Avgifter på kortköp

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Avgifter på kortköp

Post by Eruku »

Jag avskyr kontanter. Om det bara gick så skulle jag alltid betala med kort, det som ställer till det är att många mindre butiker ska ta ut en avgift när man handlar under tex 50 spänn. Det är så jävla irriterande, borde inte dom vilja slippa kontanter för att minimera rånrisken?

Så varför tar de ut en avgift för kortbetalning? Är det bankerna som motverkar kortköp med avgifter eller?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Företagen (typ kiosker och liknande) får betala transaktionsavgifter för att de hanterar kreditkort. Tar de inte typ 3kr extra för din kortbetalning så går de back :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är egentligen bankerna du bör tjata på, så att dom sätter en fast årsavgift och lägger ner transaktionsavgifterna.

Transaktionsavgifter är löjliga då allt sköts av datorer som kostar lika mycket om du gör 3 eller 65 betalningar i månaden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

fisk wrote:Företagen (typ kiosker och liknande) får betala transaktionsavgifter för att de hanterar kreditkort. Tar de inte typ 3kr extra för din kortbetalning så går de back :)
Det märkilga är att grillkiosken som ligger 200m bort i ett bostadsområde inte behöver ta ut avgifter för kortköp.

Slutsatsen är väll att bankerna är snikna jävlar.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag jobbar i butik och vi tar inte kort under 50:- för att det kostar att ringa upp till kreditföretaget och man tjänar inte på det då eller något sådant. Om varan kostar precis eller runt 50 är de ju okej med något undantag men köp för säg 10kr så förlorar man mer på de tror jag.

Sen så hänvisar vi till bankomaterna runt butiken då jag är nästan 100% på att man inte får ta en "egen" avgift för att täcka det här. Det är iaf vad jag lärt mig i butiken, sen om de stämmer kan jag inte garantera.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Eruku wrote:Det märkilga är att grillkiosken som ligger 200m bort i ett bostadsområde inte behöver ta ut avgifter för kortköp.

Slutsatsen är väll att bankerna är snikna jävlar.
Då gör de bara så att de själva tar den kostnaden. Du som kund som får betala i slutändan ändå.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Eruku wrote:Det märkilga är att grillkiosken som ligger 200m bort i ett bostadsområde inte behöver ta ut avgifter för kortköp.
Behöver? De kanske ser det som något av en service att kunna erbjuda sina kunder kortbetalning. Sen kanske de justerar priset på käket för att täcka kortkostnaden.
Eruku wrote:Slutsatsen är väll att bankerna är snikna jävlar.
Ja men det var väl knappast nått nytt? De lånar ut pengar till höga räntor och betalar knappt nån ränta på de inlånade pengarna.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Som jag har uppfattat det är det ett avtalsbrott att ta avgift för kortköp. Det bryter mot avtalet mellan butiken och banken/kortföretaget. Har varit ganska mycket om det i media på senare tid. Så det är butiken som gör fel när de tar extra betalt.
-= MM =-
User avatar
Gluffs
Posts: 28
Joined: 2003-10-09 17:26:26
Location: Göteborg (Sveriges framsida)
Contact:

Post by Gluffs »

Vad jag har hört är att det är olagligt att ta avgift för kortköp. Många ställen runt om i Göteborg har lagt ner kortköp. Vet ej hur sant detta är men jag har hört det av en pluggar till jurist / advokat.

Jag jobbar på företag som inte tar avgift för korten. Glad är jag för det för vet hur otroligt irriterande det är. Även om 3 kr inte är mycket så är de jobbit att något som skulel kosta 47,- kostar 50. :(

Tycker antingen så har man tjänsten att ta kort (utan avgift) eller så struntar men i det helt enkelt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Som gluffs och Mountain_Man säger så är det egentligen inte tillåtet enligt kortköpsavtalen för affärer att ta extra avgift för kortköp då detta är en avgift som kunden redan med måtta betalar.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Avgift på kortköp kan bli förbjudet
"Vi går med förlust på kortköp under 100 kronor

Kundavgifterna på kortköp kan komma att förbjudas.
Det slår hårt mot mindre butiker, som ändå tvingas betala banken när kunder använder betalkort.
- Vi går med förlust på kortköp under 100 kronor, säger tobakshandlare Carl Undén

För att en butik ska kunna erbjuda möjlighet att betala med bankkort, måste de dels betala en fast årsavgift, dels en avgift på några kronor för varje köp som görs.
- De stora aktörerna har mycket bättre avtal med bankerna och betalar mindre för kortköpen, säger Carl Undén på Sundsvalls tobaksaffär.
Dessutom tillkommer en telefonikostnad, då butikens kortterminaler ansluter till banken via en vanlig telefonlinje.
För att kompensera dessa kostnader, brukar mindre butiker ta ut en extra avgift från kunderna om de betalar med kort.
Tvingas ta bort
Men från den första juli har bankerna rätt att tvinga butikerna att ta bort avgifterna, enligt ett beslut från Konkurrensverket.
källa: http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id= ... 2004-07-26
Inget förbud mot kortavgift

Däremot kan banker skriva avtal med handeln om att butiker inte längre får ta extra betalt av kunder som använder kort.

Konkurrensverket lämnade i förra veckan besked om att de inte kan ingripa med konkurrensskadeavgift om bankerna i nya avtal förbjuder handlarna att ta ut extra avgifter av kortkunderna.

- För bankerna betyder det att de kan avtala med handlarna om att handlarna inte får diskriminera korten, det vill säga ta ut extra avgifter om man betalar med kort. Det här strider inte mot konkurrrenslagen, säger Ann-Sofie Eriksson, ansvarig jurist för ärendet på Konkurrensverket.

EU-kommissionen träffade ett liknande beslut för Visa-systemet redan 2001.

Konsumenterna bör nu vara uppmärksamma på eventuella extra kortavgifter i handeln, anser Ann-Sofie Eriksson:
- Om jag som kund kommer till en handlare som vill ta ut en extra avgift kan jag alltid fråga vilket avtal handlaren har med sin bank.

Svensk Handel tycker att Konkurrensverkets beslut är fel, men tänker inte överklaga. Ändringar i konkurrenslagen från den första juli gör det nämligen svårt att överklaga.

? Under sommaren ska vi se över andra möjligheter, säger Walter Sköldefors på Svensk Handel.

Han betonar att bankerna inte kan förbjuda handlarna att ta ut extra avgifter vid kortköp om de inte skriver nya avtal om detta.

Konkurrensverket granskar nu på eget initiativ hela prissättningssystemet mellan inlösande banker och kortföretagen Visa och Europay. De avgifterna är enligt Svensk Handel alldeles för höga.

- Får man rimlighet i prissättningen blir det inga problem med avgifter heller, kommenterar Walter Sköldefors.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Banker är lika snikna när det gäller betalning med mynt, ska man lösa in mynt över 1000 kr kostar detta 5% av den totala summan, detta kanske inte låter så mycket, men ta en butik som säljer småsaker som godis och får det mesta av sin betalning i småmynt. Säg att butiken har 20% vinst och får all sin betalning i mynt så sjunker vinsten direkt till 15% vid inväxlingen på banken.

Större butiker har säkert bättre avtal, så då är vi åter tillbaks till diskriminering av mindre handlare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Visst, på ett eller annat sätt får jag betala för den kostnaden. Jag finns det bara jävligt irriterande. Finns inte så mycket jag kan göra förutom att inte handla där de inte tar kort.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Eruku wrote:Visst, på ett eller annat sätt får jag betala för den kostnaden. Jag finns det bara jävligt irriterande. Finns inte så mycket jag kan göra förutom att inte handla där de inte tar kort.
Hade du velat att alla lägger på säg 10kr på exakt allt du köper och bara tar kort? Kommer du med mynt så är de tack och hej, gå till nästa butik.
Jag tycker de är bra med kort men kanske bara är jag som känner att dra kort på 40kr är onödigt, en 50lapp brukar iaf jag minst ha på mig.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag kör bara med kort. Jag antar att det blir så eftersom jag nästan dagligen hanterar de vidriga smutsiga illaluktande kontanterna...

Jag ser fram emot den dagen då det blir förbjudet att ta ut en avgift för kortköp, mitt lilla sninka skit-ICA i Bandhagen där jag bor tar 3:- på summor under 50:-. Även om det är närmre så går jag till hellre till Högdalen och handlar då.

Jag måste erkänna en sak dock, jag kör inte med kort på krogen ^^
iDon't care about your problems.
ThomasB

Post by ThomasB »

Gnuet wrote: Mitt lilla sninka skit-ICA i Bandhagen där jag bor tar 3:- på summor under 50:-.
Buuu för skit-ICA i Bandhagen då.
Avskaffa kortavgifterna.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Xerbee wrote:Hade du velat att alla lägger på säg 10kr på exakt allt du köper och bara tar kort? Kommer du med mynt så är de tack och hej, gå till nästa butik.
Men, snälla, nästan inte ensvärt att kommerntera det du skriver.

Tror du verkligen själv att jag tycker det ska vara på det visset?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
sandpappa
Posts: 28
Joined: 2005-05-18 2:17:02
Location: SCHWEDEN
Contact:

Post by sandpappa »

jag läste i lokala tidningen att avgift för kortköp är olagligt . . . fast dom kanske har felaktiga uppgifter . . .
ÖÄ
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Använder man VISA får dom inte ta ut avgift iaf.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Eruku wrote:
Xerbee wrote:Hade du velat att alla lägger på säg 10kr på exakt allt du köper och bara tar kort? Kommer du med mynt så är de tack och hej, gå till nästa butik.
Men, snälla, nästan inte ensvärt att kommerntera det du skriver.

Tror du verkligen själv att jag tycker det ska vara på det visset?
Nej det gör jag inte, däremot tror jag att du vill, att de inte ska ändra något på priserna (kanske neråt, vad vet jag) men tilllåta kortköp under 50kr. Tyvärr fungerar det inte så, vem vill sälja något för 20kr om du måste betala 30kr själv för att få ut dina 20kr från produkten? Jag kan inte säga att jag har koll på alla regler och lagar på det här området men jag kan förstå varför det är nödvändigt för mindre butiker.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Xerbee wrote:Nej det gör jag inte, däremot tror jag att du vill, att de inte ska ändra något på priserna (kanske neråt, vad vet jag) men tilllåta kortköp under 50kr. Tyvärr fungerar det inte så, vem vill sälja något för 20kr om du måste betala 30kr själv för att få ut dina 20kr från produkten? Jag kan inte säga att jag har koll på alla regler och lagar på det här området men jag kan förstå varför det är nödvändigt för mindre butiker.
Läste du ens vad jag skrev?

10kr per produkt är en absurd summa, var har du fått det ifrån?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Gluffs
Posts: 28
Joined: 2003-10-09 17:26:26
Location: Göteborg (Sveriges framsida)
Contact:

Post by Gluffs »

Finns tydligen mer folk än mig som hört att de skall vara olagligt me extravgifterna hm..

..vi måste ta reda på sanningen?
Går det att googla på det??
hm.. finns det ingen lag bok online eller nått.. banken kanske vet exakt? hm..

Eller finns det någon som verkligen vet utan att tro???
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

http://www.fi.se/Templates/NewsLetterPage____2142.aspx#N4 wrote:Hur mycket får ett automatuttag/kortköp kosta?
Bankerna har rätt att ta ut avgifter för sina tjänster. Avgiftssättningen är i princip fri och FI har inga särskilda regler om storleken på bankernas avgifter.

För kortuttag och kortköp i euro eller svenska kronor (SEK) i ett annat land inom EU/EES finns dock särskilda regler. I en EG-förordning finns det fastställts att ett automatuttag eller ett kortköp i euro inom EU/EES inte får kosta mer än motsvarande transaktion i Sverige. Denna regel gäller dock endast belopp upp till motsvarande 12 500 euro. (Från 1 januari 2006 gäller istället maxbeloppet 50 000 euro.) Riksdagen har också beslutat att denna förordning också ska gälla korttransaktioner i SEK. Banken har dock rätt att ta ut en avgift för att växla valutor.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå har sammanställt information om gränsöverskridande betalningar.

FI har också gjort flera undersökningar om betalningsöverföringar som presenteras i ett antal rapporter: Från konto till konto I-V.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Eruku wrote:
Xerbee wrote:*text*
Läste du ens vad jag skrev?

10kr per produkt är en absurd summa, var har du fått det ifrån?
Nej jag citerade dig och svarade utan att läsa det ::) Seriöst den meningen börjar bli standard svar #1 på internet.

10kr var en summa som jag tog som exempel, likaså 20 och 30kr.
Om det här skulle införas så förstår jag också att 10kr inte är rimligt, det var ett exempel men tydligen var jag för otydlig med det, förlåt mig. Jag ser hellre att vi har kvar mynten för små köp medans korten är praktiska för stora.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det här är en såndär grej som jag -aldrig, aldrig, aldrig- har förstått. Varför folk klagar över det. Jag jobbar själv i en affär där vi tar ut 3:- på kortköp under 100:-, och ibland kan det komma in någon och köpa något för, säg, 87:-, och man säger att det hamnar 3 kronor på det eftersom det är ett köp under hundra, och då säger det "äh, då får det vara" och marscherar raskt ut ur butiken. De hade alltså bestämt sig för att handla något, gått/tagit bil/cyklat till affären jag jobbat i och valt ut varor för 87 kronor, för att sedan skita i det p.g.a. en avgift på tre kronor? Ingen liknande affär finns på ett par kilometers avstånd så jag FÖRSTÅR VERKLIGEN INTE.

Jag kan hålla med om att det kan vara irriterande, men folk som verkligen aktivt stör sig på det och suckar högt och klagar på saken i fråga... what's up with them?
Post Reply