Västeråsaren som tankade Hipp hipp... straffad.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

vad är det som krävs för att göra en folkomröstning om en sån fråga? finns det något riktigt sätt att gå tillväga?
Jag tror verkligen att majoriteten skulle rösta ja till kopiering. Skulle det inte vara demokratiskt att folket får bestämma något sånt? Det påverkar trots allt nästan alla.
Ett parti som sa sig vara för fildelning skulle ha potential att vinna nästa val också, eller i alla fall få mkt mer folk till sin sida. Undrar bara varför det inte har hänt. Någon som kan upplysa mig?
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Bilderna är helt klart ett exempel på taskig bevisning, men det känns inte som att det spelar någon större roll då jag förstod det som att han redan hade erkänt?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
mickey
Posts: 29
Joined: 2005-02-23 10:40:07

Post by mickey »

De ganska sjukt att inte ens regissören själv, Teresa Fabik får lov att bränna en kopia till en kompis, vart är världen på väg? Hade jag regisserat en film hade jag fan låtit alla som vill ha en kopia få den!
- kan man så ska man -
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Regissören äger inte rättigheterna till filmen, denne har bara tagit på sig uppdraget att se över skapandet utav filmen. Bara för att du skapar ett bröd när du jobbar i ett bageri så är brödet knappast ditt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

mickey wrote:De ganska sjukt att inte ens regissören själv, Teresa Fabik får lov att bränna en kopia till en kompis, vart är världen på väg? Hade jag regisserat en film hade jag fan låtit alla som vill ha en kopia få den!
Det är lite lustigt, då kopiering för privat bruk ännu inte har förbjudits.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Kame_boy wrote:vad är det som krävs för att göra en folkomröstning om en sån fråga? finns det något riktigt sätt att gå tillväga?
Jag tror verkligen att majoriteten skulle rösta ja till kopiering. Skulle det inte vara demokratiskt att folket får bestämma något sånt? Det påverkar trots allt nästan alla.
Ett parti som sa sig vara för fildelning skulle ha potential att vinna nästa val också, eller i alla fall få mkt mer folk till sin sida. Undrar bara varför det inte har hänt. Någon som kan upplysa mig?
Självklart skulle en majoritet rösta ja till att få saker gratis, det förstår vilken tjomme som helst. Och jag hoppas att jag inte är den enda som ser faran med att det här blir en stor valfråga inför nästa års val?

Vad jag inte förstår är varför folk har svårt att inse att de begår brott mot upphovsrätten när de laddar upp och ner upphovsrättsskyddat material. Jag tror att det var Dissident som sa något i stil med att "piratkopiera och var glada, men försök inte rättfärdiga piratkopieringen".
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

spite wrote:Bilderna är helt klart ett exempel på taskig bevisning, men det känns inte som att det spelar någon större roll då jag förstod det som att han redan hade erkänt?
Det är precis lika bra bevisning som om Ponten skrivit upp ip:t på en gul post-it eller om han visat
upp textfluff från skrivaren, nämligen att det får samma bevisvärde som ett vanligt vittnesmål
från den som vittnar. Så har det varit länge, inget konstigt med det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Andreas_ace
Posts: 24
Joined: 2004-10-28 16:35:08
Location: Andreas

Post by Andreas_ace »

Många lär väl klaga på detta inlägg.
men att höja avgift för bredband med ca 50-100kr, och sedan göra musik,film & program kopiering fritt.
Pengarna går då till skiv/filmbolag etc etc-

Blir iaf någon till ngr miljader kr i intäkter /år i intäkter för dem
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Andreas_ace wrote:Många lär väl klaga på detta inlägg.
men att höja avgift för bredband med ca 50-100kr, och sedan göra musik,film & program kopiering fritt.
Pengarna går då till skiv/filmbolag etc etc-

Blir iaf någon till ngr miljader kr i intäkter /år i intäkter för dem
Behöver de verkligen mer pengar ?
Betalar vi inte redan nån stim-avgift på cd/dvd-skivor (hårddiskar oxså?), det är väl lite samma sak.
- Insha'Allah
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

50-100 kr skulle inte vara särskillt mycket för bolagen, alls. Sen finns det dom som INTE sysslar med fildelning, och varför ska dom betala för snorvalparna som gör det?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

ÖÖÖÖÖHHHHH SOPA!

Men seriöst nu. Jag blir alltid lika förbannad när jag läser sånt här, att man straffas hårdare för materiellabrott än när man skadar kött och blod. Sveriges lagstiftning bör ses om inte bara en gång utan kanske fyra.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

dpinto wrote:Men seriöst nu. Jag blir alltid lika förbannad när jag läser sånt här, att man straffas hårdare för materiellabrott än när man skadar kött och blod. Sveriges lagstiftning bör ses om inte bara en gång utan kanske fyra.
Mjo, det är rätt skrämmande att man kan köra ihjäl några barn på fyllan och få ett lägre straff än om man piratkopierat... Detta är dock jävulskt mycket värre i USA, och det är ju dom vi försöker efterlikna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Andrej wrote:50-100 kr skulle inte vara särskillt mycket för bolagen, alls. Sen finns det dom som INTE sysslar med fildelning, och varför ska dom betala för snorvalparna som gör det?
Hur kommer du fram till att det inte skulle vara mycket för bolagen ??
- Insha'Allah
Andreas_ace
Posts: 24
Joined: 2004-10-28 16:35:08
Location: Andreas

Post by Andreas_ace »

Andrej wrote:50-100 kr skulle inte vara särskillt mycket för bolagen, alls. Sen finns det dom som INTE sysslar med fildelning, och varför ska dom betala för snorvalparna som gör det?
Visserligen. Men så har det alltid varit, ta bara SL korten, många plankar. Jag gör det inte, så jag "betalar" för deras resa.

Att ta upp till 100kr extra, så lär nog personer som köper sina produkten även börja kopiera.


"Betalar vi inte redan nån stim-avgift på cd/dvd-skivor (hårddiskar oxså?), det är väl lite samma sak."
Hårddiskar är billiga i sitt pris, även att dem lagt på en avgift på dem.
CD/dvd skivor kan man alltid köpa på wesellcd
direkt import från tyskland så då betalar man sina 3,5 kr/ dvd skiva. ink frakt.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Andreas_ace wrote:Många lär väl klaga på detta inlägg.
men att höja avgift för bredband med ca 50-100kr, och sedan göra musik,film & program kopiering fritt.
Pengarna går då till skiv/filmbolag etc etc-

Blir iaf någon till ngr miljader kr i intäkter /år i intäkter för dem
Du tycker också att alla män ska betala en straffskatt för att kvinnor misshandlas av män?
Last edited by egar on 2005-10-26 15:37:10, edited 1 time in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

egar wrote:
Andreas_ace wrote:Många lär väl klaga på detta inlägg.
men att höja avgift för bredband med ca 50-100kr, och sedan göra musik,film & program kopiering fritt.
Pengarna går då till skiv/filmbolag etc etc-

Blir iaf någon till ngr miljader kr i intäkter /år i intäkter för dem
Du tycker också att alla män ska betala en straffskatt för att en minoritet av alla män misshandlar kvinnor?
Vad har det med någoting att göra ?
- Insha'Allah
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fruktapa wrote:
egar wrote:
Andreas_ace wrote:Många lär väl klaga på detta inlägg.
men att höja avgift för bredband med ca 50-100kr, och sedan göra musik,film & program kopiering fritt.
Pengarna går då till skiv/filmbolag etc etc-

Blir iaf någon till ngr miljader kr i intäkter /år i intäkter för dem
Du tycker också att alla män ska betala en straffskatt för att en minoritet av alla män misshandlar kvinnor?
Vad har det med någoting att göra ?
Det följer Andreas_ace tankebanor om att höja bredbandsavgiften pga. fildelning.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

egar wrote:
fruktapa wrote:
egar wrote:
Andreas_ace wrote:Många lär väl klaga på detta inlägg.
men att höja avgift för bredband med ca 50-100kr, och sedan göra musik,film & program kopiering fritt.
Pengarna går då till skiv/filmbolag etc etc-

Blir iaf någon till ngr miljader kr i intäkter /år i intäkter för dem
Du tycker också att alla män ska betala en straffskatt för att en minoritet av alla män misshandlar kvinnor?
Vad har det med någoting att göra ?
Det följer Andreas_ace tankebanor om att höja bredbandsavgiften pga. fildelning.
Men vad hade ditt exempel med detta att göra ?
Kunde väl likväl haft exempl som:

Anser du att vi som inte är sjuka ska betala för de som är sjuka?
Eller:
Ska vi som arbetar betala skatt som går till sånna som inte arbetar ?
- Insha'Allah
Andreas_ace
Posts: 24
Joined: 2004-10-28 16:35:08
Location: Andreas

Post by Andreas_ace »

Våld och kopiering är inte samma sak.

Det är även män som blir misshandlade av kvinnor, inte i samma mängd, men iaf.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Andreas_ace wrote:Visserligen. Men så har det alltid varit, ta bara SL korten, många plankar. Jag gör det inte, så jag "betalar" för deras resa.
Jag hatar det här resonemanget! Gå inte på, för ens 1sekund, att "din extra hundring" bekostar bekämpningen mot friåkare för då dansar du bara efter deras pipa, det ända den gör är att befästa deras nazispärrs-filosofi (vilket kort sammanfatt är "mer flis sämre flyt"). Våga tänka självständigt!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fruktapa wrote:Men vad hade ditt exempel med detta att göra ?
Kunde väl likväl haft exempl som:

Anser du att vi som inte är sjuka ska betala för de som är sjuka?
Eller:
Ska vi som arbetar betala skatt som går till sånna som inte arbetar ?
Nja, dina exempel fungerar inte riktigt. Både kvinnomisshandel och fildelning är resultat av människans aktiva val, det är inte sjukdom eller arbetslöshet (då jag ser på världen lite positivare än vad Andrej gör). Därför anser jag att man inte kan jämföra områden där något är ett resultat av ett enskilt val. Eftersom det finns människor som väljer att inte fildela eller slå sina kvinnliga medmänniskor så är dessa enklare att jämföra.

Att mansskatten är ett nyligen hett omdiskuterat område är bara ett plus för mig då det med allsannolikhet ökar motpartens ilska och då får denne att tänka mindre logiskt. :)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

egar wrote: Att mansskatten är ett nyligen hett omdiskuterat område är bara ett plus för mig då det med allsannolikhet ökar motpartens ilska och då får denne att tänka mindre logiskt. :)
Misstänkte att du var ute efter detta :)
- Insha'Allah
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fruktapa wrote:
egar wrote: Att mansskatten är ett nyligen hett omdiskuterat område är bara ett plus för mig då det med allsannolikhet ökar motpartens ilska och då får denne att tänka mindre logiskt. :)
Misstänkte att du var ute efter detta :)
Men det var fortfarande inte mtt huvudsakliga mål så tänk på det som jag säger i det första stycken en gång till.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

egar wrote:
fruktapa wrote:
egar wrote: Att mansskatten är ett nyligen hett omdiskuterat område är bara ett plus för mig då det med allsannolikhet ökar motpartens ilska och då får denne att tänka mindre logiskt. :)
Misstänkte att du var ute efter detta :)
Men det var fortfarande inte mtt huvudsakliga mål så tänk på det som jag säger i det första stycken en gång till.
Jo.
Arbetslöshet kan vara ett aktivt val, ska vi betala för det ändå ?

Narkomaner/alkolister som kräver resurser av sjukvården ska "vi" betala för dem ?
- Insha'Allah
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

fruktapa wrote:Jo.
Arbetslöshet kan vara ett aktivt val, ska vi betala för det ändå ?

Narkomaner/alkolister som kräver resurser av sjukvården ska "vi" betala för dem ?
Lägg ner det snacket omedelbart. Få mig inte att börja.
We dance to all the wrong songs
Post Reply