Snart bara 2 veckor till högskolan börjar, tips?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Snart bara 2 veckor till högskolan börjar, tips?

Post by Bury »

För min del är det nu bara 15 dagar kvar tills pluggandet i Lund drar igång. 4,5 år Maskinteknik. Jag har förstått att steget mellan gymnasiet och högskolan är ganska stort, så nu behöver jag tips som om möjligt gör det hela lite lättare. Så alla ni som redan pluggar eller pluggat, vad ska man tänka på i början?

Mvh

Fredde
Moo
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

De stora skillnaderna är att tempot är mycket högre och att allt ansvar för planering läggs på dig som student.

För oss blev det ganska klart vad som krävs de första två, tre veckorna. Kom dit var var beredd på att det krövs en stor insats från din sida men att det kommer bli riktigt kul så ordnar det sig säkert rätt automatiskt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kom med inställningen att du vill lära dig något som du är intresserad av, och visar det sig att du tappar motivationen: HOPPA AV! - Slösa inte bort energi och tid på ett ämne som du inte verkligen är intresserad av.

Är man intresserad så är högskolan/universitetet klart lugnare än gymnasiet, eftersom precis allt man läser är spännande/intressant - det blir så att man automatiskt pluggar för att man som student vill veta mer.

Sen kan det ibland vara lite jobbigt mellan delkurserna när tentorna/uppsatserna kommer, men eftersom man är intresserad så brukar det gå ganska lätt ändå.

Största skillnaden (i min mening) mellan gymnasium och universitet/högskola är att man slipper alla ämnen som man inte är ett dugg intresserad av (och behöver stånga pannan blodig för att orka ta tag i).
Aotearoa - tino rangatiratanga
ThomasB

Post by ThomasB »

Lund har ingen högskola.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

fisk wrote:Är man intresserad så är högskolan/universitetet klart lugnare än gymnasiet, eftersom precis allt man läser är spännande/intressant - det blir så att man automatiskt pluggar för att man som student vill veta mer.

Sen kan det ibland vara lite jobbigt mellan delkurserna när tentorna/uppsatserna kommer, men eftersom man är intresserad så brukar det gå ganska lätt ändå.
Jag vet inte vad du pluggade på högskola så jag kan inte direkt säga att du har fel, men på civilingenjörsutbildninen jag läser är inte lugnare än på gymnasiet. Tvärt om, tempot är mycket högre och pressen större. Det i sig är inte något negativt utan kan snarare vara nyttigt, man måste lära sig att planera och lägga upp sina studier på egen hand.

Jag håller med dig om en sak fisk, det skall vara roligt att plugga på högskola och för mig är det just det som gör det värt det. Självklart kommer det motgångar och man kan ibland bli frustrerad på hur saker fungerar, men för det mesta tycker jag att det är otroligt roligt att plugga. Jag ångrar inte för en sekund att jag valt att fortsätta plugga efter gymnasiet.
fisk wrote:Största skillnaden (i min mening) mellan gymnasium och universitet/högskola är att man slipper alla ämnen som man inte är ett dugg intresserad av (och behöver stånga pannan blodig för att orka ta tag i).
Det jag personligen saknar mest från gymnasiet är just är bredden. Jag skulle gärna läsa kurser som inte har med min linje att göra, bara för att det är så otrolig intressant med så många områden. Specialicering är nödvändigt men jag vill för den delen inte förlora bredden. Utan bredden tror jag det är svårt att se helheten och sätta sitt eget ämne i ett sammanhang. De jag ämnet jag pluggar ser jag som ett verktyg för att lösa problem inom andra områden.
Last edited by Jonas Lundh on 2005-08-04 14:23:28, edited 1 time in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jaitro wrote:Lund har ingen högskola.
Verkligen? www.lth.se
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
ThomasB

Post by ThomasB »

Lundh wrote:
Jaitro wrote:Lund har ingen högskola.
Verkligen? www.lth.se
Det som skiljer en högskola från ett universitet är att man kan doktorera, dvs skriva en avhandling.

KTH = Kungliga tekniska högskolan är ett universitet.
TLH = Tandläkarhögskolan är ett universitet.
HHS = Handelshögskolan är ett universitet.
KI = Karoliska Institutet är ett universitet.
LH = Lärarhögskolan är ett universitet.
PH = Polishögskolan är ett universitet.
MH = Militärhögskolan är ett universitet.

LTH = Lunds tekniska högskola är en fakultet till LU = Lunds universitet.
Detta är jag säker på eftersom min pappa både har pluggat på LU och KI.
Min pappas kusin har också disbuterat på LTH. Det gör det till ett universitet.
Jag har rätt.

Edit.
Professorerna och rektorn samt prorektorerna på LTH skulle nog bli riktigt besvikna på dem som säger att LTH är en högskola i den bemärkelsen att man inte kan doktorera.


Edit2.
http://www.lth.se/organisation/default.html
Last edited by ThomasB on 2005-08-04 14:09:23, edited 4 times in total.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Lundh wrote:Jag vet inte vad du pluggade på högskola så jag kan inte direkt säga att du har fel, men på civilingenjörsutbildninen jag läser är inte lugnare än på gymnasiet.
Civilingenjörer kanske har det tyngre, men principen är densamma, studera inget som du inte tycker om/har läggning för.
Det jag personligen saknar mest från gymnasiet är just är bredden.
Det var ingen som tvingade dig att inte ta en break och studera något annat någon termin.

Lessnar man, och fortsätter så får man skylla sig själv.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

fisk wrote:Det var ingen som tvingade dig att inte ta en break och studera något annat någon termin.

Lessnar man, och fortsätter så får man skylla sig själv.
För det första, jo vi har fått starka rekommendationer om att vi inte ska ta uppehåll över huvud taget, 90% av de kurserna vi läser läggs ner när vi har läst dem eftersom hela linjen görs om.

För det andra, jag är inte intresserad av att ta uppehåll i studierna, jag känner mig fortfarande motiverad och tycker fortfarande att det är roligt. Det hindrar inte mig från att tycka att det är synd att det är så dålig bredd i utbildningen som det är.
Last edited by Jonas Lundh on 2005-08-04 14:45:34, edited 1 time in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Lundh wrote:90% av de kurserna vi läser läggs ner när vi har läst dem
Det är ganska ovanligt när det gäller program. Poängen med de flesta program, på de flesta universitet är att de utbildningsansvariga är väl medvetna om att variation är essentiellt för att studenterna skall hållas motiverade.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jaitro wrote:
Lundh wrote:
Jaitro wrote:Lund har ingen högskola.
Verkligen? www.lth.se
Det som skiljer en högskola från ett universitet är att man kan doktorera, dvs skriva en avhandling.
Jätteduktigt, men ett universitet är fortfarande en högskola.

Det, i min meing, viktigaste att tänka på inför starten:
-CSN
-Bostad
-Öl
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Bostad är viktigt :P
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Skaffa en student lya som du bor själv i, annars kan det lätt bli irritation/hat mellan 2 eller flera som delar på en studentlägenhet.

Om du känner snubben sen tidigare kan det vara kul/bra men inte annars.
Har dåligt erfarenhet av det.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

CSN - check
Bostad - Hmm, bor hemma i hbg till att börja med
Öl - check

:)

Hur pass "tuff" är matten i början? är det bara repetition av Matte E eller?
Moo
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Högskola/Universitet brukar erbjuda en liten mindre repetitions kurs (nga poäng som högst).

Men det brukar inte vara obligatoriskt tror jag. Bara om man känner för det.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Bostad - Check

Öl fast i mitt fall så är det en massa vin. :)

CSN - Check

Har en sissta sak kvar och det är att frakta min satans dator till min lägenhet i piteå.

Jag har även en annan fråga angående nollningen, hur grova saker är det man kan råka ut för? vad är det värsta som har hänt er? hehe.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dpinto wrote:vad är det värsta som har hänt er? hehe.

:)
Jag badade frivilligt i iskallt vatten. Det var det värsta som hände mig.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

dpinto wrote:
Jag har även en annan fråga angående nollningen, hur grova saker är det man kan råka ut för? vad är det värsta som har hänt er? hehe.

:)
Inlindad i faxpapper och sedan ihoptejpad med 4-5andra..
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

Trogdor wrote:
dpinto wrote:
Jag har även en annan fråga angående nollningen, hur grova saker är det man kan råka ut för? vad är det värsta som har hänt er? hehe.

:)
Inlindad i faxpapper och sedan ihoptejpad med 4-5andra..
gud va mysigt det lät :)
Moo
User avatar
Kevlar
Posts: 11
Joined: 2002-12-21 18:41:13
Location: Landskrona
Contact:

Post by Kevlar »

Bury wrote:CSN - check
Bostad - Hmm, bor hemma i hbg till att börja med
Öl - check

:)

Hur pass "tuff" är matten i början? är det bara repetition av Matte E eller?
Har du inte läst informationen du fick hemskickad? :p Ska också börja på Maskinteknik i Lund... Första veckan läser vi en introduktionskurs i matte :-)
iBook 12" 1.2GHz, 60GB hårddisk, 512MB minne, OSX 10.4 Tiger - Bild | iPod mini 6GB
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

Kevlar wrote:
Bury wrote:CSN - check
Bostad - Hmm, bor hemma i hbg till att börja med
Öl - check

:)

Hur pass "tuff" är matten i början? är det bara repetition av Matte E eller?
Har du inte läst informationen du fick hemskickad? :p Ska också börja på Maskinteknik i Lund... Första veckan läser vi en introduktionskurs i matte :-)
jodå, har läst igenom allt där och även tittat igenom matten lite, men den matten i dom häftena är enbart rep. av matte e känns det som
Moo
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

dpinto wrote:
Jag har även en annan fråga angående nollningen, hur grova saker är det man kan råka ut för? vad är det värsta som har hänt er? hehe.

:)
Nollningen tog slut. Det var mindre kul ;(
Men som tur är kommer den ju igen varje år, och snart är det dags igen att fördärva en ny grupp blivande teknologer. Lära dem dricka punsch och sjunga muntra visor :)

Jag kan nog inte peka på någonting under min nollning som "det värsta", jag har bara glada minnen från den.
Utav det jag såg förra året då jag var fadder så var det väl inte så att folk "råka ut" för saker, folk är ju inte riktigt kloka, och de beter sig ibland därefter. Men det är deras problem.
Men nollningarna skiljer sig nog åt en hel del beroende på vart man är. Jag har ju bara erfarenhet av våra. Vi brukar inte "råka ut" våra nollor för "grova saker", vi har en massa kul istället. Det händer att vi gör saker med/mot varandra däremot, men vi får skylla oss själv, vi är ju vana ;D
Post Reply