Är den här symbolen olämplig att bära?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:Lika många gånger som Hakkorset och tidigare användning har kommit upp i diskussion.
Jag har inte kommit en millimeter närmare svaret...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

syntetisk wrote:Jag har inte kommit en millimeter närmare svaret...
Ungefär 3
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:Ungefär 3
:)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Vad har Godwin's Law att säga om en sådan här diskussion?
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Rätta mig ifall jag har fel, men var det inte så att buddisternas s.k. Solkors var spegelvänt motför vad nazisternas svastika var?

Tror t o m att vi hade en liknande diskussion uppe för 6-12 mån sen.


/me letar efter bild.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag menar minnas att solkorset är äldre än buddhismen i sig men jo, jag menar också minnas att den är spegelvänd. Jag ser dock inte faran, slå tillbaks symbolernas heder och använd dem med stolthet.. Stolthet över att du inte anser att de inte främst är en symbol för sådant som nazismen då självfallet ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Svastika:
Image

Sauvastika:
Image


Solkors:
Image
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Dissident wrote:Svastika:
Image

Sauvastika:
Image


Solkors:
Image
Så politiskt inkorrekt och provocerande!!1 :o

Hursomhelst tycker jag det är löjligt att förknipa en massa udda symboler med nazism och rasism så fort de använts av nazister, en sak när det gäller svastikan som verkligen var nazisternas huvudsakliga symbol, men malteserkorset lär väl nästan bara AFA hata? Det finns ju trots allt extremister från båda håll som gärna bråkar lite för de inte har så mycket annat att göra och varför inte leta lite i forna nazitysklands historieböcker och göra ett register på symboler som använts för att förbjuda folk att använda dom i eget syfte?

Varför sån hype runt allt såntdär? Kan man inte bara ta udden av nazisternas använvning av dessa symboler genom att själv använda dom i desto fredligare sammanhang så slipper man allt gnäll. Tror det är lite av hårdrockarna sysslar med, jag tror knappast de är nazister, bara nassarna som blir aegda eftersom de blir bestulna på en av sina symboler.
Kan inget om mycket
pimen

Post by pimen »

Ghlargh wrote:
coolkingZ wrote:
TinyTeeth wrote:Det är väl malteserkors, såna som tyskarna hade på flygplan m.m. Men de har inget med nazism att göra, de hade dem långt innan andra världskriget och än idag.

Hakkorset hade ingenting med nazism och göra, det var ABB:s logga inna andra världskriget
Asea var det väl ändå?
Image

För övrigt är hakkorset även känt som solkorset och är en mycket gammal symbol för solen, samt för energi i allmänhet och det är anledningen till att denna symbol användes av asea. Ovanstående logotyp kunde ses i gamla hissar i stockholm långt in på 80talet, det är möjligt att den fortfarande finns kvar i något enstaka hus.


ASEA bytte namn till ABB nån gång gång på 70-80talet
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Jag kollade nyss på "Kingdom of Heaven" och såg att dom har nästan identiska kors på sina rustningar som EZA's armband. Vet iof inte om dom va nazister men det tror jag inte ;)
User avatar
jojjeh
Posts: 10
Joined: 2005-05-01 22:36:47
Location: Lidköping

Post by jojjeh »

jag anser att det är nazistiskt. Tror dock det användes för "rang" inom tyskaras övrordnade sosåom trestreck på axeln är kapten(inte sant, vet ej vad det är för rang). Detta är bara vad jag tror.
Vill du ha en puss?
MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

coolkingZ wrote:Hakkorset hade ingenting med nazism och göra, det var ABB:s logga inna andra världskriget
Hakkorset hade inget med nazism att göra?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Hakkorset har för en del väldigt lite med nazismen att göra, tror jag nog snarare att coolkingZ menade.

Om man tänker efter finns det förövrigt en till flagga som levt kvar mycket längre än hakkorset som fortfarande får en del västlänningar att känna sig obekväma. Problemet är väl där att den flaggan mer eller mindre endast stod för det ammerikanska slaveriet och inte särskillt mycket annat.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Att hakkorset funnits betydligt längre än nazismen kan jag naturligtvis gå med på. Men att symbolen inte hade något att göra med nazismen var väl lite fel uttryckt?
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag kan tillägga att nazisterna var först med att "snurra" svastikan. En traditionell svastika är horisontell. På så sätt borde det vara enkelt att skilja på nazistsvastikor och icke-nazistsvastikor.

Vad det gäller malteserkorset så kan ni ju snegla på http://www.luftwaffe.de.

edit: jag har även bidragit i:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... c&start=50
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 26&start=0
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Någon sa detta, fritt översatt:

Den nazistiska flaggan, swastika på vit cirkel med röd bakgrund, är en nazistisk symbol, och du skriker väl inte "kommunist" så fort du ser en hammare eller skära avbildad för sig?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Smorke
Posts: 150
Joined: 2005-02-07 21:25:44
Location: Sverige, Göteborg.

Post by Smorke »

jag skriker kommunist på direkten :P *fniss fniss*. Så såna som kör motorcykel (harley!) och har såna tröjor med såna märken är nazister? :o. Järnkorset stod ju för nåt annat och är ju någorlunda populärt inom hårdrocksvärlden så det är ju nåt man kan bära ändå ;)
pimen

Post by pimen »

TinyTeeth wrote:
coolkingZ wrote:Hakkorset hade ingenting med nazism och göra, det var ABB:s logga inna andra världskriget
Hakkorset hade inget med nazism att göra?


innan tyskarna tog det menade jag...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Åsså tar vi en klassiker till:
Säg hej!
Carlsbergs bryggeri, huvudentrén. Både byggd och bryggd långt före ockupationen.

Angående malterserkorset (för att komma tillbaka on topic) är det ungefär lika nazistiskt som tyska örnen (Reichsadler, inte parteiadler dårå) eller dödskallen. Skulle du vägra ha en dödskallering av rädsla för att misstas för medlem av ett Totenkopf-förband?

Jag kan greppa om man inte vill ha swastikor eller triskeles, och blixt-"S" känns lite jobbigt, även om det inte hindrade Paul Eisen och Chaim Witz ;)
Nassarna snodde symbolerna och kan få behålla dem ett par generationer till för min del. Men saker som inte är lika symboliskt och ideologiskt naszistiskt laddade kan man ju få låta stå kvar som neutrala. Annars blir det lätt pinsamt för alla som äger en VolksWagen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Hittade symbolen på ett annat intressant ställe.
http://www.ssrs.se/
Image
User avatar
DJ_SEVEN_7_
Posts: 112
Joined: 2002-04-02 3:56:15
Location: Götet ! - ja utanför iaf :-)
Contact:

*asg* jag blir så trött!

Post by DJ_SEVEN_7_ »

Det är likadant med swastikan, tidigare *solkors* det finns en kampsportart som kallas för shorinji kempo, som har denna symbol bakvänd, tro fan att dom blev förknippade för att vara nassar, japaner är ju oftast, då vad det gäller munkar iaf, skalliga *rakade* och sedan hade dom ihop det med Adolf under WWII, så visst, vi nukar dom, skillnaden är att den symbolen är *mycket* gammal.

Likadant med Romerska symboler, hälsningar vilka även dessa senare annamades av nasse, så då är dom automatiskt nazistisk propaganda *symboler*

Och vår egen kalledussin satt han säkerligen och tajjade till på dass, för han hade pippi på okulta ting, kända härförare och konst!

Nej fy fan vad lätt det är att förstöra för andra människor, generationer.

Det är faran med förutfattade meningar, och att man hellre förtrycker än ventilerar saken i offentliga debatter!
-----------------* Superdator *---------------------
****************************************
**** http://www.musicv2.com/artist/djseven ****
****************************************
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Du *använder* asterikerna lite *konstigt* imo.

...sen har dissident redan haft ett ganska långt utlägg om solkors och swastikor. Det är inte ens samma tecken, som sagt.
User avatar
DJ_SEVEN_7_
Posts: 112
Joined: 2002-04-02 3:56:15
Location: Götet ! - ja utanför iaf :-)
Contact:

Post by DJ_SEVEN_7_ »

syntetisk wrote:Du *använder* asterikerna lite *konstigt* imo.

...sen har dissident redan haft ett ganska långt utlägg om solkors och swastikor. Det är inte ens samma tecken, som sagt.
Perhaps, men vem bryr sig, jag använder väl för fan vilket tecken jag vill eller, spelar ingen roll som sagt, för politisk korrekthet och språkvård har ändå gått åt helvete.

En länk om ämnet iaf

http://susning.nu/Hakkors
-----------------* Superdator *---------------------
****************************************
**** http://www.musicv2.com/artist/djseven ****
****************************************
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

DJ_SEVEN_7_ wrote:Perhaps, men vem bryr sig, jag använder väl för fan vilket tecken jag vill eller, spelar ingen roll som sagt, för politisk korrekthet och språkvård har ändå gått åt helvete.
Jag bryr mig, annars hade jag inte sagt något. Det är rätt jobbigt att läsa.

Jasså det säger du. Så du gör ditt bästa för att göra det värre... ?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag blir ledsen av denna tråd.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply