Att sova. Bakgrundsljud (musik?) och polyphasic sleep.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Att sova. Bakgrundsljud (musik?) och polyphasic sleep.

Post by mirza* »

Om man råkar befinna sig i någon rätt bullrig miljö där musik spelas högt och folk pratar och skrattar, och man vill försöka få lite sömn, vad kan man göra för att underlätta det? Jag har funderat på att försöka bli van vid pink noise och kanske låta det loopa hela natten på ipoden, men lite konstanta naturljud kanske vore bättre? Kan någon här sova med "vanlig" musik? Vad har ni för tips?

För övrigt har jag hört lite om polyphasic sleep på sistone och det verkar ju rätt intressant.. Tanken är t.ex. att man ska sova 30 minuter var fjärde timme istället för 8 timmar om dan. Resultatet blir tre timmars sömn om dan, men efter att man har blivit van (första veckan ska vara rätt hård) så är man uppe på normal och kanske även bättre än så performance. Man ska även ha rätt starka drömmar, rätt ofta, eftersom kroppen lär sig att hoppa in i REM direkt.. Just vetenskapen bakom det hela är lite oklar, men det verkar finnas en del folk som kör det.

Just det där schemat är lite för extremt för mig, men tanken på att sova två till tre gånger om dagen, kanske tre till två timmar istället, låter lite lockande.. Just att man kan spara lite/mycket tid är inte så aktuellt, men att vakna helt refreshed och ha lite starkare REM låter rätt skönt.

Någon som har hyfsat med erfarenhet runt sånt här och lite kommentarer och tips kanske?
IL1
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Welcome back, my man.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ang. bakgrunds musik så klarar jag att sova till det men inte om den är för dynamisk.

För att sommna till musik eller oljud brukar jag se till att vara riktigt, riktigt trött.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag stängde av datorn igår natt och det var så tyst att jag hade svårt att sova... i 2 min. :) Jag somnar nog till det mesta. Fast första natten i lumpen var det svårt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hade en snubbe i mitt logement som skrek i sömnen, ja, det var i stort sätt snarkningar, men med volymen av ett skrik. Jag lyssnade på musik i mina hörlurar varje natt så att jag inte hörde snarkningarna, jag tror det är vad som har förstört min hörsel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Andrej wrote:Hade en snubbe i mitt logement som skrek i sömnen, ja, det var i stort sätt snarkningar, men med volymen av ett skrik. Jag lyssnade på musik i mina hörlurar varje natt så att jag inte hörde snarkningarna, jag tror det är vad som har förstört min hörsel.
Kan berätta lite om min farsa. Han sover nämligen ca 24m ifrån mitt rum och han snarkar. Snarkar, då snackar vi extrem snarkning. När min dörr är stäng hör jag han, även lite med öronproppar. Jag fattar fortfarande hur morsan kan sova där ;D
Men enligt min morsa så är det värre att när hon hör mig gnissla med tänderna så det låter ända in till deras rum... frågan är hur fan man kan göra så högt ljud??? :o
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Andrej wrote:Hade en snubbe i mitt logement som skrek i sömnen, ja, det var i stort sätt snarkningar, men med volymen av ett skrik. Jag lyssnade på musik i mina hörlurar varje natt så att jag inte hörde snarkningarna, jag tror det är vad som har förstört min hörsel.
Hehe, där slutade jag fundera kring din helsköna människosyn :P

För att återgå då..

Jag har svårt att sova utan musik och datorns buller, det blir för tyst, skulle natta hos farmor och farfar för ett tag sen och det tog ett bra tag innan jag somnade..

Något ljud som jag skulle kunna tänka mig är sövande skulle ju vara ljudet av regn. Brukar funka på mig iaf, synd bara att datorn överröstar regnet som pågår nu och att jag ogärna stänger av den av vissa anledningar.
Kan inget om mycket
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

It's good to see you fisk.

För några månader sedan var jag i Kristianstad och råkade se en "snarkklinik" ... Funkar sånt där? Personen jag föreslog det till blev inte särskilt förtjust.

Att rensa näsan innan man går och lägger sig kanske fungerar.. Det gjorde det iaf. för en kompis som skulle sova över hos mig några kvällar.. och han var riktigt högljudd.

Vem här tar och sover några timmar mitt på dan utöver det vanliga? Hur känns det efteråt? Hur mycket sover du under natten? Hur skönt? Hur utvilad och aktiv är du under dagen?

Ett problem för mig är att om jag vaknar efter att ha sovit några timmar på dan så där så har jag en konstig känsla över hela kroppen och skulle gärna vilja ha en dusch.. Det går säkert att bli av med, jag utvecklade nog en liten ofräschetsfobi för några år sedan.
Bra länk, det verkar hyfsat ofarligt.. Ska testa det några nätter framöver och se hur det går.
Bad_and_ugly wrote:Något ljud som jag skulle kunna tänka mig är sövande skulle ju vara ljudet av regn.
regn.mp3 låter som en bra idé. Jag ska försöka hitta något. Finns här någon som har lite audioedit skills och kan knåpa ihop en schysst loop?

Jag behöver just något som dränker ut resten, men inte behöver vara så högt att det håller mig vaken. Jag vill i stort sett kunna sätta på mig hörlurarna och somna varsomhelst.
IL1
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

ADiS wrote:
Andrej wrote:Hade en snubbe i mitt logement som skrek i sömnen, ja, det var i stort sätt snarkningar, men med volymen av ett skrik. Jag lyssnade på musik i mina hörlurar varje natt så att jag inte hörde snarkningarna, jag tror det är vad som har förstört min hörsel.
Kan berätta lite om min farsa. Han sover nämligen ca 24m ifrån mitt rum och han snarkar. Snarkar, då snackar vi extrem snarkning. När min dörr är stäng hör jag han, även lite med öronproppar. Jag fattar fortfarande hur morsan kan sova där ;D
Men enligt min morsa så är det värre att när hon hör mig gnissla med tänderna så det låter ända in till deras rum... frågan är hur fan man kan göra så högt ljud??? :o
Har vi samma far ? ::) Kan höra farsans snarkningar genom mitt tak när han tagit någon pilsner, fattar inte att morsan har hörseln i behåll :o
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Andrej wrote:Hade en snubbe i mitt logement som skrek i sömnen, ja, det var i stort sätt snarkningar, men med volymen av ett skrik. Jag lyssnade på musik i mina hörlurar varje natt så att jag inte hörde snarkningarna, jag tror det är vad som har förstört min hörsel.
Ja det är fakta att man får hörselnersättning om man aldrig vilar öronen.
Pink noise har bevisligen skadat hörseln efter långvarit användande.


Kan även slänga in med personlig erfarenhet.
Jag har på min dator dygnet runt och även om den är vattenkyld så låter det ju lite men den svurna tiden då jag fortfarande körde med luft så hade jag haft på burken nonstop i något år eller 2, och en dag fick jag för mig att stänga av burken i någon vecka.
Då hördes mitt sus i öronen betydligt mer men efter en vecka märkte jag att det hade gått ner till en betydligt lägre ljudnivå när jag skulle sova.

När jag ska sova så kan jag fortfarande höra min gamla dator spöka.

Vad har detta med tråden o göra ? jo det är inte bra att vila i bullriga nivåer.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Under 40-talet så hade militären en fin teknik där artilleristerna skulle ligga bredvid artilleripjäserna för att vänja sig vid ljudet av skotten (så att de skulle klara det). Resultatet? I stort sett alla artillerister som gjorde lumpen under 40-talet hade nedsatt, eller grovt nedsatt hörsel. I vissa fall var det de som lämnade området blödande från båda hörselgångarna.

Tänk så smarta de var på den tiden.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Under 40-talet så hade militären en fin teknik där artilleristerna skulle ligga bredvid artilleripjäserna för att vänja sig vid ljudet av skotten (så att de skulle klara det). Resultatet? I stort sett alla artillerister som gjorde lumpen under 40-talet hade nedsatt, eller grovt nedsatt hörsel. I vissa fall var det de som lämnade området blödande från båda hörselgångarna.

Tänk så smarta de var på den tiden.
Dom vande sig, och det var väl det som var meningen.

Har du aldrig hört utrycket "uppmärksam som en atillerist"?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Atmosphere Deluxe är mitt tips, gör naturljud, mycket konfigurerbart, kan även spara ned ljuden den skapar till mp3-filer. Har mycket goda erfarenheter, men kräver lite inställningar för att låta bra.

http://www.relaxingsoftware.com/atmdeluxehome.htm
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Måste berätta om min enligt mig konstiga sömn. Innan jag lägger mig sätter jag mobilklockan på att ringa när jag ska gå upp. Det konstiga är att jag alltid vaknar 4-5minuter innan den ska ringa, spelar ingen roll om det är olika tider utan jag vaknar alltid ca 5min före den ringer.

Har provat att skippa att sätta alarmet för att se om jag vaknar av vana (vilket låter konstigt då jag går upp olika tider varje morgon nästan) men utan alarmet vaknar jag inte när det är tänkt. När jag vaknar de där 5min före alarmet går, så kan jag bara hoppa upp och klä på mig medans ibland kan jag ligga och vänta på att alarmet ska komma. Ska nog prova det där med att sätta en klocka på låg volym ett tag innan och se hur de fungerar.

Skulle man sätta den på 90min innan man tänkte gå upp ungefär? Om man vaknar helt av det är de ju inte så skoj...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Xerbee wrote:Måste berätta om min enligt mig konstiga sömn. Innan jag lägger mig sätter jag mobilklockan på att ringa när jag ska gå upp. Det konstiga är att jag alltid vaknar 4-5minuter innan den ska ringa, spelar ingen roll om det är olika tider utan jag vaknar alltid ca 5min före den ringer.

Har provat att skippa att sätta alarmet för att se om jag vaknar av vana (vilket låter konstigt då jag går upp olika tider varje morgon nästan) men utan alarmet vaknar jag inte när det är tänkt. När jag vaknar de där 5min före alarmet går, så kan jag bara hoppa upp och klä på mig medans ibland kan jag ligga och vänta på att alarmet ska komma. Ska nog prova det där med att sätta en klocka på låg volym ett tag innan och se hur de fungerar.

Skulle man sätta den på 90min innan man tänkte gå upp ungefär? Om man vaknar helt av det är de ju inte så skoj...
Det måste vara så att du tänker på när den ska ringa hela tiden och duhar svårt att sova gott då. Om det hade varit någon annan än du som satt på rigningen utan ditt medvetande hade du vaknat när den ringt och inte före... :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

ADiS wrote:Om det hade varit någon annan än du som satt på rigningen utan ditt medvetande hade du vaknat när den ringt och inte före... :)
Huh? Satt på ringningen utan ditt medvetande? :)
- Insha'Allah
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

fruktapa wrote:
ADiS wrote:Om det hade varit någon annan än du som satt på rigningen utan ditt medvetande hade du vaknat när den ringt och inte före... :)
Huh? Satt på ringningen utan ditt medvetande? :)
Men alltså ställde in när klockan ska ringa utan att han visste att den skulle göra det... :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

ADiS wrote:
fruktapa wrote:
ADiS wrote:Om det hade varit någon annan än du som satt på rigningen utan ditt medvetande hade du vaknat när den ringt och inte före... :)
Huh? Satt på ringningen utan ditt medvetande? :)
Men alltså ställde in när klockan ska ringa utan att han visste att den skulle göra det... :)
Jag förstod nästan det, men det lät så roligt.
- Insha'Allah
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

yo mirza, har en kille i min skola som kör 30 min / 4h..

han har hållt på med det i några år, och verkar rätt oki.. även iaf han kan va lite "wierd"(inte så konstigt, tror alla vi fysiker är det).

Sen gällande musik så måste öronen vila (någon annan som sa det med) så inget pink-noise. Men själv brukar jag köra med musik(vanlig musik som jag lyssnar på.. dock inget med för omeldoiskt ljud..eller egentligen bara musik som håller samma stil hela tiden.) och sätta en timer så den stänger av sig vid en viss tid, så oftast brukar jag hinna somna innan dess och så får öronen vila rätt bra ändå eftersom musiken stängs av.

sover väl i genomsnitt 5-6h på nätterna. men brukar sova 1-2 h under dagarna med... power naps funkar rätt bra.. brukar ta dom när jag har en kort lunch.. tyå 20 min under lunchen.. gör underverk när man ska till en lektion sen.


men testa 30 min /4h om du kan.. hade varit skoj å se om alla klarar av det eller det bara e vissa extrema.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Sing and snongwriting har jag lätt att somna till. Eller valfri ambient Ambient brukar ja även lyssna på när jag pluggar, det är inte musik som man tar åt sig på samma sätt som "vanlig" musik, massa stämningsfulla ljud och så vidare. Det värsta jag vet är att sitta i ett tyst rum och höra mina egna tankar. Så mitt tips är ambient.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

ADiS wrote:
Xerbee wrote:*text*
Det måste vara så att du tänker på när den ska ringa hela tiden och duhar svårt att sova gott då. Om det hade varit någon annan än du som satt på rigningen utan ditt medvetande hade du vaknat när den ringt och inte före... :)
Har faktiskt inte direkt svårt att sova, jag ligger inte och tänker på det utan vaknar som vanligt 5min före klockan ringer. Ska försöka göra lite experiment med sömn, funderat på att prova 30min/4h men det får nog bli under något lov eller så :p
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag drömmer skumma drömmar om jag somnar till Marilyn Manson. När "Last day on earth" spelades så drömde jag en mardröm.. att jag var sist kvar på planeten, lavan flödade runt omkring och jag höll armarna om Jenny, slynan som gjorde min skolgång till ett helvete. :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Jag vågar inte testa 30/4 just nu, mest för att jag har för mycket att göra och kan inte vara zombie en vecka eller två.. :P Men lite midday naps kanske jag kan testa..

Trisst det där med öronen.. Borde nog stänga av A/Cn bredvid mig också..
IL1
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kan nog konstatera att jag inte skulle palla med det där, varit vaken sedan 10.20 igår. Och jag är redo att kollapsa, antar att man känner sig lika sliten första veckorna med 4/30 grejen. Och jag börjar bli grinig ;)
Post Reply