Ljusets hasighet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Ljusets hasighet

Post by Dk »

Jag vet att det kanske inte är rätt forum och så, men denna fråga har gnagt på mig länge..

Alltså:

Varför är ljusets hastighet det snabbaste som någonsin kan finnas? jag har förstått att detta skall vara ett "fysisk fenomen" som att den absoluta nollpunkten är -273.15 C. Men jag kan ju förstå att inget kan stå mer stilla än att röra sig alls, men varför kan inget vara snabbare än 300 000 km/s ?!? ?

Jag hoppas det inte blev allt för rörigt ;).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
ThomasB

Post by ThomasB »

Tanken har slagit mig också.
Här på jorden är ljuset det snabbaste som finns, men någonstans i universum kanske det finns något ännu snabbare.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

Jaitro wrote:Tanken har slagit mig också.
Här på jorden är ljuset det snabbaste som finns, men någonstans i universum kanske det finns något ännu snabbare.
Grejen är att jag läste det i en bok som heter "E=mc2" och enligt den skulle det vara den snabbaste som finns i universum, men dom förklarade inte varför :/
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Dk wrote:Grejen är att jag läste det i en bok som heter "E=mc2" och enligt den skulle det vara den snabbaste som finns i universum, men dom förklarade inte varför :/
Varför? Svaret är tämligen enkelt: inget snabbare fenomen har stötts på.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

dystopin wrote: Varför? Svaret är tämligen enkelt: inget snabbare fenomen har stötts på.
Är du säker på att det är det "officiella" svaret? Låter iofs logiskt, men i boken förklarade dom det inte så.
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Dk wrote:Är du säker på att det är det "officiella" svaret? Låter iofs logiskt, men i boken förklarade dom det inte så.
Du nämnde tidigare att boken ifråga inte nämnde någon anledning alls till varför ljusets hastighet är det snabbaste som existerar. Hur ska du ha det?
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

dystopin wrote: Du nämnde tidigare att boken ifråga inte nämnde någon anledning alls till varför ljusets hastighet är det snabbaste som existerar. Hur ska du ha det?
Ja? Men betyder det att du har rätt?
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Dk wrote:Ja? Men betyder det att du har rätt?
Du kan ju börja med att ange bokens förklarning då, så ska vi se huruvida den stämmer eller ej.
ThomasB

Post by ThomasB »

Det finns något som kallas Rods som sägs åka med ljusets hastighet eller t.om snabbare:
http://www.roswellrods.com/tornado.html

I den här flashfilmen finns lite info (ungefär i mitten) http://www.jkcinema.com/runflash.asp?id ... ality=best


Edit. Lite annat om Rods och ufon.
http://www.toledoconnection.com/
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Jaitro wrote:Det finns något som kallas Rods som sägs åka med ljusets hastighet eller t.om snabbare:
http://www.roswellrods.com/tornado.html

I den här flashfilmen finns lite info (ungefär i mitten) http://www.jkcinema.com/runflash.asp?id ... ality=best


Edit. Lite annat om Rods och ufon.
http://www.toledoconnection.com/
O_o han frågar efter varför det sägs att inget kan färdas fortare än ljuset och du lägger fram det där? Sorry, men det är inget vidare bra svar :)
Den första videon var otroligt intetsägande och visar på inget sätt att den flyger snabbare än ljuset.

Einstein, om jag minns rätt så säger hans relativitetsteori att inget kan färdas snabbare än ljuset för att det skulle krävas oändligt mycket energi att komma upp i samma hastighet. Så ju närmare ljusets hastighet du vill, desto mer energi krävs det, och för ljusets hastighet krävs det alltså oändligt mycket, och mer energi än oändligt mycket antar jag att det är svårt att samla ihop så över kommer man inte :P

Dock finns det väl vissa fenomen inom kvantfysik etc. som har visats kunna färdas snabbare, eller jag vet inte hur, men partiklar som kan påverka varandra på höga avstånd med ingen fördröjning, minns inte var jag hört det, kanske Vetenskapens Värld eller nåt mysko sida på nätet :P
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

Ibis wrote: Einstein, om jag minns rätt så säger hans relativitetsteori att inget kan färdas snabbare än ljuset för att det skulle krävas oändligt mycket energi att komma upp i samma hastighet. Så ju närmare ljusets hastighet du vill, desto mer energi krävs det, och för ljusets hastighet krävs det alltså oändligt mycket, och mer energi än oändligt mycket antar jag att det är svårt att samla ihop så över kommer man inte :P
Ah, jag hade för mig att det var nått åt det hållet :). tack för det fina svaret ;).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

föremålet blir allt dyngre desto närmare ljusets hastighet den kommer
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hela grejer med relativitets teorin är ju att Energi är lika med Massa gånger Ljusets hastighet upphöjt till 2.

Dvs, e=mc2.

Har för mig att det var så att massa inte kan färdas i ljusets hastighet eller över det för att vid ljusets hastighet blir det energi?

Svarta hål är dock "ballast", så tung gravitation att ljuset inte kommer därifrån, blir allt ljus som når ett svart hål då massa när det saktas ner och fångas? Om man antar det så blir ju alla svarta hål konstant tyngre och tillslut så borde dom väl sluka varandra och sedan universum, är det så en "Gib Gnab"* går till?

Har jag fel såhär på morgonen utan sömn?

* Gib Gnab är samma sak som en Big Bang, fast baklänges.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jaitro wrote:Tanken har slagit mig också.
Här på jorden är ljuset det snabbaste som finns, men någonstans i universum kanske det finns något ännu snabbare.
Om man kunde resa fortare är ljuset (och gravitationsvågor och andra elektromagnetiska fenomen)
så skulle man kunna i nån mening "resa i tiden", eftersom man skulle kunna
orsaka en händelse, sedan åka ikapp informationen om denna händelse (t.ex
ljuset, magnetvågor, gravitationsvågor) och se det spelas upp för sig igen.

Det skulle bli rätt ologiskt.
Och som andra säger, att accelerera upp något mot ljushastigheten kräver
oändligt med energi, så det vore svårt att överstiga den energiåtgången.

Att tachyoner och annat verkar röra sig fortare har jag för mig beror på att de
i sig själva upplever tiden att gå saktare, inte att utomstående observatörer
ser dem åka fortare. För oss går de i ljusets hastighet precis som många
andra typer av objekt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

IcePic wrote:Om man kunde resa fortare är ljuset (och gravitationsvågor och andra elektromagnetiska fenomen)
så skulle man kunna i nån mening "resa i tiden", eftersom man skulle kunna
orsaka en händelse, sedan åka ikapp informationen om denna händelse (t.ex
ljuset, magnetvågor, gravitationsvågor) och se det spelas upp för sig igen.

Det skulle bli rätt ologiskt.
Varför skulle det vara ologiskt att kunna åka ifatt information? Ljud? Email? Post? Information behöver inte åka i ljusets hastighet.

(observera att jag inte tror att man kan åka snabbare än ljuset, det är bara det att jag inte fann detta argumentet övertygande).
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

IcePic wrote:Att tachyoner och annat verkar röra sig fortare har jag för mig beror på att de
i sig själva upplever tiden att gå saktare, inte att utomstående observatörer
ser dem åka fortare. För oss går de i ljusets hastighet precis som många
andra typer av objekt.
Tachyoner, som inte bevisats experimentiellt än, går snabbare än ljuset, och bakåt i tiden, för att de aldrig accelereras upp till den hastighet de går i. De "föds" gåendes i överljushastighet.

Om vi (partiklar) skulle komma upp i överljushastighet skulle vi åka tillbaka i tiden, inte genom att vi kan åka ikapp informationen, utan för att vi faktiskt åker tillbaka i tiden. Tidsdilationen blir negativ.
Andrej wrote:Svarta hål är dock "ballast", så tung gravitation att ljuset inte kommer därifrån, blir allt ljus som når ett svart hål då massa när det saktas ner och fångas? Om man antar det så blir ju alla svarta hål konstant tyngre och tillslut så borde dom väl sluka varandra och sedan universum, är det så en "Gib Gnab"* går till?
Ljuset saktas inte ner, dock "avger"/tappar det energi till det svarta hålet. Precis på samma sätt som att ljus kan kröka rumtiden.

Svarta hål är inga eviga objekt, även om man för inte så länge sen trodde det, men Hawking har bevisat att de "sänder ut" strålning. (Virtuella partikelpar skapas nära händelsehorisonten, så åker ena partikeln in i det svarta hålet, vilket gör att den andra delen av paret blir verklig då den kommit en bit från hålet. Det ser ut som att hålet sänder ut strålning.)

Jag är lite rostig och nyvaken just nu, men detta var väl allt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tachyonen är en teoretisk partikel som "skapades" för att fylla vissa hål i kvantfysiska teorier. Men i dagsläget ses tachyonlösningar som inte riktigt rumsrena.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

åååh. det intresantaste jag stött på inom fysiken. men för att något ska kunna färdas i den hastigheten kan den inte ha någon massa, och är då bara energi, vilket blir ljus. nått sånt är det.
men bajs. jag ska ju kunna massa om detta. om hur det teoretiskt sett skulle bli en resa i tiden om något färdades snabbare än ljuset. det är något i stil med det att allt är relativt, så för ljuset är dess egen hastighet noll, det samma är din hastighet för dig om du till exempel flyger elelr åker bil eller whatever. det är hur omvärlden ser dig som ger dig en hastighet. nä nu håller jag på att finta bort mig. men det är utifrån det einstain ska ha fått fram det där med tidsresor i vart fall
om du bor i stockholm ska du leta reda på en snubbe på kth som läst fysik i nio år. han berättade i alla fall för mig på ett vis som fick mig att bli helt förhäxad.

sen kan du alltid börja intressera dig för antimateria. det är galet intressant med.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

sägs även, att, svarta hål, de slukar ljus, och eftersom ljus är information, så borde all information som når ett svårt hål lagras där, det skrev de i IllVet iaf, eller ni vet, en teori...
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

gummiboll wrote:"Det är något i stil med det att allt är relativt."
Är det inte så att allt är relativt utom just ljuset?

Det står så i fysikböckerna som jag hade när jag läste.

Men teotin om att ngt är snabbare än ljuset kanske slår ut det?
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Pumping_iron wrote:Är det inte så att allt är relativt utom just ljuset??
Jo, nu var det ett tag sen jag pluggade det är men ljuset är enligt den nu rådande fysiken den enda konstanten i universum. Tid, massa och allt annat beror på åskådaren men ljuset hastighet är alltid c i vakum oavsett hur den mäts. (Självklart förutsatt att mätmetoden är tillräckligt noggran.)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Pumping_iron wrote:Är det inte så att allt är relativt utom just ljuset?

Det står så i fysikböckerna som jag hade när jag läste.

Men teotin om att ngt är snabbare än ljuset kanske slår ut det?
att inget kan färdas snabbare än ljuset är väl något av de säkrare i alla einsteins teorier, så säkert att det nästan klassas som fakta?
har kollat upp lite och ljuset är inte relativt nä. jag vimsade ihop det med gravitation/accelration.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Vad jag kan minnas är det ljusfarten som är konstant, men nu kanske jag bara snurrade ihop det?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Aelrik wrote:Vad jag kan minnas är det ljusfarten som är konstant, men nu kanske jag bara snurrade ihop det?
ljusets hastighet är konstant. oavsett var det tar sig fram. till skillnad från tid bl.a
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

gummiboll wrote:ljusets hastighet är konstant. oavsett var det tar sig fram. till skillnad från tid bl.a
Det där stämmer inte, ljusets hastighet i vakum är 299 792 458 m/s (ja, jag slog upp den siffran) men så fort det träffar något tätare material minskas ljusets hastighet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply