Pariskravallerna, skulle det kunda hända här?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Jasså så synd om dig då för det är stor skillnad på kultur och ras...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:Jasså så synd om dig då för det är stor skillnad på kultur och ras...
Det vet jag väl, men i viss sorts retorik anävnds de allt för ofta som om de vore mer eller mindre synonyma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Jasså när då? När man argumenterar med 13 åringar ? :P
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:Jasså när då? När man argumenterar med 13 åringar ? :P
Eller "patrioter". Fast där har du ju två till vitt skilda begrepp som egentligen är rätt så synonyma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Jag har inte varit i så många storstäder, men jag har varit i Paris och åkt igenom två mil av norrförorter, med gråa tolvvåningshus med bristfälligt underhåll. I Sverige ser iallafall de flesta miljonprogramsområden rätt fräscha ut. Visst är det dock en del kravaller på Bergsjön och Biskopsgården i Göteborg. Motsvarande gäller väl även Botkyrka i Stockholm.

Fattigdom, okunskap och tristess är grogrunder för att söka sig till något spännande, att vara någon som andra ser upp till. Synd att detta för en del ska leda till våldsverk. Jag tycker våra politiker borde ta sig ut till förorterna lite oftare en ett par månader vart fjärde år. En sån enkel sak som att få ihop några engagerade fritidsledare, en aktiv lokal hyresgästförening osv skulle göra skillnad.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag är inte förvånad att det här händer, jag är däremot förvånad över att det inte händer i Sverige.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Jag är inte förvånad att det här händer, jag är däremot förvånad över att det inte händer i Sverige.
För glest befolkat och inte nog med vatten för att kitteln skall koka över. Varmt som fan må det vara i kitteln, men det är inte nog med vatten för att det skall koka över, bara evaporera till intet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Snarare är det ingen pengafråga alls... De flesta invandrare väljer själv att bosätta sig i stadsdelar med många andra invandrare... dessutom så är dessa bråkmakare nästan uteslutande tonåringar som går i skolan och inte ar sämre ekonomi än någon annan student med studiebidrag...

Snarare är mentaliteten, kulturen och synen på polisen som är fel...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hypn0 wrote:Snarare är det ingen pengafråga alls... De flesta invandrare väljer själv att bosätta sig i stadsdelar med många andra invandrare... dessutom så är dessa bråkmakare nästan uteslutande tonåringar som går i skolan och inte ar sämre ekonomi än någon annan student med studiebidrag...

Snarare är mentaliteten, kulturen och synen på polisen som är fel...
Ja. Dom väljer att bosätta sig i områden där dom känner sig mer hemma där vi inte är en majoritet.
Ja. Dom blir uppmuntrade av oss att bosätta sig i områden där dom känner sig mer hemma.

När dom är segregerade och känner att det är bra att dom kan hålla samman mot alla andra (vilket i detta fall är vi) så tycker vi att det är bra att dom inte beblandar sig och att dom håller sig på sin plats.

Sen är situationen i grund och botten samma som när vi under tidig medeltid anklagade alla i grannbyn för att ha svansar och vara bortbytingar allihop.

Vi - Dom tänkandet är destruktivt och förintar alla chanser till någon slags harmoni, åter igen. Det är patetiskt av dom att klumpa ihopp sig, ja, absolut. Det är ett på sikt destruktivt beteende, samtidigt som vi uppmuntrar till detta beteende, vilket gör oss lika patetiska.

Vi vet ju alla att grannbyn anklagade oss på våran sida av kullen för att ha svansar och vara bortbytingar, och i vår upplysta situation så visste vi att det var falskt.

Ansvaret ligger hos dom som har mest hävkraft i samhället, för det är endast dom som kan förändra något (Tyvär är det vi, tusan också!). Det är ganska dags för att sluta beskylla grannbyn för att ha svans, att de bedriver hor med troll och oknytt och inse att dom säger precis samma sak om oss, och att om vi sammarbetade så skulle vi kunna fungera bättre och mer harmoniskt.

Men åter igen, så sammlar sig mörkrets krafter bakom en fasad av lögner och populism, det finns ju de som tjänar på dessa motsättningar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hypn0 wrote:Snarare är det ingen pengafråga alls... De flesta invandrare väljer själv att bosätta sig i stadsdelar med många andra invandrare... dessutom så är dessa bråkmakare nästan uteslutande tonåringar som går i skolan och inte ar sämre ekonomi än någon annan student med studiebidrag...

Snarare är mentaliteten, kulturen och synen på polisen som är fel...
Belägg?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Hypn0 wrote:Snarare är det ingen pengafråga alls... De flesta invandrare väljer själv att bosätta sig i stadsdelar med många andra invandrare...
Det finns givetvis en del som vill bo nära släkt och vänner.
Annars är nog så i många fall att de får bo där det är lättast att få en lägenhet, och det är i de flesta fallen i någon "invandrar" förort.
- Insha'Allah
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:
Hypn0 wrote:Snarare är det ingen pengafråga alls... De flesta invandrare väljer själv att bosätta sig i stadsdelar med många andra invandrare... dessutom så är dessa bråkmakare nästan uteslutande tonåringar som går i skolan och inte ar sämre ekonomi än någon annan student med studiebidrag...

Snarare är mentaliteten, kulturen och synen på polisen som är fel...
Belägg?
Ian Wachtmeister har sagt det, och då är det sant.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:
Hypn0 wrote:Snarare är det ingen pengafråga alls... De flesta invandrare väljer själv att bosätta sig i stadsdelar med många andra invandrare... dessutom så är dessa bråkmakare nästan uteslutande tonåringar som går i skolan och inte ar sämre ekonomi än någon annan student med studiebidrag...

Snarare är mentaliteten, kulturen och synen på polisen som är fel...
Belägg?
Invandrare trivs med andra invandrare, det är inte så konstigt. Likså äldre pensionärer ofta vill bo i pensionärsområden.

Sen finns det självklart undantag. Men åk ut till Bergsjön i Göteborg, Rosengård i Malmö eller Rinkeby i Stockholm och räkna antalet "riktiga" svenskar.
Arbete ger frihet
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

GästenVLHA wrote:…Men åk ut till Bergsjön i Göteborg, Rosengård i Malmö eller Rinkeby i Stockholm och räkna antalet "riktiga" svenskar.
Som i blonda o blåögda då? Eller menar du att man ska räkna medborgarskap, jag förstår inte riktigt och är rädd att du måste definiera "riktiga".
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GästenVLHA wrote:Invandrare trivs med andra invandrare, det är inte så konstigt. Likså äldre pensionärer ofta vill bo i pensionärsområden.

Sen finns det självklart undantag. Men åk ut till Bergsjön i Göteborg, Rosengård i Malmö eller Rinkeby i Stockholm och räkna antalet "riktiga" svenskar.
Nu gör du kardinalmisstaget och generaliserar alla invandrare. Det är dumheter, det finns för många olika grupper av invandrare - och jag lovar dig att alla nationaliteter inte "trivs" med alla. Det du tar upp här är ett vanligt argument för att slippa sätta sig in i situationen.

Det finns främmandeskap mellan personer från samma land, förvisso finns ibland en underlättande faktor, såsom att man kommit från samma stad, eller liknande. Men konflikter mellan familjer, social bakgrund, mm. skapar gränser mellan personer från samma land också. Hur skulle du uppskatta att hamna i samma bostadsområde som t.ex. alla som mobbade dig i skolan (en dråplig jämförelse, men en illustrativ sådan). När antalet möjligheter för invandrare i det här landet är såpass begränsade så är det svårt för dem att göra något annat än att ta de billigaste bostäderna, i de billigaste områdena.

Att ~87 icke-svenska nationaliteter skall tryckas in i samma bostadsområde, och att de skall autonomt "fungera", för att de är ju invandrare allihop, är dumhetstänkande från naiva människor med främlingsfientliga tankebanor.

Att generalisera vad som händer med invandrare som kommer till Sverige med argumentet "De gör ju som de vill", är lika med insikt fiskmås.


(Jag känner på mig att det snart kommer vanliga rasistargument, såsom: "Men de är ju rika! Och har ju dyra bilar! Och tar alla våra jobb!")
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Sen finns det de "invandrare" som inte tål att de som kan det svenska språket (bra) i vissa situationer har fördelar framför de som inte kan det lika bra. Jag småskrattar för mig själv varje gång.

Jag måste erkänna att jag anser att du har fel dock Andrej, Vi-vs-Dom tänkandet fyller goda funktion om det används rätt. Skapandet av effektiva grupper på en kort tidsperiod är ett gott exempel.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:Jag måste erkänna att jag anser att du har fel dock Andrej, Vi-vs-Dom tänkandet fyller goda funktion om det används rätt. Skapandet av effektiva grupper på en kort tidsperiod är ett gott exempel.
De effektiva grupperna är effektiva små grupper, med ett ändamål. Och när det är baserat på vi mot dom, så är ändamålet mot Dom. Det vill säga. Grupp A sabbar för Grupp B, väldigt effektivt. Vad nödvändigt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Inte alls.. "dom" behöver inte vara personer eller ens en grupp som sådant, det kan till exempel vara ett mål i sig. Om du någonsinn har stått inför en fruktansvärt svår teoretisk uppgift given till dig av en lärare i ett ämne som måste lösas genom grupparbete till exempel så vet du vad jag talar om.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:Inte alls.. "dom" behöver inte vara personer eller ens en grupp som sådant, det kan till exempel vara ett mål i sig. Om du någonsinn har stått inför en fruktansvärt svår teoretisk uppgift given till dig av en lärare i ett ämne som måste lösas genom grupparbete till exempel så vet du vad jag talar om.
"Dom" är per definition andra personer. Dom som inte är Vi. Vi mot dom. En matteuppgift och ett grupparbete kantas sällan av ett Vi mot Dom tänkande. Man förs samman för att man måste, man löser det hela, man kanske till och med sammarbetar nogorulunda eftektivt.

Men HLC, Vi mot Dom är alltid Vi mot Dom, inte Vi mot Matteboken.

Om det handlar om att nå ett mål så är det Vi tillsammans för Målet. När det är emot andra människor är det Vi mot Dom. Dom är aldrig en svår teoretisk formel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:...och jag lovar dig att alla nationaliteter inte "trivs" med alla...
AHA! Jag såg det!
fisk wrote:Att ~87 icke-svenska nationaliteter skall tryckas in i samma bostadsområde, och att de skall autonomt "fungera", för att de är ju invandrare allihop, är dumhetstänkande från naiva människor med främlingsfientliga tankebanor.
Igen!

Du är på rätt väg.
fisk wrote:
(Jag känner på mig att det snart kommer vanliga rasistargument, såsom: "Men de är ju rika! Och har ju dyra bilar! Och tar alla våra jobb!")
Var det inte den här sortens retorik du förlorade på senast?
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Småaktighet är en betingelse som förekommer hos untermenschen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Småaktighet är en betingelse som förekommer hos untermenschen.
Så ironiskt att du skrev Untermenschen med litet u och därigenom gjorde dig skyldig till just småaktighet.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Så ironiskt att du skrev Untermenschen med litet u och därigenom gjorde dig skyldig till just småaktighet.
Nu missuppfattar du. Småaktighet är att bry sig om småsaker när helheten är det viktiga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
sujetador
Posts: 2
Joined: 2005-04-12 19:37:49

Post by sujetador »

Ni har faktiskt inget annat val än att respektera fisks idéer som tänkare och filosof. Han har fått sina texter publicerade och respekterade bland annat i sin egen signatur och på sin egen hemsida.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

sujetador wrote:Ni har faktiskt inget annat val än att respektera fisks idéer som tänkare och filosof. Han har fått sina texter publicerade och respekterade bland annat i sin egen signatur och på sin egen hemsida.
Du har helt rätt! Det vore mycket bättre om fisk lät sig styras av jantelagen, som är den filosofi som ringar genom sverige idag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply