sänka bensinpriset

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Big_Bird wrote:Tänk så här. Det svider hårdast åt SUV-ägarna.
Då värmer det i mitt hjärta i alla fall :)

Hahaha eller hur skämtar du?
svider väll lika mycket som inkomst skatten svider för miljonärer typ.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

EZA wrote:I stället för att skriva på nån löjlig lista på aftonbladet kan man ju nästa riksdagsval rösta på ett parti som inte är beroenda av miljöidioter.

Röstar man på sossarna har man fan ingen rätt att klaga på skatter då ska man stolt betala dom... heter det väll?

:o
Ja låt oss skita i miljön. Det är ju inte precis så att vi påverkas av den.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Phobic wrote:
EZA wrote:I stället för att skriva på nån löjlig lista på aftonbladet kan man ju nästa riksdagsval rösta på ett parti som inte är beroenda av miljöidioter.

Röstar man på sossarna har man fan ingen rätt att klaga på skatter då ska man stolt betala dom... heter det väll?

:o
Ja låt oss skita i miljön. Det är ju inte precis så att vi påverkas av den.
Lär inte gå att paja den på min livstid iaf vad som händer sen spelar väll ingen större roll ?!?
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

EZA wrote:Lär inte gå att paja den på min livstid iaf vad som händer sen spelar väll ingen större roll ?!?
Nej orka bry om kommande generationer.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Här i fina lilla rimbo så kostar d tyyp 9kr/litern, så jag klagar inte(jag är bara 13år, så d är bara moppen jag behöver tanka)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

personligen tycker jag det är ett jävla skit att bensinen ska vara så dyr som den är
vist kan jag förstå att folk vill värna om miljön
men inte ska det behöva göra bensinen så dyr som den är

det är många som behöver bilen till arbete hämta ungar handla mat
folk som inte har så bra med pengar och det blir dyrt för dom
att behöva tanka bensin för 11.50 kr per liter

sen finns det dom som har bra med pengar och inte behöver bry sig
om vad bensinen kostar för dom klarar sig i.a.f
eller dom som åker gratis med mamma och pappa och inte förstår hur dyrt det blir

men det är många som lider av att priserna är så höga
så jag tycker det är värt att dra en röst även om det är på aftonbladet
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

BB slog verkligen spiken rätt i kistan.
Allt som svider för SUV ägare är jag för.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag åker buss.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
marcus(91)
Posts: 100
Joined: 2005-01-29 19:40:55

Post by marcus(91) »

har för mig att dom har hittat en ny olje källa så att oljan räcker lite längre i alla fall. Har för mig att ja läste de i nån tidning ilustrerad vetenskap eller nått sånt.

Men visst tycker ja att det ska bli billigare. men å andra sidan så kanske många börjar cykla mer i stället för att köra bil , som i sin tur ger en bättre hälsa och miljö :-/ .
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Även om man inte åker mycket bil så blir det ändå grymt dyrt i längden jag skrev på för hela familjen.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Norge förhandlar med Ryssland om att få rättigheterna att bygga oljeplattformar norr om Ryssland om det var det du tänkte på marcus(91)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

ballkula wrote:
phade wrote:Varför skulle man vilja göra det?
Därför att det trissar upp priser på transporter, vilket trissar upp priset på allt vi köper. Att bara kolla på privatbilismen är enfaldigt. Sen är det tragiskt med de som tror och tycker att skatter ska lösa miljöproblemen. Lägg pressen på energibolagen och fordonstillverkarna istället för att dräpa svensson som har det nog jävligt.
Äh, transportbolagen kör ju med subventionerad soppa. Och det lilla som det kostar extra drabbar oss inte speciellt hårt. Dessutom finns ju möjligheterna till tågtransporter fortfarande kvar. Tåg är miljövänligt och billigt.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

föredettamixbox wrote:
Big_Bird wrote:Tänk så här. Det svider hårdast åt SUV-ägarna.
Då värmer det i mitt hjärta i alla fall :)
Hoppas att du dör din gula fula fågel.
Har du stridsvagn själv eller?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Jag själv har ingen bil men körkort sen 2.5 år.

Håller med om att bensinpriset är för högt, motsvarande till USA kostar det väl 4-5:- / L ?!? har en vän i USA som läser.

Tycker att alt. bränslen till bilar borde bli billigare, så att fler och fler byter bil till mer miljövänliga sådana.

Men samtidigt är det väldigt svårt för det är alltid dom människorna som har det lite sämre ställt ekonomiskt, och behöver bilen varje dag som får ta den stora smällen. Dom har inte heller råd att köpa en NY bil precis :( .

Då dom rika har råd att byta bil och samtidigt ha lägre bränslekostnade.

Jag vet inte vad den bästa lösningen är men att ta ut så mkt i bensin så folk tillslut inte har råd att köra bil är väldigt dåligt.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Intressant nog så ser man sällan "bränslesnålhet" på listan över önskade egenskaper hos en bil som riktar sig mot rika.
Där har visserligen Eza rätt. Men ju färre som har råd att köra monstertruck desto bättre för oss andra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Bensinpriserna är väl inte så jevla olika nu mot förr?

Förr drog bilarna mer bränsle än idag.

Lönerna är högre nu än förr.

http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

---

Bilägare verkar vara födda till gnällspikar, glad att jag inte är bilägare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tror Fisk har en poäng där.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

mkk wrote:Det stigande bensinpriset gör oss bara gott på lång sikt. Inget gott kan däremot komma av att stödja Aftonbladet.
hur gör det gott för "oss"?
Det är väl mindre bilar i sverige jämfört med en delstat i USA.. så varför skall de betala 4-5kr när vi får betala mer och släpper ut mindre?

Sparka på jänkarna och tvinga dem att göra nåt åt det.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

fisk wrote:Bilägare verkar vara födda till gnällspikar, glad att jag inte är bilägare.
Innebär det också att man är född till att vara bilägare ?



*på ett BB någonstans i Sverige*
"Grattis, det blev en volvoraggare" :p
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GuessWho wrote:Innebär det också att man är född till att vara bilägare ?
Det är mer ett beskrivande uttryck, "född fotbollspelare" betyder inte nödvändigtvis att man föds med kunskap i att spela fotboll.

Du förstår nog.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

fisk wrote:Bensinpriserna är väl inte så jevla olika nu mot förr?

Förr drog bilarna mer bränsle än idag.

Lönerna är högre nu än förr.

http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

---

Bilägare verkar vara födda till gnällspikar, glad att jag inte är bilägare.
Men är du mindre gnällspik för det...?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

http://bensinskatteuppror.se ?

---

Annars så har jag inte skrivit på någon av dessa listor för att min ekonomi klarar att slänga ut ~450 kr i veckan på bränsle för pendling till och från jobbet (50 mil per vecka), inkluderat nöjeskörande.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

phade wrote:Äh, transportbolagen kör ju med subventionerad soppa. Och det lilla som det kostar extra drabbar oss inte speciellt hårt. Dessutom finns ju möjligheterna till tågtransporter fortfarande kvar. Tåg är miljövänligt och billigt.
Subventionerad soppa? När brödbilarna kör ut bröd till butikerna, ska de använda tåg istället? Går det många tåglinjer inne i städerna?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

fisk wrote:Bensinpriserna är väl inte så jevla olika nu mot förr?

Förr drog bilarna mer bränsle än idag.

Lönerna är högre nu än förr.

http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

---

Bilägare verkar vara födda till gnällspikar, glad att jag inte är bilägare.
Bilägare råkar ju vara fler än bara "cruisande" 18-åringar och direktörer i BMX X5:or. Jag VET om många som inte har nåt alternativ än att använda bilen, och där bensinpriset blir en allt tyngre börda.

Frågan är, hur effektivt det har varit att använda skatter för att påverka bilismen? Ser man på en längre period, så har det ju inte fungerat alls. Är man seriös och tar sig tid att läsa om bakgrunden till de höjningar som har gjorts av skatten på bensin, så vet man också att det sällan eller aldrig har gjort pga miljön utan det är för att täcka kostnaderna för annat i samhället.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote:
phade wrote:Äh, transportbolagen kör ju med subventionerad soppa. Och det lilla som det kostar extra drabbar oss inte speciellt hårt. Dessutom finns ju möjligheterna till tågtransporter fortfarande kvar. Tåg är miljövänligt och billigt.
Subventionerad soppa? När brödbilarna kör ut bröd till butikerna, ska de använda tåg istället? Går det många tåglinjer inne i städerna?
Nej men det är onödigt att ha så mycket långtradartransporter mellan städerna när man kunde skeppa containers på tåg istället.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply