magnetfält

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

magnetfält

Post by Hypn0 »

Jag och en polare ska hålla ett 5-10 minuters tal om hur jordens magnetfält samverkar med solens magnetfält. Och vad som skulle hände om en tillräckligt stor planet med ett magnetfält låg nära en stjärna :O

Problemet är att vi inte hittar nån fakta om detta... 'r det nån som kan nått i ämnet eller vet var man kan få tag på material ? ?!?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, tror aldrig jag hört ett ord om hur jordens och solens magnetfält samverkar, vilket väl skulle kunna tydas som att inget av vikt sker... Däremot så sker det ju en hel del mellan jordens magnetfält och laddade partiklar som solen skickar hitåt (norrsken o.dyl.)

Vad som menas sedan med "tillräckligt stor planet med ett magnetfält låg nära en stjärna" är ju lite, hm, svårtolkat också. Tillräckligt stor för vadå? Hur nära? Jupiter är ju mer än misslyckad stjärna än en förvuxen planet, den ligger inte långt från solen, och dess magnetfält är massivt, men inte heller där har jag någonsin hört något om någon direkt samverkan. Men visst, finns ju betydligt större gasjättar, på betydligt mindre avstånd till sina stjärnor än Jupiter...

Nåväl, om man skulle spåna lite... De former av samverkan jag kan komma att tänka på skulle väl vara att dels så kan de tillsammans börja sända ut radiovågor. Inget som man behöver dylik samverkan för dock, Jupiter och dess månar klarar sig prima på egen hand (vet inte ens om månarna behövs), har en ljudfil på datorn med Jupiters radiosändningar överförda till frekvenser vi kan höra. Planetens färd runt stjärnan skulle kanske kunna bromsas också, samt dess rotation runt sig själv. Slutligen så kan ju starka magnetfält påverka magnetiska material och "rikta" dem, så jag antar att om en planet kom nära nog en stjärna så kanske dess magnetfält skulle kunna riktas om av stjärnans magnetfält (om det inte var likriktat från start). Allt detta dock gissningar baserat på vad jag vet om magneter och planeters magnetfält, jag har aldrig hört ett ord om att dylikt observerats i verkligheten.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

hm den exakta uppfiten är : hur samverkar jordens magnetfält med jordens magnetfält. vad skulle hände om en tillräckligt stor planet med ett magnetfält låg nära en stjärna? (se till exempel stjärnan HD179949)

va ja förstår det som så ska de kunnas bli störningar i magnetfälten om de kmr nära varann lr nått...
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Hypn0 wrote:hm den exakta uppfiten är : hur samverkar jordens magnetfält med jordens magnetfält.
Nu blev det nog fel va?
- Insha'Allah
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

mm solen med jordens ska de va....
Baskagge*
Posts: 21
Joined: 2003-08-18 16:26:12
Contact:

Post by Baskagge* »

Skaffa fram fysik-böcker. Brukar stå en hel del om magnetfält etc.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tja, får du fram något så säg gärna till, som det nu är så ser jag nämligen inte hur fasen det skall fås rätsida på det där (visst, nog fan lär där finnas någon form av interaktion, men jämfört med t.ex. gravitationen så ska den väl itne vara något värt att nämna, eller...), så vare sig det är jag som har en lucka i kunnandet eller läraren som rökt större kvantiteter finskt bly så tror jag att det kan vara intressant att få veta...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det kan inte ha varit månens magnetfält istället?

Gjorde en snabbsökning på google på: jorden månen magnetfält

Från första träffen:
http://hem.passagen.se/siw/jordsat.htm wrote:Gravitationskrafterna mellan Jorden och Månen har vissa intressanta effekter. Den tydligaste är tidvattnet. Månens gravitationella attraktion är starkare på den sidan av Jorden som är närmast Månen och svagare på motsatt sida. Jordens yta buktar ut på två ställen, en i riktning mot Månen och en i motsatt riktning. Effekten är mycket starkare i oceanernas vatten än i den fasta jordskorpan, därför är vattnets utbuktningar högre. Eftersom Jorden roterar mycket snabbare än vad Månen rör sig i sin omloppsbana, rör sig utbuktningarna runt Jorden ungefär ett varv, och ger två högvatten, per dygn.

Vet inte om det är av intresse för dig?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Ehm, det var magnetfält som det frågades efter, inte gravitationsfält... "Månen har inget globalt magnetfält." (Samma källa.)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Så här är det. Eftersom du ber om hjälp på ett hårdvaruforum så går du på högstadiet. Eftersom du går på högstadiet så är uppgiften inte viktig. Slutligen, eftersom uppgiften inte är viktig så står allt du behöver veta i din lärobok.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissident wrote:Så här är det. Eftersom du ber om hjälp på ett hårdvaruforum så går du på högstadiet. Eftersom du går på högstadiet så är uppgiften inte viktig. Slutligen, eftersom uppgiften inte är viktig så står allt du behöver veta i din lärobok.
Logic to the masses!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

aiwass wrote:det var magnetfält som det frågades efter, inte gravitationsfält...
Doh!

Jag skyller på att jag la ner minimalt med tid och ansträngning (är ju inte min läxa/uppgift/tal).
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det handlar inte om dom massiva mängder elektromagnetisk strålning och partikelstrålning som solen skickar ut? Bland annat det som skapar norrskenet, samt som ibland skapar problem i stora känsliga elektroniska mätutrustningar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Dissident wrote:Så här är det. Eftersom du ber om hjälp på ett hårdvaruforum så går du på högstadiet. Eftersom du går på högstadiet så är uppgiften inte viktig. Slutligen, eftersom uppgiften inte är viktig så står allt du behöver veta i din lärobok.
Nej jag går inte på högstadiet... Uppgiften gäller fysik b som jag för nuvarande läser och nej det står ingenting nyttigt i läroboken....

Dock håller jag med om att upgiften är tråkig/oviktig....
Post Reply