Pariskravallerna, skulle det kunda hända här?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Pariskravallerna, skulle det kunda hända här?

Post by fruktapa »

Jag tror det lika väl skulle kunna hända här då utanförskapet är stort och integrationen misslyckats. Det känns som det ligger pyr ute i förorterna det fattas bara något som ska få det att tända till.

Läsning för er som inte vet vad det handlar om: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=483314
- Insha'Allah
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag vet inte vad jag ska säga, men jag hoppas verkligen inte att det händer här :-/
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tror också att de kan hända här. Fast jag tror att det vore enkelt förebyggt om man bara såg till att sätta människorna i arbete.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Jag tror också att de kan hända här. Fast jag tror att det vore enkelt förebyggt om man bara såg till att sätta människorna i arbete.
Vid Zeus, vi kan hålla med varandra! ;)

Hur som helst tror jag att det är dåliga sociala förhållanden inklusive arbetslöshet som har lett till det här. Just därför skulle det lika gärna kunna hända här.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Borde vi allihopa inte då ta detta som en varningssignal och göra något åt situationen.
Arbete tror jag också är en stor del av lösningen till problemen som finns, men situationen på arbetsmarknaden är ju som den är. Det går ju inte att bara trolla fram arbeten.
- Insha'Allah
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

De här kommer kanske att inspirera ungomarna i Rinkeby ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Konstiga människor det finns...
"– Nu är det krig mellan Sarkozy och oss unga. Han har kallat oss för bråkstakar. Det har hettat upp känslorna, säger Yassin."
Mjo, och genom att tutta eld på hela stadsdelar så visar ni verkligen honom hur fel han har!
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det är bara en tidsfråga. Man skulle kunna säga att det redan händer här. Om vi bara kunde trolla fram "värdiga jobb" åt alla analfabetiska hjärnkirurger från Syrien så kanske vi dämpar åtminstone den samhällsgruppens anarkistiska ambitioner.


Och vad då "kravaller"? Det kanske är så man firar jul där? HallåÅ? Jag anar omoderna och etnocentriska tankemönster i DN:s artikel.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Cappuccino wrote:Och vad då "kravaller"? Det kanske är så man firar jul där? HallåÅ? Jag anar omoderna och etnocentriska tankemönster i DN:s artikel.
De firar slutet på ramadan.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag trodde det var allmänt känt vad kravallerna berodde på.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Som tidigare sagts tror även jag att det bara är en tidsfråga, ett politiskt klavertramp eller en drabbning med polisen lär räcka ifall det är tillräckligt allvarligt, syndabocken när det inträffar anser jag skulle vara politiker som hanterat invandring och integration väldigt dåligt. (fisk, don't get me started)

Att göra som det gjorts hittils att propagera för ett friktionsfritt mångkulturellt samhälle gynnar bara utanförskapet och gör det inte bättre för människorna som det gäller, tvärt om, det kan mycket väl resultera i liknande kravaller som i frankrike. Sveriges folkvalda gör det väldigt lätt för sig genom att köra det racet och sedan förtränga det kostsamma med integration och sysselsättning, bara det ser bra ut i media, att vi tar in många som har det svårt utomlands, dock görs ju inte så mycket mer, "ut med dom i förorterna och sätt dom på socialbidrag sålänge" vilket kanske inte är så bra. Jag är ingen expert på svensk politik, men det är iallafall min uppfattning av det hela.
Kan inget om mycket
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Vad som fascinerar mig mest är att alla är så grymma på själva kravallandet. Det är brinnande bajamajsbarrikader, Molotovcocktails och gatstenar. Det är lite häftigt att alla sådana här spontankravaller ser likadana ut, människan verkar ha det i blodet liksom.

För övrigt tror jag inte det kommer hända i Sverige, än på många år i alla fall. Kanske nere i Skåne då, de verkar ha problem med att ta hand om sina blattar där. Min förort är harmonisk som fan. Frankrike får skylla sig själva- koloniserar ni så kravallar vi!
"Tjo vad det var livat runt holken i lördags"
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Rensat.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag tror att det beror på många orsaker men det finns nog två saker som är både stora och förhäpnansväckande lika i Sverige:

Arbetslösheten är enormt hög för den utsatta målgruppen. De som varit arbetslösa av er vet förmodligen känslan av utanförskap, meningslöshet som i alla fall har kommit på mig när jag gör ingenting.

Sättet de bor. Är det bara jag som drar direkta liknelser med hur folk bor i Parisförorterna med diverse förorter i Sverige. Det är enligt min åsikt följden av, precis som i Sverige, dåligt hanterande av en stor grupp människor.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Har jue redan hänt i Sverige ta t.ex. Ronna incidenten som exempel...

Arbetslöshet är ingen ursäkt för ett sånnthär beteende spec eftersom de flesta slödderna fortfarande går i skolan... Snarare är det ett tydligt exempel på kulturskillnader...

I ett civiliserat land så demonstrerar man, skriver insändare osv medans man i ett efterblivet u land visar vad man tycker genom att förstöra saker....
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote: I ett civiliserat land så demonstrerar man, skriver insändare osv medans man i ett efterblivet u land visar vad man tycker genom att förstöra saker....
Som i Göteborg?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:
Hypn0 wrote: I ett civiliserat land så demonstrerar man, skriver insändare osv medans man i ett efterblivet u land visar vad man tycker genom att förstöra saker....
Som i Göteborg?
Klockren!

Dock har Hypn0 en poäng, stora kulturskillnader och bristande integration kan vara en förklaring och källa till sådana kravaller.

Lite långsökt kan man ju även säga att extremister som i göteborgskravallerna eller fotbollshuliganer, förortsgäng etc har som en egen kultur där adrenalinet och sökandet efter konflikt driver dem, jag är ingen Dr Phil, men efter lite resonerande med min stundvis bristande logik kom jag fram till att det kan vara så.
Kan inget om mycket
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Trodde de var allmänt kännt att AFAiter och annat pack som låg bakom kravallerna i gbg är sålångr ifrån civiliserade man kan komma...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag ser ingen överhängande risk för något liknande inom en nära framtid. Skillnaden är stor i hur mycket och länge det franska samhället trampat på stora delar av befolkningen. Extrema yttringar inom det samhälleliga systemet såsom skiljelinjer i det sociala välfärdssystemet beroende på etnisk härkomst har kunnat göras på lokal nivå sedan 90-talet. Sådant är det lyckligtvis mycket få som förespråkar inom den svenska politiken.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:Trodde de var allmänt kännt att AFAiter och annat pack som låg bakom kravallerna i gbg är sålångr ifrån civiliserade man kan komma...
Men de kom från civiliserade länder såsom Sverige, Norge, Holland och Tyskland. Som vanligt är jag skeptisk till att lägga allt för stor vikt vid etnicitet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Som vanligt är jag skeptisk till att lägga allt för stor vikt vid etnicitet.
Muslimer och kommunister är problemet, det är inga etniciteter.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Artikel
Mark Steyn wrote:Battles are very straightforward: Side A wins, Side B loses.
Quite wrong, my good sir.
Side A looses and so does Side B, however, Person C, who's is a greedy little fat fuck with greasy hair makes a killing. (A profit that is.)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Som vanligt är jag skeptisk till att lägga allt för stor vikt vid etnicitet.
Muslimer och kommunister är problemet, det är inga etniciteter.
Precis jag sa kultur inte ras...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hypn0 wrote:Precis jag sa kultur inte ras...
Det gör ingen större skillnad. De kom fortfarande från Sverige, Norge, Holland och Tyskland.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:
Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Som vanligt är jag skeptisk till att lägga allt för stor vikt vid etnicitet.
Muslimer och kommunister är problemet, det är inga etniciteter.
Precis jag sa kultur inte ras...
Jag har allt för många gånger hört de två begreppen sammanblandas för att jag ska känna mig korrigerad i mitt påstående.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply