Onödigt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Joel wrote:Annars har jag hört att Galaxen Andromeda kommer på en dejt med vintergatan, och för oss drönare lär det inte vara alltför bra för hälsan, det enda vi kan hoppas på är 10^44843953759637693 * The speed of light eller liknande, bara vi kommer bort från denna utsatta och förgiftade planet illa kvickt.
Monty Python wrote: So remember, when you're feeling very small and insecure,
How amazingly unlikely is your birth,
And pray that there's intelligent life somewhere up in space,
'Cause there's bugger all down here on Earth.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag skulle aldrig vilja dö. Däremot så känns en del saker ganska hopplösa ibland.

Om man nu verkligen vill dö så är det inte speciellt svårt att ta sitt liv. Och om man vill bli ihågkommen+ta sitt liv så går det också att fixa relativt enkelt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag kan hamna på förstasidan i vilken tidning som helst, problemet är att jag aldrig får läsa artikeln.
meh
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Joel wrote:Jag kan hamna på förstasidan i vilken tidning som helst, problemet är att jag aldrig får läsa artikeln.
Jag tvekar på att du har den originaliteten och kreativiteten i dig som gör att ditt självmord skulle platsa på framsidan av en tidning i stad med fler än 500,000 invånare, för att inte nämna beslutsamheten och motivationen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Andrej wrote:
Joel wrote:Jag kan hamna på förstasidan i vilken tidning som helst, problemet är att jag aldrig får läsa artikeln.
Jag tvekar på att du har den originaliteten och kreativiteten i dig som gör att ditt självmord skulle platsa på framsidan av en tidning i stad med fler än 500,000 invånare, för att inte nämna beslutsamheten och motivationen.
knappast ngt problem, bara att tänka ut ngt riktigt skumt.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

<Skalman> wrote:
Andrej wrote:
Joel wrote:Jag kan hamna på förstasidan i vilken tidning som helst, problemet är att jag aldrig får läsa artikeln.
Jag tvekar på att du har den originaliteten och kreativiteten i dig som gör att ditt självmord skulle platsa på framsidan av en tidning i stad med fler än 500,000 invånare, för att inte nämna beslutsamheten och motivationen.
knappast ngt problem, bara att tänka ut ngt riktigt skumt.

Precis.
meh
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Om man nu verkligen vill dö så är det inte speciellt svårt att ta sitt liv.
Jag börjar störa mig på dina insiktslösa... "pragmatiska" uttalanden.

Det är tämligen svårt att ta sitt liv - det finns så många barriärer du måste lyckas bryta igenom för att komma dit, och tro mig; även om du brutit igenom dem, så är självmord enormt svårt.

Min gissning är att självmordskänslor egentligen härstammar ur försvarsmekanismen; att vilja ha hjälp. Många som har varit riktigt deprimerade säger att de har övervägt självmord... t.om. kanske försökt (men "misslyckats").

Ur ett praktiskt perspektiv är människan tämligen känslig... de flesta som faktiskt försöker begå självmord misslyckas faktiskt, troligtvis för att de egentligen, innerst inne, inte ville.

Jag förstår att detta kan låta som "psykbabbel", kanske kan du dock till sist komma överrens med mig om att det finns fler perspektiv än det uppenbart praktiska.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Nu har jag suttit och funderat lite.

Varför håller vi en sån här diskussion? Det här är ett datorforum, inte en psykakut! Om ni har så enormt svåra självkriser så att ni funderara över meningen med att leva; sök hjälp!

Själv så tillhör jag den lilla grupp av människor som ser allt positivt, allting som händer här i världen kan vändas positivt. Om vi tar t ex New Orleans, Där har man börjat skjuta av det slödder som inte har så stor rätt att gå runt på våra gator, sedan har de som skjuter fått skjuta av sig lite, vilket leder till att det kanske inte skjuts så många oskyldiga i de trakterna.
Skulle man t ex ha grälat lite med nån kompis så kan det ju leda till att man umgås mer med andra vänner och stärka banden sinsemellan för att sedan återförenas med den bortgrälade kompisen och på så sätt ha en något rikare umgängeskrets.
Dock så ser jag även döden som något positivt, man får äntligen reda på vad som händer efter döden.
DIM kalsonger As String
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Dynamitsven wrote:Om ni har så enormt svåra självkriser så att ni funderara över meningen med att leva; sök hjälp!
Jag tror att de flesta någon gång funderar över meningen med att leva, varför vi finns och såvidare. Det är ju inte alls onormalt utan kan istället stärka en som människa. Jag tycker att det är en viss typ av mognad att tänka i de banorna.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det här var en ordentlig filosofifråga, men när jag tänker mig att: "Tänk om jag skulle dö, här och nu." Så kommer jag alltid på att: "Men du kan inte jag göra klart den där datormodden", "Då kommer jag missa att svara på poster på det här forumet" och så vidare med helt onödiga saker som man ändå vill hinna med.

Tänk själva: Mänskligheten KOMMER att dö ut, varför försöker vi då att bygga jättebra datorer och jättestadiga hus och jättebekväma transportmedel?
Jo, för att få dra så mycket glädje av den lilla biten man lever!

För mig spelar det ingen roll hur jag dör så länge det sker snabbt och snyggt och helst så sent som möjligt.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Dynamitsven wrote: Det här är ett datorforum, inte en psykakut!
Denna diskussion är på kategorin "Allmänt prat". Det finns rätt många trådar på den här kategorin som är långt ifrån ämnet "datorer".
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

fisk wrote: Det är tämligen svårt att ta sitt liv - det finns så många barriärer du måste lyckas bryta igenom för att komma dit, och tro mig; även om du brutit igenom dem, så är självmord enormt svårt.

Min gissning är att självmordskänslor egentligen härstammar ur försvarsmekanismen; att vilja ha hjälp. Många som har varit riktigt deprimerade säger att de har övervägt självmord... t.om. kanske försökt (men "misslyckats").

Ur ett praktiskt perspektiv är människan tämligen känslig... de flesta som faktiskt försöker begå självmord misslyckas faktiskt, troligtvis för att de egentligen, innerst inne, inte ville.

Jag förstår att detta kan låta som "psykbabbel", kanske kan du dock till sist komma överrens med mig om att det finns fler perspektiv än det uppenbart praktiska.
Håller med, tänk er hur mycket psykist kraft det skulle kräva att hoppa från ett skyskrapstak, själv vågar jag knappt hoppa från 10 meters höjd ner i vatten, och tänk er hur det måste kännas att bara leva 2 sekunder från då man hoppat, som fisk sade tror inte jag människan kan få sig till att göra sådana saker utan extern kraft, typ någon som puttar dig, eller du inbillar dig att det är vatten nedanför.
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Eller också att föröka dränka sig själv, det är svårt.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Fisk, notera
Om man nu verkligen vill dö
Självklart så är steget till att ta sitt liv ett enormt stort sådant. Sedan när väl det beslutet är fattat så kommer den sista och största barriären - när man väl ska göra det. Men OM man nu verkligen vill ta sitt liv (säg att man tror att man kommer hamna i en bättre värld om man dör) så är det inte svårt att faktiskt göra det (tar 2 min för mig att springa till en 20 m hög klippa ;) ). Notera, att jag ej har tagit hänsyn till den mänskliga psyket.
Last edited by XitArS on 2005-09-05 19:58:24, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Phobic wrote:
Dynamitsven wrote:Om ni har så enormt svåra självkriser så att ni funderara över meningen med att leva; sök hjälp!
Jag tror att de flesta någon gång funderar över meningen med att leva, varför vi finns och såvidare. Det är ju inte alls onormalt utan kan istället stärka en som människa. Jag tycker att det är en viss typ av mognad att tänka i de banorna.
eller omognad ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Hawklord
Posts: 179
Joined: 2005-04-03 23:44:32
Location: Uppland

Post by Hawklord »

Jag har ingen lust att dö, men jag är inte rädd för det. Men… jag är inte rädd för något. Jag tycker bara att livet är så meningslöst. Varje dag dör det ofantligt många personer och ofantligt många dö. Så vem är jag om det finns 6 miljarder människor på jorden.

Man får ha kul för stunden. Det är nog det ända som gäller. Har man inte kul vet jag inte varför man ska vakna på morgonen.
ds-dark
Posts: 49
Joined: 2005-08-30 20:11:55
Location: Kalmar

Post by ds-dark »

se det så här det finns alltid något som väntar dig nästa morgon kanske döden kanske din kärlek vad vet jag men alltid något
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Nu har jag funderat lite igen.

Jag tror att vi människor har ett öde, att gå under med vår planet, som vi inte gör så mycket mer med än fördärvar. Enligt den torin så är det helt enkelt onödigt att leva.

Fast jag tycker att vi ska utmana vårt öde, se var dag som en gåva. Vi ska inte gå under, vi ska använda vår givna tid till att erövra universum, klara oss även om en och annan befolkad planet förintas. Människan är en parasit, vi borde inte finnas, fast vi finns, och det för en anledning. Och sedan vad den anledningen är, är upp till var och en. Jag ska ialla fall försöka att få oss en bit längre i utvecklingen, hoppas att fler tycker detsamma.
DIM kalsonger As String
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Någon av oss kommer vara den sista på jorden, sorgligt nog.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

PilotPencil wrote:Någon av oss kommer vara den sista på jorden, sorgligt nog.
Nej, vi är nog döda då, om inte så evakuerar de kvinnor och BARN först, så du lär inte bli kvar.. natti natti.. ;)
DIM kalsonger As String
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Barn är de svaga, kvinnor klarar sig om de inte vill mesa.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:Eller också att föröka dränka sig själv, det är svårt.
Det måste vara otroligt svårt att försöka slå sitt huvud så hårt man kan i asfalt. Vaknar man, måste man fortsätta.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Dynamitsven wrote:Nej, vi är nog döda då, om inte så evakuerar de kvinnor och BARN först, så du lär inte bli kvar.. natti natti.. ;)
Snopet om de bara hinner evakuera kvinnor och barn... Ska barnen befrukta kvinnorna då? :D

Då Jorden med högsta sannolikhet har minst 5 miljarder år kvar att leva (Jorden kommer antagligen att hysa liv så länge solen skiner :) ) så behöver vi nog inte oroa oss. Människan kommer med all sannolikhet (om man inte tror på gud då) inte att finnas kvar då detta sker med tanke på att den moderna människan som art endast har existerat ca 100 000 år.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

XitArS wrote:
Dynamitsven wrote:Nej, vi är nog döda då, om inte så evakuerar de kvinnor och BARN först, så du lär inte bli kvar.. natti natti.. ;)
Snopet om de bara hinner evakuera kvinnor och barn... Ska barnen befrukta kvinnorna då? :D
Du tror inte barn kan vara av bägge kön? :p
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Xerbee wrote:Du tror inte barn kan vara av bägge kön? :p
troligtvis, frågan är var de drar gränsen för barn, 15, 16 , 18 eller 10 ?
meh
Post Reply