Tvångstankar ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Tvångstankar ?

Post by ADiS »

Sökte på google men det definierar inte riktigt det ja tänker på utan det finns ett speciellt ord för det vill jag minnas.
Som i mitt fall så måste jag öppna kylskåpet och stänga det när ja befinner mig i köket. Mor frågade mig; såg du något i kylen? Jag mindes inte ens vad ja såg i den. Det är inte så att om jag inte gör det så kommer något hemskt att hända. Jag gör det bara reflex artat.

Någon mer med sådana skumma handlingar och dessutom kan namnet till detta? :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Detta kanske är ganska normalt, men jag är alltid tvungen att kolla, och ofta dubbelkolla att min ytterdörr är låst, trots att jag bor i lägenhet.

Så vitt jag vet har aldrig nån försökt ta sig in, inte vad jag kommer ihåg iaf :)

Sen känner jag ofta i fickan efter mina nycklar, minst 3ggr per dag, rent reflexmässigt
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Rince wrote:Detta kanske är ganska normalt, men jag är alltid tvungen att kolla, och ofta dubbelkolla att min ytterdörr är låst, trots att jag bor i lägenhet.

Sen känner jag ofta i fickan efter mina nycklar, minst 3ggr per dag, rent reflexmässigt
Bekvämt. Behöver bara lägga till att kolla spisen. ;)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ser jag en tydlig linje på marken, likt nyasfalterat område eller större cement-/stenbrickor, måste jag gå över första linjen med höger fot, sen nästa med vänster. Och så håller det på så ... tills jag gör ett steg fel och då måste jag jämna ut det. Hållt på såhär hur länge som helst och verkligen försökt att sluta, men det går inte. /:
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Re: Tvångstankar ?

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Sökte på google men det definierar inte riktigt det ja tänker på utan det finns ett speciellt ord för det vill jag minnas.
Finss dock på engelska ;)

Obsession: A recurrent unwanted thought, image or impulse that's distressing and comes to mind despite efforts to suppress or ignore it.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ändrat.
Last edited by Konto on 2007-10-08 15:41:56, edited 2 times in total.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Tror att Compulsive Behaviour stämmer bättre in på det vi pratar om här...eller iaf en "light" version av det ;)
KTM + Akrapovic = [love]
pimen

Post by pimen »

mina leder i käken knakar när jag rör dom på ett visst sätt, så när jag åker bil måste jag "knaka" två gånger(en gång fram å tillbaka) på varje lyktstolpe/vit reflexstolpe, är det musik på så måste jag "knaka" i takt till musiken också... Jag följer ofta mönstren i plattor på gatan när jag är ute och går.


Edit: ibland när jag tänker på det så försöker jag att gå på linjerna också, men då blir effekten omvänd, dvs jag går bara på linjerna, väldans jobbigt
Last edited by pimen on 2005-09-04 13:14:17, edited 1 time in total.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ändrat.
Last edited by Konto on 2007-10-08 15:42:02, edited 2 times in total.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

PilotPencil wrote:
phastas wrote:Tror att Compulsive Behaviour stämmer bättre in på det vi pratar om här...eller iaf en "light" version av det ;)
Undantag av mig. (Eller hur ska man säga det egentligen? Rätta mig!)
"Förutom för mig" kanske?
Jag har väl ingen tvångstanke men jag har märkt att jag kollar klockan väldigt ofta, vill alltid ha koll på tiden. När jag glömmer klockan hemma blir man lite stirrig och tror man missat saker hela tiden.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Tvångstankar används om ofrivilliga, återkommande och störande tankar eller "fantasibilder"; exempelvis man kan inte sluta tänka på hur det skulle kännas att bli knivhuggen eller att man "ser" döda människor när man blundar.

Tvångshandlingar innebär att man måste utföra vissa handlingar, ofta i en viss ordning, innan man är nöjd; släcka lampan två gånger, tvätta händerna extremt ofta eller klassikern inte kliva på sprickor i trottoaren.

För att det ska klassas som tvångstankar resp. tvångshandlingar krävs det dock att vardagen blir lidande av beteendet. Det är väldigt vanligt att folk har små egenheter för sig utan att det är någon fara (kontrollera dörren etc.).
I ditt fall är det knappast fråga om något sådant allvarligt, snarare en ovana helt enkelt. Tyvärr kan jag inte namnge dig "åkomman" men jag kan stryka tvångshandlingar och tvångstankar från listan i alla fall. ;)
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Har väll en uppsjö av både tvångstankar och tvångshandlingar efter sommarens rätt jobbiga händelser ;p
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

På trottoarkanter eller rutade golv får jag inte tillåta mig gå på strecken, kan inte hjälpa det, och om jag går förbi en lyktstolpe får jag inte sätta foten där stolpen skapar en linje rakt ut mot vägen, det går inte för sig, och om jag åker i en bil, måste jag göra ett ljud med munnen varje gång bilen är mitt emellan två objekt, typ träd eller stolpar.

PS. Om trottoarkanten är sprucken måste jag gå på alla små fält som skapas i och med springorna.

FYRAHUNDRATUSEN INLÄGG IDAG! DEN FJÄRDE SEPTEMBER TVÅTUSENFEM!
meh
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

Själv är jag extremt låsparanoid.. Måste kolla låset på dörrarna flera gånger, även fast jag är 100% säker på att jag låste.. skumt som fan.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

LÅter jobbigt ::)
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

lither wrote:Ser jag en tydlig linje på marken, likt nyasfalterat område eller större cement-/stenbrickor, måste jag gå över första linjen med höger fot, sen nästa med vänster. Och så håller det på så ... tills jag gör ett steg fel och då måste jag jämna ut det. Hållt på såhär hur länge som helst och verkligen försökt att sluta, men det går inte. /:
sån är jag med. får paniiiiik på mig själv. så måste man gå och titta ner i marken hela tiden. och ine i stan bland alla kullerstenar. oh my
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

widdde wrote:Själv är jag extremt låsparanoid.. Måste kolla låset på dörrarna flera gånger, även fast jag är 100% säker på att jag låste.. skumt som fan.
Möjligt att det är värre för dig eftersom du skrev "extremt". Men jag brukar också nästan alltid kolla minst en gång, ibland flera gånger, att jag har låst. Gäller både ytterdörren och bilen. Ibland kollar jag även att jag har växel i och/eller dragit parkeringsbromsen när jag lämnar bilen, även fast jag är säker på det, eller är jag det... bäst att kolla...


Fast det är väl åtminstånde bra att man ser till att ha växel i och/eller dragen parkeringsbroms även om det kunde vara skönt att slippa dubelkolla. Var någon gång jag tankade och hade varken dragit parkeringsbroms eller växeln i. Det såg väl ut att vara plant...jag hade inte direkt vattenpass med mig, men det lutar inte så att man tänker på det iaf. När jag sen stod och tankade började bilen rulla...
Ett ögonblick stod jag där och visste inte riktigt om jag skulle försöka avbryta tankningen eller försöka få stopp på bilen först. Jag valde att stoppa bilen först. Det hela gick bra, men kändes otäckt att se bilen börja rulla när man står och tankar den.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Jag måste bara hoppa på golvstenarna utanför Auction house i Ironforge!!1seventythree
Facts are stubborn things.
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

- Rycka i dörren 3 gånger efter att jag har låst den.
- Ej gå på "A-brunnar" ( om jag gör det ändå, måste jag slå mig själv i ryggen 3 gånger).
- Måste snusa varje gång jag flyger (annars störtar planet)
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

widdde wrote:Själv är jag extremt låsparanoid.. Måste kolla låset på dörrarna flera gånger, även fast jag är 100% säker på att jag låste.. skumt som fan.
Samma här. Blir så rusktigt irreterad på mig själv när jag står och rycker i ytterdörren för att se så det verkligen är låst även fast jag vet att det är det. Det jävligaste är att det låter en del i trapphuset när man gör det så grannarna är nog lite gramse på mig....
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

gummiboll wrote:
lither wrote:Ser jag en tydlig linje på marken, likt nyasfalterat område eller större cement-/stenbrickor, måste jag gå över första linjen med höger fot, sen nästa med vänster. Och så håller det på så ... tills jag gör ett steg fel och då måste jag jämna ut det. Hållt på såhär hur länge som helst och verkligen försökt att sluta, men det går inte. /:
sån är jag med. får paniiiiik på mig själv. så måste man gå och titta ner i marken hela tiden. och ine i stan bland alla kullerstenar. oh my
så var jag litegranna när jag var mindre.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

AH jag har 23 tvångstankar, den ena är mega man tvångstanken , när jag ska sova ligger jag o tittar på planscherna på vägger och tänker att mega man hopper upp och ner på dem, men ibland ramlar han ner och dör, då måste man börja om med skiten igen!!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Re: Tvångstankar ?

Post by Boffe »

Jag brukar öppna alla skåpluckor nästan varje gång jag går förbi köket :-/
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
snake
Posts: 133
Joined: 2005-07-31 23:49:18
Location: bollebygd

Post by snake »

Ibland när jag går på gatan får jag vissa tvångstankar om vem av de man möter man skulle vilja mörda mest och hur... strupa, huga, skjuta..... förgifta kanske.. hmm.. det finns så många sätt
"Det som är svårast i världen att förstå är inkomstskatten."

Albert Einstein
Post Reply