TCPA, DRM etc

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

TCPA, DRM etc

Post by Bad_and_ugly »

Ja, vad kommer hända egentligen om dessa tekniker obehindrat får fotfäste och implementeras i våra datorer i framtiden?

I bank och andra system där känsliga data kan behövas skyddas och övervakas kan jag anse tekniken som välkommen men när den gör intrång i privatpersoners datorer och kontrollerar vad man får och inte får göra tycker jag det borde strida mot nån form av lag eller bestämmelse. Äger man en dator ska man väl själv få bestämma hur den ska användas? Sen bör det väl vara upp till spel och programvarutillverkarna att se till att deras kod inte piratkopieras eller missbrukas, vad jag vet har spelbranschen kommit ganska långt på den fronten.

Datorer och internet har länge symboliserat en viss frihet, framförallt open source rörelsen, hur kommer dessa mjukvarupatent, copyrights, DRM, TCPA och alla andra lagar och hårdvarulås påverka open source och dess tillämpningar? Kommer man bli tvungen att köpa mjukvarulicenser istället för att själv äga operativsystemet på sin dator? Kommer man bli tvungen att ha en samling chip i varje liten datorkomponent som kontrollerar rättigheter och licenser för allt man kör på sin dator?

Kommer nån att sätta gränser?
Hur långt kommer det fortskrida?
Hur kommer man bli drabbad?

Någon som vågar spåna och spekulera lite i datorernas framtid om det blir ett scenario där allt kommer kontrolleras och ägas av andra eller om det kommer lagar som till upphovsmännens förtret kommer hindra dessa tekniker och de får dras med pirater medans folk själva har kontrollen över sina datorer?

Seså, säg vad ni vill, jag har givit min, kanske aningen tonade bild av datorernas framtid.
Kan inget om mycket
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag är helt emot det här med TCPA/DRM. Jag skulle vägra köpa en CPU i framtiden som har DRM/TCPA inbyggt. Samma sak om andra kretsar är drabbade på det sättet.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Företag och vanliga svenssons tänker nog inte likadant (de känner helt enkelt inte till dessa teknologier och dess tillämpningar)
Kan inget om mycket
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Bad_and_ugly wrote:Företag och vanliga svenssons tänker nog inte likadant (de känner helt enkelt inte till dessa teknologier och dess tillämpningar)
De implementerar väl inte allt på en gång, utan de "kokar grodan"
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mmmm... kokt groda.

Jo, det blir en liten bit i taget och i slutändan kommer tekniken finnas implementerad i all hårdvara. Och plötsligt kan du inte köpa en dator som inte har skiten.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:Mmmm... kokt groda.

Jo, det blir en liten bit i taget och i slutändan kommer tekniken finnas implementerad i all hårdvara. Och plötsligt kan du inte köpa en dator som inte har skiten.
Nog fan blir grodan kokt, men hur och vad kommer det ha för effekter?
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Sååå... Ni menar, att om man är lite "alternativ" (I detta fall, har hjärnan med sig när man köper komponenter) så kan man spela piratkopierade spel på sin dator och om man inte har det så kommer man inte kunna det... Fan vad häftigt, jag vill ha en "Chippad" dator.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply