På tal om fildelning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Jag vet inte om ni känner till det här, men det är knappast någon yrketshemlighet. Rent generellt sett så är materialet på insändarsidan så korkat eftersom det är vanligt folk som skriver det.
Metro verkar ha börjat stabilisera sig dock när det gäller dagens insändare. Jag kommer ihåg att för några år så blev jag arg och irriterad varje gång jag läste dem, kanske är det bara så att denna överflödiga exponering till idioti har gjort mig avtrubbad.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Jag vet inte om ni känner till det här, men det är knappast någon yrketshemlighet. Rent generellt sett så är materialet på insändarsidan så korkat eftersom det är vanligt folk som skriver det.
Metro verkar ha börjat stabilisera sig dock när det gäller dagens insändare. Jag kommer ihåg att för några år så blev jag arg och irriterad varje gång jag läste dem, kanske är det bara så att denna överflödiga exponering till idioti har gjort mig avtrubbad.
Jag tror på det senare. Jag läser inte Metro så ofta men jag hittar oftast någon riktigt korkad insändare att reta mig på. Men jag har jobbat som insändarredaktör ett par gånger (och min sambo har gjort det tre somrar i rad) så jag vet hur det är och hur man tänker när man sitter där.
Målet är att hitta en insändare som är dum nog för att generera lagom många motinsändare. (Du vill inte ha en storm för det är bara jobbigt att ta emot. Vilket Mia fick erfara efter min "mammor med barnvagnar borde inte få gå ut"-insändare publicerades)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Ni har ju ingen humor. Insändaren är ju hur rolig som helst!
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

buppen har talat, därmed kan all diskussion i ämnet avslutas.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Jag tror på det senare. Jag läser inte Metro så ofta men jag hittar oftast någon riktigt korkad insändare att reta mig på. Men jag har jobbat som insändarredaktör ett par gånger (och min sambo har gjort det tre somrar i rad) så jag vet hur det är och hur man tänker när man sitter där.
Målet är att hitta en insändare som är dum nog för att generera lagom många motinsändare. (Du vill inte ha en storm för det är bara jobbigt att ta emot. Vilket Mia fick erfara efter min "mammor med barnvagnar borde inte få gå ut"-insändare publicerades)
Kan tänka mig att insändarredaktör inte alls är ett yrke som är roligt i längden.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Kan tänka mig att insändarredaktör inte alls är ett yrke som är roligt i längden.
Man utvecklar en viss humor :)
Men mängden miffon man får läsa saker av eller prata med i telefon är överväldigande. Och 97% av alla telefonsamtal börjar med:
"Varför skriver ni inte som det är..." (och man kan verkligen höra punkt, punkt, punkt.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:
Andrej wrote:Kan tänka mig att insändarredaktör inte alls är ett yrke som är roligt i längden.
Man utvecklar en viss humor :)
Men mängden miffon man får läsa saker av eller prata med i telefon är överväldigande. Och 97% av alla telefonsamtal börjar med:
"Varför skriver ni inte som det är..." (och man kan verkligen höra punkt, punkt, punkt.)
Jag antar att den internationella sionist konspirationen oftast är det som följer, alternativt att invandrarna kommer hit och tar "våra jobb och brudar"?
Eller mistar jag mig i mitt almänna folkliga förakt?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du har inte fel. Fast den internationella sionistkonspirationen är ovanligare än vad man kanske skulle tro. Vanligt hederligt invandrarhat är bra mycket populärare bland insändarskribenter.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Du har inte fel. Fast den internationella sionistkonspirationen är ovanligare än vad man kanske skulle tro. Vanligt hederligt invandrarhat är bra mycket populärare bland insändarskribenter.
Ja, det är ju faktiskt helt i ordning med min uppfattning av folks allmänna bristande intelligens. Konspirationer är väl allmänt krångliga och jobbiga att syssla med.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote:Nej, jag var lite otydlig. En term som några kompisar och jag använder. Kalle Anka-humor är den humor som man ser i serietidningen under sektionen Skratt & Fnatt.
Testa med skämtsektionen i "Vår Bostad"... Borde ge Skratte och Fnatte en upprättelse.
Skulle det gynna mitt liv med att köpa ett nummer?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Lite off topic, men...
Jag tror Vår Bostad delas ut gratis till de som bor i en HSB-lägenhet.

Skämtsidan i den tidningen är det absolut sämsta som finns. Jag förstår inte hur de månad efter månad kan fylla den med totalt hjärndöda skämt utan humor eller finess. Skämten är på en 4-årings nivå.

Så mitt tips är, undvik den, det kommer inte gynna dig!

;)
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mr.Burns wrote:Lite off topic, men...
Jag tror Vår Bostad delas ut gratis till de som bor i en HSB-lägenhet.
Och de som är med i hyresgästföreningen. Resten av tidningen är väl okej, men skämtsidan är precis lika dassig som Mr.Burns säger.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mr.Burns wrote:Lite off topic, men...
Jag tror Vår Bostad delas ut gratis till de som bor i en HSB-lägenhet.

Skämtsidan i den tidningen är det absolut sämsta som finns. Jag förstår inte hur de månad efter månad kan fylla den med totalt hjärndöda skämt utan humor eller finess. Skämten är på en 4-årings nivå.

Så mitt tips är, undvik den, det kommer inte gynna dig!

;)
Dom delar ju ut tidningen gratis så dom kan ju inte betala för bra skämt, antagligen köper dom skämt som kalle anka & co. har ratat.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
sagoskog
Posts: 2
Joined: 2005-10-21 12:55:20
Contact:

Fri fildelning

Post by sagoskog »

Visste ni att miljöpartiet är det enda parti i Sverige som vill att all slags fildelning, P2P, ska bli laglig.

Mycket intressant i min mening.


Hur är eran syn på filesharing?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Fri fildelning

Post by Ghlargh »

sagoskog wrote:Visste ni att miljöpartiet är det enda parti i Sverige som vill att all slags fildelning, P2P, ska bli laglig.

Mycket intressant i min mening.


Hur är eran syn på filesharing?
Jag tycker man bör gå tillbaks till det tillstånd som rådde på 80talet, all piratkopiering för eget bruk blundade polismakten för, man satte endast dit dom som tog betalt för det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Re: Fri fildelning

Post by criscros »

Ghlargh wrote:
sagoskog wrote:Visste ni att miljöpartiet är det enda parti i Sverige som vill att all slags fildelning, P2P, ska bli laglig.

Mycket intressant i min mening.


Hur är eran syn på filesharing?
Jag tycker man bör gå tillbaks till det tillstånd som rådde på 80talet, all piratkopiering för eget bruk blundade polismakten för, man satte endast dit dom som tog betalt för det.

EXACT!!!fan va rätt du har där . håller med till 120%.fan för lagarna:(
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag håller också med. Dock är den massiva spridningen genom P2P-program lite av ett problem i sammanhanget. Men jag känner ändå att man borde blunda för detta.
Det är inte som att det kommer piratkopieras mindre om man börjar jaga fildelare. Det som har hänt är att den där killen som tog 50 spänn för en CD med piratprogram inte längre kan göra det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Fri fildelning

Post by staretsen »

sagoskog wrote:Visste ni att miljöpartiet är det enda parti i Sverige som vill att all slags fildelning, P2P, ska bli laglig.

Mycket intressant i min mening.


Hur är eran syn på filesharing?
Nej, Centerpartiet också. Vänstern är jag osäker på.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Jag håller också med. Dock är den massiva spridningen genom P2P-program lite av ett problem i sammanhanget. Men jag känner ändå att man borde blunda för detta.
Det är inte som att det kommer piratkopieras mindre om man börjar jaga fildelare. Det som har hänt är att den där killen som tog 50 spänn för en CD med piratprogram inte längre kan göra det.
Mjo, men mitt resonemang, som vid det här laget borde vara allmänt känt:

Det finns bara en begränsad mängd pengar i omlopp, bolagen skulle knappast göra en spänn extra om piratkopieringen stoppades. Kanske skulle försäljningen av dyra kläder och "mobilgodis" gå ner marginellt, men jag tvivlar på det.

Dvs, att stoppa piratkopiering kommer endast innebära att folk kan se på mindre film, lyssna på mindre musik och spela mindre spel, och vem vinner på det?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Kolonialsvin
Posts: 24
Joined: 2002-04-25 19:52:04
Location: Västerslätt, Umeå
Contact:

Post by Kolonialsvin »

"Att stoppa piratkopiering kommer endast innebära att folk kan se på mindre film, lyssna på mindre musik och spela mindre spel, och vem vinner på det?"

Alla, speciellt sveriges ungdommar som bara sitter inne och kämpar med att kolla in allt de laddat ner.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:att stoppa piratkopiering kommer endast innebära att folk kan se på mindre film, lyssna på mindre musik och spela mindre spel, och vem vinner på det?
Skiv- och filmbolagen. Färre kommer att lyssna på musik och se film, men de som gör det kommer att betala för sig. Det är så sorgligt att se er försöka rättfärdiga stöld. Stjäl och var stolta över det istället.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Som några här ovan sa, gör så att polismakten blundar för warez, och för guds skull se till att P2P försvinner och gör warez totalt underground igen, det skulle jag gilla för då skulle inte någon bry sig ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Dissident wrote:Skiv- och filmbolagen. Färre kommer att lyssna på musik och se film, men de som gör det kommer att betala för sig. Det är så sorgligt att se er försöka rättfärdiga stöld. Stjäl och var stolta över det istället.
word.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Stjäl och var stolta över det istället.
Det känns så onödigt provokativt, jag tycker det är bättre att hitta på motargument som inte håller för kritisk granskining.
Jag menar, vems roliga är det det handlar om? Mitt eller skivbolagens?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag tycker det är onödigt att försöka göra politik av det hela. Det är bara att inse att man inte har rätt att stjäla. Fortsätt piratkopiera - men blandar man in politik och moral i det hela är man dömd att förlora.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply