Rollspelare? Nyfiken undran...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hade inte Warhammer Fantasy Roleplay ett Xp/level-system också?
Har bara spelat det någon gång för länge sedan så jag minns inte riktigt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Warhammer Fantasy roleplay, den nya utgåvan är baserad så att du får en karriär (Tex. Har min Albrecht Durrbein blivit skogshuggare) och innom den kariären har du ett antal förbättringssteg, som tex. två steg a' +5% i weapon skill, dom kostar 100 xp styck, varje förbättrings steg kostar alltid 100 xp. Så levlar från man inte, men man blir bättre (man kan bla. annat köpa fler wounds, dvs, KP/HP-whatyoucall them) varje gång man får ihop 100xp så kan man lägga och förbättra sig lite. Man kan även köpa nya färdigheter för 100xp. Levelbaserat? Nej. Snarlikt? Möjligtvis.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Andrej wrote:Warhammer Fantasy roleplay, den nya utgåvan är baserad så att du får en karriär (Tex. Har min Albrecht Durrbein blivit skogshuggare) och innom den kariären har du ett antal förbättringssteg, som tex. två steg a' +5% i weapon skill, dom kostar 100 xp styck, varje förbättrings steg kostar alltid 100 xp. Så levlar från man inte, men man blir bättre (man kan bla. annat köpa fler wounds, dvs, KP/HP-whatyoucall them) varje gång man får ihop 100xp så kan man lägga och förbättra sig lite. Man kan även köpa nya färdigheter för 100xp. Levelbaserat? Nej. Snarlikt? Möjligtvis.
Det jag minns från den Warhammer jag spelade så levlade man inte alls, i princip.
Däremot bytte man yrke hela tiden, och en del yrken hade andra yrken som
requirements så man fick gå en viss väg för att nå ett visst mål, men som sagt
ovan, det är bara lite likt levels.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply