Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Känner du att du får mkt feedback Andrej? :D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Själv ska jag straxt läsa Demonen på Ard, tredje delen i Cecilia Wennerströms "Sagan om Rand".
Dels för att jag faktiskt gillade de två tidigare delarna och är glad att någon skriver svensk fantasy, och dels för att jag ska recensera boken. (Den som till äventyrs hittar boken i någon boklåda kan se ett citat ur min recension av hennes förra bok på baksidan, det är en kick det :) )

Vidare har jag tagit mig en titt på Stan Nicholls "Orcs" som är rolig, fantasy ur den andra sidans perspektiv där människorna är onda inkräktare.

På den tunga sidan har jag Mattias Bogeblads user manual for InfoGlue. Bogeblad är inte någon vidare pedagog skulle jag våga mig på att säga. Dessutom innehåller inte manualen något av det jag vill veta. Men mycket av det jag inte behöver veta.
Last edited by Big_Bird on 2006-04-04 23:04:59, edited 2 times in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag läser Albert Camus Pesten. I början tyckte jag att den var intressant men nu kan jag bara inte andas.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

TinyTeeth wrote:Jag läser Albert Camus Pesten. I början tyckte jag att den var intressant men nu kan jag bara inte andas.
Ungefär så beskrev en klasskamrat sin bekantskap med Prousts romansvit. Det kommer att bli en tuff resa. :(
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

2mAz wrote:Känner du att du får mkt feedback Andrej? :D
Till och från, till och från.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Post by castor »

just nu läser jag "shogun" av James Clavell
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

TinyTeeth wrote:Jag läser Albert Camus Pesten. I början tyckte jag att den var intressant men nu kan jag bara inte andas.
Låter ju lite obehagligt...................

Läser: Big bang - allt du behöver veta om universums uppkomst - och lite till - Simon Singh - populärvetenskap (blir det väl?).

Varför: Har läst hans tidigare böcker och tyckt mycket om dem.

Tycker: Intressant att få en resa genom kosmologins historia och se vad som ligger bakom det som vi ser som naturligt. Som att jorden är rund och inte är universums centrum samt att universum utvecklas.

Rekomenderas: Rekomenderas varmt till de flesta.
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag läser väl nu David and Leigh Eddings, The Treasured One - Book Two of the Dreamers.
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

Denna tråd ;)
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Läser Liftarens guide till galaxen och 2001 om vartannat.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Som sagt, formatet som anges i första inlägget i tråden uppmuntras friskt att följa. Ovidkommande kommentarer får gärna läggas i en "Litteraturtråden - Diskussion" tråd.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Timpetö
Posts: 125
Joined: 2006-03-01 15:09:10
Location: Stockholm
Contact:

Post by Timpetö »

Läser: Processen av Franz Kafka
Varför: Försöker se lite smart ut på tunnelbanan
Tycker: Bra bok om man vill få huvudvärk ;D
Rekommenderas: Ja
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Post by Shinobi »

Läser: Henning Mankell - Comédia Infantil.

Varför:Skolarbete om olika relationer mellan människor.

Tycker:har läst ut den och är fascinerad av vad den gett mig,Jag ger mer respekt till människor och jag förstår att vi alla är lika värdefulla.Till och med ett gatubarn i afrika(som boken handlar om).

Rekommenderar:Vill gärna rekommendera den till Nazister och Rasister samt Araber i de teokratiska länderna.Ni kommer att förstå hur allt hänger ihop,Att i slutet så är vi alla lika.
Last edited by Shinobi on 2006-04-20 20:53:35, edited 1 time in total.
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

Carl Hamilton: (Kolumnist, Afton Blaskan) - Det infantila samhället, -barndomens slut

Varför: Aktuell dokumentär - Ett debatterat ämne i dagens samhällsstruktur. Barnen får inte längre vara barn utan hetsas att bli vuxna. (Ett Exempel, - Pappan: "Gråt inte för f*n! Johan Du är väl vuxen"? och "En vuxen gråter inte")

Den är bra för den tar upp hur föräldraskapet har tagits över av kompisgängen och en infantil massmediakultur medan de vuxna är upptagna av att leta efter evig ungdom. Resultatet blir ett samhälle i sönderfall. Stressjukdom, missbruk och själmordsförsök bland barn och tonåringar ökar dramatiskt.

Intressant läsning med gott om exempel från TV och skolgårdar.

Rekommenderas till barnarbetare ;)
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Barry Trotter and the Shameless Parody

- Michael Gerber
meh
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag slutade nyss med Pesten av redan nämnda skäl och började istället läsa Den försvunne av Kafka. Den når inte riktigt upp till Processen, men så är de här böckerna i vilket fall som helst i en klass för sig. Genialiskt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Påminner de dig om Fallout? :P

Vad gör dem så bra?
meh
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Joel wrote:Påminner de dig om Fallout? :P

Vad gör dem så bra?
Haha, nej...

Det ligger nog mycket i att de vid en första anblick inte verkar handla om någonting, men sedan blir åtminstone jag alldeles fast. Sedan är det Kafkas berättarstil som bara är fantastisk, eftersom han rör sig runt i ett litet universum där han bara har ändrat ett par detaljer; i Förvandlingen kan människor förvandlas till skalbaggar i sängen, i Processen kan man bli häktad utan att få veta varför och det existerar dessutom ett andra rättsväsende parallellt med det vanliga, i Slottet kan en lantmätare bli kallad till ett slott som är låst och inte vill kännas vid honom, och allt detta skildras så realistiskt att det lika gärna kunde ha varit verkligt. Allting sker helt logiskt och verkar för huvudpersonerna vara helt vardagligt, men innebörden blir i alla fall absurd och alltihop otroligt uttrycksfullt.

Allt går heller inte att förklara, men jag är hänförd i vilket fall som helst. Det liknar inget annat jag har läst.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

TinyTeeth wrote:Jag slutade nyss med Pesten av redan nämnda skäl och började istället läsa Den försvunne av Kafka. Den når inte riktigt upp till Processen, men så är de här böckerna i vilket fall som helst i en klass för sig. Genialiskt.
Vadfalls, en bok av Kafka som jag inte har läst? Eller är det en av hans noveller?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Vadfalls, en bok av Kafka som jag inte har läst? Eller är det en av hans noveller?
Det är Kafkas namn på Amerika, vilken jag av tråden förstår att du har läst. Max Brod valde helt enkelt "Amerika" när han skickade manuskriptet till publicering eftersom han såg det som en mer säljande titel, men i själva verket finns det minst två fall i Kafkas dagböcker och anteckningar där han kallar berättelsen "Den försvunne" och inga alls där han kallar den "Amerika". I nyare och textkritiska utgåvor har boken därför Kafkas ursprunliga titel.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

TinyTeeth wrote:Det är Kafkas namn på Amerika, vilken jag av tråden förstår att du har läst. Max Brod valde helt enkelt "Amerika" när han skickade manuskriptet till publicering eftersom han såg det som en mer säljande titel, men i själva verket finns det minst två fall i Kafkas dagböcker och anteckningar där han kallar berättelsen "Den försvunne" och inga alls där han kallar den "Amerika".
Hoppsan, man lär sig något varje dag. Men jag trodde inte att den fanns översatt till svenska. Jag läste den på engelska och då hette den "Amerika" (med k).
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Hoppsan, man lär sig något varje dag. Men jag trodde inte att den fanns översatt till svenska. Jag läste den på engelska och då hette den "Amerika" (med k).
Den gav faktiskt ganska nyligen ut, närmare bestämt förra året, som en del i Bakhålls textkritiska utgivning av Kafkas samlade skrifter. Så man kan inte klandra dig för att ha missat den..
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läst: Slakthus fem - Kurt Vonnegut

Varför: Jag var tvungen att läsa något eller dö av tristess, antikrigs böcker går alltid ner.

Tycker: Ömsom roande, ömsom hemsk, den angriper ens känslor aktivt. Så kan det gå.

Rekomenderar: Inte det mest spännande eller gripande jag läst, men inte dåligt heller. Lättläst och enkel, går snabbt att läsa ut. En given roman för skolarbete.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: And the Ass saw the Angel - Nick Cave.

Varför:
En god vän till mig rekomenderade boken och själv är jag ganska förtjust i Nick Cave.

Tycker: Språkbruket! Beskrivningarna!

Rekomenderar:
Om detta kommer det mer när jag läst klart.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Då var det dags igen! Jag tänkte masturbera mitt bokläsarego lite offentligt här, i denna tråd som jag vet att ni alla är så förtjusta i. Varsågoda!



Läst: The Catcher in the Rye - J.D. Salinger.

Varför: Skolarbete, vilken överaskning när det gäller denna bok.

Tycker: Otroligt långtråkig men samtidigt spännande; skriven direkt ur protagonistens tankar så är den tidvis jobbig att läsa, andra gånger helt ointressant eller ibland klockrent slående, till exempel:
boken wrote:You take somebody that cries their goddam eyes out over phony stuff in the movies, and nine times out of ten they're mean bastards at heart.
Efter det lilla jag läst om Salinger så tycker jag mig se likheter mellan honom och huvudpersonen i boken, speciellt önskan om att få vara helt ifred, samtidigt som man vill ha hela den sociala biten av livet. Insikten av att det inte kommer funka, eller ens att ensamheten självt kommer gå att uppnå hörs klart och tydligt:
boken wrote:That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write 'Fuck you' right under your nose.
Jag gillar den, och tråkigheten som man kan uppleva när man läser boken är till stor del menad av författaren, anser jag.

Rekomenderar: Absolut! Läs boken, om inte annat för den kontrovers den bidragit med. Boken sägs vara en favorit bland enstöringar och seriemördare, så varför inte ge den en chans?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply