Genade över järnvägsspåret

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

TinyTeeth wrote:
Bad_and_ugly wrote:Ingen som vet under vilka omständigheter som han klätrade över tåget?
Han kanske hade bråttom att charmera några charmörer.
Kan även varit ett gäng riktiga charmknuttar som ville charma honom.

Ärligt talat, hadde han vetat att ledningarna över tågen varit så pass farliga att man inte ens behövde nudda dom för att dö så tror jag inte han varit där uppe ö.h.t.
Kan inget om mycket
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Dumt gjord, men synd om honom oavsett. Både jag och min flickvän är lätt bekanta med hans mamma och har träffat henne vid några tillfällen gånger.

Tråkigt i vilket fall som helst.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

HLC wrote:
Big_Bird wrote:Vilket väl på ett ganska bra sätt sammanfattar medias funktion i sammanhanget.
Så de skall överta den funktion som de stora gula skyltarna där det står "livsfara, gå ej nära nedfallen ledning" fyller?
Var någonstans i artikeln står det att ledningen var nedfallen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fruktapa »

fisk wrote:http://www.expressen.se/index.jsp?a=462375

Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här, media hetsar och vill pådyvla allmänheten med en slags "Åh vad synd om grabben"-kaka. Samtidigt får man ju se det lite till tankekapacitén hos en person... när man är 16 bast har man läst grundläggande ellära och borde, med genomsnittlig intelligens förstå att högspänningsledningar beter sig på det här viset.
Ja alla "dumma" människor borde inte få finnas, bara "smarta" människor som är värda något borde få finnas.
fisk wrote: Det känns som att naturens lag sköter sig ganska fint själv, om ni frågar mig.
Det där var det dummaste jag läst på länge.
- Insha'Allah
föredettamixbox
Avstängd
Posts: 265
Joined: 2005-04-04 22:15:23

Post by föredettamixbox »

Bra hoppas han inte gör om det.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by Ghlargh »

fruktapa wrote:Det där var det dummaste jag läst på länge.
Njae, personer som inte klarar att hålla sig borta från uppenbara livsfaror som vårfloder, stup, giftig frukt, lejon etc. har historiskt sett inte haft särskilt långa liv, samma gäller i dagsläget, men det finns en hel del nya faror som högspänningsledningar, tåg, bilar mm...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Big_Bird wrote:Var någonstans i artikeln står det att ledningen var nedfallen?
Ah, nej ingenstanns men jag har för mig att skyltarna varnar med något liknande så jag skrev det så ordagrant jag bara kunde minnas. Att kunna förstå att en ledning som hänger upp i luften och uppfyller sin funktion inte är mindre farlig än en som ramlat ned på marken blir således den nya problematiken men det torde knappast vara svårt att förstå kopplingen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:
Big_Bird wrote:Var någonstans i artikeln står det att ledningen var nedfallen?
Ah, nej ingenstanns men jag har för mig att skyltarna varnar med något liknande så jag skrev det så ordagrant jag bara kunde minnas. Att kunna förstå att en ledning som hänger upp i luften och uppfyller sin funktion inte är mindre farlig än en som ramlat ned på marken blir således den nya problematiken men det torde knappast vara svårt att förstå kopplingen.
Jag får väl försvara HLC här och säga att det står "livsfarlig ledning, gå ej nära nedfallen tråd" på skyltarna, således står det att ledningen är livsfarlig varesig den fallit ned eller ej :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
HLC wrote:
Big_Bird wrote:Var någonstans i artikeln står det att ledningen var nedfallen?
Ah, nej ingenstanns men jag har för mig att skyltarna varnar med något liknande så jag skrev det så ordagrant jag bara kunde minnas. Att kunna förstå att en ledning som hänger upp i luften och uppfyller sin funktion inte är mindre farlig än en som ramlat ned på marken blir således den nya problematiken men det torde knappast vara svårt att förstå kopplingen.
Jag får väl försvara HLC här och säga att det står "livsfarlig ledning, gå ej nära nedfallen tråd" på skyltarna, således står det att ledningen är livsfarlig varesig den fallit ned eller ej :D
Mnja, om vi ponerar att du inte har de grundläggande kunskaper i ellära som krävs för att inse att strömmen kommer att slå en båge på ganska så ansenligt avstånd så kan du av texten sluta dig till 1) Du bör inte ta på ledningen då den är livsfarlig och 2) du ska inte gå nära nedfallen tråd. (den kanske gör marken strömförande)
Därav kan sägas att det inte är helt fel med tidningsartiklar som påtalar för de som sov på fysiklektionerna att el är farligare än de hittils trott.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, vi är inne på sidan 2 redan, och ännu ingen hänvisning till Darwin Awards?

Det var då min första tanke i vart fall.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja, alla känner väl till Darwin Awards vid det här laget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:Tja, alla känner väl till Darwin Awards vid det här laget.
Snubben med väderballongerna och brassestolen är en humoristisk liten berättelse.
Kan inget om mycket
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fisk »

fruktapa wrote:Ja alla "dumma" människor borde inte få finnas, bara "smarta" människor som är värda något borde få finnas.
Uppenbarligen behöver man inte vara "smart" för att undvika högspänningsledningar.

Du har ju klarat dig hitintills.

fisk wrote: Det känns som att naturens lag sköter sig ganska fint själv, om ni frågar mig.
Det där var det dummaste jag läst på länge.

Med tanke på hur lite det tycks som att du läser överlag, så säger inte det särskilt mycket.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bad_and_ugly wrote:Snubben med väderballongerna och brassestolen är en humoristisk liten berättelse.
Han dog ju inte, han blev ju stämd i domstol av amerikanska luftfartsverket och bötfälld för sin flygtur.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fruktapa »

Ghlargh wrote:
fruktapa wrote:Det där var det dummaste jag läst på länge.
Njae, personer som inte klarar att hålla sig borta från uppenbara livsfaror som vårfloder, stup, giftig frukt, lejon etc. har historiskt sett inte haft särskilt långa liv, samma gäller i dagsläget, men det finns en hel del nya faror som högspänningsledningar, tåg, bilar mm...
Så om X antal år så kommer den här typen av olycker inte hända mer eftersom alla "dumma" människor har försvunnit via det naturliga urvalet ?
- Insha'Allah
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fruktapa »

fisk wrote: Uppenbarligen behöver man inte vara "smart" för att undvika högspänningsledningar.

Du har ju klarat dig hitintills.
Vad grundar du detta på ?

fisk wrote: Med tanke på hur lite det tycks som att du läser överlag, så säger inte det särskilt mycket.
Och vad vet du om det?

Är det vad du kan komma med, "du är dum och läser nog inte så mycket" ...
- Insha'Allah
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fisk »

fruktapa wrote:
fisk wrote: Uppenbarligen behöver man inte vara "smart" för att undvika högspänningsledningar.

Du har ju klarat dig hitintills.
Vad grundar du detta på ?
Du lever.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

föredettamixbox wrote:Bra hoppas han inte gör om det.
Lite som Britt Spjut´s resonemang här då?

För övrigt tagga ner ett par watt nu och gå inte för nära personliga påhoppsgränsen, okej?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fruktapa »

fisk wrote:
fruktapa wrote:
fisk wrote: Uppenbarligen behöver man inte vara "smart" för att undvika högspänningsledningar.

Du har ju klarat dig hitintills.
Vad grundar du detta på ?
Du lever.
Ahh, ännu en mästerlig slutsats från dig kamrat Fisk.
- Insha'Allah
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by Ghlargh »

fruktapa wrote:Så om X antal år så kommer den här typen av olycker inte hända mer eftersom alla "dumma" människor har försvunnit via det naturliga urvalet ?
Nej, det föds nya idioter hela tiden...

Men jag menar att det går inte att undvika ALLA sorters olyckor, det kommer alltid finnas nån som dör eller skadar sig oavsett vad man gör för att förhindra det.
Det är t.ex. inte realistiskt att göra alla högspänningsledningar i hela sveriges järnvägsnät oåtkomliga, det skulle helt enkelt kosta mer än att lägga ner järnvägen och köra allt med båt via turkiet...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by Bad_and_ugly »

Ghlargh wrote:
fruktapa wrote:Så om X antal år så kommer den här typen av olycker inte hända mer eftersom alla "dumma" människor har försvunnit via det naturliga urvalet ?
Nej, det föds nya idioter hela tiden...

Men jag menar att det går inte att undvika ALLA sorters olyckor, det kommer alltid finnas nån som dör eller skadar sig oavsett vad man gör för att förhindra det.
Det är t.ex. inte realistiskt att göra alla högspänningsledningar i hela sveriges järnvägsnät oåtkomliga, det skulle helt enkelt kosta mer än att lägga ner järnvägen och köra allt med båt via turkiet...
Är det inte så byråkrati fungerar?
Kan inget om mycket
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Ni är alla så okänsliga inför denna tragedi.

8) Jag gillar det.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:Ni är alla så okänsliga inför denna tragedi.

8) Jag gillar det.
Vadå tragedi? Det har ju inte drabbat mig.
Jag ser det som ren underhållning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Vad gör man inom 10 meter av en högspänningsledning egentligen?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Fenix wrote:Vad gör man inom 10 meter av en högspänningsledning egentligen?
Klättrar över tåg :P
Kan inget om mycket
Post Reply