Vilka böcker får inte saknas i en bokhylla?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

La Divina Commedia utav Dante Alighieri

^^

Den är bra, dock kan vers vara lite sådär..

Så talade Zarathustra är också en klassiker... Men dissident har ju redan påpekat det.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
mei
Posts: 108
Joined: 2003-07-16 19:38:27

Post by mei »

Lycka (tm)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vill du stila med din boksamling så kan du ju alltid sikta på "Paradise Lost" av John Milton och "Il Principe" av Nicolo Machiavelli.
Kom för övrigt på att ingen bokhylla är komplett utan en koran och en bibel. (gärna fler religioner för jämnvikt, men koranen och bibeln täcker rätt bra) Om du känner dig islamofobisk kan jag rekommendera Åke Ohlmarks utmärkta översättning från engelsk förlaga (vi vet ju alla hur bra han var på att översätta från engelska) komplett med ett förord där han smädar profeten Mohammed och kallar denne för en fallandesjuk analfabet (visserligen sant, men inte direkt smickrande för den sak) och i princip avskriver islam som en epilepsihallis.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Big_Bird wrote:Vill du stila med din boksamling så kan du ju alltid sikta på "Paradise Lost" av John Milton och "Il Principe" av Nicolo Machiavelli.
Kom för övrigt på att ingen bokhylla är komplett utan en koran och en bibel. (gärna fler religioner för jämnvikt, men koranen och bibeln täcker rätt bra) Om du känner dig islamofobisk kan jag rekommendera Åke Ohlmarks utmärkta översättning från engelsk förlaga (vi vet ju alla hur bra han var på att översätta från engelska) komplett med ett förord där han smädar profeten Mohammed och kallar denne för en fallandesjuk analfabet (visserligen sant, men inte direkt smickrande för den sak) och i princip avskriver islam som en epilepsihallis.
Vad betyder det sista ordet ?
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

johda wrote:Vad betyder det sista ordet ?
Gissar på epilepsi-hallucination?

Btw, alla böcker som Futurama har namngett sina avsnitt efter.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hur kunde jag glömma:

The Art of War - Sun Tzu
Fursten - Machiavelli
The Elements of Style - Strunk
Gentlemannen - Roetzel
Sagan om ringen - Tolkien
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

nem wrote:Hur kunde jag glömma:

The Art of War - Sun Tzu
Fursten - Machiavelli
The Elements of Style - Strunk
Gentlemannen - Roetzel
Sagan om ringen - Tolkien
Måste bara säga att Sagan om ringen är för trälig, efter filmen blev den ännu sämre. Samtidigt blir det för mycket WW2 när man läser boken.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Kontrar med silmarillion, sagor från midgård samt gills bonde från ham.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Förutom det som alla säger så vill jag tipsa om mindre kända böcker som är otroligt roliga att läsa. Skönlitterärt, mestadels.

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon (Gullig och rolig bok om en ung pojke med your average psykisk störning. Rolig och lärorik.)

Svålhålet - Mikael Niemi (Den bästa boken jag läst på ett rejält tag.)

När änglar dör - Andreas Roman (speciellt rolig att läsa om man inte tror så värst mycket på den kristna skapelseberättelsen, eller att Jesus var den Mr Fancy-Pants som han vill utge sig för att vara)

Lost for words - John Humprys (Engelsk bok om det engelska språket och dess förfall. Lärorik, rolig och väldigt intressant. Behövs dock lite mer än en grundläggande förståelse av engelska för att läsas och uppskattas, tror jag.)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Inte riktigt samma genre som de flesta böckerna som nämnts men Poeten (The Poet) av Michael Connelly. Smart, spännande och riktigt, riktigt bra thriller, den bästa jag läst.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

P-NILZ wrote:Måste bara säga att Sagan om ringen är för trälig, efter filmen blev den ännu sämre. Samtidigt blir det för mycket WW2 när man läser boken.
Läs nyöversättningen eller läs den på engelska. Det ska nog pigga upp dig.
Eller så läser du någon av de andra böckerna, gärna nån av de som wille nämnde.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

har bara fäst min uppmärksamhet vid att det läses mycket engelska böcker här, inte sant eller var det trådskaparen som krävde det?
Annars kan jag väl rekommendera Henning Mankells alla kriminalromaner!! ;D
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Svenska författare har en tendens att antingen vara stereotypa skräpförfattare eller pretentiösa skithögar. Och kultursverige stöder dessvärre detta system fullt ut genom att fjäska för skithögarna och aldrig ge annat än som bäst slentriankritik mot skräpförfattarna.
Sånt är livet.
Rekomenderar på den svenska fronten PC Jersilds SF-romaner "En levande själ" och "Efter stormen".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Måste rekommendera en bok som jag läste i somras, dessvärre kommer jag inte ihåg titeln och boken har jag gett bort. Den handlar i alla fall om en tjej i 20årsåldern som jobbar på ett café. Hon hatar sina frånskilda familjer och anklagar sin pappa för att han hittade en ny. Hennes enda riktiga vän är egentligen en gubbe som bor i samma trapphus tillsammans med en terrier som äter gourmetmat.

Det fina med boken är att författarspråket var väldigt jordnära och realistiskt. Dessutom gav den mig mycket att tänka på och relatera till, då jag själv är ett separationsbarn.

Kommer som sagt inte ihåg vad den heter, men ifall någon läst den kan ni väl tjånga fram ett namn.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Böckerna jag nämnde i mitt första inlägg har ett sånt språk att man blir galet förälskad. Självklart är det på engelska och skulle bara bli hälften så bra om det översattes till svenska.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply