Flyktingpolitik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:Kan du tänka dig en situation där en stor del av Sveriges population går omkring och resonerar såhär:

"Shit! Där går en man... han är nog brottsbenägen"

Ditt resonemang luktar unket, och är lite av det samma som feminister kör med.

"95% av alla våldtäkter begås av män, därför är alla män potentiella våldtäktsmän"

Att du inte ser hur galet detta är gör saken ganska komisk i mina ögon.
Vad i "Män är mer brottsbenägna än kvinnor" får du till "män är brottslingar" ? Jag tycker det luktar fisk i dina resonemang :P
"Shit! Där går en man... han är nog brottsbenägen"
Du vrider på saker och ting mer än de värsta politikerna...
Speciellt när originalet var:
Att säga att alla män är brottslingar är fel. Men att säga att män är mer brottsbenägna än kvinnor måste du väl hålla med om är rätt i sammanhanget?
Slutsatsen om man så vill av detta är att sannolikheten är större att den man som sitter bredvid dig på bussen har gjort en kriminell handling än den kvinnan som sitter bredvid dig. Likaså är sannolikheten större att mannen har gjort något kriminellt ifall han är invandrare. Sedan kan man ju självklart ta hänsyn till vilket område, ålder samt flera andra faktorer. Men i grund och botten så handlar det om enkel sannolikhetslära, precis som man kan räkna ut sannolikheten för att vinna högsta vinsten på lotto. Även om man i det senare fallet får ett mer precist tal än i det tidigare.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ok majoriteten är skötsamma trevliga människor som kommer hit (flyktingar/invandrare) innebär det att man ändå ska blunda för de problem som finns inom gruppen?
precis lika fel som att blunda för alla problem över huvud taget.
* Två arbetare dog men majoriteten överlevde så skit samma.
* Fem barn blev mobbade men majoriteten blev det inte så skit samma.
O.S.V.
Jag lever efter mottot: "If today was perfect there would be no need of tomorrow". Det finns alltid saker som kan förbättras. Men många tror på att det inte är så och beskyller därför de som påpekar brister och fel för att vara pessimister eller besitta andra negativa egenskaper. Visst jag och vi i Sverige har det jäkligt bra i ett globalt perspektiv, men för den skull ska vi inte blunda för de problem som faktiskt ändå finns. Även om det är små problem som att bussarna alltid är försenade eller större som att människor blir våldtagna eller mördade så är det ändå problem. En problemfri värld finns inte.
Jag tycker det verkar som att vill inte tro att det skulle finns problem som kan relateras till kultur/religion , eftersom detta är fult, rasistiskt ??
Det är "fult" att säga att en viss kultur eller religion är orsaken till vissa problem även om det ibland kan vara sant. Däremot så kan man säga att religion och kultur är en BIDRAGANDE faktor till vissa problem. Det är varken fel eller rasistiskt, och de som påstår att det är det snackar bara goja.
Kristendomen är ex den ENDA religionen i världen som säger att enda vägen till frigörelse går genom dig själv - att tro. Kristendomens grund bygger på individuell frihet, ingen annan religion i världen har denna syn på människan. Jag är övertygad om att kristendomens centraliserade betydelse av FRIHET är anledningen till västvärldens demokrati, som för övrigt inte alls finns i samma omfattning inom andra religioner (med få små undantag). Därför anser jag att JA religion och kultur formar en människa och ligger som grund för dennes värderingar, så klart som fan att det har betydelse. Alla ni, precis som jag, som inte tror på gud, tycker det är löjligt osv, kom iaf ihåg att utan de kristna värderingarna skulle vi aldrig leva under den friheten vi gör idag.
Last edited by XitArS on 2005-09-27 12:38:19, edited 2 times in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Likaså är sannolikheten större att mannen har gjort något kriminellt ifall han är invandrare.
Och där åkte demokratin och rättsäkerheten ut genom fönstret.
Det som oroar mig mest är att du, och tydligen många med dig inte ser hur totalt fel det resonemanget är.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:
XitArS wrote:Likaså är sannolikheten större att mannen har gjort något kriminellt ifall han är invandrare.
Och där åkte demokratin och rättsäkerheten ut genom fönstret.
Det som oroar mig mest är att du, och tydligen många med dig inte ser hur totalt fel det resonemanget är.
Invandrare begår fler brott per invånare än vad svenskar gör. Ovanstående resonemang är därför matematiskt korrekt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Invandrare begår fler brott per invånare än vad svenskar gör. Ovanstående resonemang är därför matematiskt korrekt.
Men eftersom juridik inte handlar om mattematik eller statistik så är det ett irrelevant argument. Om vi ska ha "Oskyldig till motsatsen bevisats" som en ledstjärna för rättsäkerheten i landet så kan man inte tumma på det bara för att det är bekvämt att peka ut avikare som syndabockar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

johda wrote: Ok majoriteten är skötsamma trevliga människor som kommer hit (flyktingar/invandrare) innebär det att man ändå ska blunda för de problem som finns inom gruppen?

Jag tycker det verkar som att vill inte tro att det skulle finns problem som kan relateras till kultur/religion , eftersom detta är fult, rasistiskt ??
Majoriteten är skötsam, därför skall inte hela populationen utsättas för fördomar relaterade till vad en minimal del av den åstadkommer, det klassiska induktiva problemet - när man dömer en hel grupp för något som en bråkdel av gruppen gör, t.ex. "alla muslimer är terrorister".
Det är skrattretande att du motargumenterar en dum fördom med en lika dum fördom. (för du har väl inga fördomar? )
Vilken fördom skulle det vara? Om du menar exemplet med bilen så är det inte något av mina fördomar - det är ett argument som jag hör ofta från många rasister som är tankemässigt befriade.
Anledningen till att killen i exemplet har en dyr bil är antagligen att han har jobbat och tjänat pengar för att köpa den, precis som en "vanlig" svensk gör.
Absolut! Visst kan det väl vara så!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Vad i "Män är mer brottsbenägna än kvinnor" får du till "män är brottslingar" ? Jag tycker det luktar fisk i dina resonemang :P
Det är ju precis det argumentet som många som är fientligt inställda till invandring för, nämligen:

"Vi vill inte ha invandrare här, för de begår brott"

Jag tycker att det luktar fisk om det resonemanget jag med. Vilket var vad jag menade att illustrera.
Slutsatsen om man så vill av detta är att sannolikheten är större att den man som sitter bredvid dig på bussen har gjort en kriminell handling än den kvinnan som sitter bredvid dig.
Det handlar om så larviga skillnader, du gör ett kardinalfel då du applicerar detta tänkande på en global skala. Om vi ponerar att risken för att en man är brottsling i vår målpopulation (dvs. samtliga invånare i landet) är 0,08% och att en kvinna är brottsling i M.P är 0,02% - och du lyckas överföra detta till någon slags rädsla för att män är brottsbenägna, så skulle jag nog hävda att du var en paranoid stackare.

Visst har mannen ifråga en viss, mikrominimal, ökad tendens till att vara en brottsling - men när det gäller just sannolikhetslära som du så passande relaterade det till, är det svårt att få ut något relevant omdöme om detta.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

johda wrote:
fisk wrote: Menar du alltså att vi nordbor agerar likadant i likartade situationer och att vår inställning kring etik och moral är likadana?

Om så vore fallet, hur kommer det sig då att det då att vi så ofta hamnar i konflikter, dispyter, som inte sällan leder till slagsmål, bråk, och i vissa undantagsfall, mord?

Det du försöker få mig att köpa är att vi är lika, men jag menar precis tvärtom, att vi är olika.

Det du kanske menar är att "alla vi svenskar" har vissa GrundUppfattningar (GrU) om vad som är moraliskt och etiskt fel. Men att hävda att invandrare, eller flyktingar för den delen saknar dessa är lika tokigt som att hävda att svenskar saknar dem.

Majoriteten av flyktingar och invandrare begår varken brott, eller praktiserar någon moral som anses olaglig i det här landet.

Vad många tycks blunda för är just det faktum att det är extremt svårt att komma till en udda kultur, samt bli behandlad som en sämre människa. Detta leder nog inte minst sagt till känslor av frustration, vilket kanske i högre grad kan leda till ett beteende som möjligen kan bli våldsamt i undantagsfall.

Sedan förlorar många sin nationalitet när de flyr från sina hemland, något som för många ses som en stor del av en människas identitet. Och när de, t.ex. efter att kriget i hemlandet är slut, återvänder - så får de inte tillbaka den, för då har situationen förändrats så mycket, så att man nu helt saknar identitet.

Det här känns lite som ett sidospår, men att det finns skillnader i etik och moral är inte mer gällande mellan "svenskar" och "invandrare/flyktingar" än vad det är mellan "svenskar" och "svenskar". Jag tror att du gör en missvisande korrelation när du väljer att åtsidosätta de sociala förhållanden man utsätts för när man kommer till Sverige.

Men också, att den betydande majoriteten av de som kommer hit, inte beter sig som många gärna vill övertyga sig om.
Ok majoriteten är skötsamma trevliga människor som kommer hit (flyktingar/invandrare) innebär det att man ändå ska blunda för de problem som finns inom gruppen?

Jag tycker det verkar som att vill inte tro att det skulle finns problem som kan relateras till kultur/religion , eftersom detta är fult, rasistiskt ??
fisk wrote: Istället uttrycks egna, samhälleliga, eller tillfälliga brister på första bästa syndabock, och det är ju så enkelt att; när man ser t.ex. en Afrikan köra en 200.000-kronorsbil, tänka att: "Den där har han antingen snott, eller fått via bidrag, fan vad det daltas" - än att fundera över alternativa orsaker...

Och, kanske har du rätt om att det finns gemensamma drag hos oss svenskar, i så fall kanske ett av dem är att istället för att förstå, så drar vi helt enkelt förhastade, negativa slutsatser om något. För inte kan det väl ha varit 8 afrikanska familjer som tillsammans samlat pengar till den där bilen, och Mohammed Sharif, som kör den idag - har fått låna den av kollektivet för att ta sig till jobbet.

Varför är det alltid så bekvämt att dra negativa slutsatser, det undrar jag.
Det är skrattretande att du motargumenterar en dum fördom med en lika dum fördom. (för du har väl inga fördomar? )

Anledningen till att killen i exemplet har en dyr bil är antagligen att han har jobbat och tjänat pengar för att köpa den, precis som en "vanlig" svensk gör.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, någon här lever enligt nån slags pöbelmentalitet där häxjakt på rasister är främsta målet, diskussion hamnar långt ner på listan.. Visst ska ingen tvingas att överge sin kultur men dom måste förstå att där dom bor nu kan vissa delar av den vara opassande, men att påpeka detta verkar visst vara rasistiskt.. Att inte tillåta hedersmord i sverige kan ses som en självklarhet, men inte av alla, det är därför förståelse och integration kan lösa många problem.
Kan inget om mycket
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:
Det handlar om så larviga skillnader, du gör ett kardinalfel då du applicerar detta tänkande på en global skala. Om vi ponerar att risken för att en man är brottsling i vår målpopulation (dvs. samtliga invånare i landet) är 0,08% och att en kvinna är brottsling i M.P är 0,02% - och du lyckas överföra detta till någon slags rädsla för att män är brottsbenägna, så skulle jag nog hävda att du var en paranoid stackare.
Det var aldrig tanken att skrämma någon om att det finns en mycket liten risk att personen bredvid dig är brottsling (det är mycket mer sannolikt att personen i fråga är homosexuell ;)). Hoppas du inte blev allt för rädd :P
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Rent allmänt så verkar det som om ingen av fisks meningsmotståndare iöverhuvud taget läser tidigare nämndes inlägg, det verkar som i bästa fall så skummas dem igenom och några få ord i lösryckta samanhang får bli påhoppade. Scrolla upp i tråden och försök allvarligt att läsa de inlägg som finns där.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Bad_and_ugly wrote:Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, någon här lever enligt nån slags pöbelmentalitet där häxjakt på rasister är främsta målet, diskussion hamnar långt ner på listan.. Visst ska ingen tvingas att överge sin kultur men dom måste förstå att där dom bor nu kan vissa delar av den vara opassande, men att påpeka detta verkar visst vara rasistiskt.. Att inte tillåta hedersmord i sverige kan ses som en självklarhet, men inte av alla, det är därför förståelse och integration kan lösa många problem.
Så nu gav du upp, och valde att istället för att möta mina argument mållöst vifta med armarna och hitta på både det ena och det andra som du fått för dig finns i vad jag skrivit.

Tråkigt att du fallit för Aftonbladets retorik, och fått för dig att de som kommer till Sverige är "hedersmördare". Ingen här har förespråkat tillåtandet av detta, och hela din post här får ses som ett häftigt, men missriktat slag i luften.

När du vill argumentera ordentligt igen, hör av dig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

fisk wrote:
Bad_and_ugly wrote:Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, någon här lever enligt nån slags pöbelmentalitet där häxjakt på rasister är främsta målet, diskussion hamnar långt ner på listan.. Visst ska ingen tvingas att överge sin kultur men dom måste förstå att där dom bor nu kan vissa delar av den vara opassande, men att påpeka detta verkar visst vara rasistiskt.. Att inte tillåta hedersmord i sverige kan ses som en självklarhet, men inte av alla, det är därför förståelse och integration kan lösa många problem.
Så nu gav du upp, och valde att istället för att möta mina argument mållöst vifta med armarna och hitta på både det ena och det andra som du fått för dig finns i vad jag skrivit.

Tråkigt att du fallit för Aftonbladets retorik, och fått för dig att de som kommer till Sverige är "hedersmördare". Ingen här har förespråkat tillåtandet av detta, och hela din post här får ses som ett häftigt, men missriktat slag i luften.

När du vill argumentera ordentligt igen, hör av dig.
Det upptäckte jag långt tidigare att det inte går med dig.

Tydligt exempel är att du vrider och misstolkar fragment av upplägget för att kunna slå dig för bröstet och skrika rasist och därmed höja dig själv till skyarna. Då du överstyr mitt resonemang och får det till att jag tror att alla som kommer till sverige är hedersmördare, vad fan baserar du det på?

Att jag höll med om följande:
johda wrote:Ok majoriteten är skötsamma trevliga människor som kommer hit (flyktingar/invandrare) innebär det att man ändå ska blunda för de problem som finns inom gruppen?

Jag tycker det verkar som att vill inte tro att det skulle finns problem som kan relateras till kultur/religion , eftersom detta är fult, rasistiskt ??
Eller att jag yttrade mig om att vissa kulturers inställningar är opassande i det svenska samhället?

Det går helt enkelt inte att diskutera med dig då du verkligen gör allt för att medvetet misstolka, vända och vrida på enstaka meningar utan att hålla sig särskillt mycket till ämnet. Det är tydligen viktigare att diskutera rasism som ligger bakom statistiska siffror, dina höga hästar kanske är ute på hal is? Det verkar som du håller på att tappa greppet med dina alltmer desperata upptåg och påhopp som detta:
fisk wrote:Så nu gav du upp, och valde att istället för att möta mina argument mållöst vifta med armarna och hitta på både det ena och det andra som du fått för dig finns i vad jag skrivit.
Just det sista där är något jag påpekat riktat mot dig tidigare och att komma med det som moteld ser jag som aningen oseriöst och desperat.

Det är verkligen ingen idé att diskutera med dig fisk, det går inte föra en vettig diskussion med någon så fatalt ignorant och trångsynt person som dig som vägrar att snacka om ämnet utan hellre vill låta dina personliga åsikter om motparten styra ditt resonemang, så visst kan jag erkänna att jag ger upp det här, men inte för argumenten utan snarare för att det är omöjligt att diskutera.
Kan inget om mycket
Post Reply