Bomba usa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

AshTray wrote:hmm, jag tror att ett samlat Europa skulle KUNNA göra äpplemos av USA....
Vägen till ett samlat Europa är dock lång...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Kan ju alltid hoppas på att nästa president i USA är bättre än den nuvarande.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

XitArS wrote:Vägen till ett samlat Europa är dock lång...
Men betydligt kortare än 1941.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag håller med dissident alla gånger.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Var det någon som såg dokumentären "Why we fight" igår?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Big_Bird wrote:Var det någon som såg dokumentären "Why we fight" igår?
Ja, den var riktigt grym!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Big_Bird wrote:Var det någon som såg dokumentären "Why we fight" igår?
Ja, det är en riktigt bra dokumentär, även om det mesta är känt sen länge. Vi kan se ungefär samma tendenser i detta land, vi vet att makthavare har ljugit och fört människor bakom ljuset i en rad sammanhang - men det blir inga konsekvenser i regel. Likadant verkar det vara i USA, det finns egentligen hur mycket bevis som helst när det gäller lögner inför både det amerikanska folket och världssamfundet, men det verkar inte spela så stor roll. Frågan är ifall allt detta har nåt en kritisk massa nu, för USA?

Efter att 90-talet kändes som den definitiva avkylningen när det gäller tankar om det 3:e världskriget, så känns det nästan nu som om risken är större än någonsin...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Var det någon som såg dokumentären "Why we fight" igår?
Nej, den gick alldeles för sent för när jag börjar, och jag har stor ångest över det... :(

Någon vänlig själ som är villig att sammanfatta vad han säger, eller vet var man kan få tag på den? Såg att det redan var en repris som gick i går, så jag har inte mycket hopp för att få se den på TV igen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

TinyTeeth wrote:
Big_Bird wrote:Var det någon som såg dokumentären "Why we fight" igår?
Nej, den gick alldeles för sent för när jag börjar, och jag har stor ångest över det... :(

Någon vänlig själ som är villig att sammanfatta vad han säger, eller vet var man kan få tag på den? Såg att det redan var en repris som gick i går, så jag har inte mycket hopp för att få se den på TV igen.
Det är ingen dokumentär ala moore, alltså det finns ingen "han" som säger något, snarare är det intervjuer med folk av olika åsikter och granskning av usa´s militära maskin och varför den ser ut som den gör. Du kan beställa den här, den finns även på tpb, men jag vet inte om det är emot rules & regulations att länka till torrents så jag gör det helst inte!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

När jag skrev "säger" tänkte jag egentligen mest på vilka teser han framförde.

Det jag är rädd för är att den där på Amazon är originalet från Andra Världskriget. Men jag tittar på TPB, tack!
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag hoppas att Iran gör något dumt om fem-tio år så att USA får en bra förevändning att ställa saker och ting tillrätta där. Förhoppningsvis är Afghanistan och Irak mer stabila tills dess
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

nem wrote:Jag hoppas att Iran gör något dumt om fem-tio år så att USA får en bra förevändning att ställa saker och ting tillrätta där. Förhoppningsvis är Afghanistan och Irak mer stabila tills dess
Egentligen krävs det nog inte ens ett felsteg, det ska nog gå att hitta på bra anledningar till att invadera ändå ska du se, finns väl egentligen ingen anledning att usa ska ändra i sin utrikespolitik i iranfallet! Och vad ska 14 nya baser i irak göra? Stå och samla sand? Nej du, västs nya kejsare har nog mer grandiösa planer än så!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Jag hoppas att Iran gör något dumt om fem-tio år så att USA får en bra förevändning att ställa saker och ting tillrätta där. Förhoppningsvis är Afghanistan och Irak mer stabila tills dess
"Ställa saker och ting till rätta"?

Du menar som när de avsatte Mossadeq till förmån för Shahen som mördade massor med människor? Hur gick det sen, då? Slå upp 1979 i din historiebok, nem. Den islamiska revolutionen är en direkt följd av den "blowback" som USA råkade ut för efter 1953. USA:s försök att "ställa saker och ting till rätta" i Iran sedan 50-talet är vad som har gjort att det ser ut så här idag. Att USA precis som du inte lär av historien har visat sig rätt så förödande.

Din syn på demokrati och folks rätt till självbestämmande skrämmer mig ordentligt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Jag hoppas att Iran gör något dumt om fem-tio år så att USA får en bra förevändning att ställa saker och ting tillrätta där. Förhoppningsvis är Afghanistan och Irak mer stabila tills dess
Sådana här insiktslösa inskränkta uttalanden är jag inte van vid att höra från dig nem, läs på.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Jag hoppas att Iran gör något dumt om fem-tio år så att USA får en bra förevändning att ställa saker och ting tillrätta där. Förhoppningsvis är Afghanistan och Irak mer stabila tills dess
Jag hoppas USA någon gång lär sig att stanna kvar i sin egen skit till de har städat upp den istället för att hoppa in i ny hela tiden. Men jag antar att det är för mycket begärt. Landet där hela kulturen går ut på att det är någon annans ansvar, kan inte förväntas ta ansvar för sina egna handlingar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Big_Bird wrote:Världen klarade av att sammarbeta mot Hitler.
Jag skulle säga att det var Hitler som gjorde fel drag i kriget. Dessa snabba drag följde till att hans "rike" gick under pågrund av hans egna storhetsvansinne.

EDIT: Det är ytterst svårt att gå till attack mot ett land där största delen av folket är patrioter. För att knäcka landet helt är den enda lösningen att ha tålamod och låta det förfalla i sin egna skepnad.
"Psykets avund är det bästa vapnet."
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

PilotPencil wrote:Jag skulle säga att det var Hitler som gjorde fel drag i kriget. Dessa snabba drag följde till att hans "rike" gick under pågrund av hans egna storhetsvansinne.
Ja, men varför motsäger det faktumet att världen samarbetade mot Hitler?
Life's a joke, yuk it up.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Att världen klarade av att sammarbeta emot honom.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

PilotPencil wrote:Att världen klarade av att sammarbeta emot honom.
Jag skulle säga att Hitlers usla (åtminstone mot slutet av kriget) prestation som strategiker knappast var den enda faktorn som avgjorde kriget.
Life's a joke, yuk it up.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Visst finns det många orsaker men det var en av orskakerna. För att få fram alla orsaker behöver man ett komplett träd med enormt många grenar.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

PilotPencil wrote:Visst finns det många orsaker men det var en av orskakerna. För att få fram alla orsaker behöver man ett komplett träd med enormt många grenar.
Ja, men poängen här var ju att världen klarade av att samarbeta mot Hitler, inte att reda ut orsakerna till att Hitler förlorade.
Life's a joke, yuk it up.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Och även han mot sig själv...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:
nem wrote:Jag hoppas att Iran gör något dumt om fem-tio år så att USA får en bra förevändning att ställa saker och ting tillrätta där. Förhoppningsvis är Afghanistan och Irak mer stabila tills dess
"Ställa saker och ting till rätta"?

Du menar som när de avsatte Mossadeq till förmån för Shahen som mördade massor med människor? Hur gick det sen, då? Slå upp 1979 i din historiebok, nem. Den islamiska revolutionen är en direkt följd av den "blowback" som USA råkade ut för efter 1953. USA:s försök att "ställa saker och ting till rätta" i Iran sedan 50-talet är vad som har gjort att det ser ut så här idag. Att USA precis som du inte lär av historien har visat sig rätt så förödande.

Din syn på demokrati och folks rätt till självbestämmande skrämmer mig ordentligt.
Nej, föregående operationer har varit direkt misslyckade därför att man inte stannat länge nog och kunnat ge stabilitet åt demokratiseringsprocessen.

Jag menar ställa saker och ting tillrätta som i Europa på fyrtiotalet eller som jag hoppas de gör i Irak det här decenniet. Min syn på demokrati och folks rätt till självbestämmande är det som gör att jag ställer mig positiv till utländsk intervention mot diktatorer och förtryck. Det är i det närmaste omöjligt för ett folk att själva göra sig av med en diktator, och eftersom alla individer har lika mycket rätt till frihet och demokrati är det vår moraliska plikt att hjälpa hjälpa dem till frihet.

Sällan trodde jag att solidaritet skulle göra folk så rädda.

fisk, bättre kan du.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Jag hoppas USA någon gång lär sig att stanna kvar i sin egen skit till de har städat upp den istället för att hoppa in i ny hela tiden. Men jag antar att det är för mycket begärt. Landet där hela kulturen går ut på att det är någon annans ansvar, kan inte förväntas ta ansvar för sina egna handlingar.
Det här tycker jag faktiskt är direkt felaktigt. Kulturen i USA är väldigt präglad av hur landet en gång var en nation av invandrare och pionjärer som fick hjälpa varandra och inte hade mycket hjälp från stat eller andra överheter. Det gör att folk har en helt annan ansvarskänsla där än i exempelvis Sverige, ingen där väntar sig att verk eller myndigheter ska komma till undsättning förrän det verkligen kniper. Istället tar folk ansvar för sig själva och sin försörjning.

Det finns mycket som är fel i USAs kultur, men just ansvarskänslan är en av de saker är mycket mer sympatisk på andra sidan Atlanten.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Det här tycker jag faktiskt är direkt felaktigt. Kulturen i USA är väldigt präglad av hur landet en gång var en nation av invandrare och pionjärer som fick hjälpa varandra och inte hade mycket hjälp från stat eller andra överheter. Det gör att folk har en helt annan ansvarskänsla där än i exempelvis Sverige, ingen där väntar sig att verk eller myndigheter ska komma till undsättning förrän det verkligen kniper. Istället tar folk ansvar för sig själva och sin försörjning.

Det finns mycket som är fel i USAs kultur, men just ansvarskänslan är en av de saker är mycket mer sympatisk på andra sidan Atlanten.
Med tanke på hur stämningskulturen är ett rätt tydligt tecken på en urspårad ansvarssyn så kanske man ska ta och låtsas som om USA:s pionjärrötter var för länge sedan och samhället har utvecklats vidare (om än åt ett förkastligt håll)?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply