London, etc.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

London, etc.

Post by Dissident »

http://edition.cnn.com/2005/WORLD/europ ... index.html
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Några spontana kommentarer?

Själv reagerade jag över att Persson kallade detta "en attack mot vårt öppna samhälle". Varför detta hyperboliska skitsnack? Det står väl utom allt tvivel att det är en attack mot Storbritannien som hämnd för deras engagemang i Irakkriget? Samhällens öppenhet har ingenting med saken att göra, det är ett idiotiskt uttalande av Persson.

Tony Blair kommenterade med att "it's important, however, that those engaged in terrorism realize that our determination to defend our values and our way of life is greater than their determination to cause death and destruction to innocent people..." Man måste undra om han verkligen på fullaste allvar tror att terrorister är själlösa varelser sprungna ur helvetet som är ute efter att döda och förstöra så mycket som möjligt (och naturligtvis hyser ett innerligt hat mot frihet). Mystiskt nog fick den störste förespråkaren för den skolan, Benjamin Netanyahu, enligt Drudge Report en varning innan explosionerna.

Men det mest fascinerande med terroristattacker i västländer är hur rädda alla blir. USA har sedan 11:e september 2001 spenderat åtskilliga miljarder dollar på olika "säkerhetsåtgärder", vissa så långt borta som i Irak och Afghanistan. I attackerna mot WTC, som hittills är den enda terroristattacken av magnitud på amerikansk mark, dog 3000 människor. USA:s befolkning uppgår snart till 300 miljoner. En på 100,000 dog alltså, det låter ganska mycket. Eller är det? Enligt U.S. Department of Transportation dog år 2001 42,196 människor i bilolyckor i USA. Det betyder att risken att dö i en bilolycka under ett år var fjorton gånger högre än att dö i en terroristattack. Om vi slog ut statistiken över 100 år skulle skillnaden bli löjligt hög. Någon sade en gång att "when terrorism is as large a problem as drunk driving it should be fought as much as drunk driving". Jag är böjd att hålla med.

Jag vill alltså driva tesen att terrorism är ett struntproblem. Det är det internationella samfundets motsvarighet till snatteri. Att det blåses upp så mycket som det gör är oförsvarbart, men förståeligt - 3000 döda på en gång blir bättre nyheter än 42,000 döda på ett år.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Tänker du räkna upp alla andra som dör med eller? I cancer, AIDS, fallade pianos, mord, cykelolyckor, jetskis, EAgames, deodorant, drachmer, PDAs, lampor, pennor, taco bar, högtalare, tunnelbanor, flygplan, golf-peggar, lukt-suddisar, tändare, tandtråd, cocacola, biobiljetter, datormöss, vanligamöss, statyer, rutadeblock, kakel, singelsten, sonyericsson, stimorol, csn, kylflänsar, stativ, posters, ipod, kuvert, nallar, rävar, täcken, kuddar, lakan, metallsågar, flaggor, måttband, softairguns etc etc...

Jag skiter faktiskt om det dör 50k i bilolyckor i usa, eller ~3000 i en terrorolycka, jag tycker att det är tråkigare att infrastruktur jag gillar förstörs...
Last edited by Hipshot on 2005-07-07 17:51:18, edited 2 times in total.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Själv så bryr jag mig inte ett dug om vad politikerna säger om dåden, det känns som en riktigt struntsak.

Nej. hela läget är skit, det är min enda kommentar.
Last edited by Eruku on 2005-07-07 17:50:37, edited 1 time in total.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Om man blir förvånad av det här så har man glömt att uppdatera sig om världssituationen.

Det känns som att krig, bombattentat, mord, o.s.v. är en bit kaka nuförtiden.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Det känns som att krig, bombattentat, mord, o.s.v. är en bit kaka nuförtiden.
Det är en del av människans förflutna och däför också vårt nuvarande. Kul att vi gör framtsteg i alla fall.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag måste ändå säga att jag är lite förvånad över att du startar en tråd som denna dissan, speciellt med starten:

"Själv reagerade jag över att Persson kallade detta "en attack mot vårt öppna samhälle". Varför detta hyperboliska skitsnack? Det står väl utom allt tvivel att det är en attack mot Storbritannien som hämnd för deras engagemang i Irakkriget? Samhällens öppenhet har ingenting med saken att göra, det är ett idiotiskt uttalande av Persson."

Det är lite som att du legat under en sten de senaste 4 åren... jag menar, de säger George hela tiden, det säger GP också helatiden, så fort det händer något i ett annat land...
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Hmm, vet inte om jag skall posta detta, men, seriöst fragzone, whats the deal liksom

"I morse inträffade en serie explosioner på bussar och i tunnelbanan i centrala London. I nuläget har två människor bekräftats omkomna och ett stort antal är skadade, i vad som med stor sannolikhet är ett terroristattentat. Med det som bakgrund känns FZ:s verksamhet - spelnyheter - allt annat än viktig. Vi väljer dock att fortsätta rapportera om vad som sker i spelvärlden, om inte annat för att ge en fristad för tankarna från det hemska som hänt. Samtidigt sänder vi en tanke till offren."

? Sedan när brydde de sig och varför skall de ens göra det, sedan kan man dessutom inte kommentera den där news-biten heller, way to go fz.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Min tanke då jag hörde på radion: Jaha, då var de muslimska "extremister" i farten igen. Vad de gillar att förstöra och i samma veva minska "muslimers respekt" i folks allmänna tycke.

En annan tanke som flög: Muslimska "extremister" hits again. Enda stora religösa grupp som gör saker som detta, förutom kristna självmordsbombare i USA som spränger abortkliniker?

Kanske blev lite väl rasistiskt, men i dagens läge där median uppmärksammar händelser med bomber så har det med de flesta gångerna muslimska grupper. Fast ja... Jag stödjer palistinerna mot Israel pga hur isralerna beter sig mot palistinierna. (Israel påminner mig om USA)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Igår funderade jag på att bli terrorist. Det vore ändå något. Jag skulle dock bara attackera infrastrukturen och göra politiska utspel, inte gå på oskyldiga människor. Faktum är ju att ingenting kommer förändras även om så G.W. Bush blir skjuten. Det handlar tyvärr inte bara om en persons dumhet.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Jag tycker inte om terrordåd, speciellt inte från muslimska länder. I nuläget, i väldigt många länder, byggs det upp ett litet hatande. Snart får invandrade muslimer ha egna bussar och egna vagnar på tågen, det kanske vore nåt? Att vi inte tänkte på det innan!

Nej, men allvarligt, varför? Det är väl inte civilbefolkningen som dödar irakier i irak?
DIM kalsonger As String
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dynamitsven wrote:Jag tycker inte om terrordåd, speciellt inte från muslimska länder.
Ja det är bättre att demokratiska länder får patent på terrordåd, då skulle de inte ske lika ofta.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

egar wrote:
Dynamitsven wrote:Jag tycker inte om terrordåd, speciellt inte från muslimska länder.
Ja det är bättre att demokratiska länder får patent på terrordåd, då skulle de inte ske lika ofta.
Det finns ingen patent, det är därför de länderna stödjer det och inte typ holland...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Hipshot wrote:
egar wrote:
Dynamitsven wrote:Jag tycker inte om terrordåd, speciellt inte från muslimska länder.
Ja det är bättre att demokratiska länder får patent på terrordåd, då skulle de inte ske lika ofta.
Det finns ingen patent, det är därför de länderna stödjer det och inte typ holland...
hur seriös var jag då?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

egar wrote:
Hipshot wrote:
egar wrote:
Dynamitsven wrote:Jag tycker inte om terrordåd, speciellt inte från muslimska länder.
Ja det är bättre att demokratiska länder får patent på terrordåd, då skulle de inte ske lika ofta.
Det finns ingen patent, det är därför de länderna stödjer det och inte typ holland...
hur seriös var jag då?
Lika mycket som jag och Dynamitsven.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: London, etc.

Post by nem »

Dissident wrote:Själv reagerade jag över att Persson kallade detta "en attack mot vårt öppna samhälle". Varför detta hyperboliska skitsnack? Det står väl utom allt tvivel att det är en attack mot Storbritannien som hämnd för deras engagemang i Irakkriget? Samhällens öppenhet har ingenting med saken att göra, det är ett idiotiskt uttalande av Persson.
Inte för att jag tror att Mr. Goran har fattat varför, men nog kan det ses som en attack på det öppna västerländska samhället. Det är vårt sätt att leva som gör dessa attacker möjliga, likaså kan de fortgå så länge vi bibehåller vår öppna livsstil. Vid varje sådant här tillfälle så höjs röster lika mycket mot vårt samhälle som mot terroristerna och det om något är ett hot värt att ta på allvar. Se bara på The Patriot Act och motsvarande lagar i Storbritannien, dessa är i mina ögon en vagel i det öppna samhällets öga och går direkt att härleda till ett lyckat terrordåd.
Dissident wrote:Man måste undra om han verkligen på fullaste allvar tror att terrorister är själlösa varelser sprungna ur helvetet som är ute efter att döda och förstöra så mycket som möjligt (och naturligtvis hyser ett innerligt hat mot frihet).
Jag tror inte att det på något sätt är omöjligt. Vårt samhälle är säkerligen i många religösas (kristna som muslimer) ögon något ont, något som ska bekämpas. Vårt samhälle bygger till väldigt stor del på frihetsbegreppet, ett begrepp som står i bjärt kontrast till både Koranen och Bibeln. Vi dyrkar individens förmåga istället för Gud och familjens. Självklart kommer någon extremist någonstans att hysa ett innerligt hat mot den här västerländska friheten och vara så instabil att han är villig att offra sitt liv åt terrorn för att förändra världen. Civil skada är säkert dock snarare medel än mål i det här fallet.
Dissident wrote:Men det mest fascinerande med terroristattacker i västländer är hur rädda alla blir. USA har sedan 11:e september 2001 spenderat åtskilliga miljarder dollar på olika "säkerhetsåtgärder", vissa så långt borta som i Irak och Afghanistan. I attackerna mot WTC, som hittills är den enda terroristattacken av magnitud på amerikansk mark, dog 3000 människor. USA:s befolkning uppgår snart till 300 miljoner. En på 100,000 dog alltså, det låter ganska mycket. Eller är det? Enligt U.S. Department of Transportation dog år 2001 42,196 människor i bilolyckor i USA. Det betyder att risken att dö i en bilolycka under ett år var fjorton gånger högre än att dö i en terroristattack. Om vi slog ut statistiken över 100 år skulle skillnaden bli löjligt hög.
Har det inte gått upp för dig än att folk är dumma i huvudet? ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Hipshot wrote:terrorolycka
Är det när självmordsbomben sprängs för tidigt och bara terroristen dör?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Eruku wrote:
Hipshot wrote:terrorolycka
Är det när självmordsbomben sprängs för tidigt och bara terroristen dör?
Nej, det är när terroristen glömmer bomben hemma, får åka hela vägen hem från ICA och hämta den, för att sedan åka tillbaka och mötas av 'stängt'
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Hipshot wrote:Nej, det är när terroristen glömmer bomben hemma, får åka hela vägen hem från ICA och hämta den, för att sedan åka tillbaka och mötas av 'stängt'
"Terrorfrustration"
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Jag tycker det känns lite vemodigt hur media verkar värdera människor i Väst högre än de oskyldiga som varje dag dör i bilbombsattacker m.m. i t ex Irak, men det kanske är för att sådana här dåd sällan inträffar i välfärdsländer.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Ja, vi i väst tror ju på demokrati. Det är viktigast! ;)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Blev ganska skakad av den här händelsen. Men det var en sak som fick mig att skratta högt och det var när Göran Persson sa "september eleven" det lät så fel :D
Jag tror det säkert var nån mer här som uppmärksammade det
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Fredd wrote:Blev ganska skakad av den här händelsen. Men det var en sak som fick mig att skratta högt och det var när Göran Persson sa "september eleven" det lät så fel :D
Jag tror det säkert var nån mer här som uppmärksammade det
"September eleven" och "london är en friendly city" :D
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hipshot wrote:Hmm, vet inte om jag skall posta detta, men, seriöst fragzone, whats the deal liksom

"I morse inträffade en serie explosioner på bussar och i tunnelbanan i centrala London. I nuläget har två människor bekräftats omkomna och ett stort antal är skadade, i vad som med stor sannolikhet är ett terroristattentat. Med det som bakgrund känns FZ:s verksamhet - spelnyheter - allt annat än viktig. Vi väljer dock att fortsätta rapportera om vad som sker i spelvärlden, om inte annat för att ge en fristad för tankarna från det hemska som hänt. Samtidigt sänder vi en tanke till offren."

? Sedan när brydde de sig och varför skall de ens göra det, sedan kan man dessutom inte kommentera den där news-biten heller, way to go fz.
Jag blev seriöst lite äcklad när jag läste det där. Tänkte bara på var Fragzones tankar till offren är när sånt här händer nästan varje dag i Irak.

---

Angående det senaste terrorattentatet så vore det fint om Bush, Bliar, Persson och allt annat nykolonialpack kunde ägna en minut till att tänka på var den här terrorismen kommer ifrån. Om de kommer fram till att västvärldens hundratals år långa exploatering och terror mot tredje världen kan ha något samband med detta har de kommit en lång bit på vägen. Sen tror jag inte britterna är dumma i huvudet och ser att Bliars inblandning i Irak utlöste attacken. Att människor går med i Al-Qaida och liknande grupperingar för att de "hatar vårt fria västerländska samhälle" är ju bara propagandatrams från Vita Huset och Downing Street.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Skit samma var i helvete terrorismen kommer ifrån. Att spränga oskyldiga människor i bitar är oursäktligt. Tycker det är äcklande när somliga sitter och har såna fina åsikter om detta, när de sitter i trygga, snälla Sverige. De som blir dödade eller skadade förtjänar bara vårt medlidande, och då är det skitsamma vad som ligger bakom. Det här handlar inte om s.k "collateral damage", där civila stryker med då man attackerar militära mål - detta är enbart riktat mot civila och inget annat.

Så, kliv av era höga hästar och era avancerade analyser av världsläget och sakernas tillstånd, och respektera vad som händer - oavsett om det är London, N.Y eller Gaza...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Tror du det spelar någon roll för människor som dödas om bomben var riktad mot deras hus eller mot ett militärt mål i närheten?
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply