Guiden som blev film

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Guiden som blev film

Post by lither »

Kom hem från en komisk tolkning av Liftarens Guide till Galaxen. Mycket nytt, mycket taget. Vad tyckte ni om filmen, ni som sett den?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vilket sammanträffande, såg filmen på hemvägen från New York. Helt sjuk humor precis i min smak! Fantastiskt bra, och en del saker, till exempel valen och blommorna, känner man igen från påskägg i spel.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Känns som om de tagit de bitar de vet skulle gå hem hos publiken och lagt in det i ett manus som passar i en två timmars-hollywoodfilm. Absolut inte en dålig film, men jag tror att det kan göras bättre. Blev lite för mycket hollywood och lite för lite intressanta frågeställningar som man träffade på i boken.

En lite rolig grej är ju att den robot som spelade Marvin i den gamla serien på sex episoder är med i den nya långfilmen också, som ett litet easter egg. (SPOILER) När de går in i kön för att ansöka om Trillians frisläppning står där en ganska grå, kantig och bulky robot. Det är han. (SPOILER SLUT)


Angående rollistan så tycker jag att:

Mos Def spelade inte Ford Prefect som jag ville se honom (excentrisk, halvt disträ och samtidigt avslappnad och cool).

Trillian var bra, verkade smartare och mer trolig att följa Zaphod ut i rymden än vad tjejen som spelade henne i filmatiseringen av radioteatern var. Söt techie med hjärnspöken.

Zaphod - Bra spelat, tror dock att Owen Wilson hade gjort det minst lika bra.

Arthur Dent - Bra även där, men killen som spelar Dent i tv-serien är bättre, mest för att han var lite mer lost och inte lika, well, med i svängarna.


Bla, bla, bla. För alla som inte har sett den här tycker jag att ni skall göra den. Jag gillar den starkt iaf.
Last edited by lillis on 2005-08-17 12:01:52, edited 1 time in total.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Jag blev ledsen, besviken, arg och upprörd när jag såg filmen. Efter att ha dyrkat varenda sida av Douglas Adams mästerverk var förväntningarna på topp inför denna film. Jag trodde att detta skulle överträffa självaste Sagan om Ringen. Men ack, vilken besvikelse. Visst är det väl svårt att göra film av en nästan 900 sidor lång syratripp. Mycket av själva boken utspelar sig i Arthurs huvud och det är nog snudd på omöjligt att tolka detta cinegrafiskt. Men då borde de ha låtit bli från första början. Mitt råd till alla er som inte har sett filmen ännu, men gillar boken, är att undvika filmen. Den tog kål på alla mina minnen från boken.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mjo, Jag tycker samma sak om denna film som om filmerna om Harry Potter.

Istället för att klippa sönder boken och bara filma utvalda delar kunde man ha gjort en riktigt lång TVserie som inkluderar precis allt.
Jag tror att en sån TVserie skulle vara riktigt populär, och i dagsläget är det inga problem att göra TVserier med relativt fina datoreffekter och stora världar, det finns gott om sådana redan.

Sen tycker jag att man i Liftarens Guide har ändrat lite för frikostigt på detaljer som man lika gärna kunde ha behållit från boken, som tillexempel metoden Ford andvänder för att få byggjobbarna att inte riva Arthurs hus, där man har skrivit om den till något som inte är alls lika kul, och helt utan motivation.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag fick intrycket av att de aktivt arbetat för att ta bort alla skämt.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dissident wrote:Jag fick intrycket av att de aktivt arbetat för att ta bort alla skämt.
Det är dock standard vid filmatisering av böcker, inget unikt för HHGTTG
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tycker filmen var väldigt söt. Otroligt Söt. Lite puttinutti och ungefär så som jag var i sinnestämning för. Jag tycker att dom gjorde det bra dock.

Klart man kommer ihåg kaskelottkratern i Fallout 2 TT ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:Jag fick intrycket av att de aktivt arbetat för att ta bort alla skämt.
Verkligen inte! Belgien!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Usch. Sämst.

Väldigt få saker stämde överens med boken. Vissa skämt var inte alls så klockrena som de borde ha varit. Verkar ju som om de har gjort precis allt för att filmen skulle bli så aptråkig som möjligt.

Nej, det här var inge' vidare. Gör om, gör rätt.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag tycker att det var en rätt söt film. Även om storyn avvek ganska kraftigt ifrån boken så tycker jag att den var riktigt rolig och välgjord. Förutom Owen Wilson har aldig gillat honom.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Eruku wrote:Förutom Owen Wilson har aldig gillat honom.
Tur för dig då, för det är inte Owen Wilson som spelar Zaphod. Det är Sam Rockwell. Dom är dock lite lika där. Personligen tror jag att Owen Wilson hade kunnat göra det minst lika bra.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Att försöka göra bra, säljkraftig film av något som Douglas Adams skrivit är verkligen dödfött redan från början.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mars wrote:Att försöka göra bra, säljkraftig film av något som Douglas Adams skrivit är verkligen dödfött redan från början.
Ah, ungefär som inlägg författade av dig med andra ord.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

fisk wrote:
Mars wrote:Att försöka göra bra, säljkraftig film av något som Douglas Adams skrivit är verkligen dödfött redan från början.
Ah, ungefär som inlägg författade av dig med andra ord.
Okej, jag vet att mitt inlägg inte tillförde direkt mycket i diskussionen. Ber om ursäkt för det. My mistake. Jag gör ett nytt försök.

Jag tror mer på Ghlarghs idé. En serie skulle vara mer rättvis. Mindre fokusering på att sälja och mer på att berätta. Minns jag rätt så har det väl gjorts en serie, för väldigt länge sedan?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mars wrote:Okej, jag vet att mitt inlägg inte tillförde direkt mycket i diskussionen. Ber om ursäkt för det. My mistake. Jag gör ett nytt försök.

Jag tror mer på Ghlarghs idé. En serie skulle vara mer rättvis. Mindre fokusering på att sälja och mer på att berätta. Minns jag rätt så har det väl gjorts en serie, för väldigt länge sedan?
Det gjordes en serie på 6 delar som var relativt rättvis till boken, men självklart väldigt nerklippt.

Det jag menar är att göra en serie på så många delar som behövs för att berätta alla 5 böckerna med så mycket detalj man kan få med på en budget.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Eller gör en sjutimmarsfilm á 10th Kingdom :D
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

lillis wrote:
Eruku wrote:Förutom Owen Wilson har aldig gillat honom.
Tur för dig då, för det är inte Owen Wilson som spelar Zaphod. Det är Sam Rockwell. Dom är dock lite lika där. Personligen tror jag att Owen Wilson hade kunnat göra det minst lika bra.
Där gjorde jag bort mig, jag trodde faktiskt det var han.

Image

Image
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Lika som bär.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag blev besviken, men samtidigt älskade jag delar av den. Castingen var fantastisk.

Jag tycker man kunde gjort ett mer storslaget kanske fyratimmarsepos med många inkilade underfundigheter från boken intakta. Jag ville att den skulle kännas större och mörkare, som rymden. Boken kändes så mäktig, men samtidigt som något man kunde njuta av att läsa till frukosten. Den var så härligt virrig och invecklad. Det följde inte med här. Undrar hur det blir med eventuella uppföljare? Ska det göras några?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Liten bump kanske, men kände mig tvungen att kommentera denna tråd.
Jag tyckte hela filmen var helt värdelös, jag ogillade den verkligen. har läst boken flera gånger nu och det finns inget med filmen som jag direkt gillade.
Jag jämför den med serien ifrån -80 någon gång, bägge två är lika dåliga, och att ens få kalla den "nya" filmen för liftarens guide till galaxen är ett hån mot boken.

Hade dock väldigt höga förväntningar av filmen.
Mitt råd till alla vänner och bekantar är, se den inte. läs boken istället.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Crowl
Posts: 20
Joined: 2004-12-21 18:46:14
Location: Karlshamn

Post by Crowl »

Jag tycker den var ganska bra, helt klart sevärd och ganska rolig med.
Men inte i närheten av boken, och det hade jag inte räknat med heller.
Bättre att inte ha några förväntningar så slipper man bli besviken. ;D
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Jag har läst boken åtta gånger och är nu halvvägs in på min nionde runda. Jag kan inte annat än säga att jag blev otroligt besviken (inte för att det var någon större överraskning egentligen). Att göra en film på en bok som till större delen baseras på en berättar-röst och dessutom få den bra är mycket svårt.

För den som inte har läst boken, visst, kanske sevärd. För mig som är inbiten fanatiker, urkass-dålig-värst-möglig-ettjädraskämt osv osv.
Dessvärre.

Kul att man försökte sig på att göra en film :)
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

exzrael wrote:Jag har läst boken åtta gånger och är nu halvvägs in på min nionde runda. Jag kan inte annat än säga att jag blev otroligt besviken (inte för att det var någon större överraskning egentligen). Att göra en film på en bok som till större delen baseras på en berättar-röst och dessutom få den bra är mycket svårt.

För den som inte har läst boken, visst, kanske sevärd. För mig som är inbiten fanatiker, urkass-dålig-värst-möglig-ettjädraskämt osv osv.
Dessvärre.

Kul att man försökte sig på att göra en film :)
Njaae inte roligt kanske, jag blir svinarg på alla som säger att filmen är bra och jätterolig :P typ "MEN LÄS BOKEN DÅ FFS" :D typ min mamma tyckte den var jätterolig.. o_O aggression!
Man inger ju dom falska förhoppningar att boken är helt värdelös och i stil med filmen o_O
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply