Var går gränsen då man blir mer än vänner?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Var går gränsen då man blir mer än vänner?

Post by ADiS »

Detta gäller inte mellan två killar eller tjejer utan mellan en kille och en tjej. Var tycker du gränsen går då man blir mer än vänner, jag har just blivit knäckt av detta. Hur kan det inte vara mer än vänskap om man träffas varannan dag. Ser film tillsammans. Pratar flera timmar i telefonen och för att inte gå in på detaljer så säger jag bara den fysik kontakten. Då menar jag inte sex eftersom det inte behöver inleda ett förhållande. Jag kanske är patetisk nu men jag vet inte vart jag ska ta mig till för jag förstår inte detta, mår inte bra.

Så, vad är mer än vänskap för dig mellan två personer av skilda kön?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag och en kompis pratade om detta för några veckor sedan och kom fram till att det är väldigt svårt för en kille och tjej att vara vänner som två killar/tjejer kan vara. Förr eller senare kommer den ena parten att vilja få ut något mer av relationen än endast det kamratliga.

För att undvika att en relation avtar när den ena parten vill "ha mer" så är det viktigt att man klargör vad ens avsikter är. Klarar man inte av att ha en rättvis relation så kan det bli väldigt svårt att hantera uppbrottet senare, för ofta leder det till att man inte träffas eller pratar lika ofta. Tyvärr, så har jag inget bättre svar än detta men men...
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men det du säger att man måste klargöra vad avsikterna är. Om man säger till personen som jag sa; Du är mer än kompis för mig och jag trivs väldigt bra med dig. Hur kan det då fortsätta så långt utan att hon då säger att det inte är så för henne utan allt går som det gått. Man känner sig så dum efter att ha givit en ros och sagt; detta är med omtanke och kärlek.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Jag hoppas du finner svaret för du är inte den ende som undrar...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag som trodde jag var den ende som hade dessa problem och frågor. Känns som allt löser sig för andra men inte för en själv.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Jag som trodde jag var den ende som hade dessa problem och frågor. Känns som allt löser sig för andra men inte för en själv.
Känns som om du bör ta tag i situationen, om du vet vad ja menar ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag har sagt mitt, hon tyckte att det vart bara mer hela tiden mellan oss genom tiden men det är ju klart att det blir om man ömgås med någon så mycket. Så sa hon vi får väl sluta prata och är var det punkt. Man känner ju sig dum efter allt man har gjort, ställt upp och vart där för. ;(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

ADiS wrote:Jag har sagt mitt, hon tyckte att det vart bara mer hela tiden mellan oss genom tiden men det är ju klart att det blir om man ömgås med någon så mycket. Så sa hon vi får väl sluta prata och är var det punkt. Man känner ju sig dum efter allt man har gjort, ställt upp och vart där för. ;(
Så du kan bara ställa upp för någon om du "får något" ?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

palindrom wrote:Så du kan bara ställa upp för någon om du "får något" ?
Men shit, man förväntar ju att personen ska va schyst tillbaka. Man behöver inte "få något" ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Man känner ju sig dum efter allt man har gjort, ställt upp och vart där för.

Här tycker jag att han syftar på att han har ställt upp för henne i onödan.
Då borde han ju ha väntat sig att "få något"?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Näe det sa jag inte, du förstår inte hur ja menar i detta fall. Jag ställer upp för mina kompisar men till en viss gränns. Man kan inte ställa upp för någon som totalt skiter i en. Det är en annan sak när man ställer upp för en som man älskar, som betyder någon för en. Gissa vem hon vände säg till när hon hade det som svårast? mig så klart, vad trodde jag då? hon litade på mig, varför? hon tycke om mig. Känner man sig inte lurad senare när man sagt så mycket själv och gjort så mycket men ändå så räcker man inte till på något vis.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Det går att ha kompis-relationer där ena parten är kär i den andra, det gäller bara att vara ärlig och extra försiktig.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jo, självklrt ska man vara ärlig... men hur menar du extra försiktigt?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

ADiS wrote:Jo, självklrt ska man vara ärlig... men hur menar du extra försiktigt?
T.ex. om man är på en fest tillsammans kan man vara lite förstående och inte gå omkring och ragga extra mycket. Men samtidigt får man inte låsa sig. Svår balansgång, men det går. Har varit på både sidorna och det har gått.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

xerxes wrote:
ADiS wrote:Jo, självklrt ska man vara ärlig... men hur menar du extra försiktigt?
T.ex. om man är på en fest tillsammans kan man vara lite förstående och inte gå omkring och ragga extra mycket. Men samtidigt får man inte låsa sig. Svår balansgång, men det går. Har varit på både sidorna och det har gått.
det kanske är enklare om man är en höna
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

När man själv anser att nu är vi mer än vänner. Svårare än så är det faktiskt inte .
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

lyckegard wrote:När man själv anser att nu är vi mer än vänner. Svårare än så är det faktiskt inte .
Måste inte även partnern samtycka? :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

xerxes wrote:Det går att ha kompis-relationer där ena parten är kär i den andra, det gäller bara att vara ärlig och extra försiktig.
Va?? Har du inte lärt ngt?
Per definition fungerar det inte i längden att bara ha en kompisrelation då den ena parten är kär i den andra. Ärlighet och försiktighet må då vara fint som paradigm, men tyvärr så är det fel väg i verkligheten.

Att vara ärlig mot henne, eller honom, handlar om att berätta att man inte vill ha vederbörande som partner.

Senare, då kärleken ebbat ut, och då man inte sett varandra under lång tid kan man få en kompisrelation, men det tar flera år.

Undertecknar med:

Gammal o erfaren i och av livet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag har 1 eller 2 tjejkompisar jag _VET_ att ingen av oss vill något mer, men det är verkligen ganska svårt att hålla koll på sådant där. Det bästa är ju bara att fråga.

Förövrigt, Anna, skulle du vilja offra dig för en person och göra saker av kärlek för att bara få handen? Skulle du vilja höra "Vafan sluta vara så självisk!" när du är ledsen och beklagar dig över att du har offrat dig och brytt dig om personen bara för att bli, mer eller mindre, dissad? Du är bara fel nu, tyst.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

_JesteR_ wrote:Måste inte även partnern samtycka? :P
Bara om partnern också vill vara mer än vän.. Man behöver inte två personer i ett förhållande!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

xerxes; precis så som du säger... Men det är så att jag inte förstår hur någon kan tycka att man bara är vänner efter så mycket fysiskt kontakt osv... bara det betyder oerhört mycket. Alltså om det inte betyder mer än vänskap då är det så att vem som hälst kan komma och göra samma sak och det ska inte betyda något? Skulle du/in tex vilja se att någon som håller på så med din "partner" och det ska inte det betyda något speciellt? Väldigt svårt att tro. Just därför känner man sig knäckt nu fast man berättat detta förr men inte fått höra allt detta förens nu.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det hela handlar om frågan: klarar du av att ha henne som kompis?

Jag hade det problemet innan, och jag tog mig lite tid utan att se personen i fråga för att tänka efter och inte få massa känslor inblandade. Sedan när jag hade startat om, gjort något annat ett tag hade kärleken lagt sig och man får ett nytt perspektiv på saken.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

hagstrom wrote:Va?? Har du inte lärt ngt?
Per definition fungerar det inte i längden att bara ha en kompisrelation då den ena parten är kär i den andra.
Se det så här: om du börjar bli kär en bra kompis, vill du inte hellre ha kvar honom/henne som kompis än inte alls?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det är klart att man vill men allt mer man är med den personen så älskar man den mer :-/
Hart vart med henne mer än vad jag vart med någon annan på fritiden...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kärlek handlar om att ge, känslan av att ge, och uppfyllningen att se lyckan i hennes ansikte. Äkta kärlek är när hon känner likadant.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply