Flyktingpolitik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Flyktingpolitik

Post by exzrael »

Med risk för att denna tråd ska utvecklas till något omoget skitsnack så tänker jag ställa följande fråga;
Vore det rätt att stänga sveriges gräns för flyktingar under en begränsad period för att begränsa antalet nya flyktingar och utbilda de flyktingar som redan finns i sverige?
Utbilda de som kommer hit och inte kan vårat språk. Sätt dem i skolbänken, ta reda på vad de vet, kan, vill. Lär dem grunderna inom ett antal basområden (ex. matematik, fysik, svenska, engelska, osv...). De som kan jordbruk behövs i den delen av marknaden och de som kan mer avancerade saker bör tas i bruk på sina områden.
Visst har vi hög arbetslöshet, och några kanske börjar grymta om att de tar arbeten från de som är födda här.

Kommer 100'000 flyktingar hit under ett år (exempelvis) och 10'000 har möjlighet att börja jobba direkt, vad ska vi göra av de resterande 90'000? Bidrag? Skicka hem dem? Barn blir apatiska, de går under jorden, tar bidrag osv. Varför inte starta en möjlighet istället så de kan utbilda sig och ta del av och bidra till den svenska välfärden?

Sverige har kanske inte pengar till något liknande, men det vore säkert värt det om det finns en möjlighet. Börja smått, sluta stort.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Innan vi över huvud taget har någon som helst diskussion i den här tämligen dödsdömda tråden så manar jag till att alla är på det klara med skillnaden mellan flyktingar och invandrare.

Sen kan vi ta och fundera över de humana aspekterna på ett flyktingstopp.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Flyktingstopp vore ett allvarligt brott mot Genévekonventionen som vi har förbundit oss att följa. Om vi gör det bör Sverige aldrig mer kritisera andra länder för brott mot mänskliga rättigheter, då är vi lika goda kålsupare själva.

Något som över huvud taget är värt att diskuteras skulle väl vara stopp för invandring.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

De kan väl äta bakelser istället?
Aotearoa - tino rangatiratanga
pimen

Post by pimen »

Vart ska dom få tag på bakelserna då?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ingen amnesti: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Haha. Suck it, humanister.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
pimen

Post by pimen »

För att jag finns här...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
Vi tar, relativt sett, inte emot särskilt många flyktingar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

TinyTeeth wrote:
Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
Vi tar, relativt sett, inte emot särskilt många flyktingar.
Om man jämför med landets totala befolkning eller om man jämför antalet flyktingar / invandrare per land?
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bad_and_ugly wrote:
TinyTeeth wrote:
Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
Vi tar, relativt sett, inte emot särskilt många flyktingar.
Om man jämför med landets totala befolkning eller om man jämför antalet flyktingar / invandrare per land?
Då tror jag exempelvis Jordanien slår oss, med de enorma mängder palestinier som flydde dit efter den israeliska ockupationen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

TinyTeeth wrote:
Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
Vi tar, relativt sett, inte emot särskilt många flyktingar.
`

Det är också en stor skillnad på tar och få...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

TinyTeeth wrote:
Bad_and_ugly wrote:
TinyTeeth wrote:
Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
Vi tar, relativt sett, inte emot särskilt många flyktingar.
Om man jämför med landets totala befolkning eller om man jämför antalet flyktingar / invandrare per land?
Då tror jag exempelvis Jordanien slår oss, med de enorma mängder palestinier som flydde dit efter den israeliska ockupationen.
Jo, men om man jämför med europa. Ser man till jordaniens flyktingar är det väl nästan jämförbart med att låta skåningar invandra till sverige om skåne varit en egen nation?

Jag tror det vi diskuterar inte är vad trådskaparen tänkt sig? :P
Kan inget om mycket
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Apatiska flyktingbarn är ju annars den störta schemen sedan miljöpartiet...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hipshot wrote:Apatiska flyktingbarn är ju annars den störta schemen sedan miljöpartiet...
Schemen? Något spännande nytt ord jag har missat?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

TinyTeeth wrote:Schemen? Något spännande nytt ord jag har missat?
Engelska, bäst du håller dig på avstånd, allierade med USA ju.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Svaret är ja. Att utbilda och sätta igång (ta hand om de som redan finns här) är självklart högsta prioritet. Viktigaste ämnet skulle vara svenska följt av svenska etik, moral-värderingar och svensk kultur. När de har greppat det kommer tillvaron att bli otroligt mycket lättare och de kommer bli mer accepterade i samhället. Det låter enkelt, men i praktiken så är det mycket mer komplicerat.

Jag röstar för att vi gör som Finland ;), dvs starkt begränsar "den oönskade" invandringen. Rätt eller fel? Det är upp till diskussion och det finns hundratals olika aspekter på det hela.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
"Sverige är mycket bra land" är den vanligaste orsaken om man frågar relativt nyanlända (0-6år) invandrare. Gratis bostad, gratis mat, bidrag till kläder och prylar, gratis sjukvård, gratis skola, allting gratis, religionsfrihet, yttrandefrihet, tryckfrihet, möjligheten till ett bättre liv samt givmilda urinvånare och fred. Blir det bättre, (på pappret alltså)? Om jag var en fattig sandarbetare som bodde i Libyen med kassa levnadsförhållanden (ja, ni vet hur det är i Libyen) skulle jag klassa Sverige som ett paradis.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Hipshot wrote:Varför måste folk fly till sverige just då? För att vi har a-kassa?
"Sverige är mycket bra land" är den vanligaste orsaken om man frågar relativt nyanlända (0-6år) invandrare. Gratis bostad, gratis mat, bidrag till kläder och prylar, gratis sjukvård, gratis skola, allting gratis, religionsfrihet, yttrandefrihet, tryckfrihet, möjligheten till ett bättre liv samt givmilda urinvånare och fred. Blir det bättre, (på pappret alltså)? Om jag var en fattig sandarbetare som bodde i Libyen med kassa levnadsförhållanden (ja, ni vet hur det är i Libyen) skulle jag klassa Sverige som ett paradis.
Vad skulle du svara då? "Sverige är ett jävla bögland där alla röker hasch! Jag skulle hellre skära av mig foten med pianotråd än komma till Sverige, men här är vi nu och det är lika bra att göra det bästa av situationen"?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

vi har ju inte råd att hjälpa hela världen.. ::)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ja, i Sverige är integration lika med assimilation, att vara annorlunda är fult.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

fisk wrote:Ja, i Sverige är integration lika med assimilation, att vara annorlunda är fult.
Jag tycker mig inte se att någon här har menat det du försöker påpeka, att nya svenskar ska lära sig vårt språk, vår kultur och våra moral/etikregler, betyder inte att de ska överge sitt ursprungsspråk, sin moderkultur och förbise sina egna moral/etikregler! Varför skriver du så? Enbart för att provocera fram samma debatt som här? Jag personligen tyckte att den debatten pågick länge nog!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vad är det du är rädd för zim?

Jag lyckas inte provocera, om det jag säger inte vore så träffsäkert.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jag är rädd för att du med ditt medvetna felsteg lyckas göra denna tråd till samma pajkastningstråd som den jag länkade till tidigare! Jag hoppas att du inte lyckas provocera, jag med! Och ja vanligtvis är du träffsäker, här var du bara provocerande, jag tror ni har pratat något om en halmgubbe!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Om att säga sanningen i detta livrädda klimat leder till pajkastning, så är jag ytterst tveksam till att det ursprungligen var för att jag yttrade:
Ja, i Sverige är integration lika med assimilation, att vara annorlunda är fult.
... som var orsaken till det hela, utan hur man valde att ta det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply