Västeråsaren som tankade Hipp hipp... straffad.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

dpinto wrote:
fruktapa wrote:Jo.
Arbetslöshet kan vara ett aktivt val, ska vi betala för det ändå ?

Narkomaner/alkolister som kräver resurser av sjukvården ska "vi" betala för dem ?
Lägg ner det snacket omedelbart. Få mig inte att börja.
tror inte du har läst tidigare inlägg...
- Insha'Allah
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

fruktapa wrote:tror inte du har läst tidigare inlägg...
Sverige kommer inte att ändra på sin disposition, så därför var ditt inlägg snarare ett uppmuntrande för dpinto.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktapa wrote:
Andrej wrote:50-100 kr skulle inte vara särskillt mycket för bolagen, alls. Sen finns det dom som INTE sysslar med fildelning, och varför ska dom betala för snorvalparna som gör det?
Hur kommer du fram till att det inte skulle vara mycket för bolagen ??
Matematik är en rätt så populär metod, vi provar den:
I sverige finns det i runda slängar 4 855 787 hushåll. (av vad jag kan utläsa från SCB)
7.8 procent av dessa har bredband. (Enligt statistik från Internationella teleunionens (2002 visserligen vi kan dubbla det för att vara på den säkra sidan, eller kansk till och med fyrdubbla)
Ny hypotetisk siffra = 31,2

Om dessa siffror stämmer så torde alltså vi ha cirka 1 505 293 bredbandskunder i landet.
Månadsintäkt vid extra straffavgift på 50kr/mån 75 264 650
Månadsintäkt vid extra straffavgift på 100kr/mån 150 529 300
På ett år blir det cirka 1,8 miljarder kronor med den högre avgiften och följdaktligen cirka 900 miljoner kronor med den lägre.

Haha! Säger du nu. Jag hade rätt.

Men, icke. Den fyrdubbla siffran var inte bara naiv, den var åt helvete fel.
Vi har nämligen bara 14,5 procent bredbandsuppkopplade hushåll i Sverige enligt OECD:s statistik från 2005. Detta motsvarar cirka 704 089 faktiska hushåll.
Vi får räkna om tror jag.
Månad per 50kr = 35 204 450
Månad per 100kr = 70 408 900

År per 50 kr = 422 453 400
År per 100 kr = 844 906 800

Oj oj oj så mycket pengar tänker vi nu. De flesta av oss har aldrig sett åttahundrafyrtiofyra miljoner kronor förrut.

Men, räkneövningen är inte slut än.

Pengarna måste delas ut över branchen. Jag föreslår, för enkelhetens skull, att alla distributörer får en lika stor bit av kakan. Dessutom kommer jag att dela kakan lika mellan musik-, spel- och filmbranchen (givetvis är detta helt upp åt väggarna fel, men jag är inte så intresserad av matten att jag tänker göra något åt det)

Varje branch får alltså husera med (vi släpper 50 kr alternativet nu va?) 281 635 600 kr.
I sverige har vi först och främst på biofronten:
SF
Astoria (föredetta Sandrews och Triangelfilm men jag är osäker på exakt hur deras distribution kommer att se ut)
Scanbox
Fox
Universal
Buena Vista International
Sony (föredetta Colombia Tri-Star)
UIP
Warner
Sonet
Non-Stop Entertainment

Och några mindre, detta genererar en årlig inkomst på 25 603 236 per bolag.

Liknande siffror torde bli resultatet om vi gjorde en genomgång av skivbranchen.

Jag tror att vi kan gissa på att tjugofem miljoner inte är så mycket pengar om man ser på branchens omsättning. Men eftersom jag inte hittar några bra siffror så tar den här övningen slut här.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Big_Bird wrote:
fruktapa wrote:
Andrej wrote:50-100 kr skulle inte vara särskillt mycket för bolagen, alls. Sen finns det dom som INTE sysslar med fildelning, och varför ska dom betala för snorvalparna som gör det?
Hur kommer du fram till att det inte skulle vara mycket för bolagen ??
Matematik är en rätt så populär metod, vi provar den:
I sverige finns det i runda slängar 4 855 787 hushåll. (av vad jag kan utläsa från SCB)
7.8 procent av dessa har bredband. (Enligt statistik från Internationella teleunionens (2002 visserligen vi kan dubbla det för att vara på den säkra sidan, eller kansk till och med fyrdubbla)
Ny hypotetisk siffra = 31,2

Om dessa siffror stämmer så torde alltså vi ha cirka 1 505 293 bredbandskunder i landet.
Månadsintäkt vid extra straffavgift på 50kr/mån 75 264 650
Månadsintäkt vid extra straffavgift på 100kr/mån 150 529 300
På ett år blir det cirka 1,8 miljarder kronor med den högre avgiften och följdaktligen cirka 900 miljoner kronor med den lägre.

Haha! Säger du nu. Jag hade rätt.

Men, icke. Den fyrdubbla siffran var inte bara naiv, den var åt helvete fel.
Vi har nämligen bara 14,5 procent bredbandsuppkopplade hushåll i Sverige enligt OECD:s statistik från 2005. Detta motsvarar cirka 704 089 faktiska hushåll.
Vi får räkna om tror jag.
Månad per 50kr = 35 204 450
Månad per 100kr = 70 408 900

År per 50 kr = 422 453 400
År per 100 kr = 844 906 800

Oj oj oj så mycket pengar tänker vi nu. De flesta av oss har aldrig sett åttahundrafyrtiofyra miljoner kronor förrut.

Men, räkneövningen är inte slut än.

Pengarna måste delas ut över branchen. Jag föreslår, för enkelhetens skull, att alla distributörer får en lika stor bit av kakan. Dessutom kommer jag att dela kakan lika mellan musik-, spel- och filmbranchen (givetvis är detta helt upp åt väggarna fel, men jag är inte så intresserad av matten att jag tänker göra något åt det)

Varje branch får alltså husera med (vi släpper 50 kr alternativet nu va?) 281 635 600 kr.
I sverige har vi först och främst på biofronten:
SF
Astoria (föredetta Sandrews och Triangelfilm men jag är osäker på exakt hur deras distribution kommer att se ut)
Scanbox
Fox
Universal
Buena Vista International
Sony (föredetta Colombia Tri-Star)
UIP
Warner
Sonet
Non-Stop Entertainment

Och några mindre, detta genererar en årlig inkomst på 25 603 236 per bolag.

Liknande siffror torde bli resultatet om vi gjorde en genomgång av skivbranchen.

Jag tror att vi kan gissa på att tjugofem miljoner inte är så mycket pengar om man ser på branchens omsättning. Men eftersom jag inte hittar några bra siffror så tar den här övningen slut här.
Tja, mycket hypoteser, uppskattningar och du tror...
men ändå, enl. dina funderingar X antal hundratals miljoner till branschen är ju mer pengar än vad de får idag, och de lever ju fortfarande.
- Insha'Allah
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Heh jag förväntade mig värre straff än 16 000kr, det var ju inte så farligt om man jämför med USA. Och sen undrar jag också hur i helvete man kan ha så dålig filmsmak att man laddar ner och sen delar ut pissfilmen på DC?
För vem *** gillar fjortis filmer!? Inte jag iallafall :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktapa wrote:Tja, mycket hypoteser, uppskattningar och du tror...
men ändå, enl. dina funderingar X antal hundratals miljoner till branschen är ju mer pengar än vad de får idag, och de lever ju fortfarande.
Om X=0,25 är det egentligen fel att tala om hundratals. Ordet tiotals finns ju forftarande kvar i svenska språket.

Självklart är det hypoteser, uppskattningar och vad jag tror. Men du kan ju inte komma och säga att själva premisserna för problemet var sprungna ur benhårda fakta ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ziimzallabiim wrote:Våga tänka självständigt!
Våga sluta åka så slipper du nasse-spärrarna. Skitenkelt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Big_Bird wrote: Om X=0,25 är det egentligen fel att tala om hundratals. Ordet tiotals finns ju forftarande kvar i svenska språket.
mmm, och om X är exempelvis 281 eller 844 så är det rätt att tala om hundratals...
- Insha'Allah
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

IcePic wrote:
ziimzallabiim wrote:Våga tänka självständigt!
Våga sluta åka så slipper du nasse-spärrarna. Skitenkelt.
Det får stå för dig, jag har bättre lösningar, skitenkla sådana, och vad folk än tror så betalar de inte ett öre extra för dem. Tyvärr så orkar jag inte sitta och dra dom här, då det skulle skapa en såpass omfattande diskussion, vilket jag i dagsläget inte har tid över för. Så, det får alltså stå för dig, jag har bättre lösningar…
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktapa wrote:
Big_Bird wrote: Om X=0,25 är det egentligen fel att tala om hundratals. Ordet tiotals finns ju forftarande kvar i svenska språket.
mmm, och om X är exempelvis 281 eller 844 så är det rätt att tala om hundratals...
"Detta genererar en årlig inkomst på 25 603 236 per bolag."

tiotals miljoner kronor till företagen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Big_Bird wrote:
fruktapa wrote:
Big_Bird wrote: Om X=0,25 är det egentligen fel att tala om hundratals. Ordet tiotals finns ju forftarande kvar i svenska språket.
mmm, och om X är exempelvis 281 eller 844 så är det rätt att tala om hundratals...
"Detta genererar en årlig inkomst på 25 603 236 per bolag."

tiotals miljoner kronor till företagen.
Suck, och jag sa: till branschen
- Insha'Allah
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktapa wrote:
Big_Bird wrote:
fruktapa wrote:
Big_Bird wrote: Om X=0,25 är det egentligen fel att tala om hundratals. Ordet tiotals finns ju forftarande kvar i svenska språket.
mmm, och om X är exempelvis 281 eller 844 så är det rätt att tala om hundratals...
"Detta genererar en årlig inkomst på 25 603 236 per bolag."

tiotals miljoner kronor till företagen.
Suck, och jag sa: till branschen
'
Men branchen som helhet är inte intressant i sammanhanget då hela poängen med räkneexemplet är att visa att om man slår ut summorna på de olika företagen så blir det inte så mycket att det kommer påverka deras balansräkning nämnvärt (inte så länge de räknar med sina förluster från nedladdningen som de gör).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Big_Bird wrote:
fruktapa wrote:
Big_Bird wrote:
fruktapa wrote:
Big_Bird wrote: Om X=0,25 är det egentligen fel att tala om hundratals. Ordet tiotals finns ju forftarande kvar i svenska språket.
mmm, och om X är exempelvis 281 eller 844 så är det rätt att tala om hundratals...
"Detta genererar en årlig inkomst på 25 603 236 per bolag."

tiotals miljoner kronor till företagen.
Suck, och jag sa: till branschen
'
Men branchen som helhet är inte intressant i sammanhanget då hela poängen med räkneexemplet är att visa att om man slår ut summorna på de olika företagen så blir det inte så mycket att det kommer påverka deras balansräkning nämnvärt (inte så länge de räknar med sina förluster från nedladdningen som de gör).
Men jag tycker att det är intressant med branschen som helhet..
- Insha'Allah
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Sen om det blir lagligt med nedladdning av upphovsrättskyddad film så måste vi ju inse att då kommer dom tappa ännu mer inkomster än vad dom gör i dagsläget då det tillslut kommer blir standard för nästan alla att få hem filmer på detta sätt. Det skulle vara en ohållbar ekvation, om man räknar med 50-100 kr.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktapa wrote:Men jag tycker att det är intressant med branschen som helhet..
Okej, men då måste vi ha relevanta siffror för branchen i helhets omsättning och vinst efter finansnetto. Vi har ingen som helst aning om åttahundra miljoner är något som den sammanlagda nöjesbranchen i Sverige bryr sig om.

Över huvud taget är det gott om okända faktorer vilket givetvis är en av orsakerna till att min matteövning i sig är suspekt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

åttahundra miljoner låter som en ganska så obetydlig siffra för en hel bransch, oavsett vilken du väljer, såsom jag förstått det är underhållning knappast den billigaste. Jag stödjer dig här Big_Bird, pengarna skulle knappt gjort någon skillnad för dem.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Andrej wrote:
HLC wrote:Att de faktiskt godtog bilder som bevismaterial är skrattretande och till viss del chockerande måste jag erkänna.
Det var väl inte ens ordenkliga bilder utan till och med skärmdumpar?
De använde de bara som bevismaterial. Det var inte det som fällde domen. Killen i fråga erkände.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag har bevis!
Image
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Default-generatorns inställningar, right?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Nej, inte för att det var en stor anstängning att ändra direkt ;)

http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Allt detta som ni har pratat om innan är ganska oväsentligt när man går ner lite djupare. Det som skrämmer mig mest i allt detta är att när Bredbandsbolagets representat var där och vittnade, så godkände tingrätten en felmarginal på 10% var det gällde hur pass säkert IP-adressen kunde kopplas till den åtalade.

10%! Det kan ju vara kontinenter mellan dessa två IP-adresser.

Justitiemord utan dess like!
Värt att notera i domen är också hur tingsrätten beskriver upphovsrättens syfte, i motiveringen av det relativt hårda bötesstraffet. "Man vill skydda en industri, inte skapande per se", skriver Oscar Swartz.

Ur domen:
Att göra en film tillgänglig för allmänheten på Internet får stora konsekvenser för filmindustrin. Olagligt material kan på detta sätt spridas snabbt och nå många vilket innebär stora ekonomiska förluster för rättighetsinnehavarna. Detta talar för att man bör se allvarligt på dessa brott.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Eruku wrote:Nej, inte för att det var en stor anstängning att ändra direkt ;)
http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/
Det är ju lite tröttsamt när folk tror att screenshoten var nånting mer än ett sätt att knyta personen till
brottet. Det var inte bevis för brottet. Beviset för brottet var att APB fick ner filmjäveln och att
det var Hip Hip Hora och inte semesterpr0n i filen de tog ner från honom.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Förstår inte särskilt mycket om detta. Är antipiraterna ute efter fildelarna, för övrigt blir det ju lite svårt att fälla de som tankar ned eftersom de måste använda sig av oacceptabla metoder för att bevisa det, vilket i sin tur är olagligt. Hur blir det då?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fruktfanatikern_bf wrote:Förstår inte särskilt mycket om detta. Är antipiraterna ute efter fildelarna, för övrigt blir det ju lite svårt att fälla de som tankar ned eftersom de måste använda sig av oacceptabla metoder för att bevisa det, vilket i sin tur är olagligt. Hur blir det då?
Vilka metoder är oacceptabla?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

exempelvis att de för göra intrång på den personens dator för att avslöja nedladdade filer. Du borde förstå resten!
x-axeln vs y-axeln
Post Reply