Avgifter på kortköp

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis: What's up with you? Det kommer en kund till er, och ni kan sälja grejor för 87kr ... och ni låter kunden gå för 3 kronor!? De har slagit upp en butik för hundratusentals kronor, köpt in saker för lika mycket, investerat i dyr utrustning för hur mycket pengar somhelst, och ni vägrar att sälja grejor till en kund för att ni vill ha 3 kronor i kortavgift?

Jag menar, what's up with that?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Om alla vägrade att handla hos oss för att vi tog ut en avgift på kortköp under 100 kronor tror jag inte att vi skulle göra det. Men ja, varför skulle vi sälja något till en kund när vi går back på det?

It seems you're hating the game, not the player!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kanske för att kunden kommer tillbaka, och i det långa loppet så vinner ni mycket mer?

Men det tankesättet är väl för solidariskt för din världsbild.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

nått som jag har irriterat mig på med kort det är att på en del ställen vägrar dom att ta över beloppet man handlar för
som när jag och tjejen hade varit nere och shoppat lite och skulle åka buss hem
så hade jag glömt att ta ut extra pengar till bussen
så jag gick in på en kiosk och frågade om jag kunde dra 100 kr över beloppet nä det gick inte jag gick in på en annan kiosk nä gick inte heller
aja tänkte jag jag ska i.a.f in och hyra ett par filmer så jag tar väll ut där då
jag betalade mina filmer och sa ta 100 kr över
nä det kan vi inte göra
kan du inte vara shyst jag behöver buss pengar det är bara 100kr
nä vi gör inte så så stod han och hånlog ååå va nära det var att han fick käka soppa dom närmaste dagarna då ;)

men i.a.f det tycker jag är dåligt
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Gluffs
Posts: 28
Joined: 2003-10-09 17:26:26
Location: Göteborg (Sveriges framsida)
Contact:

Post by Gluffs »

lillis wrote:De hade alltså bestämt sig för att handla något, gått/tagit bil/cyklat till affären jag jobbat i och valt ut varor för 87 kronor, för att sedan skita i det p.g.a. en avgift på tre kronor? Ingen liknande affär finns på ett par kilometers avstånd så jag FÖRSTÅR VERKLIGEN INTE.
Jag kan berätta för dig. Det är en typ av markering.
Att personen inte går med på dessa vilkoren och vill ha ändring på saken. I form av att du går till din chef och säger att flera personer har lämnat buriken pga. kortavigiften.

Och man går inte ut ur en affär på det viset om man inte vet en annan affär i närheten som inte tar avgift. 8)

Be dig chef att antingen har han tjänsten att ta kort utan avgift. Annars kan han lika gärna sluta lägga ner energi i saken.
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Ghlargh wrote:Banker är lika snikna när det gäller betalning med mynt, ska man lösa in mynt över 1000 kr kostar detta 5% av den totala summan, detta kanske inte låter så mycket, men ta en butik som säljer småsaker som godis och får det mesta av sin betalning i småmynt. Säg att butiken har 20% vinst och får all sin betalning i mynt så sjunker vinsten direkt till 15% vid inväxlingen på banken.

Större butiker har säkert bättre avtal, så då är vi åter tillbaks till diskriminering av mindre handlare.
Du får tänka på att de flesta banker har "outsourceat" sin kontanthantering till diverse väktarbolag som Falk och Securitas. Och att dessa tjänster är inte direkt gratis...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jochen wrote:Du får tänka på att de flesta banker har "outsourceat" sin kontanthantering till diverse väktarbolag som Falk och Securitas. Och att dessa tjänster är inte direkt gratis...
Anledningen till kostnaden kvittar egentligen, det gör det inte mindre illa att det kostar 5% att lösa in mynt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Anledningen till kostnaden spelar väl rätt så stor roll. Hanteringen av mynt kostar antagligen så pass mycket att man måste ta den avgiften.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Re: Avgifter på kortköp

Post by Konto »

Eruku wrote:Jag avskyr kontanter. Om det bara gick så skulle jag alltid betala med kort, det som ställer till det är att många mindre butiker ska ta ut en avgift när man handlar under tex 50 spänn. Det är så jävla irriterande, borde inte dom vilja slippa kontanter för att minimera rånrisken?

Så varför tar de ut en avgift för kortbetalning? Är det bankerna som motverkar kortköp med avgifter eller?
Det är som att blunda för framtiden. ~_~
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

elvenman wrote:Ja men det var väl knappast nått nytt? De lånar ut pengar till höga räntor och betalar knappt nån ränta på de inlånade pengarna.
Höga utlåningsräntor kan man väl knappast tala om idag, men visst, räntegapet är ändå åt helvete för stort.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jochen wrote:Anledningen till kostnaden spelar väl rätt så stor roll. Hanteringen av mynt kostar antagligen så pass mycket att man måste ta den avgiften.
Nej, i sammanhanget jag nämde kvittar anledningen till avgiften på mynthantering då jag nämde att butiker med stor inströmning av mynt kan förlora stora pengar på det. Dom förlorar lika mycket om bankerna tar ut avgiften på grund av hanteringskostnader eller för att dom är onda nazister som hatar småhandlare...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Om de behåller mynten istället och använder det som växel så gör dem ingen förlust på deras kontanthantering. Men visst om de inte har mer affärssinne än så, så är det klart att de förlorar stort på det. Och ja du har rätt, i det fallet spelar det inte så stor roll varifrån avgiften har sitt ursprung.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jochen wrote:Om de behåller mynten istället och använder det som växel så gör dem ingen förlust på deras kontanthantering. Men visst om de inte har mer affärssinne än så, så är det klart att de förlorar stort på det. Och ja du har rätt, i det fallet spelar det inte så stor roll varifrån avgiften har sitt ursprung.
Mitt exempel var en butik som huvudsakligen får betalt i mynt och därför inte har möjlighet att växla bort dom till kunder, försök läsa vad jag skriver innan du klagar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:Kanske för att kunden kommer tillbaka, och i det långa loppet så vinner ni mycket mer?

Men det tankesättet är väl för solidariskt för din världsbild.
Nu skall vi inte hoppa till konklusioner i förväg här inte.

För det första: Det är ju inte min affär, jag bestämmer inget. Min chef vet om det likväl som jag, vill han ha ändring på det så blir det så.

För det andra: Det kanske är en av trettio personer som gör så, och de är aldrig sådana som är där ofta (men det kanske beror på just detta, vad vet jag?). En avgift på tre kronor från 29 människor blir 87 kronor. Denna person som inte handlar hos oss handlade för under hundra och visst kan han kanske ha handlat för 95 kronor eller något, vilket betyder att vi, enligt min devis, skulle ha gått back med 8 kronor för att vi inte är solidariska.

Men det är helt enkelt en chans jag är villig att ta.


Ditt sista påstående tänker jag inte ens kommentera.
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Ghlargh wrote:Mitt exempel var en butik som huvudsakligen får betalt i mynt och därför inte har möjlighet att växla bort dom till kunder, försök läsa vad jag skriver innan du klagar.
Jag vet vad du drog som exempel och det är inte jag som klagar här. Jag bara påpekade att det kostade att hantera mynt oavsett om det är en liten butik/stor butik/privat person. Det du vill ha det till är att det skulle vara avgiftsfritt eftersom du tyckte det var "snålt av bankerna" att ta den avgiften. Den lilla butik som då får sin huvudsakliga finansiering genom mynt kan säker förhandla med banken om det.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:Det kanske är en av trettio personer som gör så, och de är aldrig sådana som är där ofta (men det kanske beror på just detta, vad vet jag?).
Att de är få i antal stärker ju snarare mitt argument. Om det är så få som när de vill handla för 87 kronor, vägrar att betala de tre extra kronorna, vad är det som är problemet? Det är ingen större förlust för butiken, snarare så säljer den inte varor för 87 kronor, som i alla fall är prissatta över inköpspris för att tjäna pengar.
En avgift på tre kronor från 29 människor blir 87 kronor.
29 människor som inte handlar av er för 87 kronor / person blir 2523 kronor.
Denna person som inte handlar hos oss handlade för under hundra och visst kan han kanske ha handlat för 95 kronor eller något, vilket betyder att vi, enligt min devis, skulle ha gått back med 8 kronor för att vi inte är solidariska.
Hur räknar du nu? Hur går ni back med 8 kronor när någon handlar för 95?
Ditt sista påstående tänker jag inte ens kommentera.
Nej, gör inte det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag hade glömt att jag skrivit något i den här tråden och nu skämms jag. JAG bryr mig inte, jag jobbar inte ens där längre. Jag säger bara att jag skulle aldrig storma ut ur en affär och mumla surt för att någon kräver mig på en avgift på tre kronor för att handla med kort.


Mina uträkningar gjorde lots of sense när jag gjorde dem men såhär i efterhand fattar jag ingenting.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för kortavgifter ens på butiker som har skyltar om att dom tar ut avgift.

Jag undrar om det har att göra med att jag har ett VISA-kort, och att VISAs regler förbjuder avgifter för kortköp eller något i den stilen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Min lokala affär/post tar ut 5:- avgift på alla kortköp, oavsett storlek. Det har säkert kostat mig 200kr att hämta ut paket totalt, det finns ingen bankomat i närheten heller.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
Post Reply