Intelligent Design

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
jozo
Posts: 41
Joined: 2005-10-05 15:38:35
Location: uppsala
Contact:

Intelligent Design

Post by jozo »

Det har varit mycket prat om Intelligent Design sen rättegången i USA. Jag har läst en del artiklar om det och det skulle vara intressant att höra era åsikter.

För den som inte vet vad ID är:
http://www.svd.se/dynamiskt/vetenskap/did_10779716.asp
http://gluefox.com/min/skap/id.htm
http://www.yelah.net/articles/analys050225[/url]
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det är bara i den inavlade södern som det är aktuellt. Genom att prata om "intelligent design" ger vi det en viss legitimitet, det bästa är att tiga ihjäl galningarna.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

"Evolutionen är ju trots allt bara en teori."
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
jozo
Posts: 41
Joined: 2005-10-05 15:38:35
Location: uppsala
Contact:

Post by jozo »

Dissident wrote:Det är bara i den inavlade södern som det är aktuellt. Genom att prata om "intelligent design" ger vi det en viss legitimitet, det bästa är att tiga ihjäl galningarna.
Men att tiga ihjäl galningarna blir ganska svårt. Vi hade en ID snubbe som kom och föreläste på vår skola. Målet var att han skulle motbevisa evolutionen och förklara hur en intelligent snubbe måste ha byggt universum. Det värsta var att jag hörde massa positiv respons på hans "föreläsning"(väckelsemöte).
Det jag är skrämd över är det faktum att föreläsaren i fråga var en fullt utbildad fysiker som undervisade på universitetet :-/
Så att sitta tysta är nog inte lösningen och det är alltså inte enbart i den inavlade södern som denna groteska rörelse finns.

Folk är alldeles för lättlurade, när de får höra en biblisk text med alla "gud" och "skapelse" utbytta mot ID så känns det så intellektuellt att många glömmer bort vad som egentligen är sagt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det roliga är att evolutionsteorin egentligen inte behöver vara ett hinder för gudstro, om man nu är benägen att hålla på med sådant. Så att lägga ner en massa tid och energi på att hitta på sin egen teori för att motbevisa evolutionen visar på hur naivt kortsiktigt många fundamentalkristna tänker.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Nej jozo, det är en direkt följd utav en annan teori. (Som är mer eller mindre omöjlig att motbevisa, även om den blivit modifierad) På det stora hela är det oerhört få axiom som behöver göras i fysiken.

Vad spelar ID för roll så länge vi har religionsfrihet här i Sverige? Om människor vill tro på det så är det deras rättighet. Ingen har någon rätt att säga att de har "fel" utan att kunna motbevisa deras åsikter, lycka till med det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
jozo
Posts: 41
Joined: 2005-10-05 15:38:35
Location: uppsala
Contact:

Post by jozo »

Ja men om jag inte har missuppfattat grundlagen så står det också att jag har rätt att uttrycka mig såvida jag inte pekar ut någon folkgrupp eller förtalar någon. Jag har kanske inte rätt att säga att de har fel men jag har definitivt rätt att säga att jag tycker att de har fel även om jag inte kan bevisa att det inte sitter en snubbe där ute som har skapat allt.

Vad gäller evolutionsteorin så är väl den lika valid som gravitationsteorin. Bara för att ett system är oerhört komplext så betyder inte det att man kan förkasta det bara för att man inte har alla svar än. HLC säger att gravitationsteorin är omöjlig att bevisa. I alla tider har man sagt att saker är omöjliga men efter några hundra år så visar det sig att det inte alls var så omöjligt som man först trodde.

Läs lite om rationalism.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

jozo wrote:Vad gäller evolutionsteorin så är väl den lika valid som gravitationsteorin.
Vilken av dom? ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ursäkta men nu är du irrationell, var skulle jag ha påstått att "gravitationsteorin" var omöjlig att bevisa? Jag sa att vad den bygger på är näst intill omöjlig att motbevisa, du kanske bör fundera över vad konceptet dubbelnegation betyder. Den har blivit bevisad om och om igen trots allt.

I vilket fall missade du min åsikt. Jag bryr mig inte om vad du eller andra tycker om "intelligent design", dock är jag av åsikten att diskussion kring det i slutändan inte kommer leda till något av värde för oss som lever med åsiktsfrihet förräns man har bevis för ens argument. (Vilket aldrig kommer hända eftersom vi pratar om just religioner)

[Edit] När vi ändå är så nära gränslandet så kan jag lika gärna erkänna att jag känner några religiösa forskare och andra människor som är lika tvingade att använda sig utav fysikens lagar dagligen i sitt arbete. Några är kristna, andra är det inte. Dock har ingen av dem något problem att tolka sin religion så att den inte går emot den naturvetenskapliga kunnskap de har. Att tro att alla religiösa människor blir bundna till enfaldighet är idioti i min åsikt och det finns många här på forumet som borde ta åt sig. [/Edit]
Last edited by HLC on 2005-10-24 10:47:13, edited 1 time in total.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det enda problemet med det är väl att de vill lära ut den teorin på biologilektionerna. OK om det varit i samband med religionsundervisning, men att kalla det biologi ser jag som ett hån mot ämnet.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Delar av evolutionsteorin kan man mycket lätt bevisa genom muterade virus samt vissa små kortlivade insekter. Problemet är att ID-oterna helt enkelt vägrar lyssna på allt som inte främjar deras mål.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ghlargh wrote:Delar av evolutionsteorin kan man mycket lätt bevisa genom muterade virus samt vissa små kortlivade insekter. Problemet är att ID-oterna helt enkelt vägrar lyssna på allt som inte främjar deras mål.
Lite som FI?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

spite wrote:
Ghlargh wrote:Delar av evolutionsteorin kan man mycket lätt bevisa genom muterade virus samt vissa små kortlivade insekter. Problemet är att ID-oterna helt enkelt vägrar lyssna på allt som inte främjar deras mål.
Lite som FI?
Eller som många av FI:s belackare för den delen. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag måste säga att ID har gett sig in på djupt vatten när de försöker motbevisa evolution. En teori som är så utbredd att den näst intill kan räknas till bevisad.

Ifall man tittar på avling av hundraser och ser hur de förändras, har man en klar antydan på att fysiska och psykiska egenskaper är baserade på miljö. Hur svårt kan det vara?

Fast å andra sidan. Som med allt annat i livet. Det är enklare att blunda och lyssna på vad någon annan säger till dig. Då slipper du ta ansvar samtidigt som du slipper tänka. Kan det bli bättre?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Eller som många av FI:s belackare för den delen. 8)
Är du en smygfeminist, Big?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Eller som många av FI:s belackare för den delen. 8)
Är du en smygfeminist, Big?
Kan inte påstå att jag någonsin smugit.
Jag tycker det är för dumt att inskränka sitt förakt för idioti till bara ett kön. Så även om jag kan kritisera Tiina Rosenberg och FI:s ledning, så kan jag se att det finns rätt många korkade röster i drevkören också.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Jag tycker det är för dumt att inskränka sitt förakt för idioti till bara ett kön. Så även om jag kan kritisera Tiina Rosenberg och FI:s ledning, så kan jag se att det finns rätt många korkade röster i drevkören också.
Jag hör mest ekon av samma idioti, fast från andra sidan sjön.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Om det kommer fler föreläsare och hävdar Intelligent Design så kan du ju alltid kontra med det faktum att människans blotta existens motbevisar tesen.
Så här uppfuckat korkade kan man bara bli genom slumpen. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Akta dig Big_Bird, imorgon kan du vara en unperson. Att ens antyda stöd för FI idag är inte politiskt korrekt. ;)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Eller som många av FI:s belackare för den delen. 8)
Är du en smygfeminist, Big?
Kan inte påstå att jag någonsin smugit.
Jag tycker det är för dumt att inskränka sitt förakt för idioti till bara ett kön. Så även om jag kan kritisera Tiina Rosenberg och FI:s ledning, så kan jag se att det finns rätt många korkade röster i drevkören också.
Feminist, javisst, så länge jag slipper rösta på FI för att vara det.
Dom baserar ju sin feminism på manshat och inget annat. Hata Rosenberg, för hon hatar mig!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ghlargh wrote:Delar av evolutionsteorin kan man mycket lätt bevisa genom muterade virus samt vissa små kortlivade insekter. Problemet är att ID-oterna helt enkelt vägrar lyssna på allt som inte främjar deras mål.
Tänkte skriva något liknande, men inte lika bra, men du sa det hela. Fast du skrev "ID-oterna" istället för "idioterna". :)

Intelligent Design = Religös blajja = Bullshit
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:Akta dig Big_Bird, imorgon kan du vara en unperson. Att ens antyda stöd för FI idag är inte politiskt korrekt. ;)
Det brukar ju gnällas så mycket på att jag är PK så jag tänkte bjude lite på motsatsen :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Det enda spår av intelligens som jag kunnat skönja vad gäller intelligent deisgn torde väl vara just namnet då...

För den som orkar masa sig ner till närmsta bibliotek så kan det vara en ide att titta efter (förslag till inköp...) Vetenskap eller Villfarelse, sammanställd av Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

aiwass wrote:Det enda spår av intelligens som jag kunnat skönja vad gäller intelligent deisgn torde väl vara just namnet då...

För den som orkar masa sig ner till närmsta bibliotek så kan det vara en ide att titta efter (förslag till inköp...) Vetenskap eller Villfarelse, sammanställd av Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson.
Eller "The Blind Watchmaker" av min favoritbiolog Richard Dawkins.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply