Flyktingpolitik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Re: Flyktingpolitik

Post by Mind »

exzrael wrote:Med risk för att denna tråd ska utvecklas till något omoget skitsnack så tänker jag ställa följande fråga;
Vore det rätt att stänga sveriges gräns för flyktingar under en begränsad period för att begränsa antalet nya flyktingar och utbilda de flyktingar som redan finns i sverige?
Utbilda de som kommer hit och inte kan vårat språk. Sätt dem i skolbänken, ta reda på vad de vet, kan, vill. Lär dem grunderna inom ett antal basområden (ex. matematik, fysik, svenska, engelska, osv...). De som kan jordbruk behövs i den delen av marknaden och de som kan mer avancerade saker bör tas i bruk på sina områden.
Visst har vi hög arbetslöshet, och några kanske börjar grymta om att de tar arbeten från de som är födda här.

Kommer 100'000 flyktingar hit under ett år (exempelvis) och 10'000 har möjlighet att börja jobba direkt, vad ska vi göra av de resterande 90'000? Bidrag? Skicka hem dem? Barn blir apatiska, de går under jorden, tar bidrag osv. Varför inte starta en möjlighet istället så de kan utbilda sig och ta del av och bidra till den svenska välfärden?

Sverige har kanske inte pengar till något liknande, men det vore säkert värt det om det finns en möjlighet. Börja smått, sluta stort.
Men även om dom kan jobba och är jävligt bra på det så finns det ju inga jobb.
moment 22 igen
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident: Vad jag ifrågasätter är inte just lagarna som är stiftade, eller ens personerna som är utbildade att hantera dem. Det jag ifrågasätter är de praktiska konsekvenser som sker, som fullkomligen brister i empati.

Det är en sak att, när man bedömer eg. ett våldtäktsfall, ta hänsyn till evidens. Men när man (inom beslutfattandet för utvisning) har konkreta fakta kring situationen som råder, vet att ett utvisningsbeslut kommer att innebära en stor mängd lidande för en viss familj, så värnar man inte om den humanism som Sverige skryter om internationellt.

Personligen anser jag att gränser är förgängliga, men det är inte den åsikten jag försöker få fram, utan det faktum att människor i utvisningsfrågor inte utsätts för något brott, och därmed behöver en viss evidensgrund för att de t.ex. {är jagade i sitt hemland, och kanske skall mördas}, därmed har eg. de som skall fatta ett utvisningsbeslut valet att antingen ta hänsyn till de omständigheter som presenterats (dvs. tro på vad de säger) eller inte.

Jag finner det som en fullkomligt omänsklig grund att göra det sistnämnda, och finner det svårt att förstå att t.ex. en fyraåring med stora medicinska besvär (och behov) skickas tillbaka till ett kris- eller krigsdrabbat land. Det är vad beteende jag förväntar mig från en likgiltig fasciststat.

---

När det gäller mer svårbedömda fall, där det är familjer som kommer ifrån länder där det inte är kris eller krig, så är det ju inte längre en flyktingsfråga, utan en ren asylansökan. Men jag tycker att man i viss mån skall applicera samma tänkande här.


Jag tror det är det här som Big Bird menade med "godtycklighet".
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk sammanfattar situationen rätt bra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag hade gärna sett ett experiment där man öppnade gränserna men tog bort alla ekonomiska incitament för någon att ta sig hit (bidrag etc.). Det vore onekligen intressant och kunde ta död på flera av dessa argument.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Som jag har sagt tidigare, det är vanligare med dessa åsikter i Sverige än vad man tror.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Som jag har sagt tidigare, det är vanligare med dessa åsikter i Sverige än vad man tror.
I bägge tappningarna dessutom. Fast jag tycker nog det andra alternativet är värre (ur en rent etisk-moralisk synpunkt)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Det skulle vara riktat mot alla som inte var svenska medborgare.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Det skulle vara riktat mot alla som inte var svenska medborgare.
Jag vet inte jag, den sortens lagar är jag inte riktigt med på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Det skulle vara riktat mot alla som inte var svenska medborgare.
Jag vet inte jag, den sortens lagar är jag inte riktigt med på.
Tanken är väl då att dessa personer inte ska se någon mening med att komma till Sverige (utom då att förenas med "släkten" :P).

Förslaget är dock ej genomförbart i det Svenska samhället 2005.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Det skulle vara riktat mot alla som inte var svenska medborgare.
Jag vet inte jag, den sortens lagar är jag inte riktigt med på.
Gack i ensamhetens dal, Biggie!
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Det skulle vara riktat mot alla som inte var svenska medborgare.
Jag vet inte jag, den sortens lagar är jag inte riktigt med på.
Tanken är väl då att dessa personer inte ska se någon mening med att komma till Sverige (utom då att förenas med "släkten" :P).

Förslaget är dock ej genomförbart i det Svenska samhället 2005.
Hur skulle det se ut dessutom om sverige, världssamvetet, föredömet skulle sluta lova guld och gröna skogar (inte för att jag tror dom gör det) och sluta ta hand om flyktingar?

Som Big_Bird sa tidigare kanske vissa av oss (mig inräknad) har lite svårt att skilja på invandrare och flyktingar.
Kan inget om mycket
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:
Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Ska bidragen tas bort även för arbetslösa och ekonomiskt utslaga med etniskt svensk bakgrund eller är det bara en undantagslag riktad mot utlänningar?
Det skulle vara riktat mot alla som inte var svenska medborgare.
Jag vet inte jag, den sortens lagar är jag inte riktigt med på.
Gack i ensamhetens dal, Biggie!
Nja, jag tror inte det. Jag ska inte hänfalla åt den sortens argumentation som får er att sätta igelkottataggarna ut, men nöjer mig med att konstatera att det nog är fler än jag som inte riktigt gillar vartåt lagar som delar in samhället i ett A- och ett B-lag. Segregationen är illa nog som den är.
Däremot skulle jag gärna se en effektivisering av asylbehandlingen. Om du inte fått ett besked inom sex månader får du uppehållstillstånd. Sen är det upp till skattebetalarna om de vill pumpa in pengar i byråkrati eller ta emot fler nya medborgare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

kan nån förklara varför mångkultur skulle vara bra och varför Sverige ska sträva mot det? Samtidigt kan nån förklara vad det finns för skä att vi ska ta emot utomeuropeiska flyktingar... Ska inte dom söka asyl i sina egna världsdelar?
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Hypn0 wrote:kan nån förklara varför mångkultur skulle vara bra och varför Sverige ska sträva mot det?
Ett samhälle som inte förändras stagnerar, ett samhälle med hundra kulturer är bra på samma sätt som att hundra kronor är bättre än en! Fler är bättre!
Hypn0 wrote:Samtidigt kan nån förklara vad det finns för skä att vi ska ta emot utomeuropeiska flyktingar...
Medmänsklighet, solidaritet och principen om alla människors lika värde!
Hypn0 wrote:Ska inte dom söka asyl i sina egna världsdelar?
Betyder det att du borde vara begränsad att bara flytta inom europa?
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

ziimzallabiim wrote:
Hypno wrote:Ska inte dom söka asyl i sina egna världsdelar?
Betyder det att du borde vara begränsad att bara flytta inom europa?
Nej, jag tror norden är mer på tal. Vi är ju trots allt norra europa om vi ska passa på att isolera oss. Varför stanna när vi väl börjat? Jag tycker man får högst flytta 1km i distans per 10 år, jag menar, man ska ju framförallt hålla sig där man hör hemma, eller? Ingen jävla ras eller by blandning skall vi ha här!

Med mina frikostiga 1km/10yr regler så behöver man ju trots bara ansöka asyl på kvarteret ner för gatan en gång var tionde år, då slipper vi alla som är annourlunda och så kan vi fortsätta med det livsviktiga "Vi mot Dom" tänkandet som alltid genomsyrat oss.

Det är ju så himla svårt att bara inse att vi alla är människor och lika jävla miserabla hela bunten, oavsett kultur, språk, nationalitet (vilket jävla begrepp!) och annat som vi trots allt bara har uppfunnit för att vi är så förvirrade och måste föröska identifiera oss själva för att tro att vi förstår. (Vilket vi i slutändan inte alls gör, i alla fall.)

Alltid så är det det jävla Vi mot Dom tänkandet. Hela våra liv är uppbyggda runt det. Vårt språk är uppbyggt kring det. Vi kategoriserar och generaliserar för att försöka greppa, men allt vi gör är att vi döljer sanningen för oss själva för att vi inte kan förstå.

Kort och gott: För att mänskligheten är så jävla patetisk måste vi anklaga andra för brister som vi alla har.

PS: Ni kan ju notera sarkasmen i de två första paragraferna om ni vill, eller så kan ni strunta i det och fortsätta se världen i svart och vitt - utan gråskala.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej: Tack för ett mästerligt inlägg.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

[quote="Andrej
Det är ju så himla svårt att bara inse att vi alla är människor och lika jävla miserabla hela bunten, oavsett kultur, språk, nationalitet (vilket jävla begrepp!) och annat som vi trots allt bara har uppfunnit för att vi är så förvirrade och måste föröska identifiera oss själva för att tro att vi förstår. (Vilket vi i slutändan inte alls gör, i alla fall.)
[/quote]
Håller med dig om att vi människor är ganska lika varandra allihop.
Att vara med i en gemenskap av något slag är grundläggande mänskligt behov, att identifiera sig efter grupptillhörighet är också grundläggande mänskligt beteende. Det är bara så vi fungerar, tycka vad man vill om det.

[quote="Andrej
Alltid så är det det jävla Vi mot Dom tänkandet. Hela våra liv är uppbyggda runt det. Vårt språk är uppbyggt kring det. Vi kategoriserar och generaliserar för att försöka greppa, men allt vi gör är att vi döljer sanningen för oss själva för att vi inte kan förstå.
[/quote]

Vi mot Dom tänkadet är ju inte bara av ondo, det är ju ett väldigt effektivt sätta att få en grupp människor att sträva mot ett gensamt mål.
Mycket av tävlan och konkurrens bygger ju på detta.

Vad är det för svårförståelig sanning som dols då?
(jag har alltså uppenbarligen inte förstått :) )
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

johda wrote:Vi mot Dom tänkadet är ju inte bara av ondo, det är ju ett väldigt effektivt sätta att få en grupp människor att sträva mot ett gensamt mål.
Som att typ utrota sex miljoner människor.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Nationalism?O_o
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Eruku wrote:
johda wrote:Vi mot Dom tänkadet är ju inte bara av ondo, det är ju ett väldigt effektivt sätta att få en grupp människor att sträva mot ett gensamt mål.
Som att typ utrota sex miljoner människor.
Tja, eller som att gå samma för och hindra utrotningen av annu fler människor.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

johda wrote:
Eruku wrote:
johda wrote:Vi mot Dom tänkadet är ju inte bara av ondo, det är ju ett väldigt effektivt sätta att få en grupp människor att sträva mot ett gensamt mål.
Som att typ utrota sex miljoner människor.
Tja, eller som att gå samma för och hindra utrotningen av annu fler människor.
Mnja, väldigt ofta är det ju "Dom" som blir utrotade och "Vi" är trygga här på vår sida atlanten/kaukasus/donau/kattegatt/fyrisån...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Flyktingar borde skickas tillbaka om situationen i deras hemland färbättras.
Intaget av flyktingar borde balanseras mellan länder, så det inte är vissa land som inte tar in några alls, medan ett fåtal andra länder måste ta in alla.

Vad gäller invandrare. Om jag skulle vilja flytta till ett annat land, så skulle jag vilja ha möjligheten att göra så. Så därför tycker jag att invandrare borde få flytta hit om de så önskas.
Men man måste ju bevara sverige och det svenska samhället och kulturen, så jag tycker inte det borde vara fritt in, de borde finnas max antal insläppta per år.
Sedan tycker jag att man borde ha vissa aspekter i åtanke. Tex, har pesonen i fråga drivit ett företag i sitt hemland, haft stadig inkomst då bör han klara sig hyffast i sverige utan att behöva bidrag och kan kanske forsätta sin förtagsverksamhet eller starta ett nytt företag och bidra till samhället, och borde därför släppas in.
Har han varit tidigare straffad, suttit in fängelse, etc i sitt hemland så tycker jag att han bör nekas då han sannolikt inte kommer bidra med något positivt.

Värt att poängtera är att jag är född i sverige och har levt har i hela mitt liv, men är utav utländsk härkomst.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Big_Bird wrote:
johda wrote:
Eruku wrote:
johda wrote:Vi mot Dom tänkadet är ju inte bara av ondo, det är ju ett väldigt effektivt sätta att få en grupp människor att sträva mot ett gensamt mål.
Som att typ utrota sex miljoner människor.
Tja, eller som att gå samma för och hindra utrotningen av annu fler människor.
Mnja, väldigt ofta är det ju "Dom" som blir utrotade och "Vi" är trygga här på vår sida atlanten/kaukasus/donau/kattegatt/fyrisån...
Jo det har du säkert rätt i, det jag menade från början var att "Dom" lika väl kan vara rasister,nazister eller vad som helst.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nån gjorde en intressant påpekning om att flyktingar bara skulle kunna söka asyl i sin värdsdel.

Vilket jag tycker låter ganska så hyffsat. Tycker att de ska kunna söka asyl utanför sin värdsdel om det skulle vara nödvändigt. Men annars tycker jag att asyl inom samma världsdel och grannländer ska vara prioritet. Flyttar de till ett grannland så är det mer likt sitt eget land i språk och kultur.
Skulle jag fly från sverige, så vore det bättre om jag åkte till Norge eller Danmark, istället för Japan eller Afrika med tanke på språk, kultur, seder, samhälle, etc.

Det är tråkigt att vissa tycker att Sverige är en frizon där man komma och begå brott och leva ett kriminellt liv utan att åka fast eller få tråkiga påföljder. :(
Asyl sökanden och flyktingar som begår brott medan de är i sverige, borde skickas hem till deras hemland eller släppas av på internationellt vatten och simma hem. Sveriges fängelsevård är för svenska medborgare. Är nån flykting dum nog att bega brått när de är i sverige, då har de gjort sitt val och då bör de deportas omedelbard och förbjudas/nekas från eventualla nya ansökanden.
Post Reply