Genade över järnvägsspåret

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Genade över järnvägsspåret

Post by fisk »

http://www.expressen.se/index.jsp?a=462375

Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här, media hetsar och vill pådyvla allmänheten med en slags "Åh vad synd om grabben"-kaka. Samtidigt får man ju se det lite till tankekapacitén hos en person... när man är 16 bast har man läst grundläggande ellära och borde, med genomsnittlig intelligens förstå att högspänningsledningar beter sig på det här viset.

Det känns som att naturens lag sköter sig ganska fint själv, om ni frågar mig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

men att det räcker att man är 1.4 meter ifrån är ingenting som det rä noga att man lär sig
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Visst ååå så synd om lilla pojken. Men vad fan! Hans eget fel oså tycker jag att detta är lite skrattretande ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

Även om det var idiotiskt gjort så är det väll ändå synd om honom.
Det var nog inget planerat....

En möjlig förklaring kan vara, eftersom det var lördagnatt, att han
var "lite rund under fötterna" och då är man inte fullt så försiktig som man
borde vara...
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Det är ju mer synd om familjen som faktiskt lever och har sina känslor kvar än grabben som är död och inte har särkilt många bekymmer kvar att tänka på.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by syntetisk »

fisk wrote:Det känns som att naturens lag sköter sig ganska fint själv, om ni frågar mig.
Sant, kanske på tiden att vi avskaffar hela det s.k. sociala skyddsnätet. Avskaffa äldreomsorgen och rullstolsramparna, det stör evolutionen!

::)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

"Han borde ha vetat bättre, säger Connie och stirrar med tom blick framför sig."

Vad mer kan man säga? Självklart kan jag inte förstå vilken tragedi familjen har fått genomgå, har aldrig varit med om något liknande och hoppas att slippa det, men som du säger fisk måste jag säga att det var ett mer eller mindre korkat drag från killen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

lither wrote:"Han borde ha vetat bättre, säger Connie och stirrar med tom blick framför sig."

Vad mer kan man säga? Självklart kan jag inte förstå vilken tragedi familjen har fått genomgå, har aldrig varit med om något liknande och hoppas att slippa det, men som du säger fisk måste jag säga att det var ett mer eller mindre korkat drag från killen.
Jag också. Men jag förstår inte vart fisk vill komma. Vad borde tidningen skriva? Att killen får skylla sig själv?

Sen kan man ju fråga sig vad det är fär genväg att klättra upp för ett tåg.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det här är lite som den där dekia reklamen när killen kissar på elstängslet. Visst det blir inte en sådan expolosion men fortfarande så kan man se riskerna i huvet.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Han får väl skylla sig själv, hur korkad får man bli? :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Det som är bra med artikeln är väl: "Alexanders mamma Connie hoppas att artikeln om Alexander ska bli en varning."

Då kanske inte fler gör om samma sak, man kan juh alltid hoppas.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

elvenman wrote:Det som är bra med artikeln är väl: "Alexanders mamma Connie hoppas att artikeln om Alexander ska bli en varning."

Då kanske inte fler gör om samma sak, man kan juh alltid hoppas.
Vilket väl på ett ganska bra sätt sammanfattar medias funktion i sammanhanget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Det kanske var en självmordshandling.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Big_Bird wrote:Vilket väl på ett ganska bra sätt sammanfattar medias funktion i sammanhanget.
Så de skall överta den funktion som de stora gula skyltarna där det står "livsfara, gå ej nära nedfallen ledning" fyller?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fisk »

syntetisk wrote:Sant, kanske på tiden att vi avskaffar hela det s.k. sociala skyddsnätet. Avskaffa äldreomsorgen och rullstolsramparna, det stör evolutionen!

::)
?

Nu begår du ett argumentmisstag, bäste dramatiker.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Detta händer med jämna mellanrum, folk som inte vet bättre eller som inte tänker sig för.

Jag funderar på om inte elektriska taggtrådsstängsel runt t.ex. elcentraler skulle göra en viss nytta, det händer trots allt en del olyckor där folk försökt ta sig in och hämta t.ex. felsparkade bollar, och bättre att man får en rejäl shock och faller av stängslet och slår sig, än kommer in och tvärdör.

Just tågens elledningar finns det inget praktiskt sätt att skydda då dom uppenbarligen måste gå längs flera hundra mil spår i hela sverige, korsa vägar etc.

Och sen är väl inte ledningarna den stora faran, vad jag förstått dör fler av att ställa sig i vägen för hundratals ton stål som far fram i över 100km/h på samma plats...

Jag undrar om inte dagens skyssamhälle har en viss skuld i detta, det sitter så många varningsskyltar överallt att man lärt sig ignorera dom.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vissa människor behöver väl föräldrar närvarande tjugofyra timmar om dygnet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Vissa människor behöver väl föräldrar närvarande tjugofyra timmar om dygnet.
Eller lägervakter.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

- Han var så otroligt charmig, säger mamma Connie till Expressen.
Oh god, We have lost him!

Moralkakan säger att vi inte ska vara dumma i huvudet eller bara att även "the good guys" dör i förtid?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by syntetisk »

fisk wrote:?

Nu begår du ett argumentmisstag, bäste dramatiker.
Oook, argumentmisstag?

Det jag ville ha sagt var att jag tycker att det var ett ovanligt dumt uttalande från dig. Ganska okänsligt.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

På mellanstadiet fick iaf jag lära mig att ställverk, kraftledningar och annan högspänning kan bränna upp folk som kommer för nära.

Plus att det brukar finnas gott om varningsskyltar på både kraftledningsstoplar, stängsel runt ställverk och runt kraftledningen över rälsen vid korsningar.

Grabben var kanske inte idiot, men obildad vad gällde farorna med högspänning.
Kan inget om mycket
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by fisk »

syntetisk wrote:Oook, argumentmisstag?

Det jag ville ha sagt var att jag tycker att det var ett ovanligt dumt uttalande från dig. Ganska okänsligt.
Okänsligt? Ja kanske. Men det är knappast något botemedel mot cancer som vi förlorat. Klarar man inte av att förstå de mest rudimentära av instruktioner: "Kissa inte på elledningarna, stå inte nära högspänningsledningarna", etcetera, så får man stå sitt kast (dvs. att bli grillad).

Är det någon dum fåne som dör i en bilolycka i 150km i timmen i stadsmiljö, för att han/hon ville göra som i "GIS" och överskattade sin körförmåga så säger jag samma sak. Är man så vårdslös med sitt liv får man fan skylla sig själv.

Killen "genar" över ett tågtak... det låter ungefär lika smart som att springa ut tvärs över motorvägen för att komma snabbare till något. Något som jag kan förstå varför en älg, med samma intellektuella kapacitet som en brödrost kan åstadkomma ... men när människor gör det, så är det knappast nästa Nobelpristagare som vi förlorar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Genade över järnvägsspåret

Post by staretsen »

fisk wrote:[...] så är det knappast nästa Nobelpristagare som vi förlorar.
Men han var ju charmig!
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ingen som vet under vilka omständigheter som han klätrade över tåget?
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bad_and_ugly wrote:Ingen som vet under vilka omständigheter som han klätrade över tåget?
Han kanske hade bråttom att charmera några charmörer.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply