Musiktalang @ 64bits

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Musiktalang @ 64bits

Post by fisk »

Finns det några musiktalanger här på forumet? Spelar ni något instrument, eller är på något annat vis musikaliska?

Berätta, och framför allt (annars vore denna tråd poänglös) - länka oss till vad ni gör.

I rimligt manér så får jag väl delge en av mina privata hobbies, elgitarr ... jag är minst (MINST) sagt ivrig amatör, men varför inte göra bort sig lite och låta 64bits medlemmar höra mig improvisera.

Ljudet kan vara lite sunkigt, jag har bara kopplat in en billig stärkare (output) direkt in i datorns Mic-ingång.

[Jag spelar på en Washburn X-10, med tillhörande Randall-stärkare]

Image
Aotearoa - tino rangatiratanga
pimen

Post by pimen »

Spelar flöjt, har gått en termin musikteori(var väl där hälften av gångerna) och har gått nästan ett år på "musik o data", dvs MIDI-inspelning, lite allmänt musikalisk om jag får säga det själv....
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Jag spelar elgitarr och vanlig gitarr, är musikalisk, kan med de flesta instrument.
DIM kalsonger As String
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag började spela igen efter 13 års uppehåll :) inte för att jag var duktig då, men nu e jag envis ;)
Äger en Stagg Warlock elbas köpt på ebay för 1200kr ink frakt :)

Image

När jag övat upp mig tillräckligt så kommer det väl lite smakprov ;)
Last edited by Fenix on 2005-08-24 20:15:39, edited 2 times in total.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag spelade lite gitar förut hade en ibanez
kunde typ paranoid och breaking the law och lite små riff här å där
men som kom jag fram till att jag inte är nått musikaliskt geni och sålde sakerna ;D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag har lätt för att lära mig det mesta inom instrumentsväg men har inte haft tålamod till att bli duktig på något.
Däremot kan jag bjuda på en liten joddeltrudelutt:
http://hem.bredband.net/ponper/3.wav
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Spelar trummor i två band, brukar även spela gitarr och har sjungit black metal tidigare
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Image

Min Yamaha S08 med böckerna "Disneys sångbok" och övningsboken "Hanon" (för virtuosen).

Och sen kopierar jag detta ur tråden "Vad är du bra på?":

egar kommer nog att känna igen detta. Pianosolot ur Universal Mind - Liquid Tension Experiment
Ragtimesolo.
"Oh we're having a wonderful time", från första mötet med Jordan Rudess.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

.veronica. wrote:Jag har lätt för att lära mig det mesta inom instrumentsväg men har inte haft tålamod till att bli duktig på något.
Däremot kan jag bjuda på en liten joddeltrudelutt:
http://hem.bredband.net/ponper/3.wav
Grymmt len och trevlig röst :D

Fisk, du kan ju spela, önskar att jag själv hade intresse när man var mindre och började med någon form av musik, det är ju svårt att lära en gamal hund att sitta ;D
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Har lirat gura i 28 år, delvis professionellt, men tyvärr alldeles för lite lirande numera... Har en 71:as Stratocaster som jag haft sen 1978:a, en stålsträngad Fender Westerngura anno -79 samt en nästan ny Telecaster - Fender för hela slanten alltså ;)

Har fuskat en del med trummor och bas också, med varierande framgång, men utger mig icke för att vara en "riktig" trummis eller basist :P

Önskar att jag kunde lira piano, men kunskaperna är i nivå med "Gubben Noa" i det fallet :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Lither:

Hanon - seriöst! Bra övningar!

Själv har jag inte Hanon på mitt piano just nu... Dock Ravel, Chopin scherzon, Rachmaninoff preludier och Mozart variationer.
Jag har väl spelat i tio-femton år och har nu mera rätter att kalla mig pianomajje på riktigt - fil.mag ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

.veronica. wrote:Jag har lätt för att lära mig det mesta inom instrumentsväg men har inte haft tålamod till att bli duktig på något.
Däremot kan jag bjuda på en liten joddeltrudelutt:
http://hem.bredband.net/ponper/3.wav
One word for that: wow!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Detta låter hackigt eftersom jag inte hade någon medhörning mer än den akustiska när jag spelade in :/
Men men.. det är inspelat med gitarren i mitten av bilden. (Washburn N4)

http://hem.bredband.net/ponper/gitarrer.JPG
http://hem.bredband.net/ponper/2222.mp3

edit: har spelat gitarr ganska länge nu, spelar även piano men det var ett par år sen sist då pianon är svåra att bära upp i lägenheter. (synth är gay ;) )
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pontarius wrote:Detta låter hackigt eftersom jag inte hade någon medhörning mer än den akustiska när jag spelade in :/
Men men.. det är inspelat med gitarren i mitten av bilden. (Washburn N4)

http://hem.bredband.net/ponper/gitarrer.JPG
http://hem.bredband.net/ponper/2222.mp3

edit: har spelat gitarr ganska länge nu, spelar även piano men det var ett par år sen sist då pianon är svåra att bära upp i lägenheter. (synth är gay ;) )
Tuffa grejor!

Själv sitter jag och nöter pentatonic just nu, det går segt som...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Spelade piano och trummor för en massa år sedan, mest piano. Nuförtiden trackar jag bara i soundtracker och det låter ungefär så här.

jallabert - dödsknark: mp3 / xm
algar, jallabert, pikzel - cancer abscess: ogg / xm
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Grim wrote:Spelar trummor i två band, brukar även spela gitarr och har sjungit black metal tidigare
ngt man kan ha hört?
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

Jag har pysslat med musik under hela mitt liv. Dessvärre så har mycket av min gamla musik försvunnit (som jag har gjort i diverse trackers på exempelvis min gamla Amiga 500). På den tiden gjorde jag mycket synthmusik (chiptune med mera). Jag har även tagit pianolektioner i 7 år men eftersom det var jobbigt att uppträda så slutade jag. Jag har även gjort väldigt mycket IDM, noise och ambient med hjälp av både analogt och digitalt skrot. Numera är jag dock väldigt väldigt trött på IDM så nu leker jag mest med metal. Jag har spelat (ackustisk och el-) gitarr under ett par år så för någon månad sedan införskaffade jag mig min andra elgitarr, en sjusträngad Squier Stratocaster som jag är jättejättekär i. Hursomhelst, jag hittade några låtar på min väns dator. Många av låtarna är i ogg-format. Jag hoppas det är okej.

Här är min första gitarrlåt som jag spelade in för drygt ett år sedan, Krypta.
Här är en synthpoplåt jag gjorde för ett bra tag sedan, Looking for the Highway.
Här är min andra gitarrlåt (jag antar att den går in i genren postrock), The Vault.

Här är ett par exempel på noise av mig,
Garbage Town
Mindtrick

Metal och dylikt (mindre seriösa låtar):
KRUSH
Anger
Rhythm Test
Haard Rock

Well, jag förväntar mig knappast att någon laddar hem allt det här skrotet nu men jag tänkte så folk kan ladda hem vad som passar dem bäst. Jag har en hel del idéer med musik som jag inte hunnit implementera än, exempelvis low fidelity lounge med inslag av ambient black metal. Vi får se hur det blir.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

jallabert wrote:Spelade piano och trummor för en massa år sedan, mest piano. Nuförtiden trackar jag bara i soundtracker och det låter ungefär så här.

jallabert - dödsknark: mp3 / xm
algar, jallabert, pikzel - cancer abscess: ogg / xm
Grymt jallabert. Dödsknark va ju asgrym. skriker "Arkadspel" i mina öron.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Sjunger i "Ett påhittat namn & the wife beating childhaters" och har ingen som helst känsla eller uppskattning för takt. Demo'n kommer att laddas up när den finns.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Som jag skrivit tidigare så spelar jag aktivt klarinett vid kommunala musikskolan. Började gymnasiet nu så jag kommer väl gå kvar där hela gymnasiet ut iaf.

I år var jag med i RUMs (Riksförbundet Unga Musikanter, www.rum.se) blåsarsymfoniker, eller "Landslaget i blåsmusik" som de har börjat kalla det, för fjärde året i rad.
För att komma med i orkestern får man provspela tidigt på våren, för att sedan kanske komma med på kursen (som är ca 2 veckor) på sommaren. Kursen hålls på Högalids Folkhögskola utanför Kalmar (Smedby närmare bestämt) och orkestern brukar åka på någon form av turné under sista veckan. Tidigare år har vi spelat runtom i glasriket, på Åland, Stockholm och en turné gick till Polen.

I år åkte vi till Kerkrade i Holland för att där tävla i WMC (World Music Contest) som hålls vart fjärde år. Blåsorkestrar från hela världen kommer dit för att tävla. Varje orkester spelar två stycken, ett obligatoriskt och ett valfritt (som juryn fått godkänna i förväg). Vår orkester fick högst poäng på det obligatoriska stycket (Impressions of Japan) så vi tog en guldmedalj. Fast det låter ju inte så häftigt när typ 5 orkestrar till fick guld. Det var tydligen en viss poänggräns för att få det, och de flesta översteg den.

Men det är väldigt kul och inspirerande att åka iväg på kursen, och ofta väldigt trist när man kommer tillbaka till den egna orkestern (som knappt är värd att kallas orkester) på höstkanten.

Aja, jag är iaf hyfsad på instrumentet.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Har spelat trumpet i tre år och gitarr ett halvt år. Orkade inte spela mer då mitt datorintresse tog över. Synd när man har ett så bra musiköra. Ska nog börja spela dragspel, inte så vanligt nu för tiden. Tycker om ovanlig instrument.
Zerbworld
Posts: 222
Joined: 2005-01-05 16:43:31
Contact:

Post by Zerbworld »

Spelar Trummor och gitarr.
trummor har jag spelat i snart 5 år och gitarr sen jag var 2 (14 nu).
men inte elgitarr förrän för ett år sen men jag har tränat upp mig rätt bra :)
Zerbworld
Posts: 222
Joined: 2005-01-05 16:43:31
Contact:

Re: Musiktalang @ 64bits

Post by Zerbworld »

fisk wrote:Finns det några musiktalanger här på forumet? Spelar ni något instrument, eller är på något annat vis musikaliska?

Berätta, och framför allt (annars vore denna tråd poänglös) - länka oss till vad ni gör.

I rimligt manér så får jag väl delge en av mina privata hobbies, elgitarr ... jag är minst (MINST) sagt ivrig amatör, men varför inte göra bort sig lite och låta 64bits medlemmar höra mig improvisera.

Ljudet kan vara lite sunkigt, jag har bara kopplat in en billig stärkare (output) direkt in i datorns Mic-ingång.

[Jag spelar på en Washburn X-10, med tillhörande Randall-stärkare]

img/img
jag har likandan gitarr som dig washburn x10 visst e dem bara för härliga :)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Har spelat klarinett och keyboard/orgel. Blir inte särskilt mycket av någonting nuförtiden. Har gjort lite musik i diverse trackers och så, men har kommit av mig där med. Tror aldrig jag gjorde klart en enda låt... :P
Jo, en vet jag iaf att jag gjort klart. De som hänger i #radiobalule när de sänder har ju hört den... ;D
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

när ja gick i 3an fick vi spela block-flöjt.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply