"Persson lovar miljarder till jobb"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

"Persson lovar miljarder till jobb"

Post by fisk »

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

Det börjar dra ihop sig, och som på beställning så börjar redan de desperata löftena dyka upp. Nu är det Göran som efter att ha under en längre period legat ganska risigt till, lovat "miljarder" till jobb i Sverige.

Frågan är då på vilket allvar man skall ta detta, med tanke på att samma Persson lovade sänkt arbetslöshet i förra valet, men löste det hela genom att satsa på "arbetsmarknadsåtgärder", som är ett finare namn för arbetslöshet, rent praktiskt är det samma sak, men man sätter ungdomarna i fler meningslösa sysslor, såsom sitta 8h/dag 5ggr/vecka och söka "jobb" som inte finns/saknas behörighet för att få.

Jag är ju förvisso egentligen helt emot den 'demokrati' som finns, men eftersom man lever i ett "samhälle" där majoritetens mediokritet styr så kommer ju dylika yttranden att påverka, om inte annat - bara för att få ens lätt politikerkritiska ådra att pulsera.

---

Litar någon här på detta?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Man kan inte pumpa in pengar i arbetsmarknaden och tro att det ska bli något annat än högst tillfälliga jobb av det. Det är enkelt att skapa riktiga jobb, sänk skatter, öppna marknader och ta bort regleringar vad gäller arbetsrätt och dylikt. Då ökar sysselsättningen omedelbart igen.

Är man fäst vid regleringar, byråkrati och överdrivna sociala skyddsnät så får man vänja sig vid en hög arbetslöshet. Svårare än så är det knappt...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Patetiskt.
Facts are stubborn things.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Som om Göran Persson kommer hålla det här löftet ::)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Som om han kommer sitta kvar, killen är ett skämt. Tacka vet jag Reinfeldt, han kanske har vissa konstiga principer men som person är han helt rätt för att leda sverige. Jag kommer lägga min röst på han.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hey, jag skulle inte ha något emot ett högst tillfälligt jobb, 11-12 månader så jag får upp min ersättningsnivå till en skälig sådan vore fint.

Inte för att jag inte hellre skulle vilja ha ett riktigt jobb, ett sånt där som man har till man går i pension. Ett man kan göra karriär i och ha arbetskamrater och bli fackligt engagerad i.

Men vad fan, här nere på botten är man inte så nogräknad.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag vet inte om Reinfelds modell är så himla bra heller. Att arbetslösa och sjuka skall leva på så låg ersättning. Det skapar knappast jobb, snarare sänker det de redan låga lönerna mer då folk tar vilka jobb som helst. Vilket i längden sänker lönerna. Men Reinfeldt ser väl mest till företagens intressen?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Phobic wrote:Jag vet inte om Reinfelds modell är så himla bra heller. Att arbetslösa och sjuka skall leva på så låg ersättning. Det skapar knappast jobb, snarare sänker det de redan låga lönerna mer då folk tar vilka jobb som helst. Vilket i längden sänker lönerna. Men Reinfeldt ser väl mest till företagens intressen?
Sossarna har övertagit moderaternas roll helt, hur absurt den än kan verka. Göran Persson bor på ett gods för 12,5 miljoner, Reinfeldt i radhus. Arbetarpartiet Socialdemokraterna övergav arbetare och lågbetalda för decennier sedan. Själv skiter jag i vilket, men det behövs någon ändring.

Att ens fundera på huruvida detta löfte är värt nåt fattar jag inte. Självklart är det ju bluff. Politiker kan INTE skapa jobb, punkt slut.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ballkula wrote:Politiker kan INTE skapa jobb, punkt slut.
Det där tar jag och ramar in.

Kan de skapa något överhuvudtaget?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

fisk wrote:
ballkula wrote:Politiker kan INTE skapa jobb, punkt slut.
Det där tar jag och ramar in.

Kan de skapa något överhuvudtaget?
problem ::)
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Politiker kostar bara samhället pengar. De arbetar i 5-6 år och sedan får de livstidpansion.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

fisk wrote:Det där tar jag och ramar in.

Kan de skapa något överhuvudtaget?
Jag är skeptisk.. hehe.. minst sagt ;) Samtidigt så får man väl påstå att väljarnas oförmåga att sluta rösta "som man alltid har gjort", har underblåst den situation vi har idag, där politiker kan sitta kvar eller få andra prestigeuppdrag, trots att de gång på gång visar prov på häpnadsväckande olämplighet.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Så länge Goebblesprincipen råder, kommer folk att rösta.

Och den har mycket med människors mediokritet att göra, så tyvärr så kommer vi få stå ut med det här så länge vi lever.
Aotearoa - tino rangatiratanga
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Jag har inte speciellt mycket till övers för politiker i allmänhet, men de har det inte precis lätt. (inte i detta fallet iaf)

Industrisverige håller på att dö en långsam men säker död, ingen vet vad som ska ersätta industrins roll på arbetsmarknaden, vad som ska dra in nya stålar eller vad folk ska hitta på, sådär i största allmänhet.

Det är kort sagt en ganska orolig tid vi lever i och denna gången hjälper det inte oss precis att se till historien.. (tror jag iaf)

Något som ska bli intressant att se är när det inte finns några låglöneländer kvar. Vem ska då tillverka allt skräp som det är meningen att vi ska konsumera?
(fast jag lär ju inte få uppleva det under min tid)

Men men , jag jobbar på en kyrkogård så min sysselsättning är inte i någon omedelbar fara.. :D så jag behöver inte våndas om nätterna. :)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Denna generation kommer vara väldigt högutbildad, så gissningsvis så kommer svenskarna i framtiden vara exportvara. Sen blir Sverige ett arbetar U-land, för kompetensen emigrerat.

Själv skall jag till Nya Zealand.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Frågan om det finns något behov av att importera dyr svensk arbetskraft till de länder där jobben finns. Många av dem har redan en stor mängd högutbildade aspiranter. Och jag tror inte utbildniningsinstitutionerna ligger på latsidan heller.

Genom att ge kontrollen till marknaden och till det kapitalistiska systemet så har vi tagit död på oss själva. Eller som jag brukar säga:
"Ren kapitalistisk ekonomi bygger på principen om ohämmad tillväxt. I naturen kallar vi sådan för cancer. Att ingen ekonom ser likheten är beklämmande."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:"Ren kapitalistisk ekonomi bygger på principen om ohämmad tillväxt. I naturen kallar vi sådan för cancer. Att ingen ekonom ser likheten är beklämmande."
Det skulle också kunna bero på att skapande av värde (tillväxt) har väldigt lite med att någonting blir större (tillväxt) att göra. Men det kan också bero på att du är en fantom på ekonomisk teori och vet bättre än världens ekonomer... Du har ju trots allt tidigare visat prov på att du är väldigt insatt i ekonomiska system.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Det skulle också kunna bero på att skapande av värde (tillväxt) har väldigt lite med att någonting blir större (tillväxt) att göra. Men det kan också bero på att du är en fantom på ekonomisk teori och vet bättre än världens ekonomer... Du har ju trots allt tidigare visat prov på att du är väldigt insatt i ekonomiska system.
Rädsla är oftast resultatet av okunskap nem, så har det alltid varit, och kommer alltid att vara.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja, skapandet av ett värde för Wallenberg är ju bra för Svensson.
Det håller jag med om.
Skapandet av fler lågbetalda jobb i Estland är en bra sak för textilarbetare i Borås.
Visst, lungt.
Exporten av IT-jobb till Indien skapar ett ökat välstånd i Kista. Lungt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Tja, skapandet av ett värde för Wallenberg är ju bra för Svensson.
Det håller jag med om.
Skapandet av fler lågbetalda jobb i Estland är en bra sak för textilarbetare i Borås.
Visst, lungt.
Exporten av IT-jobb till Indien skapar ett ökat välstånd i Kista. Lungt.
Det du säger är sant, framförallt det första, men du verkar inte ha förstått det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Tja, skapandet av ett värde för Wallenberg är ju bra för Svensson.
Det håller jag med om.
Skapandet av fler lågbetalda jobb i Estland är en bra sak för textilarbetare i Borås.
Visst, lungt.
Exporten av IT-jobb till Indien skapar ett ökat välstånd i Kista. Lungt.
Det du säger är sant, framförallt det första, men du verkar inte ha förstått det.
He he he he... det var nog det roligaste påstående jag hört idag.
Du menar alltså att du tror på stora investerare och aktieägare som en sorts filantroper som singlar ut välstånd åt den ofrälse massan?
Wallenberg, Lundin och Bonnier skiter fullständigt i dig och mig. De kommer att ha sitt på det torra även om varenda svensk går på a-kassa.
Du menar att det är en bra sak för boråsare att gå arbetslösa?
Jag antar att du hör till dem som tror att de arbetslösa helpdeskmänniskorna ska kompetensutveckla sig för att få mer kvalificerade jobb som ersättning för de de förlorar? En av orsakerna till att vi har så många arbetslösa IT-tekniker och webbdesigners här i landet idag är bland annat att många av dem är kompetensutvecklade textiljobbare från Borås.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

:) Jo det blir lätt så när de heliga ekonomiska teorierna föds ur rent teoretiskt funderande och inte sällan även lanseras som färdiga utan någon som helst verklighetsförankring. Sedan ligger förvisso en del större övergripande teorier på ett plan där ingen hänsyn ens förväntas tas för medborgarna och då ursäktas förståss teorierna själva. Dock misstolkas eller används även sådana teorier inom argumentering för vad som vore bra för medborgarna. Naturligtvis är det inte hållbart men det får ändå sägas ofta sedan nittiotalets frälsningsvåg.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

gör nåt vettigt och lägg ner arbetsförmedlingen eller sparka liv i dem..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Var det inte Thatcher och Reagan som prövade på den teori som nem håller för sanning?: "Om de rika blir rikare så kommer de att investera mera och på så vis skapa fler jobb, vilket - i förlängning - alla tjänar på." Nu blev det ju inte så i praktiken. Det beror på att den sortens kapitalism inte tar någon hänsyn till den mänskliga naturen; lika lite som kommunismen gör det.

Kapitalismen måste regleras på det ena eller det andra sättet. Man kan inte förlita ett helt samhälles väl på - många gånger giriga - individers ansvarskänsla (eller avsaknad av sådan). Varför flyttar t.ex. lönsamma företag till låglöneländer? Är det för att de bortskämda, västerländska arbetarna inte förstår ekonomi? Eller kan det möjligtvis vara så att aktie-/företagsägarna skiter i både arbetarna och samhällets väl?

(bli inte alltför upphetsad nu, nem.)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

om dom skulle se till att det det är konstnadseffektivt att driva ett företag i det här landet skulle jobben förmodligen strömma till sakta men säkert eller iaf stanna kvar.
Post Reply