Vill inte göra lumpen - hjälp!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Vill inte göra lumpen - hjälp!

Post by TheQ* »

På Måndag ska jag rycka in som ledningssystembiträde i Karlskrona.
När jag mönstrade för ca ett år sedan var jag ganska sugen på att göra lumpen, tyckte att det verkade vara en bra erfarenhet. Men ju närmare och närmare jag har kommit den stundande inryckningnsdagen har jag fått mer och mer ångest och nu känner jag inte alls för att göra lumpen. Dels för att alla jag känner som nu är klara med sin militärtjänstgöring säger att det är grymt tråkigt att göra lumpen och dels för att jag sedan två månader bor tillsammans med min flickvän och jag känner att jag verkligen inte vill vara ifrån henne under så långa perioder som lumpen kräver. Därför undrar jag om någon av er befunnit er i samma situation och i så fall hur ni kommit ur den. Jag undrar också om någon har något/några bra förslag på lögner som kan hjälpa mig att slippa göra lumpen.

Trevlig midsommar - hoppas att er inte är lika ångestfylld som min
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Skaffa ett läkarintyg, simple as that. Iofs är det lite svårt ifall man inte är bundis med några sådana.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Post by TheQ* »

Jag är inte bundis med någon läkare.
Tror du inte att det räcker om jag går till nån psykologsnubbe direkt på regementet och säger att jag är jättedeprimerad och funderar att ta livet av mig etc?
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

TheQ* wrote:Jag är inte bundis med någon läkare.
Tror du inte att det räcker om jag går till nån psykologsnubbe direkt på regementet och säger att jag är jättedeprimerad och funderar att ta livet av mig etc?
Något mig säger att de har lyckats genomskåda det numera.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Sikta in dig på att snacka med någon innan du rycker in. Kanske kan de ordna det. Annars så kanske en fejkad olycka är att testa. Då har vi ju problemet att du får ont, ganska mycket ont. :-/
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Själv ska jag skriva och ansöka om upphov ett år. Har planerat med ett gäng kompisar att åka ut i Europa eller USA till nästa vår och vi alla ska jobba nu för att få ihop pengar till det. Om det inte är för sent att skriva in eller ringa in och ansöka om uppskov, när det är i augusti jag ska rycka in? Det står inget på http://lumpen.nu om det...

Sedan har jag kanske också tappat lusten lite. Åtminstone för den befattning jag blivit tilldelad, bevakningssoldat i Luleå. När jag mönstrade kom jag fram till att jag ville bli sambandsgruppchef när jag satt hos inskrivningsförrättaren, men jag hade bara en fyra från psykologen, vilket väl mest berodde på att jag inte visste vad hon ville höra, så det kom ut lite för mycket. Helst skulle jag vilja mönstra om, men jag vet inte om det är för sent det också.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du borde tänkt på det när du gjorde mönstringen!... men annars så gör du en synkontroll där du "misslyckas" och som du kan använda som ett undanflykt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Post by TheQ* »

Du borde tänkt på det när du gjorde mönstringen!.
Jag vet. Men, som sagt, när jag mönstrade kände jag mig som John Rambo och ville göra lumpen. Nu känner jag mig som en kärlekskrank Stig Helmer som inte kommer att trivas särskilt bra där.
men annars så gör du en synkontroll där du "misslyckas" och som du kan använda som ett undanflykt.
Det där låter inte helt dumt. De kan ju inte kolla att jag fejkar dålig syn. Ska testa det. Får man inte göra ett hörseltest när man rycker in också?
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Säkrast för att slippa göra din tjänstgöring är nog att köra med öppna kort. Du är inte den första som inte vill eller skulle pröva något fuffens för att slippa, så dom har nog sett och hört allt som kan tänkas.

Men, så här efteråt är det ganska kul att ha gjort lumpen. Man får sin egen bössa att skjuta med, åka och köra roliga fordon, hugga en massa ved om man klantar sig, skura golv, kanske kasta lite handgranater, få berätta lumpenhistorier sen när det är fest (kan tänka mig att det är bra ensamt att på festen och vara den enda som inte ha dragit av ett band med 58:an), gå på led och i rad, kanske fotas av lite japanska turister på slottet, aptera och blåsa av enorma mängder sprängämnen (1600 kg, woohooo), frysa i tält med sönderbrända fotsulor, äta likfingrar med vita bönor, prata i radio (charlie alpha lima vad?! ceasar adam ludvig ska det vara!), bädda säck, gå aptidigt på morgonen, få brev mitt ute i skogen av någon man älskar, klänga i telefonstolpar och prata med polare, och sist men inte minst att få räkna pinnar till militär utryckning civila kläder!!
Och det här vara bara min tjänst (sambandsgruppchef), din innehåller säkert lika mycket och kanske andra saker.

Men...ge det en chans iaf, du har ju faktiskt velat gjort den för inte alltför länge sen. Om det visar sig att det inte funkar, så blir du hemskickad.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Rent generellt sett så är de inte så sugna på att ha folk som går och inte vill vara där och har ångest. Gå till regementsläkaren och förklara din syn på saken så ska det nog gå bra.
Det funkade för min polare för cirka 10 år sedan då de var hårdare i bestämmelserna, så det borde funka för dig.

Klassikern är annars att ha med dig en gul leksakslastbil som du aldrig släpper ur sikte, kör omkring med den på uppställningar och liknande så ska du se att du åker ut illa kvickt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

spela bög är annars ett sätt. Jag klagade dock på ryggbesvär samt pollenallergi och sömnsvårigheter (bara en halvsanning). Det funkade för mej iaf och jag slapp lumpen.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Väx upp o ta det du en gång bestämde dig för.
Att "komma ifrån" sin vanliga miljö är i längden en bra erfarenhet i din ålder. Man lär sig mkt av det.

Låg själv på Frösön, F4, bodde i GBG, åkte sällan hem, mkt hej o hopp i Östersund, och reste runt "gratis" i Sverige när man var ledig.

Sen kan man ta en allmän diskussion vs lumpen o annat.

Själv tycker jag att alla skall göra en lump på sjukhus vid 19, 20 års ålder.
För att se den andra sidan, och få erfarenheten av att unga o gamla dör mitt i livet.

Själv under min första sommar innan första Chalmersåret, och två år till så jobbade jag på svåra avdelningar, neurokirurgen, psykakuten, IVA, osv. Många dog. Jag höll många i handen, dels när de faktisk dog, men också pratade med dem när de var döende i sista fasen. Sådant lär man sig mer av än i vilken skola som helst.

Kort sagt, säg upp dig från lumpen och jobba med människor, ofta unga i olyckor som ligger inför döden. På det sättet hittar du mer.

Fast jag kan ju inte förneka att det var roligt att skjuta med K-pist, AK, kulspruta, handgranat, lära sig hur man operativt skulle ta ett näste m.m.
Last edited by hagstrom on 2005-06-24 23:53:34, edited 1 time in total.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Självstympning.
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Dissident wrote:Självstympning.
Jag läser det som din egen status, what else?
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Det går nog att slippa bara att säga att man inte vill.
Jag ville göra lumpen och skulle det men dom la ner förbandet på gotland där jag skulle va.
Dom lägger ner så mycket nu så jag tror nog det räckar att man inte vill göra det helt enkelt.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Blä, lumpen...
Mönstrade, ryckte in, marcherade, krälade i skiten några veckor, pluggade radioteknik, satt på ett kontor i nån månad, sen fick jag nog. Pratade med fröken psykolog och sen var jag hemma. :)
Ca 10 år sen.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Tycker alla borde göra lumpen. Komma hemifrån är alltid bra, komma till ett ställe där inte mamma är med och städar/lagar mat osv.

För mig var lumpen bland det bästa som hänt mig, fick ju åka det vackraste, största och grymaste armén har, Stridsvagn =)

Så jag tycker du ska rycka in och inte ge upp i början, då är det alltid surt, ofta blir det bättre senare när man börjar känna varandra och befälen bra.
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag berättade om mina föräldrars "jobbiga" skiljsmässa så löste det sig.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

thimp wrote:Tycker alla borde göra lumpen. Komma hemifrån är alltid bra, komma till ett ställe där inte mamma är med och städar/lagar mat osv.

För mig var lumpen bland det bästa som hänt mig, fick ju åka det vackraste, största och grymaste armén har, Stridsvagn =)

Så jag tycker du ska rycka in och inte ge upp i början, då är det alltid surt, ofta blir det bättre senare när man börjar känna varandra och befälen bra.
Det andra markerade stycket tar liksom luften ur den första...
Självklart tycker du att alla borde göra lumpen för att du gillade det...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Gör lumpen såklart, det blir skitjobbigt men du blir en bättre människa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag och dom flesta i min närhet har inte gjort lumpen
det som verkar vara det enklaste sättet är slippa på är att köra
med rygg problem och psykiska problem

själv har jag paj mage som jag drog på lite extra på å slapp undan

fast det var nära att polisen hämtade mig efter jag missat några mönstringar :)
men tillslut ringde jag och pratade med en doktor där och fick fri sedel så jag slapp t.o.m mönstra :D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

mattlos wrote:Jag ville göra lumpen och skulle det men dom la ner förbandet på gotland där jag skulle va.
Gotland, det är dit de skickar alla bögar ju, är du bög? :)


Själv sitter jag i likadan situation som trådskaparn, blivit tilldelad tjänsten "skyttegruppbefäl i stridsfordon 90" :p
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Se som sagt till att försöka slippa innan du kommer dit, för när du väl är där kanske du inser att det är roligt, och det vill du väl inte? ;)
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Deuterium wrote:
mattlos wrote:Jag ville göra lumpen och skulle det men dom la ner förbandet på gotland där jag skulle va.
Gotland, det är dit de skickar alla bögar ju, är du bög? :)
Nej jag är verkligen inte bög, blev du skickad dit själv eller? ;)
User avatar
Clearion
Posts: 94
Joined: 2005-06-02 13:58:13

Post by Clearion »

Själv bor man på Åland och slipper bry sig om sånt :D
Jag är unreal fanatiker och det är jag stolt över!
Post Reply