Är den här symbolen olämplig att bära?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Är den här symbolen olämplig att bära?

Post by EZA »

Jo skulle ju köpa lite rockiga svettband på fyllan på festival och jag köpte 2 st som ser ut så här.

http://hem.bredband.net/deza/armband.jpg
Har kollat runt lite vad symbolen betyder så här efteråt och det verkar vara värsta nasse symbolen.
Någon här som är på läst och kan säga vad den står för?

Hittat att de skulle vara tempelriddarnas symbol för att utrota islam mm
men det varkar vara skillnad på hur ändarna ser ut om dom är insvängda eller inte mm

Är väll bara å slänga om det skulle vara sant, konstigt att dom säljer dom bara.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det är väl malteserkors, såna som tyskarna hade på flygplan m.m. Men de har inget med nazism att göra, de hade dem långt innan andra världskriget och än idag.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ser mer ut som tyskarnas järnkors, med Pattée-mönster. Användes i Preussen under 1800-talet i kriget mot Napoleon. Sedan under första och andra världskriget (Under WW2 fanns dock svastikan med i mitten).

Nynazister använder dock ganska ofta detta kors, så jag skulle personligen undvika att bära det för att undvika förväxlingar.

edit: Har man röd färg istället för svart, så ser ju korset lite ut som tempelriddarordens kors iof... färga korsen röda? ;)

edit2: http://www.adl.org/hate_symbols/neo-nazi_iron-cross.asp

Ovan är en länk till den symbol många nynazister bär.
Last edited by fisk on 2005-06-23 14:04:16, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Som TinyTeeth sa.. inget att göra med nazism.

OT: Tycker dem är lika fula som JL/WE-tröjorna.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Hmm var ett jävla idiot köp gick å leta efter hel svarta men et fanns inte
Får väll leta vidare, och lägga dom här i gaderoben.

Jämföra we/jl med varandra och sen järkors ?!?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att säga att dom inte har nåt att göra med nazismen är väl fel, dom användes ju av nazisterna.

Att dom har ett annat ursprung kvittar ju då alla symboler som någon gång brukats av nazister eller racister är "smutsiga" och rentav kan få dig insläpad i en cell om du bär dom på fel plats vid fel tillfälle.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Rätt snygg symbol. Klädes märket 'independent' har en väldigt lik logga.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

EZA wrote:Hmm var ett jävla idiot köp gick å leta efter hel svarta men et fanns inte
Får väll leta vidare, och lägga dom här i gaderoben.

Jämföra we/jl med varandra och sen järkors ?!?
Du vill bara ha armbandet utan symbolen? helt svart alltså?.

Sprätta loss broderingen bara, är gjort på en kvart med rätt verktyg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

-SE- wrote:OT: Tycker dem är lika fula som JL/WE-tröjorna.
J.Lindeberg har väldigt snygga kläder.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tänkte som Ghlargh också. Dem har juh iofs ett samband med nazism så man ska nog passa sig för dem.

egar: JL-tröjorna = väldigt fula i mina ögon. I dina kanske dem inte är det. Det var någon här i forumet som sade i någon annan tråd att dem var osmakliga och jag håller verkligen med.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Ghlargh wrote:
EZA wrote:Hmm var ett jävla idiot köp gick å leta efter hel svarta men et fanns inte
Får väll leta vidare, och lägga dom här i gaderoben.

Jämföra we/jl med varandra och sen järkors ?!?
Du vill bara ha armbandet utan symbolen? helt svart alltså?.

Sprätta loss broderingen bara, är gjort på en kvart med rätt verktyg.
Fan ibland tänker man itne långt själv.
blir nog å leta på en sån där sprättare :P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

EZA wrote:Fan ibland tänker man itne långt själv.
blir nog å leta på en sån där sprättare :P
Rätt verktyg = vass kniv + stadig hand.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Här finns lite information:

http://www.netpages.free-online.co.uk/gms/sinister.htm

Jag minns ifrån tv (monstergarage :P ) att en kille som heter Jesse James använder det som logo på alla motorcyklar han bygger.
Image
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ghlargh wrote:Att säga att dom inte har nåt att göra med nazismen är väl fel, dom användes ju av nazisterna.
Åtminstone malteserkors användes parallellt med hakkorsen, ja. Men de har också i alla tider använts av tyskarna. Titta till exempel på den här tyska MiG-29:an. (Luftintaget.)

Image

Enligt samma resonemang kan man säga att svenska flaggan är nynazistisk, eftersom den används flitigt av nynazister under demonstrationer med mera.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

TinyTeeth wrote: Enligt samma resonemang kan man säga att svenska flaggan är nynazistisk, eftersom den används flitigt av nynazister under demonstrationer med mera.
:P
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

TinyTeeth wrote:Enligt samma resonemang kan man säga att svenska flaggan är nynazistisk, eftersom den används flitigt av nynazister under demonstrationer med mera.
Japp, tyvärr är det så. Man blir anklagad för racism om man har svenska flaggor med sig.

Ett par killar blev inskickade till rektorn för att dom hade med sig en svensk flagga på nationaldagen när jag gick i högstadiet...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ghlargh wrote:Japp, tyvärr är det så. Man blir anklagad för racism om man har svenska flaggor med sig.

Ett par killar blev inskickade till rektorn för att dom hade med sig en svensk flagga på nationaldagen när jag gick i högstadiet...
Men oavsett hur en del människor tolkar den så har svenska flaggan fortfarande inget att göra med nazism. Det har inte heller malteserkorset. Jag kan gå med på att vissa blir upprörda och tolkar det som en nazistisk symbol, men den har ändå inget att göra med nazism.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jahå.. det fanns några "sverige-tröjor" för ett tag sedan, är dem också racistiska då?

:-/
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ja det är opassande och folk kommer att associera dig med nazism. Men jag tycker att du ska bära det ändå för jag älskar när dumma människor blir upprörda.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Luftwaffe hade den som symbol och bär den även idag, det är har inget med nazism att göra, hade inte Korsriddarna samma symbol på sig? Själv tycker jag den är ful, fook som gillar vikingar/dödsmetall och sådant skit gillar typ den, men vad vet jag, känner ingen som bär sådana symboler. Men att det är en symbol som väcker uppmärksamhet är det nog ingen tvekan om, det gör det även om du har en amerikansk flagga på armen, en påvemössa på skallen, eller som jag har märkt, ett japansk band runt huvet...

Om du bär massa järnkors, så kan det iofs kanske vara svårt att umgås med vissa personer/andra stilar eftersom det just, av många käns lite rellaterat till nazism eftersom det typ hade någon form av glanstid just då.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Den där symbolen är väl ungefär lika nazistisk som glassen 88:an.

Har någon förresten tänkt på att 87 blir "HG" alltså "Heil Göring" och 87:an Axelsson har ju snaggad skalle...

Om någon frågar så är du inte nasse och så får det vara bra med det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag tycker folk ska vakna upp och sluta bry sig så jävla mycket om vad andra kan tycka. Känns det rätt - bär det!
iDon't care about your problems.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Notera att gubbjäveln på 500hundringen har ett Järnkors nånstans hängandes. Alla som äger 500kr eller mer är Nazister!

Fan, i min mening så är järnkorset en symbol som är jävligt snygg, och har för i sig självt ingen nazistisk inebörd. Det används väldigt mycket innom "hårdrocks kulturen".

Men det finns självklart folk som feltolkar, övertolkar och antar. Jag tror att du måste färga ditt svettband rött, ha en vit cirkel på det, samt låta korset vara rött och bära det lite sådär halvägs upp mot armhålan om du ska bli nerspöad av AFA....

Det är väl det som definerar hur vi klär oss? -"Pappa! Pappa! Om jag bär den här, spöar nassarna ner mig då?" -"Nej min son, då kommer AFA och knivar dig". -"Men den här då?" -"En bakvänd röd svastika med en eklövskrans som vid närmare granskning visar sig vara marijuana? Jag vet faktiskt inte. Vad betyder det, och vad gör Troskij där i mitten?"
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Sätt på dig dom och se efter?
:P
We dance to all the wrong songs
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

-SE- wrote:egar: JL-tröjorna = väldigt fula i mina ögon. I dina kanske dem inte är det. Det var någon här i forumet som sade i någon annan tråd att dem var osmakliga och jag håller verkligen med.
JL/WE är mig veterligen J.Lindebergs lågprissatsning, de har en hel del andra väldigt snygga kläder förutom dem tröjorna.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply