigare och skapa mindre där det är dyrare att producera saker.
Det där var ett av de mindre insiktsfulla inläggen jag läst av dig nem. Jag tror du får revidera din världsuppfattning lite mer efter verkligheten som den ser ut i helhet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag tror att nem lever i en annan värd. Kapitalismen jobbar inte för, utan utnyttjar den arbetskraft som är billigast, företagen skiter fullständigt i välmående. Varje år måste vinsten ökas annars är det ett dåligt år.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Sluta racka ner på kapitalism, det är den som gör att ni spelar spel som ni egentligen anses för unga för, samt dricker sprit någon köpt ut åt er... det är det som kanske kommer göra att man en dag kan köpa alvedon på ica med...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hipshot wrote:Sluta racka ner på kapitalism + [blah blah blah]
Nej.

Kapitalismen har förvisso vissa fördelar, men att blunda för nackdelarna är att blunda för nackdelarna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

fisk wrote:
Hipshot wrote:Sluta racka ner på kapitalism + [blah blah blah]
Nej.

Kapitalismen har förvisso vissa fördelar, men att blunda för nackdelarna är att blunda för nackdelarna.
Jag ser inget fel med att blunda för nackdelar som jag inte kan komma på, påverkar mig... liksom, det påverkar inte mig att 2000 industrijobb försvinner från sverige och hamnar i Kina eller Öst-EU för att det är billigare där... alla ni ickekapitalister borde gilla det då dessa människor också behöver jobb.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Hipshot.

Det är kapitalismen som har gjort så att vi nästan bara får tillfälliga jobb och tvingas arbeta på en osäker arbetsmarknad. Det kan man inte blunda för. Jag ser även fördelar med kapitalismen, självklart. Men som fisk skrev, man ska inte blunda för nackdelarna.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Allt kommer ner till att det är 50% lika bra som motparten. Sedan att många väljer att säga att motparten är bättre tror jag mest är för att man inte vill verka självisk utåt balblalalba hela den grejen...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag försökte alltså att skriva ett inlägg som var lika förenklande och felaktigt som Big_Birds fast vinklat på andra hållet. Men det verkade visst gå menigheten förbi...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Jag försökte alltså att skriva ett inlägg som var lika förenklande och felaktigt som Big_Birds fast vinklat på andra hållet. Men det verkade visst gå menigheten förbi...
Du har inte mycket för att argumentera med förenklingar om du vill visa hur fel någon annans förenklingar är.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Hipshot wrote:Sluta racka ner på kapitalism + [blah blah blah]
Nej.

Kapitalismen har förvisso vissa fördelar, men att blunda för nackdelarna är att blunda för nackdelarna.
Jag är med fisk där.
Kapitalismen är ett jättebra system, särskilt om man jämför med planekonomi. Men den har brister och nackdelar och det blir inte bättre av att man blundar för dem.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Några reflektioner efter att ha läst igenom tråden:

Rent allmänt så har jag svårt att förstå en optimistisk syn på släktet homo sapiens och den värld de har skapat för att förtrycka varandra.

Jag sitter här hemma och gnäller över lite allt möjligt men innerst inne är jag riktigt belåten över att jag har det så bra här i det landet där jag lever. Jag lever här och jag lever bra med insikten av att det välstånd jag upplever här kostar. Ja, det är ju faktiskt någon som direkt och indirekt betalar för det som jag lever av.

Man skulle kunna påstå att det är jag själv som betalar för det med min månadslön som sällan kommer upp över fjorton tusen före skatt, eller att det är välfärdssamhället samt mina föräldrar som sett till att jag har det så bra, men då skriver man bara om sanningen till nått som ligger bättre i munnen, något som inte ger en en hemsk avsmak, något som skulle kunna förmå en att hata sig själv och sin relativt bekväma tillvaro.

Nej, den sanna orsaken till mitt välstånd är det att människor som är mindre lyckligt lottade än mig själv utnyttjas obarmhärtigt av de system vi uppfört över oss själva, det system som vi alla lever i och oftast själva uppehåller. Min relativa rikedom som jag lever i är blott en konsekvens av otaliga andras lidande. Indirekt så är det så att de som svälter ihjäl i Afrika bidrar till att jag mår så bra här.

Utvecklingen går framåt, men på vems villkor? Budgeten som i ett land till väst över oceanen spenderas för krig över fossila bränslen skulle troligen ha klarat av att vid det här laget ha tagit fram pålitliga och driftdugliga samt lönsamma fusions reaktorer. Då skulle det stora behovet av fossila bränslen som är en resurs som precis som alla andra inte bara är finit, utan även väldigt nära att verkligen ta slut, vara bortblåst. Otaliga konflikter världen över skulle vara ännu mera onödiga och oförsvarbara, man skulle med ytligare en liten dos av optimism säga att det skulle leda till att världen blev en bättre sådan.

Men vem lurar vi igentligen? De återkommanden sakerna vi som ett släkte har lyckats med är ju trots allt de att vi alltid har utövat ett enormt förtryck över oss själva samt att vi alltid har sett till att döda varandra vid varje tillfälle som gets, med vilken ursäkt som helst.

Broms mediciner utvecklas och forskas fram för att de är ju trots allt mycket, mycket lönsammare än vaccin eller ett riktigt botemedel. Hela vårat sociala samhälle världen över går ut på att vi sparkar på dom under oss i hopp om att det skall gagna oss en smula.

Granskar man historien och ser hur det är nu och gör bildade gissningar på hur framtiden blir, så ser man att det inte är nå vidare ljust. Industrialismen som var en snabb teknologisk utveckling kulminerade i ett av dom värsta brotten någonsin mot mänskligheten, det första världskriget. Förutsättningarna efter det första ledde till det andra, det andra där till exempel det stora landet i väst tjänade storkovan på att det hela inte utspelades på hemmaplan. Själva här i Sverige så var det ju inte som om det stora andra var en förlust heller. Vilken tillförsel av pengar alla dom som dog och led nere i Europa såg till att vi fick.

Jag frågar er, hur i helvete kan man ha en optimistisk syn på det vi refererar till som livet?

Nej, tyvärr så kommer utvecklingen inte att leda till något bättre för vårat släkte, endast för enstaka individer, en minoritet.

Tusentals år har gjort oss så löjligt skickliga på att förtrycka och förgöra varandra så man kan bara ställa sig frågan, hur är vi om 200 år?

Man får för fan inte blunda för vad vi är eller vad vi gör.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dödade jag tråden?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Andrej wrote:Dödade jag tråden?
Det kanske du gjorde, men det kvittar, för det var ta mig f*n bra sagt.
*Word*
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Dödade jag tråden?
Du kom in lite sent bara, den har varit döende sen i midsomras.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Thalagor wrote:Det kanske du gjorde, men det kvittar, för det var ta mig f*n bra sagt.
*Word*
Jag tackar om det var ärligt, var det en diss så nappar jag på den och gör mig till åtlöje. ;)
Big_Bird wrote:Du kom in lite sent bara, den har varit döende sen i midsomras.
Det må vara så, däremot så tyckte jag att det jag sade skulle vara relevan till speciellt dig, Biggie etersom du tidigare utryckt en något negativ syn på framtiden och jag tänkte att dina tankar kanske inte låg allt för långt ifrån det jag sedan sa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo, sant, men så svarade jag också.
Fast när man predikar för kören (som anglerna säger) så händer inte särskilt mycket. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply