RIAA

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det är väl självklart att man har olika åsikter om olika lagar.

Jag tycker att om man gillar en artist så förtjänar artisten pengar. Nästan alla skulle troligen gärna vilja ha en riktigt skiva från sin favorit artist.

Men jag vill inte gå in en butik och köpa en överpris CD skiva som sedan installerar programvara i min dator utan min bekräftelse eller krashar systemet/datorn eller inte funkar i bilstereon eller kan spelas upp på datorn.

Musikindustrin exploaterar artister.

Om jag köper en skiva, så går nästan inga pengar av det jag betalar till artisten ändå.

Om en majoritet av befolkningen är "kriminella" då är det nåt fel i lagstiffningen.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Moonsky wrote:Det är väl självklart att man har olika åsikter om olika lagar.

Jag tycker att om man gillar en artist så förtjänar artisten pengar. Nästan alla skulle troligen gärna vilja ha en riktigt skiva från sin favorit artist.

Men jag vill inte gå in en butik och köpa en överpris CD skiva som sedan installerar programvara i min dator utan min bekräftelse eller krashar systemet/datorn eller inte funkar i bilstereon eller kan spelas upp på datorn.

Musikindustrin exploaterar artister.

Om jag köper en skiva, så går nästan inga pengar av det jag betalar till artisten ändå.

Om en majoritet av befolkningen är "kriminella" då är det nåt fel i lagstiffningen.
Saken är den att det är samma lag(eller iaf. princip, nämligen att det inte är lagigt att ta något som inte är ens eget utan att betala för det) det handlar om, bara det att den utökats så att det innefattar saker såsom piratkopiering, etc.

Tror inte det är majoriteten av befolkningens om tankar ner musik, då skulle det handla om 5 miljoner människor, tvivlar på det. Sen så har inte alltid majoriteten rätt(från en logisk synvinkel). Skulle man resonera så(att majoriteten alltid har rätt) i alla frågor skulle jorden fortfarande vara platt, etc.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

snigel wrote:Själv känner jag att det finns mycket musik jag lyssnar på som jag inte skulle hört annars, men eftersom jag är helt ointresserad av mediet cd-skiva känns det inte aktuellt att för den sakens skull handla mp3-musik till överpris.
Jag tycker att det borde vara som så att de som köper sin musik har rätt att piratkopiera/evaluera musiken, men de som inte köper någon form av musik mp3/cd/vinyl/whatever skall piskas med ett rapp per kb av dess piratkopierade musik.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

egar wrote:
snigel wrote:Själv känner jag att det finns mycket musik jag lyssnar på som jag inte skulle hört annars, men eftersom jag är helt ointresserad av mediet cd-skiva känns det inte aktuellt att för den sakens skull handla mp3-musik till överpris.
Jag tycker att det borde vara som så att de som köper sin musik har rätt att piratkopiera/evaluera musiken, men de som inte köper någon form av musik mp3/cd/vinyl/whatever skall piskas med ett rapp per kb av dess piratkopierade musik.
Jag kan hålla med om att om man köper en cdskiva så borde det enligt lag vara tillåtet att göra en personlig kopia för eget bruk på t.ex. mp3spelare. Men inte att ge till vänner eller släkt(eller någon annan).

Att ladda ner MP3or över DC++/BitTorrent/Kazaa är olagligt och bör förbli olagligt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

thr wrote:Att ladda ner MP3or över DC++/BitTorrent/Kazaa är olagligt och bör förbli olagligt.
Snälla, du behöver väl inte dumförklara dig själv även om du försöker lägga dig på vad du kallar "en 16 årigs nivå".

Det är stor skillnad på filformat och musik med inskränkta ägenderättigheter, något jag förmodar att du egentligen vet.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thr wrote:Jag kan hålla med om att om man köper en cdskiva så borde det enligt lag vara tillåtet att göra en personlig kopia för eget bruk på t.ex. mp3spelare. Men inte att ge till vänner eller släkt(eller någon annan).
Nu är det så fantastiskt att lagen om kopior för eget bruk gäller musik, och den gäller till och med för kopior till släkt och vänner.

Det som är illegalt i MP3-hanteringen är fildelningsnätverk.

Problemet är att skivbolagen och deras lakejorganisationer har fått för sig att de har rätt att stoppa kopior för eget bruk.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Sluta och slå på den här hästen, den är död sedan länge.

Iaf, jag brukade tanka musik som en galning förut...nu...så orkar jag inte längre, har inte haft DC installerat på 2 år och hittar fortfarande ny musik att lyssna på i datorn min.
Hur mycket kan man ta hem egentligen för att verkligen lyssna på? Tror att många gör som jag gjorde, att man bara tar hem "för att", musiken är tillgänglig och du tar hem den men du lyssnar aldrig på den. Nästan ett brott i brottet!
Men nu köper jag skivor igen, jag hittar musik som jag aldrig ens skulle ha haft en tanke på att köpa, och när jag hittar något som jag gillar så köper jag det. Jag vill ha en fysisk skiva, jag vill stödja den artisten (med en liten bit iaf) som gav mig musiken jag njuter av nu. Det hade jag aldrig gjort om jag inte hade tankat den musiken. Det är ingen ursäkt för att begå ett brott, men istället för att lägga lagar på allt så skulle musikindustrin hoppat på tåget och insett möjligheterna...nu står dom där och försöker släcka elden, men brandsläckaren är borta.

Dessutom, att det här skulle ta död på industrin är ren BS. Om det är något som kväver industrin så är det deras egen girighet.
Gissa varför britney säljer 40 % mindre skivor nu är förra året, herr skivbolagsdirektör? Jo, för att folk är trötta på själlös musik som producerats efter marknadsundersökningar som inte tillför något nytt, som inte utvecklas, som inte är personligt.
Och herr Skivbolagsdirektör, hur kommer det sig att CCR nuförtiden säljer 400% mer skivor än vad dom gjorde för 5 år sen? Kan det vara för att folk har tankat den musiken, insett att det faktiskt var bättre förr när musiken inte styrdes av dig själv utan av artister, och tyckt att den här musiken är så bra så jag ska faan mig ha skivan.
Siffrorna kanske inte är rätt, men så här är det.
Skivförsäljningen har minskat med 20%, och det hylas och skriks av dom som lever alltför gott redan, "att nu tar ni död på musiken".
Att det ges ut 40% mindre material nu, det skriks det inte mycket om eftersom det betyder att dom säljer mer i år av färre artister.
Sen att gamla artister med album som är 20,30 och 40 år gamla, deras skivförsäljning har ökat lavinartat, det nämns ännu mindre för det betyder ju att skivbolagen inte kan få fram bra musik längre.

Ledsen för svamlet, var tvungen att skriva av mig lite...nu...nu ska jag ta fram lite Simon & Garfunkel...tack DC för att jag fick upptäcka dom.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Egentligen vore det bra om någon gjorde för musiken vad Jan Guillou gjorde för littteraturen med Piratförlaget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

phastas wrote:Dessutom, att det här skulle ta död på industrin är ren BS. Om det är något som kväver industrin så är det deras egen girighet.
Gissa varför britney säljer 40 % mindre skivor nu är förra året, herr skivbolagsdirektör? Jo, för att folk är trötta på själlös musik som producerats efter marknadsundersökningar som inte tillför något nytt, som inte utvecklas, som inte är personligt.
Grejen med Britney är att folk inte vill ha henne längre utan nu är det själlös sleaze- och glamrock som kidsen vill ha. "Själlös musik" har alltid funnits och kommer alltid att finnas, folk vill ha allting levererat snabbt och därför fungerar radiomusiken ypperligt. Det finns en anledning till att varför försäljningen av Absolut Music-samlingar har ökat markant de senaste åren.
phastas wrote:Att det ges ut 40% mindre material nu, det skriks det inte mycket om eftersom det betyder att dom säljer mer i år av färre artister.
Jag kan inte tänka mig att det finns mindre musik idag än vad det fanns för fem år sedan, inte en chans.
phastas wrote:Sen att gamla artister med album som är 20,30 och 40 år gamla, deras skivförsäljning har ökat lavinartat, det nämns ännu mindre för det betyder ju att skivbolagen inte kan få fram bra musik längre.
Nej, det handlar om att folk vill uppleva sina tonår igen och vad är inte bättre då än Gyllene Tider, Anna Book och Iron Maiden? Nostalgi säljer och det har skivbolagen börjat förstå. Och här finner vi återigen grejen med sleaze- och glamrock, nostalgi.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
cyb
Posts: 111
Joined: 2003-11-10 16:53:28

Post by cyb »

thr wrote:Men snigel och alla er andra, det ni fortfarande tycks missa är det faktum att det inte är tillåtet. Det är olagligt. Prata om att vända kappan efter vinden liksom? När lagen gör saker såsom att skydda era personliga tillhörigheter, era personuppgifter(PUL) och liknande då älskar ni den. När lagen gör att ni inte kan piratkopiera andra människors musik och andra människors levebröd. Då är den "omotiverad" och "larvig".

För att återigen uttrycka det så ni 16åriga kids förstår:
cry more noob.
Ja, det är väl klart att man inte gillar lagar man själv har nytta av?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Själv tycker jag det är kul att se när kommersiell skräpmusik dör ut och bolagen som säljer den skyller på pirater.
Kan inget om mycket
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Bad_and_ugly wrote:Själv tycker jag det är kul att se när kommersiell skräpmusik dör ut och bolagen som säljer den skyller på pirater.
Enda nackdelen är väl den att det skadar oss andra som tycker om att handla musik.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

thr wrote:Men snigel och alla er andra, det ni fortfarande tycks missa är det faktum att det inte är tillåtet. Det är olagligt. Prata om att vända kappan efter vinden liksom? När lagen gör saker såsom att skydda era personliga tillhörigheter, era personuppgifter(PUL) och liknande då älskar ni den. När lagen gör att ni inte kan piratkopiera andra människors musik och andra människors levebröd. Då är den "omotiverad" och "larvig".

För att återigen uttrycka det så ni 16åriga kids förstår:
cry more noob.
En gång i tiden var det enligt lag OLAGLIGT att gå över ett övergångsställe ifall det var röd gubbe, men folk sket i det så till slut ströks lagen (kom ihåg att lagarna i Sverige bestäms av riksdagen, vilken bestäms av det svenska folket). Lagen ÄR sannolikt omotiverad med hänsyn till hur stor andel av befolkningen som inte stödjer den (dvs ignorerar den). Den är dock förståelig för att skydda den allmänna upphovsrätten (läs: kapitalisen).
Man får enligt den nya lagen knäcka en krypteringskod på ett digitalt medium ifall det krävs för att man ska kunna spela/använda den i sina maskiner. Däremot så får man INTE knäcka krypteringskoden för att göra en privat kopia. Den nya lagen har därför inskränkt på lagen om kopiering för privat bruk.

Jag anser för övrigt att eftersom jag har betalat "kassettersättning" för de inspelningsbara DVD-skivorna och de hårddiskar som finns i min dator så har jag laglig rätt att göra kopior för privat bruk. Annars kan man ju fråga sig varför i helskotta jag ska betala ersättning till "artister och konstnärer" när jag ändå inte tillåts kopiera deras verk.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

XitArS wrote:Jag anser för övrigt att eftersom jag har betalat "kassettersättning" för de inspelningsbara DVD-skivorna och de hårddiskar som finns i min dator så har jag laglig rätt att göra kopior för privat bruk. Annars kan man ju fråga sig varför i helskotta jag ska betala ersättning till "artister och konstnärer" när jag ändå inte tillåts kopiera deras verk.
Intressant att du tog upp det eftersom det sägs att kassettersättningen ska höjas, då vill man gärna veta vart pengarna går.
Kan inget om mycket
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Bad_and_ugly wrote:Själv tycker jag det är kul att se när kommersiell skräpmusik dör ut och bolagen som säljer den skyller på pirater.
Face it. Om alla på något sätt skulle hindras från att ladda ner piratkopior så skulle den "reella" piratkopieringshandeln ta över istället. Detta skulle missgynna samhället i större utsträckning än vad nedladdning av programvara gör. I Kina är ex. 60-80% av all digital media piratkopierad (då snackar vi filmer/program/spel som säljs i butiker och torg i "riktiga" fodral och med tryck för typ 5kr.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Bad_and_ugly wrote:Intressant att du tog upp det eftersom det sägs att kassettersättningen ska höjas, då vill man gärna veta vart pengarna går.
Enligt reg. så ska man höja avgiften för att kompensera uteblivna intäkter pga piratkopiering.

Det låter roligt i mina öron ;D
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

XitArS wrote:
Bad_and_ugly wrote:Intressant att du tog upp det eftersom det sägs att kassettersättningen ska höjas, då vill man gärna veta vart pengarna går.
Enligt reg. så ska man höja avgiften för att kompensera uteblivna intäkter pga piratkopiering.

Det låter roligt i mina öron ;D
Hehe, ja, så idylliskt.. Jag tror knappast artisterna ser särskillt mycket av dom pengarna i praktiken.
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bad_and_ugly wrote:
XitArS wrote:
Bad_and_ugly wrote:Intressant att du tog upp det eftersom det sägs att kassettersättningen ska höjas, då vill man gärna veta vart pengarna går.
Enligt reg. så ska man höja avgiften för att kompensera uteblivna intäkter pga piratkopiering.

Det låter roligt i mina öron ;D
Hehe, ja, så idylliskt.. Jag tror knappast artisterna ser särskillt mycket av dom pengarna i praktiken.
Pengarna går inte till regeringen, de går till Copyswede eller Stim. (Jag kommer inte ihåg vilken.)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

XitArS wrote:Enligt reg. så ska man höja avgiften för att kompensera uteblivna intäkter pga piratkopiering.

Det låter roligt i mina öron ;D
Det är samma sak som SL gör när de höjer biljettavgifterna o skyller på plankare! Det värsta är alla soffliggare som köper det argumentet och försöker att seriöst skälla ut mig för att jag åker gratis på deras bekostnad! Livet är hårt utanför dokusåpor och aftonbladet online!

PS. idag får ni ursäkta mina snurriga inlägg, jag är fruktansvärt bakis!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

thr wrote:Dagen ni(läs: dem som piratkopierar musik) slutar stjäla folks musik så tror jag RIAA slutar anmäla er/jaga er? Poängen är: Sålänge ni(läs: folk som piratokopierar) fortsätter att utföra olagliga handlingar tycker jag det är helt ok att organisationer som RIAA existerar.

Du kanske missat det lilla faktum att det är OLAGLIGT ATT PIRATKOPIERA MUSIK. Gick det in i huvudet på dig nu?

Jo men när deras fulhack på "CDROM" standarden inte går att spela i din hårdvara du köpt för surt förvärvade momsade pengar och du står där med din överprissatta plastbit så låter det nog annorlunda.. :P
...Gubbe....
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Tha_Hool wrote:Jo men när deras fulhack på "CDROM" standarden inte går att spela i din hårdvara du köpt för surt förvärvade momsade pengar och du står där med din överprissatta plastbit så låter det nog annorlunda.. :P
Jag tror inte att du förstår hur en marknadsekonomi fungerar. Musikbranchen kan bränna in musiken i skalet på levande musslor och sälja dem för 4000 kr styck. Du måste ändå betala.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dissident wrote:Jag tror inte att du förstår hur en marknadsekonomi fungerar. Musikbranchen kan bränna in musiken i skalet på levande musslor och sälja dem för 4000 kr styck. Du måste ändå betala.
Njae, om ingen vill ha musiken på levande musslor och vägrar betala 4000 spänn kommer bolagen antingen gå i konkurs eller tvingas sänka priserna och byta media.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ghlargh wrote:
Dissident wrote:Jag tror inte att du förstår hur en marknadsekonomi fungerar. Musikbranchen kan bränna in musiken i skalet på levande musslor och sälja dem för 4000 kr styck. Du måste ändå betala.
Njae, om ingen vill ha musiken på levande musslor och vägrar betala 4000 spänn kommer bolagen antingen gå i konkurs eller tvingas sänka priserna och byta media.
Självklart, det är också en del av marknadsekonomin.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Som Glarhg och Egar sa. Musikbranchen omfattas även omvänt av marknadsekonomin. Problemet i nuläget är att de kan skylla ifrån sin dåliga försäljning på stöld av huvudprodukten. (Dock är det ju så att musik aldrig varit huvudprodukten för skivindustrin, men det låter finare när man säger så)

Vad herrar bolagsdirektörer inte har förstått är att om marknaden förändras så måste man förändras med den. Nu är det allt för lätt för obehöriga att kopiera gungorna (musiken), det löser man inte genom att göra det svårare för behöriga att lösa biljett utan genom att utveckla karusellerna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Vad herrar bolagsdirektörer inte har förstått är att om marknaden förändras så måste man förändras med den. Nu är det allt för lätt för obehöriga att kopiera gungorna (musiken), det löser man inte genom att göra det svårare för behöriga att lösa biljett utan genom att utveckla karusellerna.
Man kan även sänka priserna på befintliga karuseller i hopp om att ökat antal besökare kommer öka totala vinsten.

Skivbolag och filmbolag har här ett övertag mot andra brancher då deras produkter inte nödvändigtvis måste finnas på ett fysiskt media.
Dom skulle kunna sälja musik riktigt billigt på internet då deras omkostnader, utöver grundinvestering, för ett sånt system är väldigt små.
För att kunna sälja skivor i fortsättningen, om det anses motiverat, kan man lansera dessa som exklusiva att äga, som det är i praktiken i dag. Dvs. det är kul att ha piratkopior, men mycket roligare att äga en orginalpressning att ställa i hyllan.
Självklart måste också kopieringsskydd på onlineköpt musik stoppas för att kunden ska kunna använda musiken i t.ex. flashspelare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply