Skrämmande historier

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

nem wrote:Det du beskrev är en populär vandringssägen som jag tror förekom i "Råttan i pizzan", som behandlade sådana historier.
Mkt bra bok om jag får säga det själv.


Angående att begravas levande så är det inga problem att göra en "bill Bill-modell" för att forcera locket på kistan numera är byggd av relativt tunn spånskiva, större problem blir det om man blir dödgrävd i en massiv kista.

Däremot så har jag en teori om att man inte alls kan göra en "Kill Bill-modell" nerifrån en kista, all jord skulle vara ivägen, som att fastna (begravas) i sågspån, har själv gjort (blivit) det, hade som tur var huvudet ovanför ytan, jag kunde inte röra mig pga att all sågspån rund mig låste alla lemmarna, det krävdes lite grävningsarbete för att få loss mig. Hemsk upplevelse för övrigt.
DIM kalsonger As String
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

coolkingZ wrote:Ja, när jag var typ 8 låg jag några veckor och hade skitsvårt o sova för att jag var rädd för det, användes inte det typ på medeltiden som ett hemskt dödsstraff?
Det vet jag inte, dock vet jag att det har använts av både tyskar och japaner under Andra Världskriget.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

TinyTeeth wrote:Det vet jag inte, dock vet jag att det har använts av både tyskar och japaner under Andra Världskriget.
Instämmer, fast tyskarna gjorde rätt, jappsen gjorde fel i en sådan handling. (nu spelar jag trångsynt och konservativ)
DIM kalsonger As String
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dynamitsven wrote:MAngående att begravas levande så är det inga problem att göra en "bill Bill-modell"
En människa som begravs utan att kremeras, begravs alltid minst sex fot under marken för att dölja lukten. Detta är sex fot som agerar "förstärkning" till materialet kistan är gjord av. Räknar någon ut hur mycket jord som ligger ovanpå dig, kan du alltid roa dig med att fundera över 1. Huruvida du är kapabel att lyckas få fram såpass mycket kraft att du kunde göra ett litet hål i träskivan att jorden kunde komma in. 2. Tänka på hur du skall andas när locket ger vika för all jord, inte bara på grund av trycket. 3. Fundera över att all jorden ovanför dig är, minst sagt, tillräcklig för att fylla hela kistan.

Personligen undviker jag helst hela situationen, för att det enda sätt jag kan bli begraven levande är om någon försöker mörda mig, eller om jag får den dumma idén att "testa".
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

När vi är inne på moderna kistor kan man ju säga att flertalet helt enkelt krossas av jordens tyngd på en gång.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ghlargh wrote:När vi är inne på moderna kistor kan man ju säga att flertalet helt enkelt krossas av jordens tyngd på en gång.
Yepp, det är sant. Såg på Mygh Busters och dom skulle begrava ena och dom hade inte änns laggt på allt innan den bucklades in. Dom avbröt pga sägerhetsskäl. Lådan då var av aluminium och tänk av trä!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Jag är inte riktigt övertygad om era teorier om att kistan måste implodera (den lär göra det, men måste inte), jag har lite idéer om att: 1. OM jorden är torr, väger den inte särskilt mycket då den inte är jätepackad vilket gör att kistan KAN hålla. 2. Kill Bill-modellen att slå ett hål genom locket funkar fint, jorden som ligger ovanpå ger efter då den bara har packats av tyngden av jorden ovanpå, alltså 30*6=180 cm jord på 10*10cm, dock så funkar bara detta om kistan inte har imploderat.

Men men, det som händer om man blir begravd är att det kommer ett kistlock i skallen på en då kanterna lär vika ut sig och locket lär komma ner en bit, vilket leder till att den inneboende lär få en träskiva i skallen.
DIM kalsonger As String
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kill Bill-modellen att slå ett hål genom locket funkar fint
Studier inom den egna tankesfären utgör spekulation, som bäst. ::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

fisk wrote:Studier inom den egna tankesfären utgör spekulation, som bäst. ::)
Du låter lite skeptisk.. ;) Jag fixar faktiskt det där med att forcera en 8mm tjock spånskiva genom att slå med en fingerlängd ifrån.
DIM kalsonger As String
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dynamitsven wrote:Du låter lite skeptisk.. ;) Jag fixar faktiskt det där med att forcera en 8mm tjock spånskiva genom att slå med en fingerlängd ifrån.
Lägg ett ton jord ovanpå och försök igen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

fisk wrote:
Dynamitsven wrote:Du låter lite skeptisk.. ;) Jag fixar faktiskt det där med att forcera en 8mm tjock spånskiva genom att slå med en fingerlängd ifrån.
Lägg ett ton jord ovanpå och försök igen.
Nej, det är fortfarande bara 180*10*10 cm jord som ska flyttas på, torr jord kanske väger 1-2g per kubikcentimeter, vilket borde bli 18000g =18-36Kg jord, resten av jorden ligger fördelat på resten av kistan.
DIM kalsonger As String
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Dynamitsven wrote:Nej, det är fortfarande bara 180*10*10 cm jord som ska flyttas på, torr jord kanske väger 1-2g per kubikcentimeter, vilket borde bli 18000g =18-36Kg jord, resten av jorden ligger fördelat på resten av kistan.
Jag ställer mig tvivlande. Jord som ligger under marknivån brukar väldigt sällan vara torr och har inte så vitt jag vet en förmåga att bilda naturliga staplar om 10x10 centimeter.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den princip du beskriver gäller vattenpelare som mycket riktigt beter sig som om det vore en pelare av vatten rakt upp från det objekt som påverkas, jord däremot är inte lättflytande och packas mycket hårt. Hårt packad jord med ett plant energispridande skikt (spånskiva) framför är snarare som betong än som vatten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jallabert wrote:
spite wrote:har man någon mottagning så långt under jord?
Jag fick mottagning ibland, tillräckligt för att kunna ta emot ett sms när jag var i ett berg 30 meter under marken :)
wow vad har du för telefon ? mina mobiler kan inte ens få motagning i min lilla bunker.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Dynamitsven wrote:
fisk wrote:Studier inom den egna tankesfären utgör spekulation, som bäst. ::)
Du låter lite skeptisk.. ;) Jag fixar faktiskt det där med att forcera en 8mm tjock spånskiva genom att slå med en fingerlängd ifrån.
Kan du videofilma det och lägga ut på nätet ?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

ADiS wrote:Yepp, det är sant. Såg på Mygh Busters och dom skulle begrava ena och dom hade inte änns laggt på allt innan den bucklades in. Dom avbröt pga sägerhetsskäl. Lådan då var av aluminium och tänk av trä!
Å andra sidan så var inte marken precis bredvid kistan hårt packad utan de hade ca en halvmeter fritt utrymme hela vägen, vilket i sin tur gör att mer jord kan belasta kistan (hoppas jag tänker rätt nu :P). Och så vitt jag vet är aluminium ett klenare material än trä.

Nu tänkte jag passa på att skriva en lite skrämmande historia. Detta hände mig för inte så länge sedan. Min lägenhet som jag bor i är gammal och lite mystisk av sig. Jag som är lite småparanoid tror på fullaste allvar att det bor en eller flera sorters andar/väsen här. Kan ta ett exempel. Varje kväll de första veckorna jag skulle gå och lägga mig på mitt rum, får jag en känsla av att det ligger någon bredvid mig, eller att det är någon i närheten (armhåren reser sig upp, det känns som att någon stryker mig över armen då och då). Lätt paranoid blir man av det efter ett tag.

När jag sedan kom hem en sen kväll efter en fest, drömmer jag att det pågår en efterfest hemma hos mig, jag vet att jag inte har diskat innan och grämer mig lite över hur skitigt det ser ut i köket. Jag vaknar av att jag tycker att jag hör vatten rinna i köket. Går dit. Precis när jag kommer in i köket hör jag hur vatten slutar rinna och en hel del disk är diskad och undanplockad. Till råga på allt är kranen inte helt avstängd utan droppar mystiskt.

Jag har inte kännt av dessa andar på ett tag nu, vilket är rätt avslappnande. Men så igår kväll, när jag är jättehungrig hör jag slamrande i köksskåpet och när jag går in i köket ser jag hur makaronerna är nedtagna.

Antingen så är det faktiskt något jävligt mysko som händer eller så är det bara någon självförnekande slags deja vu aktig sinnesförvirring. Riktigt creepy är det i alla fall.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tror att det kallas för flickvän wille, de diskar, äter makaroner, sover bredvid dig, osv. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad innebär det att en kran "droppar mystiskt"?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

wille wrote:Och så vitt jag vet är aluminium ett klenare material än trä.
Trä är mycket hårdare men alu är mycket mer flexibel.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Jag tror att det kallas för flickvän wille, de diskar, äter makaroner, sover bredvid dig, osv. ;)
;D heh toucé.

Nä men allvarligt, jag har inga problem med mitt privatliv, men jag får alltid en känsla av att det är "någon" där. Känner det bara i sovrummet och köket. Tv'n ger hon (antar att man kan kalla det så) fan i.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
pimen

Post by pimen »

bara, en fråga: vad ska nåt andligt väsen med makaroner till? ;D ;D ;D
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Var i nåt gammalt slott, torpa stenhus, där de murade in en tjej i ett rum för hon varit otrogen eller nåt på medeltiden...
Brrrr
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

AshTray wrote:Var i nåt gammalt slott, torpa stenhus, där de murade in en tjej i ett rum för hon varit otrogen eller nåt på medeltiden...
Brrrr
Hittade man hennes skelet då?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är nästan så att jag hånler lite när jag hör det.

Otrohet är bland de riktigt usla karaktärsdragen hos människor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

nej men de använde nåt som visade att det fanns en kropp elelr något där inne...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply