Mönstring?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Mönstring?!

Post by AshTray »

Tja, är 17 nu o kommer bli kallad till mönstring...
Är det nån som har mönstrat och kan säga ungefär vad man gör??
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

vad jag kommer ihåg så var det fys tester, kondition o stryke test. Ett språktest och ngt som liknade ett IQtest, samt en hel massa tid att bara sitta och vänta. Just det synundersökning och en läkarundersökning samt samtal med en psykolog.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

http://www.lumpen.nu wrote:MÖNSTRINGEN STEG FÖR STEG

Du har själv stora möjligheter att påverka vad du kommer att göra i lumpen. Chansen att få en utbildning du gillar ökar om du är väl förberedd inför mönstringen.


Här kan du gå igenom mönstringen steg för steg, så du vet hur det fungerar när det är dags.

Uppropet»
EKG»
Cykeltest»
Inskrivningsprovet»
Hörseltest»
Jägartest»
Sjuksköterska»
Läkarundersökning»
Psykolog»
Syn- och färgseendetest»
Muskelprov»
Inskrivningsförättare»
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag åt gjorde ett test som skulle tat 80min, men det orkade jag inte med och sen var den psykologen. Sedan så kom jag inte längre :)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

36 minuter tog det spatiala, logiska och vad nu mer testet. Någon som var snabbare och fick bra resultat?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Andrej wrote:36 minuter tog det spatiala, logiska och vad nu mer testet. Någon som var snabbare och fick bra resultat?
Jag tog inte tiden, men jag kan skryta med min 9a i alla fall. :-)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vad jag minns fick man nån hundralapp för att vara där bägge dagarna. Det räckte till ett skrovmål och ett sexpack punköl. Vilket var en god anledning till att vara där och göra vad de sade åt en.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

IQ/logik-blaha-test, datoriserat sådant, sen medecinskt test, sen blev jag utslängd (dålig syn).. Mer än det vet jag inte ;)
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Är det accepterat att ha opererade ögon pågrund av dålig syn?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

PilotPencil wrote:Är det accepterat att ha opererade ögon pågrund av dålig syn?
Om operationen ledde till att du fick bättre syn så tror jag det. Skulle inte försöka söka till pilottjänster dock.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
KeeKe
Posts: 73
Joined: 2005-09-06 22:29:27
Location: Dalby

Post by KeeKe »

Big_Bird wrote:
PilotPencil wrote:Är det accepterat att ha opererade ögon pågrund av dålig syn?
Om operationen ledde till att du fick bättre syn så tror jag det. Skulle inte försöka söka till pilottjänster dock.
jag ska söka till flottan ;D
Abit AW9D-MAX
Intel Core 2 Duo E6700
Team Xtreem DDR2 6400 2x1Gb
Sapphire HD3870
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vad menas med "väl förberedd"? (Syftar på texten från lumpen.nu)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

TinyTeeth wrote:Vad menas med "väl förberedd"? (Syftar på texten från lumpen.nu)
Läst på vad som händer och ta med sig kläder som du kan svettas i/handduk efter duschningen.

Mönstrade för inte så länge sedan och såhär såg mina två dagar ut (Göteborg):

Kom dit halv elva på en onsdag. Fick nyckel till ett skåp och ett papper att fylla i. Hade en liten genomgång om lumpen uppe i datorsalen, sen var det lunch. Väl där åt man sig rejält mätt.
Sen var det inskrivningstest, tio delar; IQ-test, språktest och liknande. Sen fick jag vänta ett bra tag tills jag fick möta psykologen. Vill du ha bra resultat där (befälsposter), bete dig normalt, klä inte ut dig till en frukt och berätta gärna om någon gång då du varit utsatt för psykisk press och hur du hanterat det (göra det så positivt som möjligt).
Därefter blev det ännu mer väntat ... i cirka 40 minuter. Vi var fyra kvar i väntsalen som fick beskedet "nej, vi avbryter nog för i dag och så kommer ni tillbaka halv åtta i morgon i stället".
Var inte mycket mer än att sucka och lyda order. Dagen därpå var det EKG-test, styrkeprov, hörsel-/syn-/färgseendeprov och allmänt prat med en sjuksyster som i mitt fall var en man. Snack hos en mycket tråkig läkare på mindre än fem minuter. Avslutade med konditionstest, cykla så länge man pallade och ett samtal hos inskrivningsförrättaren. Och en enkät som man fyllde ytterst fort.

Well, that's about it.
Last edited by lither on 2005-09-30 22:37:47, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Jag har inte ens lust att masa mig till mönstringen. Fick skolsköterskan att fixa så jag slapp. Men ändå försöker dom få dig mig igen dom rackarna! Jag tycker hela den här värnpliktskarusellen är gamalmodig. Varför ska man riskera böter och kanske fängelse för man inte vill ut o panga i skogen med alla andra jönsar? Dom som nu vill göra lumpen kan gärna få göra det för mig.
#mac.se @ EFnet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det finns civilplikt, Xmel.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

lither wrote:Det finns civilplikt, Xmel.
Jag kan ju medela att jag varken har tid att plikta hit eller dit. Jag har annat att sköta.
#mac.se @ EFnet
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

...och tjäna ditt land på ett annat sätt.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

lither wrote:Sen fick jag vänta ett bra tag tills jag fick möta psykologen. Vill du ha bra resultat där (befällsposter), bete dig normalt, klä inte ut dig till en frukt och berätta gärna om någon gång då du varit utsatt för psykisk press och hur du hanterat det (göra det så positivt som möjligt).
Ge ett exempel på psykisk press? Är lite nyfiken vad de är ute efter.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Xmel wrote:Jag kan ju medela att jag varken har tid att plikta hit eller dit. Jag har annat att sköta.
Och sålänge du inte anstränger dig till max på mönstringen så får du slippa om du vill. Bara för att man mönstrar behöver man inte få en tjänst.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

PilotPencil wrote:Ge ett exempel på psykisk press? Är lite nyfiken vad de är ute efter.
De frågar mest hur du har det med familjen, om du genomgått några jobbiga situationer under din levnadstid, och hur du hanterar det. Säger du t.ex. "Ja, hela min familj dog i en bilolycka igår, hehehehehe", så blir du befäl ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Menar de alltså hur snabbare man återhämtar sig efter en krissituation desto starkare psyke har man. De vill alltså ha in kallblodigt folk?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

PilotPencil wrote:Menar de alltså hur snabbare man återhämtar sig efter en krissituation desto starkare psyke har man. De vill alltså ha in kallblodigt folk?
Jag är ingen psykolog själv, men jag skulle säga "typ".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

übermensch wrote:Och sålänge du inte anstränger dig till max på mönstringen så får du slippa om du vill. Bara för att man mönstrar behöver man inte få en tjänst.
Jag är medveten om det. Men jag har faktiskt inte tid med att åka dit för att sedan åka därifrån igen. :)
#mac.se @ EFnet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

PilotPencil wrote:Menar de alltså hur snabbare man återhämtar sig efter en krissituation desto starkare psyke har man. De vill alltså ha in kallblodigt folk?
Kallblodigt? Nej.
Folk som kan handla kallt i stressade situationer? Absolut.

Jag var på mönstring för någon månad sedan och för att slippa var det bara att säga till psykologen att jag hade svårt för stressade situationer, att jag fick ångest när auktoriteter satte press på mig osv.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vill man inte göra lumpen är det bara att vänta på att psykologen ställer frågan "Vill du göra lumpen?".
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply