Västeråsaren som tankade Hipp hipp... straffad.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Västeråsaren som tankade Hipp hipp... straffad.

Post by maciato »

Det slutade med 16 000:- dagsböter uppdelat på 80 dagsböter á 200:- vart straffet.
Va tycker ni, rätt eller helt fel?
Kunde ju ha blivit mycket värre, eller lite mindre ;) Men frågan är vad ni tycker gubbar och tanter!?


Lite artiklar om dommen.
Kammaråklagaren: "Intressant att jämföra med liknande domar"

Försvarsadvokaten: "Domstolen sätter ribban för lågt"

Antipiratbyrån gladdes åt domen

Edit: "Självklart har även PB iaktagit denna händelse"
Last edited by maciato on 2005-10-25 20:15:39, edited 2 times in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Feltolkning, låsning upphövd. Jag var inte noga med att kolla innehållet i de båda trådarna.
Carry on ...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

lither wrote:Feltolkning, låsning upphövd. Jag var inte noga med att kolla innehållet i de båda trådarna.
Carry on ...
No problem ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hah, ska dom spendera tiotusentals kronor i löner och arbetstid för att dra en kille inför rätta i en process som kostar ännu mer för hela sverige rättsligt för att sedan ge honom dagsböter? Hah. Det är ju kul att se att Musik och Filmbolagen verkligen ser till att lägga sina pengar där det inte lönar sig.

16000 kronor? Hela processen måste ha kostat i alla fall hundra gånger så mycket eller något likande.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Andrej wrote:Hah, ska dom spendera tiotusentals kronor i löner och arbetstid för att dra en kille inför rätta i en process som kostar ännu mer för hela sverige rättsligt för att sedan ge honom dagsböter? Hah. Det är ju kul att se att Musik och Filmbolagen verkligen ser till att lägga sina pengar där det inte lönar sig.

16000 kronor? Hela processen måste ha kostat i alla fall hundra gånger så mycket eller något likande.
Helt klart, det är ju bara för att dom stackars Antipiraterna inte ska börja grina. Dom kämpar ju på med en sak som aldrig kommer hålla om det ska vara sådana här dommar vi har att vänta.
Vissa kommer ju betala upp kontant direkt i rätten ;P
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Grejen är, hur många piratkopierar endast en film? Tänk er alla dem med flera hundratals filmer på sina hårddiskar, de kommer att få betala en ganska fin summa om man får betala 16000 kronor för EN FILM.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Att de faktiskt godtog bilder som bevismaterial är skrattretande och till viss del chockerande måste jag erkänna.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:Att de faktiskt godtog bilder som bevismaterial är skrattretande och till viss del chockerande måste jag erkänna.
Det var väl inte ens ordenkliga bilder utan till och med skärmdumpar?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jo självfallet är det skärmdumpar. (Vad jag förstått iaf.)

Jag ber om ursäkta, jag tyckte det var uppenbart.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo, Egar har rätt. Den logiska följden för APB blir att polisanmäla ett fall där någon delat ut 10 filmer, sen 20, sen 30...
Fast målet måste ju fortfarande vara att komma fram till den gränsen då straffet inte längre är dagsböter för att kunna vinna polisen rätten att begära ut uppgifter från internetleverantörerna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

En dutig advokat som är insatt borde ju ändå kunna "bevisa" hur lätt det är att förfalska en skärmdump. Vem som helst kan ju göra det såpass bra att det inte går att se skillnad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vad man också måste bevisa dock är väl att målsäganden haft uppsåt att förfalska en skärmdump.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Vad jag fattade det var juh att i fortsättningen skulle liknade förundersökningar läggas ner då de inte ledde till något fängelsestraff utan "bara" dagsböter.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Sant, sant, men det borde ju gå att få bevisat att det är lite för vaga bevis eller liknande?
Dock svårt att bevisa det tror jag ^_^
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Finns många konstiga saker kring domen.. han hade tydligen inte ens en internetuppkoppling det datumet som APB påstår sig ha sett utdelningen.

domen i pdf
hej.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

elvenman wrote:Vad jag fattade det var juh att i fortsättningen skulle liknade förundersökningar läggas ner då de inte ledde till något fängelsestraff utan "bara" dagsböter.
Det finns utrymme för att pröva ytterligare ett par fall som är färdigbehandlade, samt att det förmodligen finns möjlighet att testa ett fall av grövre fildelning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Ja, det är ju sant att vi fortfarande lever i fara(?).
Saken är den, att om det blir så att man får ett fast belopp beroende på film (mera för storfilmer från Hollywood) osv. så kan det ju bli riktigt ruskigt.
Jag har tagit det väldans lugnt med tankandet sedan denna process tog fart. Inte för att jag är avskräckt egentligen. Vill bara se hur allt uvecklades. Får ju inte vara dum ;)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Idag köpte jag Leonard Cohens "Dear Heather" för 39kr. Skivan är alldeles underbar och priset likaså. Om jag skulle uppleva framtida prissänkningar på skivor så skulle jag nog gå under, det skulle liksom ruinera mig.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Maciato wrote:En dutig advokat som är insatt borde ju ändå kunna "bevisa" hur lätt det är att förfalska en skärmdump. Vem som helst kan ju göra det såpass bra att det inte går att se skillnad.
Precis, http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Idioti.. vilken klåpare som helst klarar ju att fejka bevis i paint.
Ta skärmdump, måla över.. skriv dit IP. Väldigt övertygande bevis :P

De borde sänka priserna såpass att det inte lönar sig med att piratkopiera.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Haha :P
"Hip hip hora"-regissören Teresa Fabik. wrote:Har du själv fildelat på nätet?
-Aldrig film. Jag har laddat hem musik ibland för att lyssna om det varit bra. Har det varit det har jag köpt skivan.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Fenix wrote:De borde sänka priserna såpass att det inte lönar sig med att piratkopiera.
Du menar att det ska vara gratis men att man fortfarande skall få den produkt man idag betalar för att få? ;)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Gorbarog
Posts: 85
Joined: 2003-07-11 21:21:15
Location: Stockholm

Post by Gorbarog »

Andrej wrote:Hah, ska dom spendera tiotusentals kronor i löner och arbetstid för att dra en kille inför rätta i en process som kostar ännu mer för hela sverige rättsligt för att sedan ge honom dagsböter? Hah. Det är ju kul att se att Musik och Filmbolagen verkligen ser till att lägga sina pengar där det inte lönar sig.

16000 kronor? Hela processen måste ha kostat i alla fall hundra gånger så mycket eller något likande.
Han får betala rättegångskostnader också, plus den symboliska summan till brottsofferfonden.
I was born to lose, but that's OK
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Men han tankade väl inte filmen utan la upp den på nätet.
Tror att det var ett stort bakslag hos antipiratbyrån.
Läste någonstans i nån tidning att det beräknas vara ca 1,8 miljoner svenskar som tankar filmer. Och sen att dom trodde att ca 5-10% komemr sluta när domen kommer.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Gorbarog wrote:
Andrej wrote:Hah, ska dom spendera tiotusentals kronor i löner och arbetstid för att dra en kille inför rätta i en process som kostar ännu mer för hela sverige rättsligt för att sedan ge honom dagsböter? Hah. Det är ju kul att se att Musik och Filmbolagen verkligen ser till att lägga sina pengar där det inte lönar sig.

16000 kronor? Hela processen måste ha kostat i alla fall hundra gånger så mycket eller något likande.
Han får betala rättegångskostnader också, plus den symboliska summan till brottsofferfonden.
Härligt att betala APB:s rättegångskostnader.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply