Amerikanska datum på tv-program, klurigheter?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Amerikanska datum på tv-program, klurigheter?

Post by maciato »

Jag har kollat runt lite på de klassiska tv-kanalerna från staterna exempevis abc.com.
Och jag har funderat och åter funderat på hur deras datumsystem, det står datum som 9/8c om det nu änns är datum. Kanske är något helt annat.
Men hjälp mig, jag måste få någon logik i det hela ?!?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Amerikanska datum på tv-program, klurigheter?

Post by Ghlargh »

Maciato wrote:Jag har kollat runt lite på de klassiska tv-kanalerna från staterna exempevis abc.com.
Och jag har funderat och åter funderat på hur deras datumsystem, det står datum som 9/8c om det nu änns är datum. Kanske är något helt annat.
Men hjälp mig, jag måste få någon logik i det hela ?!?
Jag skulle säga att det är klockan 9 på östkusten, klockan 8 i centrala USA och inte alls ett datum.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Amerikanska datum på tv-program, klurigheter?

Post by maciato »

Ghlargh wrote:
Maciato wrote:Jag har kollat runt lite på de klassiska tv-kanalerna från staterna exempevis abc.com.
Och jag har funderat och åter funderat på hur deras datumsystem, det står datum som 9/8c om det nu änns är datum. Kanske är något helt annat.
Men hjälp mig, jag måste få någon logik i det hela ?!?
Jag skulle säga att det är klockan 9 på östkusten, klockan 8 i centrala USA och inte alls ett datum.
Okej, låter ju rimligt, har ingen koll på amerika alls. Men känns inte som att det är tiderna som står, fast det är det antagligen.
Hörde någon spekulation på tunnelbanan här om dagen om att det var något skumt datumsystem efter 9/11 incidenten ? :P Fast lät ganska skumt, man kan ju inte bara ändra sådär :P
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Det är precis som ghlargh säger och det har inget med 9/11 att göra.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Okej, fan va skönt då vet jag ^_^ No more wondering...
User avatar
zulan
Posts: 31
Joined: 2002-07-02 18:20:38
Location: Hässleholm
Contact:

Post by zulan »

En sak som jag aldrig fattat är datumsystemet de har i USA och andra engelskspråkiga länder. Att de skriver 9/13 istället för 13/9 när de menar den 13 september. Någon som vet?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

zulan wrote:En sak som jag aldrig fattat är datumsystemet de har i USA och andra engelskspråkiga länder. Att de skriver 9/13 istället för 13/9 när de menar den 13 september. Någon som vet?
Dom har ju ett fetto's nedpressade tumme som vanligt mått för små längder, när vi har Cm.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

zulan wrote:En sak som jag aldrig fattat är datumsystemet de har i USA och andra engelskspråkiga länder. Att de skriver 9/13 istället för 13/9 när de menar den 13 september. Någon som vet?
Samma som norge då, dom skriver personnummer och grejer helt snett...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Just det är ju mer digitalt korrekt i USA då den högre värdesiffran borde stå före den lägre, som vi skriver datum med 6 eller 8 siffror alltså (ex: 2005-10-22). Tyvärr klarar dom inte att uppehålla detta genom hela systemet, så det funkar inte iallafall...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Andrej wrote:
zulan wrote:En sak som jag aldrig fattat är datumsystemet de har i USA och andra engelskspråkiga länder. Att de skriver 9/13 istället för 13/9 när de menar den 13 september. Någon som vet?
Dom har ju ett fetto's nedpressade tumme som vanligt mått för små längder, när vi har Cm.
Jaha ? Det förklarar ju varför de skriver datum på ett annat sätt eller ???
- Insha'Allah
Post Reply