"Sär skrivningar"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
rotas
Posts: 177
Joined: 2005-04-18 9:34:15
Location: Örnsköldsvik
Contact:

"Sär skrivningar"

Post by rotas »

Vad är det här med särskrivningar egentligen? Det måste ju vara den nya folksjukdomen i Sverige.
Särskrivning och klamydia. Det är hemskt alltså. Hur kan man ens vara så lat så man inte hittar ett fel i "favorit sysslor" eller "fotbolls match"?
Jag tycker det är skrämmande hur folk kan influeras så lätt av det engelska språket så de helt glömmer de grammatiska reglerna vi har i det svenska språket.
Det hjälper inte samhället när man ser reklam som är särskriven heller. "Rök fritt", "själv plock vinbär", "telefon räkningar" och dylikt. Var är Sverige på väg?
/// o l d v e r s i o n . c o m

Hårdvara:
EPoX 8rda+ | AMD Barton 2500+ | GeForce 6800 128mb | 2*256mb DDR | 300gb
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

In i litteraturens undergång.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jadu, det är nog kört med vårat språk snart...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Enligt en artikel i Göteborgsposten för någon vecka sedan läser var femte ungdom så många som inga böcker under hela högstadietiden.
Utan läsning lär vi aldrig få ordning på språket.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Sånt här skitsnack har varit uppe förut, snälla lägg ner sånt här prat nu, vi har förstått.
We dance to all the wrong songs
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

spite wrote:Enligt en artikel i Göteborgsposten för någon vecka sedan läser var femte ungdom så många som inga böcker under hela högstadietiden.
Utan läsning lär vi aldrig få ordning på språket.
Det passar in rätt bra på mig faktiskt. Sedan hade jag IG i Svenska också.

Vad jag vet så har jag inte läst igenom en enda bok frivilligt, någonsin. Har iofs nästan läst ut en hel bocket-bok men orken försvann då folket kom tillbaka från semestern i somras så de störde mig i läsandet på rasterna (Jobbet).
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

dpinto wrote:Sånt här skitsnack har varit uppe förut, snälla lägg ner sånt här prat nu, vi har förstått.
Nä, folk HAR ju inte fattat. DU kan lägga ner DITT skitsnack.
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ååå nej jordens undergång är nära omfg
särskrivnigar som är så hemsk ::)

jag bryr mig då inte bara man förstår vad folk skriver
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

lord_vasagos wrote:ååå nej jordens undergång är nära omfg
särskrivnigar som är så hemsk ::)

jag bryr mig då inte bara man förstår vad folk skriver
Jag förstår inte vad de skriver. Jag antar direkt att de antingen är utvecklingsstörda och/eller idioter. Kan man inte skriva kanske man ska hålla sig undan forum, där text som bekant är det enda sättet att kommunicera?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Tossefar wrote:
lord_vasagos wrote:ååå nej jordens undergång är nära omfg
särskrivnigar som är så hemsk ::)

jag bryr mig då inte bara man förstår vad folk skriver
Jag förstår inte vad de skriver. Jag antar direkt att de antingen är utvecklingsstörda och/eller idioter. Kan man inte skriva kanske man ska hålla sig undan forum, där text som bekant är det enda sättet att kommunicera?

det är ju inte direckt iq krävade att läsa och förstå särskrivingar
så jag tycker inte att en sån skitsak ska hålla folk borta från forum

är man så efterbliven att man inte förstår om det står sär skrivning
istället för särskrivning så är man då minst lika korkad som nån som inte stavar rätt
Last edited by lord_vasagos on 2005-10-09 7:06:04, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

lord_vasagos wrote:
Tossefar wrote:
lord_vasagos wrote:ååå nej jordens undergång är nära omfg
särskrivnigar som är så hemsk ::)

jag bryr mig då inte bara man förstår vad folk skriver
Jag förstår inte vad de skriver. Jag antar direkt att de antingen är utvecklingsstörda och/eller idioter. Kan man inte skriva kanske man ska hålla sig undan forum, där text som bekant är det enda sättet att kommunicera?

det är ju inte direckt iq krävade att läsa och förstå särskrivingar
så jag tycker inte att en sånt skitsak ska hålla folk borta från forum

är man så efterbliven att man inte förstår om det står sär skrivning
istället för särskrivning så är man då minst lika korkad som nån som inte stavar rätt
Det underlättar dock FÖRBANNAT mycket om man skriver korrekt.
"Kassa försäljare sökes." "lång brun hårig sjuk sköterska" "tusen lappar"
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

lord_vasagos wrote:det är ju inte direckt iq krävade att läsa och förstå särskrivingar
så jag tycker inte att en sånt skitsak ska hålla folk borta från forum

är man så efterbliven att man inte förstår om det står sär skrivning
istället för särskrivning så är man då minst lika korkad som nån som inte stavar rätt
Att det är viktigt att kunna skriva, lär många av 64bits yngre skribenter märka längre fram i livet. Ta detta på allvar, det är inte petitesser. Skriftspråket är många gånger det enda som representerar dig när du söker arbete, och särskrivningar i synnerhet ser illa ut. Hela inställningen med att "man förstår ju ändå" är ju egentligen oerhört slapp, ett sätt att försöka komma undan ett gigantiskt problem - att så många unga går ut skolan utan att kunna skriva eller läsa korrekt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ballkula wrote:
lord_vasagos wrote:det är ju inte direckt iq krävade att läsa och förstå särskrivingar
så jag tycker inte att en sånt skitsak ska hålla folk borta från forum

är man så efterbliven att man inte förstår om det står sär skrivning
istället för särskrivning så är man då minst lika korkad som nån som inte stavar rätt
Att det är viktigt att kunna skriva, lär många av 64bits yngre skribenter märka längre fram i livet. Ta detta på allvar, det är inte petitesser. Skriftspråket är många gånger det enda som representerar dig när du söker arbete, och särskrivningar i synnerhet ser illa ut. Hela inställningen med att "man förstår ju ändå" är ju egentligen oerhört slapp, ett sätt att försöka komma undan ett gigantiskt problem - att så många unga går ut skolan utan att kunna skriva eller läsa korrekt.
ja vist är det viktigt att kunna skriva rätt om man arbetar som skribent
det säger väll sig själv
och vist är det bra att kunna skriva en fin arbets ansökan

men om man sitter på ett forum och skriver tycker i.a.f jag att det är skitsamma om man särskriver lite här och där eller inte
kan man bara göra sig förstådd så tycker jag att det är ok

själv särskriver jag en massa och stavar uruselt
men inte fan kommer jag sitta med en ordlista bara för att göra ett par nissar på ett forum glada
skulle jag se reklam med särskrivning så skulle inte jag bry mig jag tycker det finns viktigare saker att ödsla sin energi på
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nej, givetvis behöver man inte stava riktigt, och därmed kommunicera tydligt. Man behöver inte vara hövlig, eller ens bry sig om att skriva så att andra förstår.

Varför skall man göra det? Det är ju bara en samling "nissar" på något forum som läser det i alla fall.

Hela detta tankesätt som ligger till grund för ursäkten att låta bli att lära sig att läsa och skriva återfinns i den ignorans som genomsyrar den mest arroganta av populationen på den här planeten.

"Varför skall jag bry mig om andra?"

Givetvis kan man blunda för det faktum att felstavade, isärskrivna, omkastade meningar ger ett intryck av slöhet/dumhet, man kan ignorera det faktum att man blir mindre tagen på allvar, och man kan skita fullständigt i att det man skriver inte blir förstått som man hade tänkt sig.

Men vad är då hela syftet med att kommunicera här överhuvudtaget?

Jag köper inte den här "men alla förstår ju ändå"-mentaliteten. Internet är ett av de medium där människor lyckas missförstå varandra mest (vilket leder till onödiga flamewars över feltolkningar) - det skrivna språket är just vad som utgör den enda kanalen för kommunikation här, och om språket används olika av olika människor - så ökas gapet mellan dem, och därmed förmågan att just förstå varandra.

Givetvis, om man bara skall skriva: "Öh, ja,eee jätte roligt" (som hör hemma på IRC eller IM), så är det ju inte särskilt svårt att misstolka det hela, det är just när man har debatter och argumentationer på sådana här diskussionsforum som det blir mer problematiskt, dvs. om man ignorerar många av de konventioner som råder för uttryck i skriftlig form.

Drivkraften bakom att kunna kommunicera rakt och ärligt borde väl vara motivation nog att skärpa till sitt språk? Eller vill man uppmuntra till att bli misstolkad?

---

När jag nuförtiden ser någon stava fel, skriva isär osv. så blundar jag mest för det. Men jag kan villigt erkänna att jag i nio fall av tio får ett sämre intryck (och tar inlägget på mindre allvar) av detta, än om personen märkbart ansträngt sig något extra för att förmedla sig klart och tydligt.

Det gör att jag per automatik lägger ner mer energi på att diskutera med en person som skriver ordentligt och tydligt tillbaka till mig, än en som diskuterar med hjälp av frustrerande särskrivningar, för mycket stavfel, och en meningsbyggnad som hör hemma på lågstadiet.

Givetvis betyder själva innehållet i argumenten mer än hur de är skrivna - men i nio fall av tio så är det just de som särskriver och kastar in utropstecken och frågetecken i stora mängder (etc.), som aldrig har något vettigt att komma med från första början.

Jag tycker t.ex. att lord_vasagos här ovan utgör ett typexempel på detta. Sedan finns det givetvis många som skriver ordentligt som uttrycker en jävla massa dynga också, men det är en annan historia.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

PilotPencil wrote:In i litteraturens undergång.
PilotPencil i diskett-tråden wrote:Har säkert ett tjog disketter men klarar mig utan dessa gammal modigheter; ingen diskettstation.
Haha, du är allt en skum tomte du, eller möjligtvis en blå mes.. ;)
DIM kalsonger As String
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dynamitsven wrote:Haha, du är allt en skum tomte du, eller möjligtvis en blå mes.. ;)
;D

Det där tyckte jag var ett bra inlägg; som lättade på stämningen! Hurra för Dynamitsven! :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Som ni ser var det en bit in på natten då jag var väldigt trött. Detta kan jämföras med att ni ska springa 10km innan ni ska sova och ni är väldigt trötta. Hur presterar ni? Nja, inte särskilt bra jämfört med när ni är utviladade.

EDIT: Får man inte skriva fel ibland? Ni kan gärna skicka PM till mig om det skulle vara så att jag skriver fel. Er kritik är ren sarkasm som i mina ögon tyder på att ni försöker dölja era brister. Är ni så perfekta att ni inte har några brister?
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Eneriz wrote:Nä, folk HAR ju inte fattat. DU kan lägga ner DITT skitsnack.
Seriöst, vad får vi ut av att disskutera det för 45gången?
We dance to all the wrong songs
User avatar
holymonk
Posts: 91
Joined: 2005-08-07 21:44:20
Location: sthlm
Contact:

Post by holymonk »

Ärligt, vem bryr sig om sär skrivningar liksom! Man fattar endå vad man menar, dessutom tycker jag sär skrivningar är coolt!
Somsagt innan, jag upprepar mig sällan

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vad får man ut av att tjata ämnet särskrivningar för elftifjärde gången?
Tja, med lite tur är det någon som äntligen fattar och tar till sig. Så länge den möjligheten finns så har ämnet ett existensberättigande.

Litet förenklat språktest:
Säg ordet högt. Är det en paus mellan de olika beståndsdelarna så ska det vara ett mellanslag mellan dem även i skrift. Om det inte är någon paus mitt i ordet när du säger det högt ska det heller inte särskrivas.

Så enkelt är det att slippa se ut som en idiot när du söker jobb i framtiden. Något som kan vara värt att ge en tanke.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

holymonk wrote:Ärligt, vem bryr sig om sär skrivningar liksom! Man fattar endå vad man menar, dessutom tycker jag sär skrivningar är coolt!
Coolt som i att göra WMA-låtar flera gånger större utan att tjäna något i kvalitet? Varför känns det som att det bara går utför för den här generationen?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:Coolt som i att göra WMA-låtar flera gånger större utan att tjäna något i kvalitet? Varför känns det som att det bara går utför för den här generationen?
Att använda "liksom" i skrivspråk är på något sätt än värre än att särskriva.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Att använda "liksom" i skrivspråk är på något sätt än värre än att särskriva.
Varför känner jag mig träffad? :)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:
Big_Bird wrote:Att använda "liksom" i skrivspråk är på något sätt än värre än att särskriva.
Varför känner jag mig träffad? :)
Stor spridning på salvan?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Stor spridning på salvan?
Framför allt att jag vill minnas att jag använder "liksom" i skriftspråk lite då och då.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply