Världens mest hatade spamkung ihjälslagen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Världens mest hatade spamkung ihjälslagen

Post by borz »

Ursäkta att jag drar upp ännu en värdelös aftonbladet-artikel, men jag kunde inte låta bli!



http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 94,00.html
I åratal har hans företag pepprat mejlboxar fulla med spam.
Nu är det slut.
Världens mest hatade spamkung har mördats.
Ryssen Vardan Kushnir, 35, hittades död i söndags.
Enligt uppgift ska han ha avlidit efter upprepade slag mot huvudet, rapporterar nyhetssajten Realtid.se.
Kushnir ägde American Language Center, ALC, som marknadsförde sina språkkurser genom att dagligen skicka miljontals spam (skräppost).
- Vardan Kushnir var den ryske kungen av spam och internationellt ökänd. Det slutade med att hundratals personer började hota honom till livet, säger Per Hellqvist, it-säkerhetsexpert på Symantec, till Realtid.nu.
Vem som mördat Kushnir är okänt, men många var på jakt efter honom. Däribland ryska konkurrensverket och amerikanska myndigheter.
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Vad skönt. Kan de inte mörda lite fler spammers?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag sörjer inte.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Så jag kommer att märka skillnad i min Hotmail-inbox nu alltså? Hurra!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

/me tycker synd om Lither...

::)
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
ThomasB

Post by ThomasB »

snigel wrote:Vad skönt. Kan de inte mörda lite fler spammers?
Är inte det lite väl drastiskt?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är nästan lite sorgligt hur lite ett människoliv betyder i människors tankar.

Ok, killen spammade - så ni är glada för att han är död för det?

Vakna för i helvete!
Aotearoa - tino rangatiratanga
ThomasB

Post by ThomasB »

fisk wrote:Det är nästan lite sorgligt hur lite ett människoliv betyder i människors tankar.

Ok, killen spammade - så ni är glada för att han är död för det?

Vakna för i helvete!

Jag håller fullständigt med dig.

Spammen kommer inte sluta för att han dog.
Efter regn kommer mer regn.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läste det där på RPGCodex för ett tag sen och de flesta på forumet där hejade på vilt. Man kanske inte är en trevlig person om man spammar sönder halva ryssland men man förtjänar inte att bli misshandlad till döds med något trubbigt mot huvudet för det.

Sen å andra sidan, det är nått dåligt som har hänt och när det väl har hänt så kan vi inte ändra på det, men, man får väl hoppas att detta avskräcker ev. framtida spammare (vilket det såklart inte kommer göra i alla fall). Man får väl försöka se något positivt i det som händer här i världen, annars blir man för nedslagen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läste det där på RPGCodex för ett tag sen och de flesta på forumet där hejade på vilt. Man kanske inte är en trevlig person om man spammar sönder halva ryssland men man förtjänar inte att bli misshandlad till döds med något trubbigt mot huvudet för det.

Sen å andra sidan, det är nått dåligt som har hänt och när det väl har hänt så kan vi inte ändra på det, men, man får väl hoppas att detta avskräcker ev. framtida spammare (vilket det såklart inte kommer göra i alla fall). Man får väl försöka se något positivt i det som händer här i världen, annars blir man för nedslagen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hoppas att spammare fattar nu att om de fortsätter med det de gör så riskerar de livet.
DDS for life!
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

fisk wrote:Det är nästan lite sorgligt hur lite ett människoliv betyder i människors tankar.

Ok, killen spammade - så ni är glada för att han är död för det?

Vakna för i helvete!
tack, när jag läste vissas inlägg så tänkte jag skriva samma sak men det fanns lyckligtvis andra här som delade min åsikt :-)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är ju inte bra att något sådant händer men det går inte att blunda för att de människor som står bakom allt detta (spam) är dåliga människor som endast är ute efter att lura andra till fördel för egen vinning. Det är klart att folk blir arga, en risk han fick ta.

Jag tror knappast att särskillt många utav oss här har fått någon spam som han stod bakom alls, med tanke på hans målgrupp.

Sedan undrar jag hur du motiverar att de tyckte att hans liv var av lite värde fisk, med tanke på att de faktiskt inte, som de flesta andra här i världen, rycker på axlarna och skiter i det, utan faktiskt bryr sig om personens död.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:Det är nästan lite sorgligt hur lite ett människoliv betyder i människors tankar.

Ok, killen spammade - så ni är glada för att han är död för det?

Vakna för i helvete!
Den enda skillnaden jag kommer märka är positiv, har man som leverne att störa och lura människor får man väl ta smällen.

Till skillnad från de andra dödssiffrorna som sker varje dag som de flesta rycker på axlarna åt var detta för många människor något positivt.
Jag vet inte riktigt på vilket sätt jag ska vakna, kanske är det så att jag bara inte bryr mig eftersom jag inte kommer träffa hans vänner eller familj.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Tjacke wrote:/me tycker synd om Lither...

::)
Attans, gick inte sarkasmen fram? )-:
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Rätt åt spammaren tycker jag, han förtjänade det där. Fått tonvis med spam från just hans sketna ställe.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

En människa mindre vid liv. En människa mindre som överbefolkar detta klot. S dedan att personen skickade spam gör denna individs död bättre, fast spam dräller in endå. :/
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

snigel wrote:Den enda skillnaden jag kommer märka är positiv.
Det är en sak att vara likgiltig inför människors död, det är en sak att förstå varför något händer.

Men när man börjar glädjas åt och sympatisera med mördare, då tycker jag att det drar åt det osmakliga.

Livet är mer än internet, reklam är en del av livet - vare sig det gäller internet eller brevreklam. Eller du kanske tycker att det är okej att folk slår ihjäl de som delar ut reklam i brevlådor också... du skulle ju märka en "positiv" förändring.

Hur många här har arbetat som reklamutdelare och tjänat pengar på det någon gång i sitt liv? Hur många tycker att om ni skulle ha dragit reklamutdelandet ett par extrema steg bortåt (så ni blev självförsörjande) så hade ni förtjänat att dödas?

... vad då? Livet hade ju blivit bättre för de andra?

Jag förstår mig inte på det utilitaristiska tänkandet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är svårt att jämföra en "vanlig" reklamutdelare med en person som står bakom ekonomiska skador på flera miljoner kronor. (Om skadorna är så stora eller inte är en annan diskussion men flera myndigheter var ute efter honom av en anledning, varför vi kan vara överens om att det knappast var en fullkomligt laglig operation han drev)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

"Ännu är inte den siste född."
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Det är alltid tragiskt när någon blir mördad och jag sympatiserar verkligen inte med mördaren. Dock är det skillnad på att sörja och att inte sörja. I detta fallet dog en människa som sket fullständigt i oss andra och bara handlade för egen vinning. Varför ska jag bry mig om honom då? Hade jag blivit mördad hade inte han tvekat att fortsätta skicka spam till mig.

... fast det är sjukt att någon går så långt och mördar honom för det. Vad jag hade velat se är rättvisa och hårda straff för de som spammar sönder världen.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag har väl för mig att i USA så har man redan dömt vissa människor att betala skadestånd för att ha stått bakom spamutskick.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

"Han" har väl et företag som skickar ut eller sitter han o gör de själv? :P
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Hahahahahaha...

frågan är nu bara om det var ryska konkurensverket (vad hade de med detta att göra? ;)) eller om det var de amerikanska myndigheterna (de har med allt att göra)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:
snigel wrote:Den enda skillnaden jag kommer märka är positiv.
Det är en sak att vara likgiltig inför människors död, det är en sak att förstå varför något händer.

Men när man börjar glädjas åt och sympatisera med mördare, då tycker jag att det drar åt det osmakliga.

Livet är mer än internet, reklam är en del av livet - vare sig det gäller internet eller brevreklam. Eller du kanske tycker att det är okej att folk slår ihjäl de som delar ut reklam i brevlådor också... du skulle ju märka en "positiv" förändring.

Hur många här har arbetat som reklamutdelare och tjänat pengar på det någon gång i sitt liv? Hur många tycker att om ni skulle ha dragit reklamutdelandet ett par extrema steg bortåt (så ni blev självförsörjande) så hade ni förtjänat att dödas?

... vad då? Livet hade ju blivit bättre för de andra?

Jag förstår mig inte på det utilitaristiska tänkandet.
Jag sympatiserar inte med mördaren, knappast så att jag rättfärdigar mordet. Däremot känner jag ingen sorg över hans död, effekterna i mitt liv som jag kommer märka av är bara positiva.

Prata om ett par steg extremare, snubben delade nog ut mer reklam per dag än vad du gjorde under ditt liv. Inte särskilt bra parallell om du frågar mig.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply